MBLU301 Barnehagelærerens profesjonsutøvelse i kultur, nærmiljø og samfunnsperspektiv

Alle versjoner:
MBLU301 (2025—2026)

Emnekode: MBLU301

Emnenavn: Barnehagelærerens profesjonsutøvelse i kultur, nærmiljø og samfunnsperspektiv

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Søkere til dette enkeltemnet må ha bestått bachelor i barnehagelærer- eller førskolelærerutdanning eller annen 3-årig pedagogisk høgskoleutdanning med bestått Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng).

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i master i barnehagekunnskap

Innledning

Barnehagelærerens profesjonsutøvelse i kultur, nærmiljø og samfunnsperspektiv er det første emnet i masterprogrammet.

Emnet er tverrfaglig med perspektiver fra samfunnsfag, pedagogikk, RLE og forming.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om hvordan materielle og immaterielle kulturelle praksiser i omgivelsene, nærmiljøet og lokalsamfunnet har betydning for barnehagens virksomhet.
  • har avansert kunnskap om utviklingen av forutsetninger for barnehagelærerprofesjonen.
  • har spesialisert innsikt i historiske og nåtidige sosiale og kulturelle endringsprosesser i det norske samfunnet med relevans for barnehagen.
  • har spesialisert innsikt om hvordan tilhørighet til den lokale naturen, kulturen og kulturarven er grunnlag for dannelsesprosesser.
  • har inngående kunnskap om hvordan sekulariseringsprosesser og ulike religioner og livssyn kan prege den enkelte barnehage.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende samfunnsvitenskapelige teoretiske verktøy for å beskrive og analysere barnehagens nærmiljø.
  • kan ved hjelp av relevante teorier analysere hvordan ulike livssyn har betydning for barnehagens dannende rolle.
  • kan reflektere selvstendig om barnehagens kulturelle kontekst som utgangspunkt for tverrfaglig pedagogisk arbeid.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan identifisere tendenser i samfunnet nasjonalt og internasjonalt og relatere dette til sosiale forhold i lokalsamfunnet.
  • kan reflektere kritisk over sin profesjonsrolle i relasjon til større samfunnsstrukturer og diskurser.
  • kan reflektere over og vurdere sitt eget pedagogiske arbeid.

Innhold

Emnet setter et tverrfaglig søkelys på barnehagens nærmiljø og skal gi kompetanse og innsikt i å observere, utforske og analysere ulike ‘landskap’ i nærmiljø og lokalsamfunn (som natur, kultur, kulturarv og historie). Det legges vekt på sosiale strukturer, maktforhold, endringsprosesser og betydningen av materielle og immaterielle kulturelle praksiser. Videre belyses hvordan ulike livssyn og religioner barnet møter i sitt nærmiljø kan spille inn på barnets danning.

Hensikten er å styrke barnehagens arbeid med og i nærmiljøet, og den enkelte barnehagelærers grunnlag for å utvikle arbeidet med barnehagen generelt og fokus på samspill med nærmiljø og samfunn spesielt.

Arbeids- og undervisningsformer

Samlings- og nettbasert studium. Samlinger primært på studiested Bergen, men det kan arrangeres desentraliserte samlinger.

Emnet er et samlingsbasert studium med 1 nettbasert og 3 fysiske samlinger á 2 dager. Det er digitale læreressurser og oppgaver mellom samlingene. Undervisningen organiseres som forelesninger, seminarer og veiledning på samlingene. Mellom samlingene vil det bli asynkrone (innspilte) forelesninger på nett og observasjons- og analyseoppgaver i egen barnehage. Problembasert læring (PBL) vil bli brukt som læringsstrategi i emnet.

Arbeidsomfang

450 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Frammøte på obligatorisk undervisning. Frammøte er 70% jfr. Studieplanen. Dette blir nærmere spesifisert i undervisningsplanen. Obligatorisk frammøte er forankret i et sosiokulturelt læringssyn, hvor studentene er en del av hverandres læringsprosesser.
  • Muntlig presentasjon (10 minutter) av en refleksjonsoppgave om forståelse av barnehageprofesjonen i lys av nåtidige samfunnsendringer. Den baserer seg på samtale med kolleger i barnehagen og på lesning av forskningslitteratur.
  • En observasjonsrapport på 1000 ord som beskriver nærmiljøet til studentens barnehage med fokus på arkitektur, kunst, kulturelle praksiser sosiale faktorer, religioner og livssyn. Rapportene diskuteres på et seminar.

Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet rapport og gjennomføre den muntlige presentasjonen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell muntlig eksamen ca. 30 minutter.

Del 1: Presentasjon av selvvalgt tema som bygger på resultat fra arbeidskrav 2 og 3.

Del 2: Drøfting av faglige perspektiv på nærmiljøets og lokalsamfunnets betydning for barnehagens virksomhet.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

Norsk

Svensk/Dansk/Engelsk kan godkjennes etter søknad

Evaluering av emnet

Studentevaluering i henhold til kvalitetssystem for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja