VUP864-UD Spesialpedagogikk 1. Videreutdanning for lærere 1.-10. trinn – modul 2
Alle versjoner:
VUP864-UD (2025—2026)
VUP864-UD (2024—2025)
VUP864-UD (2023—2024)
Emnekode: VUP864-UD
Emnenavn: Spesialpedagogikk 1. Videreutdanning for lærere 1.-10. trinn – modul 2
Undervisningssemester: Vår
Steder: Nettbasert, Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
- Godkjent lærerutdanning.
- Tilsetting som lærer i grunnskolen.
- Studenten må ha fulgt undervisning, og fått godkjent arbeidskravene for VUP863-UD.
Relevans i studieprogrammet
Andre modul av til sammen 30 stp videreutdanning i spesialpedagogikk for lærere på 1.-10.trinn innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet».
Innledning
Det overordnede målet med videreutdanningen er å gi deltakerne forutsetninger for å vurdere spesialpedagogikkens bidrag når det gjelder inkludering, tidlig innsats og god opplæringskvalitet.
Videreutdanningen skal gi deltakerne spesialpedagogisk kunnskap og innsikt som kan styrke det kollektive profesjonsfellesskapet på egen skole, slik at alle elever får et opplæringstilbud som «fremmer helse, trivsel og læring». I tillegg skal deltakerne få kompetanse som bidrar til at elever med behov for særskilt tilrettelagte tiltak, herunder spesialundervisning, får et likeverdig, inkluderende og tilpasset opplæringstilbud.
Gjennomgående tema i hele studiet vil være:
- Inkludering - tilpasset opplæring - tidlig innsats
- Spesialpedagogikkens/spesialpedagogens rolle på elev-, gruppe- og skolenivå
- Forholdet mellom allmennpedagogikk og spesialpedagogikk (og interkulturell pedagogikk)
- Ideologi, verdier, kunnskap og praksis innen spesialpedagogikken - faglige og etiske dilemma
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- Har grunnleggende kunnskap om et utvalg av lærevansker og utfordringer, og om prinsipper for tiltak i skolen for å møte disse.
- Har grunnleggende kunnskap om og innsikt i diagnostisk arbeid, pedagogisk kartlegging og utredning.
- Har kunnskap om komplekse situasjoner og dilemma som kan oppstå i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
- Har kunnskap om bruken av ulike digitale verktøy og hvordan disse kan tilpasses elever med ulike behov for å skape mestring, kompensere for vansker og bidra til inkludering.
Ferdigheter
Studenten
- Kan anvende sine kunnskaper til å vurdere og utforme mål, innhold og metoder for å møte ulike elevers behov for tilpasset opplæring
- Kan anvende kunnskap om individuelle opplæringsplaner til utvikling, oppfølging og evaluering av en opplæring som fremmer «helse, inkludering, trivsel og læring»
- Kan gjenkjenne dilemmaer i komplekse situasjoner og reflektere over hvordan kunnskap og verdier påvirker egne pedagogiske vurderinger
- Kan bruke sine kunnskaper til å planlegge og gjennomføre læringsøkter med digitale verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- Kan anvende den spesialpedagogiske kompetansen i skolens profesjonsfellesskap med sikte på videreutvikling av en inkluderende praksis.
- Har innsikt i verdispørsmål og er i stand til å begrunne aktivt sine verdivalg basert på pedagogisk kunnskap og etisk refleksjon.
- Kan anvende sine kunnskaper til å bruke digitale tjenester på en pedagogisk og inkluderende måte, samt reflektere rundt teknologiens plass i opplæringen.
Innhold
Med læringsutbyttebeskrivelsene i fokus vil grunnlagsproblemer i spesialpedagogisk arbeid stå sentralt i arbeidet med de ulike temaene i studiet:
- Høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer; språkvansker, matematikkvansker, lese- og skrivevansker, traumer, nevroutviklingsforstyrrelser, utviklingshemming.
- Atferd som utfordrer. Psykisk helse
- Psykisk helse, forebygging og oppfølging av mobbing.
- Flerspråklige elever og spesialpedagogiske behov
- Elever med behov for individuelt tilrettelagt opplæring
- PPT og hjelpeapparatet. Tverretatlig samarbeid
- Pedagogisk bruk av digitale tjenester for mestring, kompensering og inkludering
- Innovasjon - spesialpedagogikkens potensial
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er samlingsbasert (3x2 dager) basert på konkret faglig forberedelse og etterarbeid. Forelesninger og drøftinger knyttes til praksis på egen arbeidsplass. Planlegging/gjennomføring/evaluering av selvvalgt utviklingsarbeid på egen skole under veiledning utgjør en viktig del av studiet. Det legges opp til «omvendt undervisning», med nettforelesninger knyttet til hver samling. Samlingene vil inneholde noe forelesning, men hovedfokus vil være på refleksjon og drøfting/erfaringsutveksling med utgangspunkt i teori og forskning. Undervisnings- og arbeidsformene søker å støtte den enkelte deltaker til å utvikle et personlig reflektert forhold til spesialpedagogisk kunnskap og ulike faglige og etiske dilemma på det spesialpedagogiske området. Gruppevis drøfting og erfaringsutveksling vil gi erfaring med å utnytte potensialet som ligger i et profesjonsfellesskap. Felles elektronisk læringsplattform benyttes til forberedelse og etterarbeid, samt veiledning og kommunikasjon internt i studentgruppen og mellom den enkelte student og veileder. Her finnes og studiets læringsressurser, som nettforelesninger, litteratur, ulike tekster og veiledninger.
Arbeidsomfang
Ca. 400 timer.
Arbeidskrav
- Deltagelse på samlingene (3x2 dager). Minimum 80% frammøte.
- Utforme utkast til problemstilling for utviklingsarbeid på egen skole innen fastsatt frist.
- Utarbeide skisse/utkast til tekst om eget utviklingsarbeid innen fastsatt frist.
Alle arbeidskrav må være godkjent, for å kunne gjennomføre avsluttende vurdering.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Skriftlig individuell semesteroppgave på ca. 5000 ord om utviklingsarbeid knyttet til egen arbeidsplass.
Semesteroppgaven skal være en akademisk tekst relatert til teori og basert på tekst suksessivt utformet i løpet av studiet.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Semestroppgaven vurderes med gradert karakter fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
- 15 stp reduksjon mot P262 Spesialpedagogisk arbeid med utgangspunkt i ulike funksjonsnedsettelser.
- 15 stp reduksjon mot VUP862-UD Spesialpedagogikk 1. Videreutdanning for lærere 5.-10. trinn - modul 2.
Evaluering av emnet
På bakgrunn av kvalitative studentevalueringer etter hver samling, samt en strukturert oppsummerende studentevaluering ved studieslutt, utformes en evalueringsrapport som brukes til justering av opplegget for neste kull. Evalueringen kan deles med Utdanningsdirektoratet.
Emneevaluering ellers i henhold til kvalitetssystemet ved NLA Høgskolen.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Spesialpedagogikk
Edvard Befring (1936-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 330 sider, 2019, isbn:978-82-02-59205-9,
Ulike kapitler høst og vår. Vår: kap. 12, 13, 14, 15, 16, 20, 21, 22, 23, 27
Book
Psykisk helse i skolen
Edvin Bru (1957-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforl, 95 s., cop. 2016, isbn:978-82-15-02601-5,
kapittel 0, 2, 4, 9, 11
Book
Spesialpedagogen i en inkluderende skole : mot nye mål og ny mening
Uthus, Marit, David Keeping (1952-) (illustratør), Oslo, Gyldendal, 159 sider, [2020], isbn:9788205512269,
Book
Tilpasset opplæring
Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 151 sider, 2020, isbn:9788202665869,
Ulike kapitler høst og vår. Vår: kap. 3, 5
Book
Tidlig innsats - i en skole for alle?
Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, isbn:978-82-02-76245-2,
Ulike kap. høst og vår. Vår: kap. 9
Book
Flere med i klassefellesskapet : digitale læringsressurser som støtte
Karlsen, Asgjerd Vea, Oslo, Universitetsforlaget, 53 sider, 2020, isbn:9788215034782,
Kapittel 1, 2, 3,7
Article
Kvalitet i opplæringen for elever med utviklingshemming
Bachmann, Kari ; Haug, Peder ; Nordahl, Thomas, Skriftserien HVO-MF, 2016,
View online
Government Document
Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole 2023-2030
Kunnskapsdepartementet, 2023,
View online
Journal
Inkluderende praksis i møte med utfordrende atferd
Øen, Kristian, Bedre skole, 4., 2021,
View online
Journal
Den fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan
Remøy, A.-K. & Haug, P., Spesialpedagogikk, 2020, 56-70,
View online
Book Chapter
Lesekurs som arbeidsmetode
Hagtvet, Bente Eriksen, Frost, Jørgen; Refsahl, Vigdis,, Lesekurs som arbeidsmetode, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 20 s., 2015, 117-137, isbn:9788202277161,
Kap. 4- Ligger som Pdf i Canvas
Journal
Norwegian teachers’ perspectives on inclusive practices in the mathematics classroom
Xenofontos, C., Solomon, Y. & Knudsmoen, H., International Journal of Inclusive Education, 2024,
View online
Journal
Tidlig intervensjon ved skolevegring
Ingul, J. M. & Havik, T., Bedre skole 2/2021, 2021,
View online
Book Chapter
Hva er lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse?
Arstorp, A-T.A., Tor Arne Wølner (1948-) (redaktør), Hva er lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse?, Bergen, Fagbokforl, 381 s., cop. 2019, 17-32, isbn:978-82-450-2535-4,
Book Chapter
Barn gjør det bra hvis de kan
Greene, Ross W., Ingvill Christina Goveia (1974-) (oversetter), Barn gjør det bra hvis de kan, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 267 s., 2011, 24-55, isbn:9788202367879,
Book Chapter
Når lesingen blir vanskelig: leseutvikling og de følelsene som følger med
Hagtvet, Bente Eriksen, Frost, Jørgen; Refsahl, Vigdis,, Når lesingen blir vanskelig: leseutvikling og de følelsene som følger med, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 50 s., 2015, 66-116, isbn:9788202277161,
Kapittel 3
Book Chapter
Ingen kan alt - tverretatleg samarbeid om spesialundervisning og inkluderande praksisar i skulen.
Haug, P., Mirjam Harkestad Olsen (1968-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Ingen kan alt - tverretatleg samarbeid om spesialundervisning og inkluderande praksisar i skulen., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 181 sider, [2022]; ©2022, 11-45, isbn:9788202763015,
Book Chapter
Bruk av hjelpemidler og organisering av undervisningen
Lyster, Solveig-Alma Halaas, Bruk av hjelpemidler og organisering av undervisningen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 132 sider, 2019, 106-114, isbn:978-82-02-62534-4,
Book Chapter
Lærerblikk for komplekse og mangfoldige liv
Erstad, I. , Baard Johannessen (1958-) (redaktør), Lærerblikk for komplekse og mangfoldige liv, Oslo, Gyldendal, 335 sider, 2024, 52-84, isbn:978-82-05-58661-1,
Book
Atferdsvansker hos barn : evidensbasert kunnskap og praksis
Drugli, May Britt, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 199 s., 2013, isbn:978-82-02-42527-2,
Kap. 1, s. 17-45
Book Chapter
Eksepsjonelle elever og dobbelt eksepsjonelle elever – hvem er de?
Lie, B., Lie, Branca, Eksepsjonelle elever og dobbelt eksepsjonelle elever – hvem er de?, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 168 s., 2014, 38-78, isbn:9788202419028,
Kap. 3 og kap. 5
View online
Book
Tospråklig oppvekst og læring
Øzerk, Kamil, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 2025, isbn:9788202855437,
Kap. 6, 7 og 18. Kommer i eget kompendium.
Book
Spesialundervisning : ei innføring
Haug, Peder, Oslo, Det norske samlaget, 173 sider, [2021], isbn:978-82-340-0239-7,
Book
Spesialpedagogikk
Edvard Befring (1936-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, isbn:978-82-02-59205-9,
Kap. 3, 7, 8, 10, 25
Book
Spesialpedagogikk : fagidentitet og samfunnsnytte
Rune Sarromaa Hausstätter (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 173 s., 2016, isbn:978-82-02-49464-3,
Kap. 1 og 6
Book Chapter
En drøfting av inkludering som allmennpedagogisk begrep i lys av interkulturell pedagogikk og spesialpedagogikk
Børhaug, Frédérique; Reindal, Solveig Magnus, Reindal, Solveig Magnus, En drøfting av inkludering som allmennpedagogisk begrep i lys av interkulturell pedagogikk og spesialpedagogikk, Bergen, Fagbokforlaget, S. 131-148, 2016, 131-148, isbn:9788245019315,
Article
Læreres forståelser av årsaker til en høy forekomst av spesialundervisning
Trond Bliksvær ; Ingrid Fylling ; Bent-Cato Hustad ; Tor Korneliussen, Universitetsforlaget, 27-44, Tidsskrift for velferdsforskning, 20, 2017-01-01, 27-44,
View online
Article
On the necessary co-existence of special and inclusive education
Florian, Lani, Routledge, 691-704, International journal of inclusive education, 7-8, 23, 2019-08-03, 691-704,
View online
Book Chapter
Kan pedagogisk credo-tenkning selvstendiggjøre personen og pedagogen?
Gilje, Jan., Kan pedagogisk credo-tenkning selvstendiggjøre personen og pedagogen?, Oslo, Universitetsforl., S. [23]-39, 2015, [23]-39, isbn:9788215023144,
Book Chapter
Perspektiver på tidlig intervensjon i skolen
Hausstätter, Rune Sarromaa, Perspektiver på tidlig intervensjon i skolen, Bergen, Fagbokforl., S. 181-195, 2012, 181-195, isbn:9788245012828,
Article
Inclusive education is a multi-faceted concept
Mitchell, David, Ljubljana, University of Ljubljana, Faculty of Education, 9-30, CEPS journal, 1, 5, 2015, 9-30,
View online
Book
Den felleskulturelle skolen
Hauge, An-Magritt, Oslo, Universitetsforl, 316 s., cop. 2014, isbn:9788215023168,
Kap 1, s. 21-41.
Book
Pedagogisk-psykologisk arbeid
Hesselberg, Finn, Tetzchner, Stephen von, Oslo, Gyldendal akademisk, 418 s., 2016, isbn:978-82-05-47921-0,
Kap. 5, s. 91-138.
Book Chapter
Kom som du er, og bli som oss?
Nilsen, S., Kom som du er, og bli som oss?, 38-64,
Article
En spesialpedagogisk arbeidsmodell
Øen, K., Spesialpedagogikk, 81/1, 2017, 4-13,
View online
Book Chapter
Kartleggingens mangfoldighet og nødvendighet
Åmot, I., Kartleggingens mangfoldighet og nødvendighet, 134-150,
Book Chapter
En inkluderende skole for elever med minoritetsspråklig bakgrunn
Nes, K. & Nordahl, T., En inkluderende skole for elever med minoritetsspråklig bakgrunn, 151-172,
Book Chapter
Kan omvendt undervisning fremme refleksjon og dygdelæring?
Wølner, T.A. & Horgen, S.A., Kan omvendt undervisning fremme refleksjon og dygdelæring?, 64-77,
Electronic Article
Tidlig innsats i utdanningspolitikken - motiver, mål og motsetninger. Temanotat 2/2018
Utdanningsforbundet,
View online
Book
Tilpasset opplæring og inkluderende støttesystemer : høyt læringsutbytte for alle elever
Nordahl, Thomas, Overland, Terje, Oslo, Gyldendal, 159 sider, 2021, isbn:978-82-05-54176-4,
Book
Spesialpedagogen i en inkluderende skole : mot nye mål og ny mening
Uthus, Marit, David Keeping (1952-) (illustratør), Oslo, Gyldendal, 159 sider, [2020], isbn:9788205512269,
Book
Elevenes psykiske helse i skolen : utdanning til å mestre egne liv
Marit Uthus (1972-) (redaktør/bidragsyter/forfatter av forord), Oslo, Gyldendal, 305 sider, 2022, isbn:978-82-05-56303-2,
Kap. 2, 3, 8, 11 og 13
Article
Inclusion in the heat of the moment: Balancing participation and mastery
K. Øen, R. J. Krumsvik and Ø. O. Skaar, Frontiers in Education, 2023,
View online
Book Chapter
SUKIP-prosjektet og aktuelle utdanningspolitiske føringer
Mjøs, M. & Øen, K., Kompetanse for inkluderende praksis. Et innovasjonsprosjekt om samarbeid mellom barnehage/skole og PP-tjenesten, SUKIP-prosjektet og aktuelle utdanningspolitiske føringer, 23-45,
View online
Book
Pedagogisk systemarbeid : endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og i PP-tjenesten
Rolf Fasting (1958-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 210 s., 2018, isbn:978-82-02-56730-9,
Kap. 3, 4, 5 og 6
Book
Tidlig innsats - i en skole for alle?
Halvor Bjørnsrud (1950-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 345 sider, 2022, isbn:978-82-02-76245-2,