Project plan for master thesis
Code:
P3PROName:
Project plan for master thesisTeaching semester:
AutumnLocations:
BergenYear:
2025 — 2026Teaching language:
NorwegianStudy points:
20 Credits
- APA 7
- Akademisk skriving
- Forberedelsesnotat
- Obligatorisk oppmøte (Samling 1 & 2)
- Presentasjon av foreløpig prosjektplan
- Refleksjonsnotat
- Innlevering av utkast til prosjektplan
Dersom studenten velger å levere prosjektplan til vurdering i samme semesteret som undervisningen for P3PRO gjennomføres, må likevel arbeidskravene for emnet P3PRO oppfylles i det semesteret emnet undervises.
Dersom studenten velger å gjennomføre studiet på redusert progresjon (deltid) vil andre datoer gjelde kun for innlevering av utkast til prosjektplan. Disse datoene blir annonsert på Canvas. Ellers må andre arbeidskrav være godkjent i samme semester på lik linje med fulltidsstudenter.
Ved fravær opp mot 2 dager, får studenten mulighet å fullføre et alternativt arbeidskrav. Dette må godkjennes av faglærer for å kunne gjøre opp for fravær.
Ved fravær på mer enn to dager, må emnet tas på nytt.
P3Pro er et samlingsbasert emne. Det vil si at studenter møter på to obligatoriske fysiske samlinger i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning på Canvas. Hver samling består av to 6-timers dager.
Undervisningen organiseres som obligatoriske samlinger med forelesninger, seminar/workshop, individuell veiledning og individuelt arbeid.
Studenten leverer inn ett utkast. Masterveileder gir respons på innleverte utkast. Innlevering av første utkast finner sted i begynnelsen av september. Veilederkontrakt for PMAS skrives først etter at studenten har bestått sin prosjektplan i form av eksamen.
Studenten må skrive og oppfylle alle arbeidskrav individuelt, inkludert utkast til prosjektplan. Hvis prosjektplanen blir godkjent på eksamen, kan to studenter skrive selve masteroppgaven (PMAS) sammen dersom de ønsker det.
Studenten forventes å fullføre to nettbaserte undervisningsmoduler på Canvas i forkant av samlingene som en del av obligatorisk undervisning.
- Prosjektplan: Vurderes til bestått/ikke bestått.
Uavhengig om prosjektplanen vurderes til bestått eller ikke bestått, får studenter tilbakemelding om styrker/svakheter i prosjektplanen og muligheter for videre utvikling av prosjektplanen og masteravhandlingen.
For fulltidsstudenter: Ved vurdering til ikke-bestått kan studenten levere ny prosjektplan innen en måned. Det forutsettes at planen blir gjennomarbeidet under veiledning før den leveres på nytt.
For deltidsstudenter: Ved vurdering til ikke-bestått første innlevering, kan studenten levere ny prosjektplan det påfølgende høstsemesteret.
- P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning og P303 Pedagogisk forskningsmetode og metodologi - 30 stp, og
- spesialiseringsemnene for mastervariant A, B eller C - 30 stp.
Studiet gir 20 studiepoeng i pedagogikk. Emnet gir mer avansert kunnskap og ferdigheter som kreves for å planlegge og utføre et akademisk forskningsprosjekt på masternivå. Dette handler, blant annet, om hvordan formulere en god problemstilling/et godt forskningsspørsmål, hvordan velge en passende forskningsmetode, og hvordan kommunisere en prosjektplan på en profesjonell og akademisk måte.
Studiet skal fremme akademisk kompetanse og en selvstendig sannhetssøkende holdning som innebærer å være ærlig om eget engasjement, være åpen for å gjøre nye erfaringer, stille ekte og målrettede spørsmål, arbeide metodisk og nøyaktig, være kreativ, og å tørre å utfordre egne fordommer.
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om og innsikt i sentrale aspekter ved forskningsprosessen i pedagogisk forsking.
- har rimelig oversikt over aktuell faglitteratur innen eget forskningsfelt gjennom arbeidet med prosjektplanen.
- har kunnskap om vitenskapelige forskningsetiske dilemmaer og grunnlagstenkning relevant til eget forskningsområde.
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å vurdere og respondere kritisk og oppbyggende til medstudenters forskningsprosjekt.
Ferdigheter:
Studenten
- kan formulere en god problemstilling/et godt forskningsspørsmål, med tydelig forankring i fagfeltet.
- Kan redegjøre for sammenhengen mellom problemstilling/forskningsspørsmål og underspørsmål.
- Kan redegjøre for sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsmetode.
- kan presentere og vurdere aktuelle pedagogiske og vitenskapsteoretiske implikasjoner knyttet til eget forskningsprosjekt.
- kan delta aktivt og konstruktivt i samtale om sitt prosjekt i seminargruppe og med veileder, og fagområdet prosjektet springer ut fra.
Generell kompetanse:
Studenten
- kan arbeide selvstendig og vise forståelse, refleksjon og modning i faglig / vitenskapelig sammenheng.
- Kan utvikle evne til og kan vurdere utfordringer ved kritisk og analytisk tenkning på høyere nivå
- Kan utvikle evne til konstruktivt og kritisk å vurdere andres forskning
- Kan utvikle forståelse for og kan vurdere utfordringer ved forskningsetiske problemstillinger i teori og praksis.
- Kan fordype seg på et avgrenset område innenfor rammen av en prosjektplan.
- kan utvikle evne til faglig kommunikasjon som tilsvarer krav og kriterier for feltet knyttet til egen prosjektplan.
- APA 7
- Akademisk skriving
- Forberedelsesnotat
- Obligatorisk oppmøte (Samling 1 & 2)
- Presentasjon av foreløpig prosjektplan
- Refleksjonsnotat
- Innlevering av utkast til prosjektplan
Dersom studenten velger å levere prosjektplan til vurdering i samme semesteret som undervisningen for P3PRO gjennomføres, må likevel arbeidskravene for emnet P3PRO oppfylles i det semesteret emnet undervises.
Dersom studenten velger å gjennomføre studiet på redusert progresjon (deltid) vil andre datoer gjelde kun for innlevering av utkast til prosjektplan. Disse datoene blir annonsert på Canvas. Ellers må andre arbeidskrav være godkjent i samme semester på lik linje med fulltidsstudenter.
Ved fravær opp mot 2 dager, får studenten mulighet å fullføre et alternativt arbeidskrav. Dette må godkjennes av faglærer for å kunne gjøre opp for fravær.
Ved fravær på mer enn to dager, må emnet tas på nytt.
P3Pro er et samlingsbasert emne. Det vil si at studenter møter på to obligatoriske fysiske samlinger i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning på Canvas. Hver samling består av to 6-timers dager.
Undervisningen organiseres som obligatoriske samlinger med forelesninger, seminar/workshop, individuell veiledning og individuelt arbeid.
Studenten leverer inn ett utkast. Masterveileder gir respons på innleverte utkast. Innlevering av første utkast finner sted i begynnelsen av september. Veilederkontrakt for PMAS skrives først etter at studenten har bestått sin prosjektplan i form av eksamen.
Studenten må skrive og oppfylle alle arbeidskrav individuelt, inkludert utkast til prosjektplan. Hvis prosjektplanen blir godkjent på eksamen, kan to studenter skrive selve masteroppgaven (PMAS) sammen dersom de ønsker det.
Studenten forventes å fullføre to nettbaserte undervisningsmoduler på Canvas i forkant av samlingene som en del av obligatorisk undervisning.
- Prosjektplan: Vurderes til bestått/ikke bestått.
Uavhengig om prosjektplanen vurderes til bestått eller ikke bestått, får studenter tilbakemelding om styrker/svakheter i prosjektplanen og muligheter for videre utvikling av prosjektplanen og masteravhandlingen.
For fulltidsstudenter: Ved vurdering til ikke-bestått kan studenten levere ny prosjektplan innen en måned. Det forutsettes at planen blir gjennomarbeidet under veiledning før den leveres på nytt.
For deltidsstudenter: Ved vurdering til ikke-bestått første innlevering, kan studenten levere ny prosjektplan det påfølgende høstsemesteret.
- P302 Pedagogisk filosofi og grunnlagstenkning og P303 Pedagogisk forskningsmetode og metodologi - 30 stp, og
- spesialiseringsemnene for mastervariant A, B eller C - 30 stp.
Studiet gir 20 studiepoeng i pedagogikk. Emnet gir mer avansert kunnskap og ferdigheter som kreves for å planlegge og utføre et akademisk forskningsprosjekt på masternivå. Dette handler, blant annet, om hvordan formulere en god problemstilling/et godt forskningsspørsmål, hvordan velge en passende forskningsmetode, og hvordan kommunisere en prosjektplan på en profesjonell og akademisk måte.
Studiet skal fremme akademisk kompetanse og en selvstendig sannhetssøkende holdning som innebærer å være ærlig om eget engasjement, være åpen for å gjøre nye erfaringer, stille ekte og målrettede spørsmål, arbeide metodisk og nøyaktig, være kreativ, og å tørre å utfordre egne fordommer.
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om og innsikt i sentrale aspekter ved forskningsprosessen i pedagogisk forsking.
- har rimelig oversikt over aktuell faglitteratur innen eget forskningsfelt gjennom arbeidet med prosjektplanen.
- har kunnskap om vitenskapelige forskningsetiske dilemmaer og grunnlagstenkning relevant til eget forskningsområde.
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å vurdere og respondere kritisk og oppbyggende til medstudenters forskningsprosjekt.
Ferdigheter:
Studenten
- kan formulere en god problemstilling/et godt forskningsspørsmål, med tydelig forankring i fagfeltet.
- Kan redegjøre for sammenhengen mellom problemstilling/forskningsspørsmål og underspørsmål.
- Kan redegjøre for sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsmetode.
- kan presentere og vurdere aktuelle pedagogiske og vitenskapsteoretiske implikasjoner knyttet til eget forskningsprosjekt.
- kan delta aktivt og konstruktivt i samtale om sitt prosjekt i seminargruppe og med veileder, og fagområdet prosjektet springer ut fra.
Generell kompetanse:
Studenten
- kan arbeide selvstendig og vise forståelse, refleksjon og modning i faglig / vitenskapelig sammenheng.
- Kan utvikle evne til og kan vurdere utfordringer ved kritisk og analytisk tenkning på høyere nivå
- Kan utvikle evne til konstruktivt og kritisk å vurdere andres forskning
- Kan utvikle forståelse for og kan vurdere utfordringer ved forskningsetiske problemstillinger i teori og praksis.
- Kan fordype seg på et avgrenset område innenfor rammen av en prosjektplan.
- kan utvikle evne til faglig kommunikasjon som tilsvarer krav og kriterier for feltet knyttet til egen prosjektplan.
- Deltakelse på to obligatoriske samlinger (Minimum 80% frammøte).
- Godkjenning av utkast til litteraturgjennomgang.
- Godkjenning av utkast til prosjektplan.
- Obligatorisk arbeid med medstudents innlevering (utkast til prosjektplan). Dette innebærer å lese arbeidet, kommentere skriftlig, og å kommentere og diskutere muntlig i gruppeveiledningen.
Dersom studenten velger ikke å levere prosjektplan til vurdering i samme semesteret som undervisningen for P3PRO gjennomføres, må likevel arbeidskravene for emnet P3PRO oppfylles i det semesteret emnet undervises. Innlevering av prosjektplanen til vurdering skjer da i det påfølgende semesteret, til fastsatt frist.
P3Pro er et samlingsbasert emne. Det vil si at studenter møter på to obligatoriske fysiske samlinger i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning på Canvas. Hver samling består av to 6-timers dager.
Undervisningen organiseres som, blant annet, obligatoriske samlinger med forelesninger, seminarer/workshoper, individuell og/eller gruppeveiledninger, og individuelt og/eller gruppearbeid. Det legges også opp til at studentene kobles sammen i basisgrupper.
Studenten skal levere inn to utkast. Veileder gir respons på innleverte utkast. Innlevering av første utkast er vanligvis i midten eller slutten av august.
Studenten skal lese og kommentere enkelte medstudenters utkast til prosjektplan både skriftlig og muntlig.
Arbeidet med å skrive prosjektplan er et tidkrevende og forpliktende faglig opplegg. Det anbefales at arbeidet med prosjektplanen startes opp så tidlig som mulig, gjerne på slutten av andre semester i masterstudiet, etter fullføring av spesialiseringsemnene.
Dersom to studenter ønsker å skrive prosjektplan sammen må de ta kontakt med emneansvarlig så snart som mulig i starten av P3Pro-semesteret. Emneansvarlig kan godkjenne eller avvise samarbeidet. Dersom det blir avvist må studentene skrive individuelle prosjektplaner. Merk at studentene som skriver masteroppgave sammen må fullføre individuell muntlig eksamen etter innlevering av masteroppgaven.
- Prosjektplan: Vurderes til bestått/ikke bestått.
Faglig samtale gjennomføres etter vurdering. De som har bestått, får tilbakemelding om styrker/svakheter i prosjektplanen og muligheter videre for masteravhandlingen. De som ikke har bestått, får tilbakemelding om styrker/svakheter og hvordan forbedre for levering påfølgende semester.
Ved vurdering til Ikke-bestått kan studenten levere ny prosjektplan. Dette kan tidligst skje i påfølgende semester. Det forutsettes at planen blir gjennomarbeidet under veiledning før den leveres på nytt.
Studiet gir 20 studiepoeng i pedagogikk. Emnet gir mer avansert kunnskap og ferdigheter som kreves for å planlegge og utføre et akademisk forskningsprosjekt på masternivå. Dette handler, blant annet, om hvordan formulere et godt forskningsspørsmål, hvordan velge en passende forskningsmetode, og hvordan kommunisere en prosjektplan på en profesjonell og akademisk måte.
Studiet skal fremme akademisk kompetanse og en selvstendig sannhetssøkende holdning som innebærer å være ærlig om eget engasjement, være åpen for å gjøre nye erfaringer, stille ekte og målrettede spørsmål, arbeide metodisk og nøyaktig, være kreativ, og våge å sette egne fordommer på spill.
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om og innsikt i sentrale aspekter ved forskningsprosessen i pedagogisk forsking.
- har rimelig oversikt over aktuell faglitteratur innen eget forskningsfelt gjennom arbeidet med prosjektplanen.
- har kunnskap om forskningsetiske dilemma og vitenskapelige grunnlagsspørsmål relevant til eget forskningsområde.
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å vurdere og respondere kritisk og byggende til medstudenters forskningsprosjekt.
Ferdigheter:
Studenten
- kan formulere et godt forskningsspørsmål, med tydelig forankring i fagfeltet.
- Kan redegjøre for sammenhengen mellom forskningsspørsmål og underspørsmål.
- Kan redegjøre for sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsmetode.
- kan presentere og vurdere aktuelle pedagogiske og vitenskapsteoretiske implikasjoner av forskningsprosjektet sitt.
- kan delta aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om sitt prosjekt, og fagområdet prosjektet springer ut fra.
Generell kompetanse:
Studenten
- kan skrive en prosjektplan som er et mulig utgangspunkt for en masteroppgave der forskningsspørsmål, metodisk tilnærming og fremdriftsplan har god forskningsmessig kvalitet, og er gjennomførbar i løpet av den tiden som er anslått i fremdriftsplanen.
- Obligatorisk deltakelse på innføringsseminar, organisert enten som en hel dag eller to halve dager
- Obligatorisk deltakelse på tre halvdags gruppeveiledninger.
- Obligatorisk innlevering i to omganger, innen fastsatte frister.
- Obligatorisk arbeid med medstudents innlevering. Dette innebærer å lese arbeidet, kommentere skriftlig, og å kommentere og diskutere muntlig i gruppeveiledningen.
- I referanselisten for prosjektplanen skal selvvalgt kjernelitteratur fremgå. Denne litteraturen skal godkjennes av gruppeveileder.
Dersom studenten velger ikke å levere prosjektplan til vurdering i samme semesteret som undervisningen for P3PRO gjennomføres, må likevel arbeidskravene for emnet P3PRO oppfylles i det semesteret emnet undervises. Innlevering av prosjektplanen til vurdering skjer da i det påfølgende semesteret, til fastsatt frist.
Arbeidet med å skrive prosjektplan er et tidkrevende og forpliktende faglig opplegg. Det anbefales at arbeidet med prosjektplanen startes opp så tidlig som mulig, gjerne på slutten av andre semester i masterstudiet, etter fullføring av spesialiseringsemnene.
Undervisningen foregår i forelesninger, seminarer og gruppeveiledninger.
Studenten skal lese og kommentere enkelte medstudenters utkast til prosjektplan både skriftlig og muntlig.
Utkast til prosjektplanen skal leveres inn i to omganger. Veileder gir respons på innleverte utkast. Begge innleveringene må være vurdert til godkjent før innlevering til vurdering. Innlevering av første utkast til prosjektplan er vanligvis i midten av august.
Prosjektplan kan skrives individuelt eller to studenter sammen. Dersom studenter skriver prosjektplan sammen skal også masteroppgaven skrives sammen.
- Innlevering av prosjektplan. Vurderes til Bestått/ikke bestått.
- Faglig samtale. Gjennomføres ved bestått prosjektplan. Den faglige samtalen drøfter styrker/svakheter i prosjektplanen og muligheter videre for masteravhandlingen.
Ved vurdering til Ikke-bestått kan studenten levere ny prosjektplan. Dette kan tidligst skje i påfølgende semester. Det forutsettes at planen blir gjennomarbeidet under veiledning før den leveres på nytt.
Kravet for å få Bestått som avsluttende vurdering er at prosjektplanen er vurdert til bestått, og at faglig samtale er gjennomført.
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om og innsikt i sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen i pedagogisk forsking
- har rimelig oversikt over aktuell faglitteratur innen eget forskningsfelt og har knyttet seg til dette feltet gjennom arbeidet med prosjektplanen
- har kunnskap om forskningsetiske dilemma og vitenskapelige grunnlagsspørsmål relevant for eget forskningsområde og prosjekt
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å vurdere og respondere kritisk og byggende til medstudenters forskningsprosjekt
Ferdigheter:
Studenten
- kan det mest grunnleggende når det gjelder å presentere og drøfte et forskningsspørsmål og sammenhengen mellom forskningsspørsmål og metode.
- kan presentere og vurdere aktuelle pedagogiske og vitenskapsteoretiske implikasjoner av forskningsprosjektet sitt
- har et tilfredsstillende akademisk nivå i forhold til systematikk i skriving og referanser til litteratur.
- kan delta aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om sitt prosjekt og fagområdet prosjektet springer ut fra.
Generell kompetanse:
Studenten
- kan skrive en prosjektplan som er et mulig utgangspunkt for en masteroppgave der forskningsspørsmål, metodisk tilnærming og fremdriftsplan har god forskningsmessig kvalitet og er gjennomførbart i løpet av den tiden som er anslått i fremdriftsplanen.
- Obligatorisk deltakelse på 1 dagsseminar seminarer og 2 gruppeveiledninger.
- Obligatorisk innlevering i 2 omganger, innen fastsatte frister.
- Obligatorisk arbeid med medstudents innlevering. Dette innebærer å lese arbeidet, kommentere skriftlig, og å kommentere og diskutere muntlig i gruppeveiledningen.
- I referanselisten for prosjektplanen skal selvvalgt kjernelitteratur fremgå. Denne litteraturen skal godkjennes av gruppeveileder.
Dersom studenten velger ikke å levere prosjektplan til vurdering i samme semesteret som undervisningen for P3PRO gjennomføres, må likevel arbeidskravene for emnet P3PRO oppfylles. Innlevering av prosjektplanen til vurdering skjer da i det påfølgende semesteret, til fastsatt frist.
Arbeidet med å skrive prosjektplan er et tidkrevende og forpliktende faglig opplegg. Det anbefales at arbeidet med prosjektplanen startes opp så tidlig som mulig, gjerne på slutten av andre semester i masterstudiet, etter fullføring av spesialiseringsemnene.
Undervisningen foregår i forelesninger, seminarer og gruppeveiledninger.
Studenten skal lese og kommentere enkelte medstudenters utkast til prosjektplan både skriftlig og muntlig.
Utkast til prosjektplanen skal leveres inn i to omganger. Veileder gir respons på innleverte utkast. Begge innleveringene må være vurdert til godkjent før innlevering til vurdering. Innlevering av første utkast til prosjektplan er vanligvis i midten av august.
Prosjektplan kan skrives individuelt eller to studenter sammen. Dersom studenter skriver prosjektplan sammen skal også masteroppgaven skrives sammen.
- Innlevering av prosjektplan. Vurderes til Bestått/ikke bestått.
- Faglig samtale. Gjennomføres ved bestått prosjektplan. Den faglige samtalen drøfter styrker/svakheter i prosjektplanen og muligheter videre for masteravhandlingen.
Ved vurdering til Ikke-bestått kan studenten levere ny prosjektplan. Dette kan tidligst skje i påfølgende semester. Det forutsettes at planen blir gjennomarbeidet under veiledning før den leveres på nytt.
Kravet for å få Bestått som avsluttende vurdering er at prosjektplanen er vurdert til bestått, og at faglig samtale er gjennomført.
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om og innsikt i sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen i pedagogisk forsking
- har rimelig oversikt over aktuell faglitteratur innen eget forskningsfelt og har knyttet seg til dette feltet gjennom arbeidet med prosjektplanen
- har kunnskap om forskningsetiske dilemma og vitenskapelige grunnlagsspørsmål relevant for eget forskningsområde og prosjekt
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å vurdere og respondere kritisk og byggende til medstudenters forskningsprosjekt
Ferdigheter:
Studenten
- kan det mest grunnleggende når det gjelder å presentere og drøfte et forskningsspørsmål og sammenhengen mellom forskningsspørsmål og metode.
- kan presentere og vurdere aktuelle pedagogiske og vitenskapsteoretiske implikasjoner av forskningsprosjektet sitt
- har et tilfredsstillende akademisk nivå i forhold til systematikk i skriving og referanser til litteratur.
- kan delta aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om sitt prosjekt og fagområdet prosjektet springer ut fra.
Generell kompetanse:
Studenten
- kan skrive en prosjektplan som er et mulig utgangspunkt for en masteroppgave der forskningsspørsmål, metodisk tilnærming og fremdriftsplan har god forskningsmessig kvalitet og er gjennomførbart i løpet av den tiden som er anslått i fremdriftsplanen.
Prosjektplanen er basert på selvvalgt litteratur, kjernelitteratur på ca. 700 sider.
Studentene velger litteratur til prosjektplanen i samarbeid med gruppeveiledere og andre lærere. Grunnlaget for valget kan være anbefalt litteratur fra emneansvarlige i spesialiseringsemnene på masterprogrammet, og/eller fra gruppeveilederne på P3PRO. Referanselisten i prosjektplanen skal inkludere den selvvalgte litteraturen. Den selvvalgte kjernelitteraturen på 700 sider skal godkjennes av gruppeveileder før prosjektplanen leveres inn til vurdering.
Bibliografi:
Annen litteratur og eventuelt annet materiale som ikke er referert til i prosjektplanen, men som studenten anser som relevant for masteroppgaven, skal inkluderes i en egen, separat liste som plasseres etter referanselisten i prosjektplanen under tittelen "bibliografi".
- Obligatorisk deltakelse på 1 dagsseminar seminarer og 2 gruppeveiledninger.
- Obligatorisk innlevering i 2 omganger, innen fastsatte frister.
- Obligatorisk arbeid med medstudents innlevering. Dette innebærer å lese arbeidet, kommentere skriftlig, og å kommentere og diskutere muntlig i gruppeveiledningen.
- I referanselisten for prosjektplanen skal selvvalgt kjernelitteratur fremgå. Denne litteraturen skal godkjennes av gruppeveileder.
Dersom studenten velger ikke å levere prosjektplan til vurdering i samme semesteret som undervisningen for P3PRO gjennomføres, må likevel arbeidskravene for emnet P3PRO oppfylles. Innlevering av prosjektplanen til vurdering skjer da i det påfølgende semesteret, til fastsatt frist.
Arbeidet med å skrive prosjektplan er et tidkrevende og forpliktende faglig opplegg. Det anbefales at arbeidet med prosjektplanen startes opp så tidlig som mulig, gjerne på slutten av andre semester i masterstudiet, etter fullføring av spesialiseringsemnene.
Undervisningen foregår i forelesninger, seminarer og gruppeveiledninger.
Studenten skal lese og kommentere enkelte medstudenters utkast til prosjektplan både skriftlig og muntlig.
Utkast til prosjektplanen skal leveres inn i to omganger. Veileder gir respons på innleverte utkast. Begge innleveringene må være vurdert til godkjent før innlevering til vurdering. Innlevering av første utkast til prosjektplan er vanligvis i midten av august.
Prosjektplan kan skrives individuelt eller to studenter sammen. Dersom studenter skriver prosjektplan sammen skal også masteroppgaven skrives sammen.
- Innlevering av prosjektplan. Vurderes til Bestått/ikke bestått.
- Faglig samtale. Gjennomføres ved bestått prosjektplan. Den faglige samtalen drøfter styrker/svakheter i prosjektplanen og muligheter videre for masteravhandlingen.
Ved vurdering til Ikke-bestått kan studenten levere ny prosjektplan. Dette kan tidligst skje i påfølgende semester. Det forutsettes at planen blir gjennomarbeidet under veiledning før den leveres på nytt.
Kravet for å få Bestått som avsluttende vurdering er at prosjektplanen er vurdert til bestått, og at faglig samtale er gjennomført.
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om og innsikt i sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen i pedagogisk forsking
- har rimelig oversikt over aktuell faglitteratur innen eget forskningsfelt og har knyttet seg til dette feltet gjennom arbeidet med prosjektplanen
- har kunnskap om forskningsetiske dilemma og vitenskapelige grunnlagsspørsmål relevant for eget forskningsområde og prosjekt
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å vurdere og respondere kritisk og byggende til medstudenters forskningsprosjekt
Ferdigheter:
Studenten
- kan det mest grunnleggende når det gjelder å presentere og drøfte et forskningsspørsmål og sammenhengen mellom forskningsspørsmål og metode.
- kan presentere og vurdere aktuelle pedagogiske og vitenskapsteoretiske implikasjoner av forskningsprosjektet sitt
- har et tilfredsstillende akademisk nivå i forhold til systematikk i skriving og referanser til litteratur.
- kan delta aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om sitt prosjekt og fagområdet prosjektet springer ut fra.
Generell kompetanse:
Studenten
- kan skrive en prosjektplan som er et mulig utgangspunkt for en masteroppgave der forskningsspørsmål, metodisk tilnærming og fremdriftsplan har god forskningsmessig kvalitet og er gjennomførbart i løpet av den tiden som er anslått i fremdriftsplanen.
Prosjektplanen er basert på selvvalgt litteratur, kjernelitteratur på ca. 700 sider.
Studentene velger litteratur til prosjektplanen i samarbeid med gruppeveiledere og andre lærere. Grunnlaget for valget kan være anbefalt litteratur fra emneansvarlige i spesialiseringsemnene på masterprogrammet, og/eller fra gruppeveilederne på P3PRO. Referanselisten i prosjektplanen skal inkludere den selvvalgte litteraturen. Den selvvalgte kjernelitteraturen på 700 sider skal godkjennes av gruppeveileder før prosjektplanen leveres inn til vurdering.
Bibliografi:
Annen litteratur og eventuelt annet materiale som ikke er referert til i prosjektplanen, men som studenten anser som relevant for masteroppgaven, skal inkluderes i en egen, separat liste som plasseres etter referanselisten i prosjektplanen under tittelen "bibliografi".
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
Obligatorisk deltakelse på 1 dagsseminar seminarer og 2 gruppeveiledninger.
- Obligatorisk innlevering i 2 omganger, innen fastsatte frister.
- Obligatorisk arbeid med medstudents innlevering. Dette innebærer å lese arbeidet, kommentere skriftlig, og å kommentere og diskutere muntlig i gruppeveiledningen.
- I referanselisten for prosjektplanen skal selvvalgt kjernelitteratur fremgå. Denne litteraturen skal godkjennes av gruppeveileder.
Dersom studenten velger ikke å levere prosjektplan til vurdering i samme semesteret som undervisningen for P3PRO gjennomføres, må likevel arbeidskravene for emnet P3PRO oppfylles. Innlevering av prosjektplanen til vurdering skjer da i det påfølgende semesteret, til fastsatt frist.
Arbeidet med å skrive prosjektplan er et tidkrevende og forpliktende faglig opplegg. Det anbefales at arbeidet med prosjektplanen startes opp så tidlig som mulig, gjerne på slutten av andre semester i masterstudiet, etter fullføring av spesialiseringsemnene.
Undervisningen foregår i forelesninger, seminarer og gruppeveiledninger.
Studenten skal lese og kommentere enkelte medstudenters utkast til prosjektplan både skriftlig og muntlig.
Utkast til prosjektplanen skal leveres inn i to omganger. Veileder gir respons på innleverte utkast. Begge innleveringene må være vurdert til godkjent før innlevering til vurdering. Innlevering av første utkast til prosjektplan er vanligvis i midten av august.
Prosjektplan kan skrives individuelt eller to studenter sammen. Dersom studenter skriver prosjektplan sammen skal også masteroppgaven skrives sammen.
- Innlevering av prosjektplan. Vurderes til Bestått/ikke bestått.
- Faglig samtale. Gjennomføres ved bestått prosjektplan. Den faglige samtalen drøfter styrker/svakheter i prosjektplanen og muligheter videre for masteravhandlingen.
Ved vurdering til Ikke-bestått kan studenten levere ny prosjektplan. Dette kan tidligst skje i påfølgende semester. Det forutsettes at planen blir gjennomarbeidet under veiledning før den leveres på nytt.
Kravet for å få Bestått som avsluttende vurdering er at prosjektplanen er vurdert til bestått, og at faglig samtale er gjennomført.
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om og innsikt i sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen i pedagogisk forsking
- har rimelig oversikt over aktuell faglitteratur innen eget forskningsfelt og har knyttet seg til dette feltet gjennom arbeidet med prosjektplanen
- har kunnskap om forskningsetiske dilemma og vitenskapelige grunnlagsspørsmål relevant for eget forskningsområde og prosjekt
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å vurdere og respondere kritisk og byggende til medstudenters forskningsprosjekt
Ferdigheter:
Studenten
- kan det mest grunnleggende når det gjelder å presentere og drøfte et forskningsspørsmål og sammenhengen mellom forskningsspørsmål og metode.
- kan presentere og vurdere aktuelle pedagogiske og vitenskapsteoretiske implikasjoner av forskningsprosjektet sitt
- har et tilfredsstillende akademisk nivå i forhold til systematikk i skriving og referanser til litteratur.
- kan delta aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om sitt prosjekt og fagområdet prosjektet springer ut fra.
Generell kompetanse:
Studenten
- kan skrive en prosjektplan som er et mulig utgangspunkt for en masteroppgave der forskningsspørsmål, metodisk tilnærming og fremdriftsplan har god forskningsmessig kvalitet og er gjennomførbart i løpet av den tiden som er anslått i fremdriftsplanen.
Prosjektplanen er basert på selvvalgt litteratur, kjernelitteratur på ca. 700 sider.
Studentene velger litteratur til prosjektplanen i samarbeid med gruppeveiledere og andre lærere. Grunnlaget for valget kan være anbefalt litteratur fra emneansvarlige i spesialiseringsemnene på masterprogrammet, og/eller fra gruppeveilederne på P3PRO. Referanselisten i prosjektplanen skal inkludere den selvvalgte litteraturen. Den selvvalgte kjernelitteraturen på 700 sider skal godkjennes av gruppeveileder før prosjektplanen leveres inn til vurdering.
Bibliografi:
Annen litteratur og eventuelt annet materiale som ikke er referert til i prosjektplanen, men som studenten anser som relevant for masteroppgaven, skal inkluderes i en egen, separat liste som plasseres etter referanselisten i prosjektplanen under tittelen `bibliografi¿.
- Obligatorisk deltakelse på 1 dagsseminar seminarer og 2 gruppeveiledninger.
- Obligatorisk innlevering i 2 omganger, innen fastsatte frister.
- Obligatorisk arbeid med medstudents innlevering. Dette innebærer å lese arbeidet, kommentere skriftlig, og å kommentere og diskutere muntlig i gruppeveiledningen.
- I referanselisten for prosjektplanen skal selvvalgt kjernelitteratur fremgå. Denne litteraturen skal godkjennes av gruppeveileder.
Dersom studenten velger ikke å levere prosjektplan til vurdering i samme semesteret som undervisningen for P3PRO gjennomføres, må likevel arbeidskravene for emnet P3PRO oppfylles. Innlevering av prosjektplanen til vurdering skjer da i det påfølgende semesteret, til fastsatt frist.
Arbeidet med å skrive prosjektplan er et tidkrevende og forpliktende faglig opplegg. Det anbefales at arbeidet med prosjektplanen startes opp så tidlig som mulig, gjerne på slutten av andre semester i masterstudiet, etter fullføring av spesialiseringsemnene.
Undervisningen foregår i forelesninger, seminarer og gruppeveiledninger.
Studenten skal lese og kommentere enkelte medstudenters utkast til prosjektplan både skriftlig og muntlig.
Utkast til prosjektplanen skal leveres inn i to omganger. Veileder gir respons på innleverte utkast. Begge innleveringene må være vurdert til godkjent før innlevering til vurdering. Innlevering av første utkast til prosjektplan er vanligvis i midten av august.
Prosjektplan kan skrives individuelt eller to studenter sammen. Dersom studenter skriver prosjektplan sammen skal også masteroppgaven skrives sammen.
- Innlevering av prosjektplan. Vurderes til Bestått/ikke bestått.
- Faglig samtale. Gjennomføres ved bestått prosjektplan. Den faglige samtalen drøfter styrker/svakheter i prosjektplanen og muligheter videre for masteravhandlingen.
Ved vurdering til Ikke-bestått kan studenten levere ny prosjektplan. Dette kan tidligst skje i påfølgende semester. Det forutsettes at planen blir gjennomarbeidet under veiledning før den leveres på nytt.
Kravet for å få Bestått som avsluttende vurdering er at prosjektplanen er vurdert til bestått, og at faglig samtale er gjennomført.
Kunnskap: Studenten
- har kunnskap om og innsikt i sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen i pedagogisk forsking
- har rimelig oversikt over aktuell faglitteratur innen eget forskningsfelt og har knyttet seg til dette feltet gjennom arbeidet med prosjektplanen
- har kunnskap om forskningsetiske dilemma og vitenskapelige grunnlagsspørsmål relevant for eget forskningsområde og prosjekt
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å vurdere og respondere kritisk og byggende til medstudenters forskningsprosjekt
Ferdigheter: Studenten
- kan det mest grunnleggende når det gjelder å presentere og drøfte et forskningsspørsmål og sammenhengen mellom forskningsspørsmål og metode.
- kan presentere og vurdere aktuelle pedagogiske og vitenskapsteoretiske implikasjoner av forskningsprosjektet sitt
- har et tilfredsstillende akademisk nivå i forhold til systematikk i skriving og referanser til litteratur.
- kan delta aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om sitt prosjekt og fagområdet prosjektet springer ut fra.
Generell kompetanse: Studenten
- kan skrive en prosjektplan som er et mulig utgangspunkt for en masteroppgave der forskningsspørsmål, metodisk tilnærming og fremdriftsplan har god forskningsmessig kvalitet og er gjennomførbart i løpet av den tiden som er anslått i fremdriftsplanen.
Prosjektplanen er basert på selvvalgt litteratur, kjernelitteratur på ca. 700 sider.
Studentene velger litteratur til prosjektplanen i samarbeid med gruppeveiledere og andre lærere. Grunnlaget for valget kan være anbefalt litteratur fra emneansvarlige i spesialiseringsemnene på masterprogrammet, og/eller fra gruppeveilederne på P3PRO. Referanselisten i prosjektplanen skal inkludere den selvvalgte litteraturen. Den selvvalgte kjernelitteraturen på 700 sider skal godkjennes av gruppeveileder før prosjektplanen leveres inn til vurdering.
Bibliografi:
Annen litteratur og eventuelt annet materiale som ikke er referert til i prosjektplanen, men som studenten anser som relevant for masteroppgaven, skal inkluderes i en egen, separat liste som plasseres etter referanselisten i prosjektplanen under tittelen `bibliografi¿.
- Obligatorisk deltakelse på 3 seminarer og 3 gruppeveiledninger.
- Obligatorisk innlevering i 2 omganger, innen fastsatte frister.
- Obligatorisk arbeid med medstudents innlevering. Dette innebærer å lese arbeidet, kommentere skriftlig, og å kommentere og diskutere muntlig i gruppeveiledningen.
- I referanselisten for prosjektplanen skal selvvalgt kjernelitteratur fremgå. Denne litteraturen skal godkjennes av gruppeveileder.
Dersom studenten velger ikke å levere prosjektplan til vurdering i samme semesteret som undervisningen for P3PRO gjennomføres, må likevel arbeidskravene for emnet P3PRO oppfylles. Innlevering av prosjektplanen til vurdering skjer da i det påfølgende semesteret, til fastsatt frist.
Arbeidet med å skrive prosjektplan er et tidkrevende og forpliktende faglig opplegg. Det anbefales at arbeidet med prosjektplanen startes opp så tidlig som mulig, gjerne på slutten av andre semester i masterstudiet, etter fullføring av spesialiseringsemnene.
Undervisningen foregår i forelesninger, seminarer og gruppeveiledninger.
Studenten skal lese og kommentere enkelte medstudenters utkast til prosjektplan både skriftlig og muntlig.
Utkast til prosjektplanen skal leveres inn i to omganger. Veileder gir respons på innleverte utkast. Begge innleveringene må være vurdert til godkjent før innlevering til vurdering. Innlevering av første utkast til prosjektplan er vanligvis i midten av august.
Prosjektplan kan skrives individuelt eller to studenter sammen. Dersom studenter skriver prosjektplan sammen skal også masteroppgaven skrives sammen.
- Innlevering av prosjektplan. Vurderes til Bestått/ikke bestått.
- Faglig samtale. Gjennomføres ved bestått prosjektplan. Den faglige samtalen drøfter styrker/svakheter i prosjektplanen og muligheter videre for masteravhandlingen.
Ved vurdering til Ikke-bestått kan studenten levere ny prosjektplan. Dette kan tidligst skje i påfølgende semester. Det forutsettes at planen blir gjennomarbeidet under veiledning før den leveres på nytt.
Kravet for å få Bestått som avsluttende vurdering er at prosjektplanen er vurdert til bestått, og at faglig samtale er gjennomført.
Kunnskap: Studenten
- har kunnskap om og innsikt i sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen i pedagogisk forsking
- har rimelig oversikt over aktuell faglitteratur innen eget forskningsfelt og har knyttet seg til dette feltet gjennom arbeidet med prosjektplanen
- har kunnskap om forskningsetiske dilemma og vitenskapelige grunnlagsspørsmål relevant for eget forskningsområde og prosjekt
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å vurdere og respondere kritisk og byggende til medstudenters forskningsprosjekt
Ferdigheter: Studenten
- kan det mest grunnleggende når det gjelder å presentere og drøfte et forskningsspørsmål og sammenhengen mellom forskningsspørsmål og metode.
- kan presentere og vurdere aktuelle pedagogiske og vitenskapsteoretiske implikasjoner av forskningsprosjektet sitt
- har et tilfredsstillende akademisk nivå i forhold til systematikk i skriving og referanser til litteratur.
- kan delta aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om sitt prosjekt og fagområdet prosjektet springer ut fra.
Generell kompetanse: Studenten
- kan skrive en prosjektplan som er et mulig utgangspunkt for en masteroppgave der forskningsspørsmål, metodisk tilnærming og fremdriftsplan har god forskningsmessig kvalitet og er gjennomførbart i løpet av den tiden som er anslått i fremdriftsplanen.
Prosjektplanen er basert på selvvalgt litteratur, kjernelitteratur på ca. 700 sider.
Studentene velger litteratur til prosjektplanen i samarbeid med gruppeveiledere og andre lærere. Grunnlaget for valget kan være anbefalt litteratur fra emneansvarlige i spesialiseringsemnene på masterprogrammet, og/eller fra gruppeveilederne på P3PRO. Referanselisten i prosjektplanen skal inkludere den selvvalgte litteraturen. Den selvvalgte kjernelitteraturen på 700 sider skal godkjennes av gruppeveileder før prosjektplanen leveres inn til vurdering.
Bibliografi:
Annen litteratur og eventuelt annet materiale som ikke er referert til i prosjektplanen, men som studenten anser som relevant for masteroppgaven, skal inkluderes i en egen, separat liste som plasseres etter referanselisten i prosjektplanen under tittelen `bibliografi¿.
