TEOL174N Paulus' liv og lære

Alle versjoner:
TEOL174N (2024—2025)

Emnekode: TEOL174N

Emnenavn: Paulus' liv og lære

Undervisningssemester: Vår

Steder: Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Anbefalte forkunnskaper

TEOL170N Metoder og verktøy for bibeltolkning eller (4)TEOL110 Bibelen - tekst, tolking og formidling eller tilsvarende

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i Bibelen

Relevant valgemne i:

  • Bachelor og profesjonsstudium i teologi
  • Bachelor i praktisk teologi og ledelse

Innledning

Emnet er organisert i to deler. Del A gir en bred innføring i apostelen Paulus’ teologi og misjonsvirksomhet. Del B gir en fordypning i Galaterbrevet. Studentene vil jobbe med et utvalg tekster fra Apostlenes gjerninger og Paulus’ brev.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Studenten

A) Paulus’ liv og lære - et overblikk

  • har grunnleggende kunnskap om hvem Paulus var, hva han gjorde som apostel og budskapet han formidlet
  • har kunnskap om Paulus’ misjonsreiser og menighetsbyggende gjerning ifølge Apostlenes gjerninger og Paulus’ brev
  • har kunnskap om den geografiske, sosiale og kulturelle konteksten for Paulus’ misjonsgjerning

B) Dypdykk i Galaterbrevet

  • har grunnleggende kunnskap om den historiske og kulturelle konteksten Galaterbrevet er blitt til i og reflekterer, og brevets form og innhold
  • har kunnskap om sentrale teologiske begreper i Galaterbrevet - Guds rettferdighet, tro, nåde, evangelium, loven og (lov)gjerninger - og forbindelsen mellom disse
  • har kunnskap om Paulus’ fremstilling av Jesus Kristus i Galaterbrevet
  • kjenner noen hovedtrekk i Galaterbrevets tolkningshistorie (resepsjonshistorie)
  • kjenner ulike perspektiver/posisjoner i dagens Paulus-forskning og hvordan disse begrunnes

Ferdigheter:

Studenten

A) Paulus’ liv og lære - et overblikk

  • kan reflektere over metodiske utfordringer knyttet til å formulere en helhetlig paulinsk teologi
  • kan anvende kunnskap om den gresk-romerske antikkens kultur, religion og samfunnsforhold i arbeidet med paulinske tekster
  • kan reflektere over problemstillinger knyttet til å bruke antikke tekster og arkeologi som kilder til den gresk-romerske antikkens historie og samfunnsforhold
  • kan reflektere over problemstillinger knyttet til å bruke Apostlenes gjerninger og brevlitteratur som kilder til Paulus’ reisevirksomhet og teologi

B) Dypdykk i Galaterbrevet

  • kan tolke et utvalg tekster fra Galaterbrevet i lys av den historiske og litterære konteksten
  • kan bruke kommentarlitteratur og oppslagsverk som verktøy i arbeid med tekster i Galaterbrevet
  • kan identifisere og analysere Paulus’ bruk av gammeltestamentlige tekster i Galaterbrevet
  • kan drøfte Paulus’ forhold til Moseloven og selvforståelse som jøde med utgangspunkt i Galaterbrevet
  • kan drøfte styrker og svakheter ved ulike posisjoner i dagens Paulus-forskning, og anvende kunnskapen om de ulike posisjonen i tolkningen av tekster i Galaterbrevet
  • kan reflektere over betydningen Galaterbrevet har hatt i teologihistorien og fortsatt har i aktuell økumenisk samtale

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan presentere sentralt fagstoff muntlig og skriftlig
  • kan delta i faglige diskusjoner og samtaler om fortolkning av Paulus’ tekster og teologi og deres relevans i kirke og samfunn

Innhold

Del A gir studentene et overblikk over det sentrale innholdet i Paulus’ budskap og hans misjonsvirksomhet. Gjennom en kombinasjon av lesing av tekster fra Apostlenes gjerninger og Paulus’ brev, besøk på arkeologiske utgravingssteder, forelesninger og arbeid med faglitteratur vil studentene tilegne seg kunnskap om den religiøse, sosiale og kulturelle kontekst som danner bakteppet for Paulus’ tekster. I del B vil studentene fordype seg i et av apostelens sentrale skrifter; Galaterbrevet. Brevet skal leses i sin helhet i norsk oversettelse. Emnet gir en grunnleggende forståelse av brevets bakgrunn og litterære helhet, samtidig som et utvalg av tekster skal nærleses og fortolkes i lys av helheten. I arbeidet med tekstene vil Paulus’ bruk av Det gamle testamentet vektlegges. Studentene vil gjennom arbeid med primærtekstene og faglitteraturen utforske og drøfte teologiske nøkkelbegrep i Galaterbrevet (rettferdiggjørelse, tro, nåde, lovgjerninger m.fl.) som har stått sentralt i brevets fortolkningshistorie - og fortsatt er sentrale temaer i aktuell Paulus-forskning.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har læringsstier bestående av nettleksjoner i ulike medieformater (undervisningsvideoer av ulik lengde, podkast) med forslag til leseprogresjon og refleksjonsspørsmål til aktuelt materiale.

Deltagelse på studietur inngår som arbeidskrav i emnet. Studieturen varer i 7-9 dager og legges normalt rundt månedsskiftet februar/mars. Turen vil gå til steder relevante for forståelsen av Paulus' misjonsvirksomhet. Som alternativ til deltagelse på studieturen kan studenten levere en semesteroppgave. Etter ønske fra en studentgruppe av noe størrelse eller i samarbeid med eksterne aktører kan det som supplement til læringsressurser på nett avholdes fysiske forelesnings-/seminarrekker lokalt ved NLA Høgskolens studiesteder eller andre steder etter avtale.

Arbeidsomfang

250-300 timer

Arbeidskrav

Enten I) minst 80% deltagelse på studietur inkl. refleksjonsnotat (750 ord) eller II) semesteroppgave (2000 ord).

Ved ikke godkjent semesteroppgave (II) kan det gis tilbud om å levere én ny bearbeidet utgave i samme semester.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Digital muntlig eksamen ca. 20 min.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Muntlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Ingen.

Eksamensspråk

  • Norsk
  • Skandinaviske språk
  • Annet språk kan søkes om

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Studentene dekker kostnader til reise og opphold på studietur. Se egen prisliste. Det er krav om alminnelig god fysisk og psykisk helse for å delta på studieturen.

Studentene må selv ha tilgang til tilfredsstillende datautstyr og programvare.