BLU-SRLE-D Samfunn, religion, livssyn og etikk

Alle versjoner:
BLU-SRLE-D (2026—2027)

Emnekode: BLU-SRLE-D

Emnenavn: Samfunn, religion, livssyn og etikk

Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre

Steder: Bergen, Oslo

Studieår: 2026–2027

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 30 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

For å begynne i BLU-SRLE må studenten ha bestått emnene fra BLU-BULL, BLU-KKK, BLU-NHR og praksis i BLU-STM, for å ta eksamen må også studenten ha bestått eksamen i BLU-STM.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i bachelor i barnehagelærerutdanning

Innledning

Barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn står sentralt i kunnskapsområdet SRLE. Lærerutdanningsfagene i SRLE er i hovedsak pedagogikk, samfunnsfag og religion, livssyn og etikk. Studentene skal tilegne seg innsikt i samfunnet som omgir barnehagen fra lokalt til globalt nivå, forstå barnehagens plass i samfunnet, barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet. Dette innebærer forståelse av forholdet mellom individ og samfunn, politiske strukturer, internasjonale konvensjoner, lovverk, mangfold og likestilling. Studentene skal tilegne seg kunnskap om barns rettigheter, ulike oppvekstsvilkår og familiestrukturer, foreldremandatet og personalets ansvar i møte med barn i vanskelige livssituasjoner. Kunnskapsområdet har fokus på kristendommen og andre religiøse og ikke-religiøse livssyn. Kunnskap om ulike kulturer, deriblant samiske kulturer, utgjør et viktig grunnlag for å forstå og møte mennesker med ulik bakgrunn. Innsikt i ulike virkelighetsoppfatninger skal bidra til etisk refleksjon knyttet til praksis og profesjonell væremåte i møte med barn, foresatte og ansatte. Kunnskapsområdet er går over to perioder, SRLE A i første studieår og SRLE B i andre studieår (se nedenfor).

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn
  • har kunnskap om filosofi og etikk, livstolkning og livssyn, kristen tro og kulturarv
  • har kunnskap om religioner og livssyn
  • har kunnskap om barnehagens historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag, styringsdokumenter, barns rettigheter og foreldremandatet
  • har kunnskap om velferdsstaten og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om likeverd, likestilling, sosial ulikhet og mangfold
  • har kunnskap om barnekultur, og om barndom før og nå
  • har kunnskap om barns ulike oppvekstsvilkår samt samiske barns kultur og rettigheter
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn, og hvordan nødvendige tiltak settes i gang etter gjeldende lovverk

Ferdigheter

Studenten

  • kan begrunne, formidle og praktisere både muntlig og skriftlig barnehagens formålsbestemmelse og verdigrunnlag
  • kan legge til rette for barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser
  • kan bruke sosialt, kulturelt, religiøst og livssynsmessig mangfold som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
  • kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og være bevisst makten som inngår i rollen som fagperson
  • kan handle i tråd med barnehagens samfunnsmandat og samarbeide med hjemmet og relevante eksterne instanser
  • kan stimulere og støtte ulike barns undring og samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
  • kan formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner og involvere barn i tema knyttet til etikk, estetikk, religion og filosofi
  • kan i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager
  • kan ta i bruk lokalsamfunnet for å gi barna opplevelser knyttet til lokale tradisjoner
  • kan fremme barnas etiske bevissthet og praksis i møte med miljø, bærekraftig utvikling og digitale utfordringer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver
  • kan vise toleranse, interesse, ansvar og respekt for barn, foresatte og medarbeidere uansett alder, sosial, språklig, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
  • kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale, flerkulturelle og flerreligiøse perspektiver inn i barnehagens arbeid og begrunne handlingsvalg
  • kan samarbeide med barn og barns foresatte
  • kan delta i faglige diskusjoner og dele kunnskaper og erfaringer med andre
  • kan gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn med sikte på å skape inkluderende fellesskap
  • har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen

Innhold

Kunnskapsområdet består av følgende hovedemner:

Barnet og fellesskapet

barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og lovgrunnlag, velferdsstaten, bærekraftig utvikling, barns rettigheter og foreldremandatet, filosofi og etikk, livstolkning og livssyn, kristen tro og kulturarv, foreldresamarbeid, barnekultur, barndom før og nå, sosialisering og tilegning av verdier i barnehagen, demokratiforståelse

Det flerkulturelle samfunnet

Tilnærminger til mangfold, ulike religioners og kulturers fortellinger, estetiske uttrykksformer, høytidsmarkeringer og merkedager, barns oppvekstsvilkår, familien i endring, barn i vanskelige livssituasjoner, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, filosofi og etisk tenkning, ledelse av barn og pedagogisk personale med ulik bakgrunn

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid. Undervisningsplanen vil angi nærmere arbeidsformer og læringsstrategier. Undervisningen vil ta sikte på både å styrke studentenes refleksjonsevner og være praksisnær, med problembasert læring (PBL) som en av flere arbeidsformer. Studentene vil få mulighet til å evaluere kunnskapsområdet ved slutten av semesteret.

Arbeidsomfang

900 t.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjente før studenten kan framstille seg for avsluttende vurdering:

  • Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
  • En fagtekst, 1500 ord, +/- 10%
  • Ett muntlig framlegg, sammen med gruppe (15 minutter for gruppen) eller individuelt (7 minutter)

Ved ikke godkjent fagtekst eller muntlig framlegg har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet versjon av arbeidet.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Den avsluttende vurderingen består av to hovedbestanddeler:

En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i kunnskapsområdets læringsutbyttebeskrivelser.

En 5 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Praksis blir vurdert til bestått / ikke bestått.

Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Skriftlig eksamen: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

Eksamensspråk

Norsk

Praksis

I dette kunnskapsområdet vil praksis ha fokus på pedagogisk ledelse, personalledelse og samarbeid med foresatte og eksterne instanser. SRLE tilbyr studentene to praksisalternativ: Utenlandspraksis eller selvstendig praksis. Det vil være egne tildelingsregler for studenter som søker utenlandspraksis. Utenlandspraksis: studentene får et videre perspektiv på norske barnehager, og gir dem et bedre grunnlag for å møte barn fra ulike kulturer og ulike religioner i et flerkulturelt samfunn. Selvstendig praksis: Grupper av studenter overtar ansvaret for en base/avdeling i 5 av 20 dagers praksis. Omfanget av praksis er 20 dager.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei