MGLSPES102 Spesialpedagogikk – ulike funksjonsnedsettelser

Alle versjoner:
MGLSPES102 (2025—2026)

Emnekode: MGLSPES102

Emnenavn: Spesialpedagogikk – ulike funksjonsnedsettelser

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen, Nettbasert

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Opptak på master i GLU med fordypning i spesialpedagogikk og bestått emnene (4)MGL1/5PE101, 102 og 103. Ha fulgt undervisning og fått godkjent arbeidskrav i MGLSPES101 Spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål. Se for øvrig programplan.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne for studenter som velger master i GLU med fordypning i spesialpedagogikk.

Innledning

Det overordnede målet med emnet er å gi deltakerne forutsetninger for å vurdere spesialpedagogikkens bidrag når det gjelder inkludering, lek, tidlig innsats og god opplæringskvalitet.

Emnet skal gi deltakerne spesialpedagogisk kunnskap og innsikt som kan styrke det kollektive profesjonsfellesskapet på egen skole, slik at alle barn og unge får et tilbud som «fremmer helse, inkludering, trivsel, lek og læring». I tillegg skal deltakerne få kompetanse som bidrar til at barn og unge med behov for særskilt tilrettelagte tiltak, herunder spesialundervisning eller individuelt tilrettelagt opplæring, får et likeverdig, inkluderende og tilpasset opplæringstilbud.

Gjennomgående tema i hele studiet vil være:

  • Inkludering - tilpasset opplæring - tidlig innsats
  • Spesialpedagogikkens/spesialpedagogens rolle på individ-, gruppe- og skolenivå
  • Forholdet mellom allmennpedagogikk og spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
  • Ideologi, verdier, kunnskap og praksis innen spesialpedagogikken - faglige og etiske dilemma

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om et utvalg av utfordringer og lærevansker, og om prinsipper for tiltak i skolen for å møte disse
  • har grunnleggende kunnskap om og innsikt i diagnostisk arbeid, pedagogisk kartlegging og utredning
  • har kunnskap om komplekse situasjoner og dilemma som kan oppstå i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
  • har kunnskap om bruken av alternativ og supplerende kommunikasjon/ulike digitale verktøy og hvordan disse kan tilpasses barn og unge med ulike behov for å skape mestring, kompensere for vansker og bidra til inkludering

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper til å vurdere og utforme mål, innhold og metoder for å møte ulike barn og unge sine behov for et tilpasset leke og læringsmiljø, samt behov for tilpasset opplæring
  • kan anvende kunnskap om barn og unges utvikling, oppfølging og evaluering av lek og opplæring som fremmer «helse, inkludering, trivsel og læring»
  • kan gjenkjenne dilemmaer i komplekse situasjoner og reflektere over hvordan kunnskap og verdier påvirker egne pedagogiske vurderinger
  • kan bruke sine kunnskaper til å planlegge og gjennomføre lek og læringsøkter med digitale verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende den spesialpedagogiske kompetansen med sikte på videreutvikling av en inkluderende praksis
  • har innsikt i verdispørsmål og er i stand til å begrunne aktivt sine verdivalg basert på pedagogisk kunnskap og etisk refleksjon

Innhold

Med læringsutbyttebeskrivelsene i fokus vil grunnlagsspørsmål i spesialpedagogisk arbeid stå sentralt i arbeidet med de ulike temaene i studiet:

  • Høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer.
  • Atferd som utfordrer.
  • Psykisk helse, forebygging og oppfølging av mobbing.
  • Flerspråklige barn og unge og spesialpedagogiske behov.
  • Barn og unge med behov for individuelt tilrettelagt opplæring.
  • PPT og hjelpeapparatet. Tverretatlig samarbeid.
  • Pedagogisk bruk av digitale tjenester for mestring, kompensering og inkludering.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er basert på digitale ressurser og fysiske samlinger basert på konkret faglig forberedelse og etterarbeid. Det legges opp til «omvendt undervisning», med nettforelesninger knyttet til samlingene. Samlingene kan inneholde forelesning, gruppearbeid, refleksjon og drøfting/erfaringsutveksling med utgangspunkt i teori og forskning. Forelesninger og drøftinger knyttes til erfaring fra praksis. Gjennomføring av selvvalgt fordypningsarbeid utgjør en viktig del av studiet. Undervisnings- og arbeidsformene søker å støtte den enkelte deltaker til å utvikle et personlig reflektert forhold til spesialpedagogisk kunnskap og ulike faglige og etiske dilemma på det spesialpedagogiske området. Gruppevis drøfting og erfaringsutveksling vil gi erfaring med å utnytte potensialet som ligger i et profesjonsfellesskap. Felles elektronisk læringsplattform benyttes til forberedelse og etterarbeid, samt veiledning og kommunikasjon internt i studentgruppen og mellom den enkelte student og veileder. Her finnes også studiets læringsressurser, som nettforelesninger, litteratur, ulike tekster og veiledninger.

Arbeidsomfang

Ca. 400 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Obligatorisk deltagelse på de fysiske samlingene. Minimum 80% frammøte.
  • Utforme utkast til problemstilling/skisse for fordypningstekst.
  • Utarbeide ferdig fordypningstekst på 2000 ord +/- 10 %.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Muntlig eksamen i to deler.

Del 1: Egenpresentasjon av valgt tematikk fra fordypningsoppgave. Vektet 1/3 av karakter.

Del 2: Fagsamtale som skal vise til bred teoriforankring og forståelse i emnet. Vektet 2/3 av karakter.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Et A4 ark med egne notater/stikkord tilknyttet fordypningsoppgaven.

Eksamensspråk

Norsk

Praksis

Se praksisplan for GLU.

Studiepoengreduksjon

Informasjon kommer.

Evaluering av emnet

Emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet ved NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei