Bachelor i praktisk teologi og ledelse

Studieprogramkode:
BAPTL-DES
Studieprogramnavn:
Bachelor i praktisk teologi og ledelse
Kull:
2024 Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Trondheim
Studiepoeng:
180 poeng
Grad:
Bachelor studium
Oppstart:
Høst
Søk opptak på lokal søknadsweb
Bachelor i praktisk teologi og ledelse
Bachelor i praktisk teologi og ledelse har med utgangspunkt i kristen danningstradisjon som mål å utvikle formidlere og ledere særlig til kirker og kristne organisasjoner.
Generell studiekompetanse
Det er krav om politiattest, jf. forskrift om opptak til høyere utdanning kap. 6, i forbindelse med praksisemner i første og tredje år av studiet.

Det er krav om skikkethetsvurdering, jf. forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.

Nærmere informasjon om dette blir gitt til studenten ved oppstart.

Etter fullført og bestått studium har studenten følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teologi og ledelse i praksis i lys av en kristen danningstradisjon med kirken som primærkontekst, fokusert gjennom samspillet mellom undervisning - praksis - samarbeid – veiledning
  • kjenner til praktisk teologi og ledelse som forsknings- og formidlingsfag og om disse fagområdenes historie, tradisjon og egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om faglige sammenhenger mellom den valgte fordypning i bachelorgraden (valgemner og bacheloroppgave/-prosjekt) og praktisk-teologiske og ledelsesfaglige perspektiv.
  • har kunnskap om konkrete og aktuelle utfordringer for innovasjon og læring i kirkelig kontekst, med særlig fokus på norsk kontekst

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over, vurdere og formidle sentrale problemstillinger knyttet til fortolkningen og formidlingen av bibelske tekster i ulike kontekster
  • kan bruke relevante faglige verktøy og formidlingsformer i både menighetsbyggende og samfunnsbyggende innsats som leder og veileder
  • har grunnleggende ferdigheter som leder i forskjellige roller i menighet og samfunn
  • kan søke faglig oppdatering og ny kunnskap innenfor de sentrale fagfeltene i bachelorstudiet og andre tilstøtende fagområder
  • kan reflektere over og gjøre bruk av fundamentale kulturelle, utviklingspsykologiske, danningsmessige, og teologiske perspektiv på trosopplæring for barn og ungdom
  • har grunnleggende ferdigheter i forskjellige former for ledelse
  • kan reflektere over praksis med bakgrunn i egne erfaringer og relevante faglige teorier i lys av kristen livstolkning
  • kan reflektere over sammenhengen mellom den valgte fordypning i bachelorgraden og praktisk-teologiske og ledelsesfaglige perspektiv
  • diskutere og se relevansen av historiske og aktuelle kristne Jesus-bilder gjennom bruk av bibelfaglig og teologihistorisk materiale
  • kan reflektere over hvordan sentrale utfordringer for kirken i Norge kan møtes ved hjelp av kunnskap om innovasjon og ledelse

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i yrkesetiske problemstillinger knyttet til ledelse og veiledning, særlig i en kirkelig praksiskontekst
  • kan formidle sentralt fagstoff i graden skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan delta i faglige samtaler som fokuserer praktisk teologi og ledelse på en slik måte at dette kan bidra til utvikling av god praksis
  • kjenner til og har deltatt i prosesser som bidrar til innovasjon og læring

Bachelorstudiet er bygd opp av emner på 10 og 20 studiepoeng (sp). Et normert studieår tilsvarer 60 sp. En bachelorgrad skal inneholde 180 sp. For å få bachelorgraden i praktisk teologi og ledelse (PTL) må studenten ha minst 120 sp teologifaglig/religionspedagogisk innhold i sin fagkrets. Disse studiepoengene dekkes inn gjennom obligatoriske emner, markert med * i tabellen nedenfor. For de øvrige 60 sp velger studenten en yrkesrelevant fordypning. Valgemner oppført i tabellen vil ha undervisningstilbud i Trondheim i de oppgitte semestrene.

Det er også mulig å ta andre emner fra NLA Høgskolens portefølje, nettbaserte emner eller emner med undervisning på andre campus, og å bruke relevant utdanning fra andre institusjoner.

 

Semester

Emner à 10 stp

Emner à 10 stp

Emner à 10 stp

H24

*TEOL110 Bibelen: tekst, tolkning og formidling

*RELPED110 Relasjonsledelse

3KL102 Kristen tro som livssyn

V25

*RELPED120 Ledelsesfilosofi

TEOL160 Innføring i kristendommens historie

TEOL175N Johanneisk teologi

H25

*TEOL130 Innføring i praktisk teologi

4TEOL150N Psykologi og teologi – en innføring

TEOL172N Jesus i Matteusevangeliet

V26

*TEOL140 Teologi for en misjonal kirke

*RELPED130 Danning og trosopplæring – barn og unge

TEOL205 Global misjon

H26

*TEOL210 Forkynnelse og gudstjenesteledelse med praksis

*PTL231 Bacheloroppgave /PTL235 Bachelorprosjekt (20 sp, H+V)

*RELPED230 Innovasjon og læring i kirkelig kontekst eller tilsvarende

V27

*TEOL201 Kristologi i møte med vår tid

*PTL231/235 (20 sp, H+V)

*TEOL220 Sjelesorg med praksis

 

 

Det kan komme endringer i emnebeskrivelser for emnene på 200-nivå.

Forståelsen av danning er helt grunnleggende i det utdanningen i praktisk teologi og ledelse skal bidra til en leders karakterbygging eller ethos: Det er danningen av mennesket som kan lede seg selv og så lede andre, som står i fokus. Gjennom utdanningen legges det til rette for en dobbel danning, ved at en fra dag én starter med å lese kulturens og kirkens grunntekster i tråd med universitetstradisjonen og dannes gjennom praksiserfaringer i tråd med mer profesjonsrettede utdanninger.

 

Samtidig skal studiet bidra til leseferdighet i vid forstand, til å lese både tradisjonens grunntekster, Bibelen, klassiske verk innen kirkehistorie og filosofien og den sosiale konteksten. Det handler her om utvikling av en dobbel lesning. Denne lesningen, som fordrer at all danning finner sted i relasjoner, skjer samtidig i lys av den kirkelige konteksten som primær kontekst for praktisk-teologisk refleksjon.

Studiemodellen er samlingsbasert, med intensive undervisningsuker med obligatorisk oppmøte for de obligatoriske emnene i graden. Gjennom undervisningsukene legges det til rette for en klasse/team-følelse. Det er fokus på fire arenaer for læring: undervisning, praksis, kollokviegrupper og veiledning. Mellom undervisningsukene har studentene praksis, og driver selvstudium av aktuell litteratur på egen hånd og/eller i samarbeid med medstudenter.

 

Undervisning:

Undervisningen er prosessorientert, og det tas i bruk varierte undervisnings- og læringsformer.

Undervisningsukene rammes inne av praksisrefleksjon både i starten og slutten av uken. Ukene rammes også inn av at det daglig leses ulike sentrale tekster i fellesskap. Samtidig prøves denne lesningen mot mer ferdighetsorienterte øvelser og refleksjoner. Målet med dette er å skape stadige, hermeneutiske sirkelbevegelser mellom undervisning, praksis, samtale og veiledning.

 

Praksis:

Emnene TEOL110, TEOL130, TEOL140, RELPED110, RELPED120, RELPED130 har langsgående praksis gjennom hele studieåret som vurderes til godkjent/ikke godkjent. TEOL210 og TEOL220 har hver sin praksis på fire uker, der praksis vurderes til bestått/ikke bestått.

 

Veiledning:

Veiledningen er knyttet til undervisningsukene, da som veiledning i gruppe, ledet av lærere eller andre erfarne ansatte. Veiledning finner også sted gjennom veiledningen fra lærere og ved den kontinuerlige samtalen med praksisveileder på praksisplassen.

 

Studietur:

Studentene får tilbud om å delta på studietur til utlandet sammen med studenter i praktisk teologi og ledelse fra Bergen og Oslo.

Aktuelle vurderingsformer er:
  • Skriftlig skoleeksamen, skriftlig hjemmeeksamen, muntlig eksamen og bestått praksis og arbeidskrav. For mer informasjon, se emnebeskrivelsene.

Bacheloren i PTL har en tydelig praksisforankring, både lokalt og internasjonalt. Det er langsgående praksis i emner på 100-nivå. Studenten må levere inn en halvårlig praksisrapport for godkjenning. Denne praksisrapporten er felles for emnene i det aktuelle semesteret.

 

Når det gjelder den lokale praksisen, knyttes den til ulike menigheter/organisasjoner/institusjoner med kristen-idealistisk profil, som

  • Menigheter i Den norske kirke og forsamlinger/menigheter i organisasjonene/frikirkene.
  • Institusjoner - diakonale virksomheter, mediehus, sykehus etc.
  • Frivillige organisasjoner med kristen-idealistisk profil.

 

Studentene tildeles praksisplasser etter å ha meldt inn ønsker med utgangspunkt i tilgjengelige praksisplasser. Det er også mulig å melde inn ønske om praksisplass, for eksempel knyttet til egen arbeidsgiver. For å bli godkjent som praksisplass er en avhengig av at det er eller blir knyttet en godkjent praksisveileder til praksisplassen.

På bachelorprogrammet i praktisk teologi og ledelse er det faglig anbefalt å reise på utveksling i tredje og/eller fjerde semester. NLA har utvekslingsavtaler med universiteter og høgskoler over hele verden. Mer informasjon om anbefalte utvekslingsmuligheter finnes på NLAs nettsider om utveksling.

Bachelor i praktisk teologi og ledelse kvalifiserer for opptak til Master in Theology and Ministry (MATAM) ved NLA Høgskolen.

 

Bachelor i praktisk teologi og ledelse kvalifiserer for opptak til master i diakoni, gitt rett fagkombinasjon med samfunnsvitenskapelig emne.

 

Bachelor i praktisk teologi og ledelse og Master in Theology and Ministry med valgemnene TAM321B Youth Ministry as Theory and Practice - with lnternship og TAM323B Kirkelig undervisning - med veiledet praksis vil til sammen kvalifisere for tilsetting som kateket i Den norske kirke. Jf.§4 i Tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for kateketer.

Bacheloren i praktisk teologi og ledelse med valgt fordypning kvalifiserer for arbeid som menighetspedagog (trosopplærer) i Den norske kirke, og vil også kunne være en relevant yrkesutdanning for folkehøyskole- og bibelskolelærere, barne- og ungdomsarbeidere, pastorer, forsamlingsledere, musikalske ledere, frivillighetskoordinatorer og andre yrkesgrupper innenfor menighetsarenaen både i Den norske kirke, i de kristne organisasjonene og i frikirkene. Bacheloren i PTL vil sammen med en Master i kateketikk eller Master i Theology and Ministry (MATAM) ved NLA Høgskolen kvalifisere for tilsetting som kateket i Den norske kirke, gitt at emnesammensetningen oppfyller kravene i §4 i Tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for kateketer. Som første år i et teologistudium gir bachelorstudiet i praktisk teologi og ledelse en profilert start på og retning til teologistudiet og et viktig kompetansefortrinn som ferdig utdannet prest. Avhengig av hva du velger som 2. studieår i graden vil overgangen til teologistudiet kreve et halvt års ekstra studietid.

 

Gjennom at utdanningen festes i en grunnutdannelse som leder, er det tanken at også en mer spesifikk kvalifisering inn mot kirkelig tjeneste vil gi en lederutdanning som også gir kvalifiseringsgrunnlag for å kunne jobbe innenfor flere felt i samfunnet. Dette er blitt viktigere i en tid der flere skifter jobb og karriere hyppigere. Derfor vil denne årsenheten være relevant for alle som ønsker et år med innføring i praktisk teologi og ledelse i lys av en kristen dannelsestradisjon med kirken som primærkontekst, fokusert gjennom samspillet mellom undervisning - praksis - samarbeid og mentorering.

Norsk. Noe undervisning kan bli gitt på engelsk og svensk.
Studiet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Studentene må selv dekke utgifter til ev. deltagelse på studietur.

Alle versjoner:
Bachelor i praktisk teologi og ledelse (Kull: 2024Høst)