4MGLSPES101 Spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål

Alle versjoner:
4MGLSPES101 (2025—2026)

Emnekode: 4MGLSPES101

Emnenavn: Spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål

Undervisningssemester: Høst

Steder: Nettbasert, Oslo

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Opptak på master i GLU med fordypning i spesialpedagogikk og bestått emnene (4)MGL1/5 PE101, 102 og 103. Se for øvrig programplan.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne for studenter som velger master i GLU med fordypning i spesialpedagogikk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om ulike forståelser og tilnærminger til begreper som lærevansker og funksjonshemming, inkludering, tidlig innsats og forebygging
  • har grunnleggende kunnskap om kartlegging og utredning som utgangspunkt for tilpasset opplæring og spesialpedagogiske tiltak, og dilemmaer knyttet til dette
  • har grunnleggende kunnskap om etiske aspekter ved arbeidet med barn og unge med ulike forutsetninger
  • kjenner lovverket og rettigheter for barn og unge som av ulike grunner har utfordringer i barnehagen/skolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for saksgangen og ulike ansvarsforhold knyttet til barn og unge med behov for spesialpedagogisk hjelp/individuelt tilrettelagt opplæring
  • kan drøfte og ta stilling til det mellommenneskelige samspillet en selv er en del av, i møte med barn og unge med ulike utfordringer, og deres foreldre

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og evne til refleksjon omkring dilemma i det spesialpedagogiske arbeidet
  • kan utveksle synspunkter med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
  • kan vurdere hvordan spesialpedagogikk som fag kan bidra til inkludering i skolen

Innhold

I emnet vektlegges inkludering som overordnet verdi i skolen. Dermed vil sammenhengen mellom det allmennpedagogiske og det spesialpedagogiske perspektivet være sentralt. Med læringsutbyttebeskrivelsene i fokus vil grunnlagsspørsmål i spesialpedagogisk arbeid stå sentralt i arbeidet med de ulike temaene i studiet:

  • Du som spesialpedagog; kjenn deg selv og ditt «credo».
  • Prinsipper for spesialpedagogisk hjelp og individuell tilrettelegging; lover og retningslinjer.
  • Spesialpedagogikkens rolle og funksjon; tradisjon, utfordringer og muligheter.
  • Særskilte behov, inkludering og individuelt tilrettelagt opplæring. Den spesialpedagogiske tiltakskjeden.
  • Allmennpedagogikk, spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.
  • Tidlig innsats og forebygging, en helsefremmende skole.
  • Kartlegging, tiltaksutforming og vurdering.
  • Tilpasset opplæring, individuelt tilrettelagt opplæring, individuell opplæringsplan (IOP), individuell plan (IP).
  • Innovasjon - spesialpedagogikkens potensial.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er basert på digitale ressurser og fysiske samlinger. Det legges opp til omvendt undervisning, med digitale læringsstier knyttet til samlingene. Samlingene kan inneholde forelesning, gruppearbeid, refleksjon og drøfting med utgangspunkt i teori og forskning. Forelesninger og drøftinger knyttes til praksiserfaringer. Det å sette seg inn i fag- og forskningslitteratur utgjør en viktig del av studiet. Undervisnings- og arbeidsformene søker å støtte den enkelte deltaker til å utvikle et personlig reflektert forhold til ulike faglige og etiske dilemma på det spesialpedagogiske området. Gruppevis drøfting og erfaringsutveksling vil gi erfaring med å utnytte potensialet som ligger i et profesjonsfellesskap. Felles elektronisk læringsplattform benyttes til forberedelse og etterarbeid, samt veiledning og kommunikasjon internt i studentgruppen og mellom den enkelte student og veileder. Her finnes også studiets læringsressurser, som nettforelesninger, litteratur, ulike tekster, øvingsoppgaver og veiledninger.

Arbeidsomfang

Ca. 400 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Obligatorisk deltagelse på de fysiske samlingene. Minimum 80% frammøte.
  • Individuell skriftlig refleksjonsoppgave på 1000 ord +/- 10 %.
  • Podcast om et gitt tema i gruppe, varighet 8-10 min.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

6-timer skriftlig skoleeksamen

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Opplæringsloven for grunnskolen

Overordnet del av læreplanen

Eksamensspråk

Norsk

Progresjonskrav

Studenten må ha fulgt undervisning og fått godkjent arbeidskravene i 4MGLSPES101 Spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål for å kunne fortsette på 4MGLSPES102 Spesialpedagogikk – ulike funksjonsnedsettelser.

Praksis

Se praksisplan for GLU.

Studiepoengreduksjon

Informasjon kommer.

Evaluering av emnet

Emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet ved NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei