
Pedagogisk ledelse
Utdanningssektoren er i rask endring, med nye teknologier, økt mangfold og høyere krav til ledelse. Det krever ledere som kan tenke strategisk, handle verdibasert og skape utvikling i komplekse omgivelser. Master i pedagogisk ledelse ved NLA Høgskolen gir deg innsikt, verktøy og trygghet til å lede mennesker og prosesser, og til å styrke kvaliteten der pedagogisk kompetanse er avgjørende.
Master 2 years (120 Credits)
Bergen
Part-time, Full-time
Studieavgift per semester kr. 4.200,- + avgift til studentsamskipnaden. (Fra høsten 2026 blir studieavgiften kr. 4.300,- per semester.)
Admission requirementsThe application deadline 1. September has expired. New admissions are coming
Om utdanningen
Masterprogrammet i Pedagogisk ledelse kombinerer teoretisk fordypning med en praktisk tilnærming. Utdanningen er verdibasert og samtidig bygger på en praksisnærhet som vektlegger kritisk refleksjon, strategisk tenkning og samhandlings- og samarbeidsprosesser som inngår i det å lede en organisasjon.
Studiet er samlingsbasert og tilrettelagt for fleksible læringsformer, med fysiske samlinger, digitale moduler og kollokviegrupper. Gjennom hele studiet vil du få mulighet til å diskutere og anvende ledelsesteorier, etiske og pedagogiske prinsipper i reelle case-studier og prosjekter, samt belyse praksis ved egen arbeidsplass gjennom teori.
NLA tilbyr også mastergrader i pedagogikk og spesialpedagogikk.

Hva lærer du?
Masterstudiet fokuserer på pedagogisk ledelse i møte med aktuelle samfunnsutfordringer som:
- Hvordan kan ledelse fremme innovasjon og bærekraft i utdanningsinstitusjoner?
- Hva kjennetegner godt lederskap i en tid preget av mangfold og digitalisering?
- Hvordan kan skoleledere og pedagogiske ledere bidra til å styrke demokratisk praksis og inkludering i en tid med mer krav og byråkratisering på den ene siden, og mindre ressurser på den andre?
Gjennom studiet vil du:
- Tilegne deg avansert kunnskap innen organisasjonsteori, pedagogisk filosofi, utdanningsledelse og pedagogisk ledelse.
- Lære om strategisk planlegging, personalledelse gjennom profesjonelle fellesskap og endringsarbeid i utdanningssektoren og andre sektorer.
-
Utvikle ferdigheter til å håndtere komplekse problemstillinger innen feltet pedagogisk ledelse.
