VUHLL801N Hjernen og livslang læring
Alle versjoner:
VUHLL801N (2025—2026)
Emnekode: VUHLL801N
Emnenavn: Hjernen og livslang læring
Undervisningssemester: Høst
Steder: Nettbasert
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 2,5 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i VUHLL-N Hjernen og livslang læring.
Innledning
Dette emnet gir en grunnleggende innføring i hvordan hjernen fungerer i forbindelse med læring, med fokus på hvordan psykologiske og fysiologiske faktorer påvirker læring og utvikling i et digitalisert samfunn.
Undervisningen legger vekt på å koble teoretisk kunnskap med praktiske erfaringer og øvelser knyttet til læringsprosesser. Emnet er nettbasert uten obligatoriske samlinger.
Emnet er relevant for en bred målgruppe, som studenter, undervisere, ansatte i skolen og PPT, samt ledere og andre som er opptatt av læring og utvikling.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- Studenten har kunnskap om hjernens oppbygging og hvordan hjernen endrer seg under læring (nevroplastisitet).
- Studenten har kunnskap om psykologiske og fysiologiske faktorer som påvirker læring i et digitalisert samfunn.
Ferdigheter:
- Studenten kan anvende kunnskap om hjernens funksjoner til å planlegge og forbedre egne læringsprosesser.
- Studenten kan reflektere over hvordan psykologiske og fysiologiske faktorer påvirker læring i et digitalisert samfunn.
Generell kompetanse:
- Studenten kan reflektere over egen læringsprosess i lys av hvordan hjernen fungerer.
Innhold
Gjennom emnet vil studentene utforske hvordan de kan anvende kunnskap om hjernen til å forbedre egne læringsprosesser.
Emnet er delt inn i moduler som tar for seg ulike tema knyttet til læringsutbyttene:
- Grunnleggende kunnskap om hjernen
- Tankesett, mestringstro og motivasjon
- Søvn, fysisk aktivitet og kosthold
- Læring i en digital kontekst; blant annet belastning av arbeidsminne, dopaminresistens og bruk av kunstig intelligens
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er bygget opp som digitale læringsstier i høgskolens læringsplattform. Studentene jobber asynkront ved å lese tekster, se videoer, lytte til podkast, arbeide med interaktive oppgaver og delta i digitale diskusjoner. Det er også lagt opp til praktiske øvingsoppgaver underveis.
Arbeidsomfang
70 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- 2-4 praktiske øvelser knyttet til læring, med påfølgende deling av erfaringer og refleksjoner med medstudenter. Erfaringsdelingene kan inneholde tekst, video, lyd og/eller bilder. Øvelsene gjennomføres individuelt.
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Innlevering av en 5-10 minutter lang video der studenten beskriver egne erfaringer fra læringsprosesser i emnet, og diskuterer disse opp mot relevant teori. Studenten må være synlig i deler av videoen.
Avsluttende vurdering gjennomføres individuelt.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Bestått/Ikke bestått
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Norsk
Skandinaviske språk
Engelsk
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Studenten må disponere PC/Mac og en stabil internettlinje.
Tilbys som enkeltemne
Ja