BLU-SRLE2 Samfunn, religion, livssyn og etikk 2
Alle versjoner:
BLU-SRLE2 (2025—2026)
Emnekode: BLU-SRLE2
Emnenavn: Samfunn, religion, livssyn og etikk 2
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
For å begynne i SRLE2 må studenten ha bestått avsluttende vurdering fra første studieår BLU-BULL, BLU-SRLE1 og BLU-KKK .
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor barnehagelærerutdanning
Innledning
Barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn står sentralt i kunnskapsområdet SRLE. Lærerutdanningsfagene i SRLE er i hovedsak pedagogikk, samfunnsfag og religion, livssyn og etikk. Studentene skal tilegne seg innsikt i samfunnet som omgir barnehagen fra lokalt til globalt nivå, forstå barnehagens plass i samfunnet, barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet. Dette innebærer forståelse av forholdet mellom individ og samfunn, politiske strukturer, internasjonale konvensjoner, lovverk, mangfold og likestilling. Studentene skal tilegne seg kunnskap om barns rettigheter, ulike oppvekstsvilkår og familiestrukturer, foreldremandatet og personalets ansvar i møte med barn i vanskelige livssituasjoner. Kunnskapsområdet har fokus på kristendommen og andre religiøse og ikke-religiøse livssyn. Kunnskap om ulike kulturer, deriblant samiske kulturer, utgjør et viktig grunnlag for å forstå og møte mennesker med ulik bakgrunn. Innsikt i ulike virkelighetsoppfatninger skal bidra til etisk refleksjon knyttet til praksis og profesjonell væremåte i møte med barn, foresatte og ansatte. Kunnskapsområdet går over to perioder, SRLE 1 i første studieår og SRLE 2 i andre studieår
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om religioner og livssyn
- har kunnskap om likeverd, likestilling, sosial ulikhet og mangfold
- har kunnskap om barns ulike oppvekstsvilkår samt samiske barns kultur og rettigheter
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn, og hvordan nødvendige tiltak settes i gang etter gjeldende lovverk
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke sosialt, kulturelt, religiøst og livssynsmessig mangfold som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
- kan handle i tråd med barnehagens samfunnsmandat og samarbeide med hjemmet og relevante eksterne instanser
- kan formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner og involvere barn i tema knyttet til etikk, estetikk, religion og filosofi
- kan i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
- kan ta i bruk lokalsamfunnet for å gi barna opplevelser knyttet til lokale tradisjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise toleranse, interesse, ansvar og respekt for barn, foresatte og medarbeidere uansett alder, sosial, språklig, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
- kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale, flerkulturelle og flerreligiøse perspektiver inn i barnehagens arbeid og begrunne handlingsvalg
- kan samarbeide med barn og barns foresatte
- kan delta i faglige diskusjoner og dele kunnskaper og erfaringer med andre
- kan gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn med sikte på å skape inkluderende fellesskap
- har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
Innhold
Det flerkulturelle samfunnet
Tilnærminger til mangfold, ulike religioners og kulturers fortellinger, estetiske uttrykksformer, høytidsmarkeringer og merkedager, barns oppvekstsvilkår, familien i endring, barn i vanskelige livssituasjoner, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, filosofi og etisk tenkning, ledelse av barn og pedagogisk personale med ulik bakgrunn
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid. Undervisningsplanen vil angi nærmere arbeidsformer og læringsstrategier. Undervisningen vil ta sikte på både å styrke studentenes refleksjonsevner og være praksisnær, med problembasert læring (PBL) som en av flere arbeidsformer. Studentene vil få mulighet til å evaluere kunnskapsområdet ved slutten av semesteret.
Arbeidsomfang
450 timer
Arbeidskrav
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
- Ett muntlig framlegg, sammen med gruppe (15 minutter for gruppen) eller individuelt (7 minutter)
Ved ikke godkjent muntlig framlegg har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet versjon av arbeidet.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Den avsluttende vurderingen består av to hovedbestanddeler:
- En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i kunnskapsområdets læringsutbyttebeskrivelser.
- Muntlig eksamen med to deler. Første del er en forberedt presentasjon som teller 49 %, andre del er en trekkoppgave som teller 51 %. Tidsramme 30 minutter.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Muntlig individuell eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle ved første del, ingen ved andre del.
Eksamensspråk
Norsk
Praksis
Praksis er på 20 dager. I denne praksisperioden kan studentene velge å ta praksis i utlandet.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei