TEOL173N Gud i Bibelen

Alle versjoner:
TEOL173N (2024—2025)

Emnekode: TEOL173N

Emnenavn: Gud i Bibelen

Undervisningssemester: Vår

Steder: Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Anbefalte forkunnskaper

TEOL170N Metoder og verktøy for bibeltolkning eller (4)TEOL110 Bibelen - tekst, tolking og formidling eller tilsvarende.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i Bibelen

Relevant valgemne i:

  • Bachelor og profesjonsstudium i teologi
  • Bachelor i praktisk teologi og ledelse

Innledning

I dette emnet vil studentene utforske Bibelens tale om Gud ved å se på gudsbilder i Det gamle testamentet og Det nye testamentet. ‘Gudsbilder’ viser i denne sammenheng til forestillinger om Gud slik det kommer til uttrykk og reflekteres i tekstene. Emnet legger opp til en kombinasjon av fortolkning av utvalgte bibeltekster i lys av historisk og litterær kontekst, og teologisk refleksjon.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Studenten

  • har kunnskap om ulike beskrivelser av Gud i Bibelen og i andre jødiske tekster
  • har kunnskap om mangfoldet av - og sammenhenger mellom - teologiske fremstillinger av Gud i Bibelen
  • har kunnskap om det gamle Midtøsten og den gresk-romerske religiøse konteksten for tekster som beskriver Gud i Det gamle testamentet og Det nye testamentet
  • har kunnskap om ulike metaforer og andre litterærere virkemidler som brukes for å fremstille Gud i Bibelen og dens kontekst

Ferdigheter:

Studenten

  • kan lese og tolke et utvalg tekster som beskriver Gud fra Bibelen og dens kulturelle kontekst ved bruk av ulike metoder og teorier
  • kan skille mellom ulike bibelske gudsbilder og identifisere dem i ulike tekster
  • kan reflektere over teologiske spørsmål knyttet til gudsbilder i Det gamle og Det nye testamentet
  • kan reflektere over sammenheng og spenninger mellom fremstillinger av Gud i Det gamle og Det nye testamentet
  • kan vise relevansen av gudsbilder for forståelsen av utviklingen av religion i Israel i antikken
  • kan reflektere over hvordan gudsbilder dannes og utvikles i samspillet mellom teksttolkning, bibelsyn og teologiske posisjoner

Generell kompetanse:

Studenten

  • har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til fortolkning av tekster som angår menneskers gudsbilder
  • kan bearbeide sin presentasjon av sentralt fagstoff om Gud i Bibelen på bakgrunn av faglige tilbakemeldinger

Innhold

Del A tar for seg hvordan Gud beskrives i Det gamle testamentet (GT) og i annen gammel jødisk litteratur. Studentene vil se på utvalgte tekster og motiver fra Bibelen og andre jødiske kilder for å forstå de ulike måtene som Gud ble fremstilt på av jøder i antikken. Denne delen fokuserer hovedsakelig på følgende temaer: Gud som den ene, skaper, dommer, konge, beskytter, kriger, far/mor/ektemann og som kilde til visdom/kunnskap.

Del B tar for seg hvordan Gud presenteres i Det nye testamentet (NT). Her vektlegges følgende temaer: Guds navn, Gud som hellig, konge, far, allmektig, skaper og livgiver, dommer, frelser og kjærlighet. Del B vil ta for seg hvordan GT og andre jødiske tekster danner bakteppet for beskrivelsene av Gud i NT. Spørsmålet om beskrivelsene av Gud i NT bryter eller korresponderer med beskrivelsene av Gud i GT vil drøftes. Hvordan forståelsen av Jesus (kristologien) og Ånden (pneumatologien) påvirker gudsbildet i NT drøftes også.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har læringsstier bestående av nettleksjoner i ulike medieformater (undervisningsvideoer av ulik lengde, podkast) med forslag til leseprogresjon, refleksjonsspørsmål til aktuelt materiale og repetisjonsspørsmål.

Etter ønske fra en studentgruppe av noe størrelse eller i samarbeid med eksterne aktører kan det som supplement til læringsressurser på nett avholdes fysiske forelesnings-/seminarrekker lokalt ved NLA Høgskolens studiesteder eller andre steder etter avtale.

Arbeidsomfang

250-300 timer

Arbeidskrav

6 skriftlige arbeidskrav 750 ord (+/- 10 %). Faglærer gir tilbakemelding som studenten kan bruke i revisjonsprosessen frem mot avsluttende vurdering.

Ved ikke godkjent arbeidskrav kan det gis mulighet til å levere én ny versjon av inntil tre ulike arbeidskrav pr. semester.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Mappe bestående av revidert versjon av 4 av de 6 skriftlige arbeidskravene. Til sammen 3000 ord (+/- 10 %).

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Mappen vurderes med én samlet gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

  • Norsk
  • Skandinaviske språk
  • Annet språk kan søkes om

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Studentene må selv ha tilgang til tilfredsstillende datautstyr og programvare.