Spesialpedagogikk og inkludering
Forskergruppen er bredt sammensatt, med ulik innfallsvinkel til spørsmål knyttet til inkludering. Medlemmenes faglige fokus spenner over et bredt felt, som favner et stort mangfold av utfordringer både i et individ- og systemperspektiv knyttet til en barnehage og skole og et samfunn for alle.
Interesseområdene dekker tradisjonelle spesialpedagogiske tema, forholdet mellom spesialpedagogikk og allmennpedagogikk, og forholdet mellom spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.
Medlemmer
Forskergruppen består av vitenskapelig ansatte som innehar solid kunnskap fra fagfeltet, og betydelig og variert metodekunnskap.
Sara Brøvig Østby, høgskolelektor
Cheng-Yu Peter Pan, førsteamanuensis
Kristian Øen, høgskolelektor/ph.d.-stipendiat
Kjell Oppedal, høgskolelektor
Heidi Gudmundset, høgskolelektor
Monica Helland Tøsse, høgskolelektor/ph.d.-stipendiat
Anne Lene Bakke Toppe, høgskolelektor
Marit Mjøs, førsteamanuensis
Anita Nygård, høgskolelektor
Kamilla Margit Furnes Hauge, høgskolelektor
Renate Cecilie J. Vesteraas, høgskolelektor
Forskergruppens arbeid
Forskergruppens arbeid er relatert til avdelingens undervisningsportefølje på bachelor- og masternivå. Gruppens medlemmer drar veksler på ulike teoretiske perspektiver, som sammen støtter håndtering av den kompleksiteten som eksisterer i praksisfeltet når det gjelder inkludering. I tillegg har gruppens medlemmer ulike faglige kontakter og forskningssamarbeid utenfor NLA Høgskolen.
På bakgrunn av et 3-dagers skriveseminar i aug 2020 er alle medlemmene i gang med ulike skriveprosjekt.
Avhengig av Covid-19 situasjonen vurderes deltakelse på NERA 2021, Odense 03.05. mars eller ECER 2021, Genova 06.09.september. Hele gruppen ønsker å delta, noe som åpner for nordisk/internasjonal orientering på ulike områder innenfor gruppens faglige interesseområder.
Kontaktinformasjon
Forskergruppens leder: Marit Mjøs
Nestleder: Heidi Gudmundset
Prorektor for Forskning og utvikling: Torgeir Landro
Samarbeidspartnere
To av gruppens medlemmer deltar i det NFR-støttede forskningsprosjektet SUKIP, som innebærer samarbeid med:
- Universitetet i Stavanger v/ professor Stein Erik Ohna og førsteamanuensis Vegard Moen
- Statped v/FoU-rådgiver Siv Hillesøy
- Faglig referansegruppe: lektor Daniel Östlund v/Högskolan Kristianstad, lektor Lotte Hedegaard-Sørensen v/ Aarhus Universitet, prof.emeritus Peder Haug v/Høgskolen i Volda
- To kommuner v/PPT, en barnehage og en skole i hver kommune