BLU-LSU-D Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid

Alle versjoner:
BLU-LSU-D (2026—2027)

Emnekode: BLU-LSU-D

Emnenavn: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen, Oslo

Studieår: 2026–2027

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

For å kunne begynne i BLU-LSU, må studenten ha bestått avsluttende vurdering fra kunnskapsområdene BLU-BULL, BLU-KKK, BLU-NHR og BLU-STM. Studenten må i tillegg ha bestått praksis fra BLU-SRLE. Avsluttende vurdering fra BLU-SRLE må være bestått før eksamen for BLU-LSU kan avlegges.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i bachelor i barnehagelærerutdanning.

Innledning

Det overordnede målet for kunnskapsområdet er å styrke kvaliteten i pedagogisk virksomhet gjennom kunnskap i ledelse. Ledelse forstås som påvirkning av andre- gjennom å ta ulike posisjoner: Relasjonell, organisatorisk, faglig, verdi- og utviklingsorientert. KO 6 tematiserer hvordan lederhandlinger kan påvirke og støtte barnehagen som lærende organisasjon og endrings- og utviklingsprosesser. Slike lederhandlinger skal sikre et likeverdig og inkluderende fellesskap for barn, foresatte og personale. Personalet organiseres ofte i team og teamperspektivet er hensiktsmessig for å utvikle og sikre kvalitet i barnehagen. Veiledning og ledelse av barns lek og læringsprosesser og medarbeideres kompetanseutvikling har en sentral plass.

Å utvikle seg til leder i barnehagen er en danningsprosess der kritisk refleksjon og bevissthet om profesjonens autoritetsgrunnlag vil stå sentralt. I dette ligger også å være bevist egen fremtoning og stemmebruk. Kunnskapsområdet legger vekt på studentens danning, yrkesetiske bevissthet og utvikling av profesjonelt skjønn. Dette skjer blant annet gjennom endelig utforming av pedagogisk credo som har vært arbeidet med gjennom utdanningen.

Kunnskapsområdet belyser endring og utvikling som skjer på bakgrunn av strukturelle endringer på internasjonalt, nasjonalt og lokalt nivå. Arbeid med barnehagens grunnleggende verdier settes søkelys på for å skape en bærekraftig utvikling. Dessuten omfatter det samarbeid med foresatte og eksterne instanser.

Læringsutbytte

I samsvar med de nasjonale kvalifikasjonsrammene har studenten følgende læringsutbytter etter å ha fullført emnet:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier
  • har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat
  • har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelse, organisasjonslæring og utviklingsarbeid for kvalitetsutvikling i barnehagen
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemijø
  • har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, kollegaer og eksterne instanser
  • har kunnskap om betydningen av stemme, kroppsspråk og improvisasjon med relevans for ledelse og hvordan egen fremtoning påvirker samarbeidsprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemijø
  • kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
  • kan motivere, veilede og fremme personalets evne til kritisk refleksjon over leke-, lærings- og danningsprosesser i barnehagen
  • kan samarbeide med barn, kollegaer, foresatte og eksterne instanser til barns beste
  • kan bruke improvisasjon i sitt lederskap i møte med det uforutsette

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og kan anvende forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle
  • kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar barns beste
  • kan lede pedagogisk virksomhet og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som en bærekraftig og lærende organisasjon
  • kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid

Innhold

Studiet vil inneholde følgende hovedemner:

Hva er den gode barnehagen?

Barnehagens egenart og mandat utforskes og arbeides med på bakgrunn av lover, styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner. Etiske og verdimessige perspektiver belyses og det settes søkelys på makt, medvirkning, mangfold og likeverd i demokratiske prosesser. En vil ha søkelys på utvikling av barnehagens kvalitet gjennom bruk av veiledning og ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid.

Hvordan lede den gode barnehagen?

Studiet setter søkelys på forståelse av hva en lærende organisasjon er, hvordan den kan ledes og redskap knyttet til slik ledelse. Her vektlegges samarbeid og relasjonskompetansen, kommunikasjon og systemtenkning. Godt samarbeid og lederskap oppøves i studentenes basisgrupper, gjennom muntlig og skriftlig presentasjon av faglig arbeid, i praksisfeltet og i møte med barn, ansatte og foreldre og foresatte der. Arbeid med pedagogisk credo understøtter studentens danning som profesjonell leder.

Barnehagefeltet – aktører og verdier

Studiet vil vektlegge samfunnsutviklingens påvirkning av barnehagen og pedagogisk utvikling som følge av denne. Studentene gis innføring i kritisk refleksjon over internasjonal påvirkning, lovverk og styringsdokumenter på overordnet og barnehagenivå som danner grunnlag for beslutninger og pedagogisk arbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

Seminar og forelesninger vil være viktige læringsarenaer. Det settes krav til aktivt studentarbeid med regelmessig deling av ny kunnskap gjennom faglige diskusjoner og muntlige presentasjoner. Studiet vil også organiseres med fokus på studentaktive læringsformer. Problembasert læring (PBL) legges til grunn som didaktisk modell.

Praksis er en integrert del av emnet. Det er lagt 4 uker praksis til emnet. Det er nær kobling mellom innhold og arbeidsmåter i emnet og praksis. Arbeid med oppgaver studenten forbereder på høgskolen gjennomføres i praksis. Samtidig skal studentenes erfaringer i praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon i emnet.

Arbeidsomfang

Ca. 400 timer inkludert egeninnsats.

Arbeidskrav

  • Alle læringsaktiviteter er obligatoriske (minimum 80 % frammøte).
  • Innlevering av individuell oppgave knyttet til pedagogisk credo med obligatorisk veiledning.
  • En gruppeoppgave knyttet til samarbeid, barnehagen som lærende organisasjon og utviklingsarbeid.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

En individuell muntlig eksamen

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Ved muntlig eksamen benyttes graderte karakterer fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Notat i stikkordsform fra forberedelsen og pedagogisk credo.

Eksamensspråk

Norsk

Praksis

I KO6 har studentene fire uker praksis, der tre uker er sammenhengende, i tillegg til fem enkeltdager.

Evaluering av emnet

Evalueringen skal skje i henhold til NLA Høgskolens kvalitetssystem.

Tilbys som enkeltemne

Nei