TEOL170N Metoder og verktøy for bibeltolkning

Alle versjoner:
TEOL170N (2025—2026)
TEOL170N (2024—2025)

Emnekode: TEOL170N

Emnenavn: Metoder og verktøy for bibeltolkning

Undervisningssemester: Høst

Steder: Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende kunnskap om Bibelen

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i Bibelen.

Relevant valgemne i:

  • Bachelor og profesjonsstudium i teologi
  • Bachelor i praktisk teologi og ledelse

Innledning

Emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i bibeltolkning. Studentene vil lære å anvende ulike metodiske tilnærminger og verktøy i møte med Bibelens tekster.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om et utvalg metoder (historiske-kritiske, litterære og leserorienterte) for fortolkning av bibeltekster
  • kjenner til hovedtrekk i den historiske utviklingen av Bibelens tolkningstradisjon, med hovedvekt på moderne akademisk sammenheng
  • har kjennskap til det hebraiske og greske alfabetet, språkenes egenart og et utvalg sentrale ord
  • har kunnskap om ulike verktøy (leksikon, kommentarer, digitale verktøy etc.) til hjelp i eksegetisk arbeid med bibeltekster

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende flere metoder (historisk-kritiske, litterære og leserorienterte) - også i kombinasjon - i fortolkningen av bibeltekster
  • kan sammenligne ulike metoder og drøfte metodenes styrker og svakheter
  • kan anvende ulike verktøy (leksikon, kommentarer, digitale verktøy etc.) til hjelp i eksegetisk arbeid med bibeltekster
  • kan forstå og vurdere ulike bibelsyn
  • kan reflektere over hvordan egne og andres bakgrunn, holdninger (inkl. bibelsyn), kompetanse og kunnskap påvirker fortolkningen av bibeltekstene

Generell kompetanse:

Studenten

  • har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til teksttolkning, særlig i en kirkelig kontekst
  • kan reflektere over egne valg av metoder og verktøy ved fortolkning av bibeltekster
  • kan formidle fagstoff og delta i faglige samtaler om teksttolkning og ulike tilnærminger til Bibelens tekster

Innhold

Emnet introduserer en bredde av metodiske tilnærminger, lesestrategier og verktøy som setter studentene i stand til å tolke Bibelens tekster fra et historisk, litterært og teologisk perspektiv. Emnet kombinerer teoretisk refleksjon med praktisk anvendelse av kunnskapen i møte med et utvalg tekster fra Det gamle testamentet og Det nye testamentet. Studentene vil få en elementær forståelse for hvordan bibelhebraisk og nytestamentlig gresk fungerer, lære et utvalg hebraiske og greske ord, og lære seg å anvende ulike verktøy som ordbøker, håndbøker, kommentarer og digitale verktøy i arbeidet med å tolke bibeltekster.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert som en læringssti med nettleksjoner som inneholder undervisningsvideoer, webinarer, øvingsoppgaver og forslag til leseprogresjon. I løpet av semesteret vil det legges til rette for at studentene kan møte i faste grupper (digitalt eller fysisk) for å anvende kunnskap og fortolke tekster sammen. Som arbeidskrav skal studentene levere tre mindre oppgaver knyttet til anvendelse av tolkningsteori og metode.

Tidlig i semesteret, normalt en helg, arrangeres en konferanse med bibelfaglige foredrag og seminarer. Denne inngår som arbeidskrav i emnet. Konferansen er åpen også for eksterne deltagere. Det vil legges til rette for egne samlinger for studentene i emnet i løpet av helgen for å skape et godt sosialt og faglig miljø. Etter ønske fra en studentgruppe av noe størrelse eller i samarbeid med eksterne aktører kan det som supplement til læringsressurser på nett avholdes fysiske forelesnings-/seminarrekker lokalt ved NLA Høgskolens studiesteder eller andre steder etter avtale.

Arbeidsomfang

250-300 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten har rett til å gå opp til eksamen i emnet:

  • Innlevering av tre skriftlige oppgaver (700-900 ord).
  • Deltagelse på bibelkonferanse (minst 80 % tilstedeværelse).

Alternativt, hvis fysisk oppmøte ikke er mulig, kan studenten lytte til opptak av foredrag fra konferansen i etterkant og levere et refleksjonsnotat (1000 ord).

Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere inn hvert arbeidskrav.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

3 dagers skriftlig hjemmeeksamen, 2500-3000 ord.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Hjemmeeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

  • Norsk
  • Skandinaviske språk
  • Annet språk kan søkes om

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Studenten må selv organisere og dekke kostnader med reise og opphold til bibelkonferanse. Studenten må selv ha tilgang til tilfredsstillende datautstyr og programvare.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Book Chapter


Self-exegesis
Brown, William P, Self-exegesis, Westminster John Knox Press, 2017, 11-19, isbn:9780664259938,
View online

Book Chapter


A Hermeneutical Adventure
Brown, William P, A Hermeneutical Adventure, Westminster John Knox Press, 2017, 1-10, isbn:9780664259938,
View online

Article


“The Interpreted Word: Reflections on Contextual Hermeneutics,”
C. René Padilla, Themelios, 7, 1981, 18-23,
View online

Book Chapter


Premodern Interpretation of the Bible
Carole Monica C. Burnett, Gorman, Michael J, Premodern Interpretation of the Bible, Grand Rapids, Baker Academic, 2017, 168-186, isbn:9780801098390,
View online

Book


Elements of Biblical Exegesis: A Basic Guide for Students and Ministers
Gorman, Michael J, Grand Rapids, Baker Academic, 320 (inkl. appendiks), 2020, isbn:1540960315,
View online

Book Chapter


Modern and Postmodern methods of biblical interpretation
Joel Green, Gorman, Michael J, Modern and Postmodern methods of biblical interpretation, Grand Rapids, Baker Academic, 2017, 187-204, isbn:9780801098390,
View online

Book Chapter


The Use of the Old Testament by New Testament Writers
Joel B Green and Richard B. Hays, Green, Joel B, The Use of the Old Testament by New Testament Writers, Grand Rapids, Wm. B. Eerdmans Publishing Co, 2010, 122-139, isbn:1467463167,
View online

Book Chapter


The challenge of hearing the new testament
Joel Green, Green, Joel B, The challenge of hearing the new testament, Grand Rapids, Wm. B. Eerdmans Publishing Co, 2010, 1-14, isbn:1467463167,
View online

Article


Theological Interpretation, Second Naiveté, and the Rediscovery of the Old Testament
Moberly, R. W. L., London, Sage Publications Ltd, 651-670, Anglican theological review, 4, 99, 2017-10-01, 651-670,
View online

Book Chapter


The Bible: a Book, a Library, a Story, an Invitation
Paul P. Zilonka og Michael J. Gorman, Michael J. Gorman (1955-) (redaktør), The Bible: a Book, a Library, a Story, an Invitation, Grand Rapids, Michigan, Baker Academic, a division of Baker Publishing Group, 2017, 3-22, isbn:9780801098390,
View online

Book Chapter


Historical criticism and Social-Scientific Perspectives in New Testament Study
Stephen C. Barton, Green, Joel B, Historical criticism and Social-Scientific Perspectives in New Testament Study, Grand Rapids, Wm. B. Eerdmans Publishing Co, 2010, 34-64, isbn:1467463167,
View online

Book


Gjøre. Høre : plastisk bibelbruk
Stian Kilde Aarebrot (1976-) (forfatter), Oslo, Verbum, 2022, isbn:9788254314890,
Les følgende utdrag: s.7-10; s. 11-23; s77-88; s 89-99; s 100-122; s. 143-151; s153- 173.
View online

Article


Hvordan lese gammeltestamentlige tekster
Torleif Elgvin, Theofilos Supplement, 1, 7, 2015, 76-87,
View online