IKS302 Metode

Alle versjoner:
IKS302 (2025—2026)

Emnekode: IKS302

Emnenavn: Metode

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i master i interkulturelle studier

Innledning

Hensikten med emnet er å gi studentene inngående innsikt i kvalitative metoder slik at de kan gjøre veloverveide og velbegrunnede valg i alle stadier av forskningsprosessen. Studentene vil lære å identifisere hvordan ulike metoder innebærer teoretiske forutsetninger og vurderinger, og hvordan etiske utfordringer kan opptre i alle stadier av forskningsprosessen.

Videre skal studentene bli i stand til å vurdere hvordan forskningsspørsmål, teoretisk rammeverk og etiske betraktninger, henger sammen med valg av metode og påvirker metodiske valg i ulike forskningsprosjekter i interkulturelle studier.

Emnet gjør studentene i stand til å foreta kvalifiserte og begrunnede metodevalg, og kritisk vurdere etiske problemstillinger og forskningsresultater.

Studentene tilegner seg kompetanse i kvalitativt forskningsarbeid, inkludert praktisk trening i bruk av utvalgte metoder og forskningsetikk, som forbereder dem for fremtidig forskning.

Studentene øves i metodisk vurdering og kommunikative ferdigheter. Emnet vil også styrke studentenes kulturelle sensitivitet og etiske bevissthet, også med vekt på å forstå forholdet mellom metodiske valg og utfordringene med kulturell tolkning og representasjon i interkulturelle studier.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om metoder innen interkulturelle studier, deriblant ulike kvalitative intervjuteknikker, etnografiske metoder, dokumentanalyse og arbeid med historiske kilder
  • har kunnskap om ulike metoders forutsetninger og gyldighet, og deres implikasjoner for kunnskapsutvikling innen interkulturelle studier
  • har inngående kunnskap om etiske og juridiske standarder for gjennomføring av kvalitativ forskning
  • har inngående kunnskap om utfordringer knyttet til kulturell tolkning, refleksivitet og representasjon i alle ledd av forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan velge og bruke kvalitative metoder på en fruktbar måte avhengig av forskningsens formål og kritisk vurdere konsekvenser av metodiske valg for egne og andres forskning
  • kan vise kultursensitivitet og reflektert bevissthet i egen forskningspraksis og på tvers av kontekster
  • kan vurdere etiske og vitenskapelige problemstillinger i alle stadier av forskningsprosessen og anvende anerkjente etiske standarder i egen forskning, inkludert i akademisk skriving

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapelige og etiske standarder for kvalitativ forskningspraksis innen interkulturelle studier og kan gjøre velbegrunnede metodiske og etiske valg og vurderinger

Innhold

Hensikten med emnet er å gi studentene inngående innsikt i kvalitative metoder, slik at de kan gjøre veloverveide og velbegrunnede valg i alle stadier av forskningsprosessen. Studentene vil lære å identifisere hvordan ulike metoder innebærer teoretiske forutsetninger og vurderinger, og hvordan etiske utfordringer kan opptre i alle stadier av forskningsprosessen. Videre skal studentene bli i stand til å vurdere hvordan forskningsspørsmål, teoretisk rammeverk og etiske betraktninger, henger sammen med valg av metode og påvirker metodiske valg i ulike forskningsprosjekter i interkulturelle studier.

Arbeids- og undervisningsformer

IKS302 kombinerer forelesninger og obligatoriske seminarer og andre arbeidsformer

Arbeidsomfang

400 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Deltakelse på minst 80 % av undervisningen
  • Refleksjonsoppgave (ca. 1000 ord) fra ett av seminarene
  • Prøve i forskningsetikk
  • Gi forberedte kommentarer på to metodiske presentasjoner
  • Skriftlig oppgave (ca. 3000 ord): et metodisk opplegg om et bestemt tema etter gitte retningslinjer. Teksten vil bli vurdert med hensyn til formelle kriterier for akademisk skriving.

Alle arbeidskrav følger spesifikke retningslinjer. Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

6 timers skriftlig skoleeksamen

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Ingen

Eksamensspråk

Norsk, skandinaviske språk eller engelsk.

Progresjonskrav

IKS302 Metode må være bestått for å kunne fortsette på emnet IKS350 Masteroppgave.

Arbeidskrav i IKS302 må være godkjent for å fortsette på IKS303A/B Prosjektplan.

Studiepoengreduksjon

IKS302 Metode overlapper IKF302 Methodology med 10 studiepoeng.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Digital litteraturliste

Litteratur og faglige ressurser finner du her.