VUHLL801N Hjernen og livslang læring

Alle versjoner:
VUHLL801N (2025—2026)

Emnekode: VUHLL801N

Emnenavn: Hjernen og livslang læring

Undervisningssemester: Høst

Steder: Nettbasert

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 2,5 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i VUHLL-N Hjernen og livslang læring.

Innledning

Dette emnet gir en grunnleggende innføring i hvordan hjernen fungerer i forbindelse med læring, med fokus på hvordan psykologiske og fysiologiske faktorer påvirker læring og utvikling i et digitalisert samfunn.

Undervisningen legger vekt på å koble teoretisk kunnskap med praktiske erfaringer og øvelser knyttet til læringsprosesser. Emnet er nettbasert uten obligatoriske samlinger.

Emnet er relevant for en bred målgruppe, som studenter, undervisere, ansatte i skolen og PPT, samt ledere og andre som er opptatt av læring og utvikling.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

  • Studenten har kunnskap om hjernens oppbygging og hvordan hjernen endrer seg under læring (nevroplastisitet).
  • Studenten har kunnskap om psykologiske og fysiologiske faktorer som påvirker læring i et digitalisert samfunn.

Ferdigheter:

  • Studenten kan anvende kunnskap om hjernens funksjoner til å planlegge og forbedre egne læringsprosesser.
  • Studenten kan reflektere over hvordan psykologiske og fysiologiske faktorer påvirker læring i et digitalisert samfunn.

Generell kompetanse:

  • Studenten kan reflektere over egen læringsprosess i lys av hvordan hjernen fungerer.

Innhold

Gjennom emnet vil studentene utforske hvordan de kan anvende kunnskap om hjernen til å forbedre egne læringsprosesser.

Emnet er delt inn i moduler som tar for seg ulike tema knyttet til læringsutbyttene:

  • Grunnleggende kunnskap om hjernen
  • Tankesett, mestringstro og motivasjon
  • Søvn, fysisk aktivitet og kosthold
  • Læring i en digital kontekst; blant annet belastning av arbeidsminne, dopaminresistens og bruk av kunstig intelligens

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er bygget opp som digitale læringsstier i høgskolens læringsplattform. Studentene jobber asynkront ved å lese tekster, se videoer, lytte til podkast, arbeide med interaktive oppgaver og delta i digitale diskusjoner. Det er også lagt opp til praktiske øvingsoppgaver underveis.

Arbeidsomfang

70 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • 2-4 praktiske øvelser knyttet til læring, med påfølgende deling av erfaringer og refleksjoner med medstudenter. Erfaringsdelingene kan inneholde tekst, video, lyd og/eller bilder. Øvelsene gjennomføres individuelt.

Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Innlevering av en 5-10 minutter lang video der studenten beskriver egne erfaringer fra læringsprosesser i emnet, og diskuterer disse opp mot relevant teori. Studenten må være synlig i deler av videoen.

Avsluttende vurdering gjennomføres individuelt.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Bestått/Ikke bestått

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

Norsk

Skandinaviske språk

Engelsk

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Studenten må disponere PC/Mac og en stabil internettlinje.

Tilbys som enkeltemne

Ja