TEOL170N Metoder og verktøy for bibeltolkning
Alle versjoner:
TEOL170N (2025—2026)
TEOL170N (2024—2025)
Emnekode: TEOL170N
Emnenavn: Metoder og verktøy for bibeltolkning
Undervisningssemester: Høst
Steder: Nettbasert
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kunnskap om Bibelen
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i Bibelen.
Relevant valgemne i:
- Bachelor og profesjonsstudium i teologi
- Bachelor i praktisk teologi og ledelse
Innledning
Emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i bibeltolkning. Studentene vil lære å anvende ulike metodiske tilnærminger og verktøy i møte med Bibelens tekster.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om et utvalg metoder (historiske-kritiske, litterære og leserorienterte) for fortolkning av bibeltekster
- kjenner til hovedtrekk i den historiske utviklingen av Bibelens tolkningstradisjon, med hovedvekt på moderne akademisk sammenheng
- har kjennskap til det hebraiske og greske alfabetet, språkenes egenart og et utvalg sentrale ord
- har kunnskap om ulike verktøy (leksikon, kommentarer, digitale verktøy etc.) til hjelp i eksegetisk arbeid med bibeltekster
Ferdigheter:
Studenten
- kan anvende flere metoder (historisk-kritiske, litterære og leserorienterte) - også i kombinasjon - i fortolkningen av bibeltekster
- kan sammenligne ulike metoder og drøfte metodenes styrker og svakheter
- kan anvende ulike verktøy (leksikon, kommentarer, digitale verktøy etc.) til hjelp i eksegetisk arbeid med bibeltekster
- kan forstå og vurdere ulike bibelsyn
- kan reflektere over hvordan egne og andres bakgrunn, holdninger (inkl. bibelsyn), kompetanse og kunnskap påvirker fortolkningen av bibeltekstene
Generell kompetanse:
Studenten
- har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til teksttolkning, særlig i en kirkelig kontekst
- kan reflektere over egne valg av metoder og verktøy ved fortolkning av bibeltekster
- kan formidle fagstoff og delta i faglige samtaler om teksttolkning og ulike tilnærminger til Bibelens tekster
Innhold
Emnet introduserer en bredde av metodiske tilnærminger, lesestrategier og verktøy som setter studentene i stand til å tolke Bibelens tekster fra et historisk, litterært og teologisk perspektiv. Emnet kombinerer teoretisk refleksjon med praktisk anvendelse av kunnskapen i møte med et utvalg tekster fra Det gamle testamentet og Det nye testamentet. Studentene vil få en elementær forståelse for hvordan bibelhebraisk og nytestamentlig gresk fungerer, lære et utvalg hebraiske og greske ord, og lære seg å anvende ulike verktøy som ordbøker, håndbøker, kommentarer og digitale verktøy i arbeidet med å tolke bibeltekster.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert som en læringssti med nettleksjoner som inneholder undervisningsvideoer, webinarer, øvingsoppgaver og forslag til leseprogresjon. I løpet av semesteret vil det legges til rette for at studentene kan møte i faste grupper (digitalt eller fysisk) for å anvende kunnskap og fortolke tekster sammen. Som arbeidskrav skal studentene levere tre mindre oppgaver knyttet til anvendelse av tolkningsteori og metode.
Tidlig i semesteret, normalt en helg, arrangeres en konferanse med bibelfaglige foredrag og seminarer. Denne inngår som arbeidskrav i emnet. Konferansen er åpen også for eksterne deltagere. Det vil legges til rette for egne samlinger for studentene i emnet i løpet av helgen for å skape et godt sosialt og faglig miljø. Etter ønske fra en studentgruppe av noe størrelse eller i samarbeid med eksterne aktører kan det som supplement til læringsressurser på nett avholdes fysiske forelesnings-/seminarrekker lokalt ved NLA Høgskolens studiesteder eller andre steder etter avtale.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten har rett til å gå opp til eksamen i emnet:
- Innlevering av tre skriftlige oppgaver (700-900 ord).
- Deltagelse på bibelkonferanse (minst 80 % tilstedeværelse).
Alternativt, hvis fysisk oppmøte ikke er mulig, kan studenten lytte til opptak av foredrag fra konferansen i etterkant og levere et refleksjonsnotat (1000 ord).
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere inn hvert arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ ikke godkjent
Avsluttende vurdering
3 dagers skriftlig hjemmeeksamen, 2500-3000 ord.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
- Norsk
- Skandinaviske språk
- Annet språk kan søkes om
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Studenten må selv organisere og dekke kostnader med reise og opphold til bibelkonferanse. Studenten må selv ha tilgang til tilfredsstillende datautstyr og programvare.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Book Chapter
Self-exegesis
Brown, William P, Self-exegesis, Westminster John Knox Press, 2017, 11-19, isbn:9780664259938,
View online
Book Chapter
A Hermeneutical Adventure
Brown, William P, A Hermeneutical Adventure, Westminster John Knox Press, 2017, 1-10, isbn:9780664259938,
View online
Article
“The Interpreted Word: Reflections on Contextual Hermeneutics,”
C. René Padilla, Themelios, 7, 1981, 18-23,
View online
Book Chapter
Premodern Interpretation of the Bible
Carole Monica C. Burnett, Gorman, Michael J, Premodern Interpretation of the Bible, Grand Rapids, Baker Academic, 2017, 168-186, isbn:9780801098390,
View online
Book
Elements of Biblical Exegesis: A Basic Guide for Students and Ministers
Gorman, Michael J, Grand Rapids, Baker Academic, 320 (inkl. appendiks), 2020, isbn:1540960315,
View online
Book Chapter
Modern and Postmodern methods of biblical interpretation
Joel Green, Gorman, Michael J, Modern and Postmodern methods of biblical interpretation, Grand Rapids, Baker Academic, 2017, 187-204, isbn:9780801098390,
View online
Book Chapter
The Use of the Old Testament by New Testament Writers
Joel B Green and Richard B. Hays, Green, Joel B, The Use of the Old Testament by New Testament Writers, Grand Rapids, Wm. B. Eerdmans Publishing Co, 2010, 122-139, isbn:1467463167,
View online
Book Chapter
The challenge of hearing the new testament
Joel Green, Green, Joel B, The challenge of hearing the new testament, Grand Rapids, Wm. B. Eerdmans Publishing Co, 2010, 1-14, isbn:1467463167,
View online
Article
Theological Interpretation, Second Naiveté, and the Rediscovery of the Old Testament
Moberly, R. W. L., London, Sage Publications Ltd, 651-670, Anglican theological review, 4, 99, 2017-10-01, 651-670,
View online
Book Chapter
The Bible: a Book, a Library, a Story, an Invitation
Paul P. Zilonka og Michael J. Gorman, Michael J. Gorman (1955-) (redaktør), The Bible: a Book, a Library, a Story, an Invitation, Grand Rapids, Michigan, Baker Academic, a division of Baker Publishing Group, 2017, 3-22, isbn:9780801098390,
View online
Book Chapter
Historical criticism and Social-Scientific Perspectives in New Testament Study
Stephen C. Barton, Green, Joel B, Historical criticism and Social-Scientific Perspectives in New Testament Study, Grand Rapids, Wm. B. Eerdmans Publishing Co, 2010, 34-64, isbn:1467463167,
View online
Book
Gjøre. Høre : plastisk bibelbruk
Stian Kilde Aarebrot (1976-) (forfatter), Oslo, Verbum, 2022, isbn:9788254314890,
Les følgende utdrag: s.7-10; s. 11-23; s77-88; s 89-99; s 100-122; s. 143-151; s153- 173.
View online
Article
Hvordan lese gammeltestamentlige tekster
Torleif Elgvin, Theofilos Supplement, 1, 7, 2015, 76-87,
View online