4HLPL300 Hovedområde 3

Alle versjoner:
4HLPL300 (2026—2027)

Emnekode: 4HLPL300

Emnenavn: Hovedområde 3

Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre

Steder: Oslo

Studieår: 2026–2027

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 30 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Gjennomført 4HLPL200 Hovedområde 2.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i Bachelor i musikkskaping – låtskriving, produksjon, live.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva som skaper egen musikalsk identitet
  • har kunnskap om liveproduksjon, lyd, lys, antrekk og scene
  • har kunnskap om hvordan man lager og forbereder en musikkvideo

Ferdigheter

Studenten

  • behersker komponering med lyd og teknologi
  • kan vise en større bevissthet rundt orkestrering som virkemiddel
  • har utviklet stilforståelse gjennom repertoarstudier
  • kan produsere og skrive musikk alene og sammen med andre
  • kan analysere magien i den musikken som inspirerer studenten og bruke det inn i sitt arbeid
  • kan bearbeide studioprodusert musikk til å fungere som live-konsert
  • kan sette ord på musikalske prosesser og virkemiddel og vise en bevissthet rundt det å skape
  • kan planlegge, gjennomføre og lede en større musikkproduksjon fra idé til ferdig produkt
  • kan vise en bevissthet rundt tekstur, orkestrering og det soniske i egne produksjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere rundt egen musikkskaping, valg av metoder, hva som fungerer som drivere i prosessen og formidle dette skriftlig og muntlig
  • kan reflektere rundt egen estetikk i en moderne popmusikkhistorisk kontekst sammen med andre
  • kan planlegge, gjennomføre og formidle et større kunstnerisk arbeid som inkluderer komponering, studioproduksjon, visualisering og live – fremføring
  • har identitet som kunstner
  • har skapt sitt eget uttrykk

Innhold

I dette emne skal studenten lede prosjekter ved å dra inn flere instrumenter som stryk og blås. Det er vekt på effekter, bruk av lyd fra ikke-tonale kilder, samt et mer avansert forhold til mikrofonbruk.

Arbeids- og undervisningsformer

Emne har følgende arbeids- og undervisningsformer: gruppeundervisning, egenøving, skrivecamper med ferdigstilling av produksjon, mentoring og metodisk samspill.

Arbeidsomfang

800 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:

  • Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte
  • Arbeidskrav: Tilstrekkelig egenøving til å tilegne seg de ferdigheter som er beskrevet i læringsutbytte
  • Mappevurdering: 8 produksjoner med som viser musikalsk bredde.
  • Være delaktig på minimum en interpret hvert semester med live-presentasjon av egen musikkproduksjon

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

To alternativer:

Alternativ en: Konsert som en del av eksamen:

Del 1:

Hjemmeoppgave: produksjon av to nye låter på 2-4 minutter. Mer detaljert informasjon om oppgaven blir gitt 14 dager før innleveringsfrist.

Del 2:

tre valgfrie egenproduserte låter spilles live.

Skriftlig refleksjonsoppgave rundt produksjonsprosessene (2000 ord +/- 20%). Dette leveres en uke før konsert. Dette er utgangspunkt for en 20 minutters samtale med sensor.

Alternativ to: Produksjon som eksamen:

Del 1:

Hjemmeoppgave: produksjon av to nye låter på 2-4 minutter. Mer detaljert informasjon om oppgaven blir gitt 14 dager før innleveringsfrist.

Del 2:

I tillegg til del 1, levers to valgfrie ferdigstilte egenproduserte låter sammen med refleksjonsnotatet.

Skriftlig refleksjonsoppgave rundt produksjonsprosessene (2000 ord +/- 20%). Dette leveres en uke før konsert. Dette er utgangspunkt for en 20 minutters samtale med sensor.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Bestått / ikke bestått

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

  • Norsk
  • Annet språk kan søkes om

Studiepoengreduksjon

Emnet overlapper med 4MPD200 Musikkproduksjon II (10 sp)

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei