Vil gi barna en positiv opplevelse av skolehverdagen
Da vi snakket lærerstudentene var de akkurat ferdig med høstens praksisperiode, der de fikk testet ut ulike typer læringsmetoder som de har jobbet med i studiet.
Selina Medina går andre året på NLA i Oslo og hadde sin praksisperiode på en barneskole i Nittedal, der de var i 1. – 3. klasse.
Læring gjennom drama
—Jeg syns det kreative er veldig gøy og ville gjerne få til noe drama i denne praksisperioden. Hvis du tilbyr elevene mye, gir de mye tilbake, sier Selina.
Selina og medstudentene dramatiserte både Adam og Eva og Rampetroll og de tre bjørnene, og fikk god respons fra ivrige elever. Studentene brukte blant annet dramatiseringen til å undervise i geometriske figurer.
—Vi gikk ordentlig inn i rollene og elevene lærte masse. Bjørnemamma skulle for eksempel lage pizza og holdt opp en form som hun ikke skjønte hva var. Elevene hjalp til og ropte ut; «det er rektangel!». Det var veldig gøy, forteller Selina engasjert.
Fra praksisperioden erfarte hun også håndtering av helt grunnleggende situasjoner som å holde ro i klassen. Løsningen, sier hun, er tydelige beskjeder og rutiner som må være på plass hele tiden.
—Hvis du sender alle til å hente skrivebøkene samtidig, blir det fort kaos, ler hun.
På bildet fra venstre: Selina Medina, Vegard Egeberg og Ellen Aamodt
Ønsker å gi en fin opplevelse av skolen
Ellen Aamodt var i praksis på Majorstuen skole der hun underviste for tiendeklassinger for første gang.
—Jeg syns det var gøy å prøve ut tiende klasse, noe som var nytt for meg. Det var interessant å se hvilket kunnskapsnivå de ligger på, sier hun.
Ellen ønsker å bli mattelærer og motivasjonen hennes for yrkesvalget er å gi barn og unge en fin opplevelse av det å gå på skolen.
—Det er mange år man går på skolen, så for meg er det viktig å legge til rette for at de trives. Jeg selv var av den typen som satt mye alene og jeg vil ikke at andre skal oppleve det samme, sier Ellen.
Erfaring som barnetrener i kickboxing
Vegard Riegels Egeberg var, som Selina, i praksis for de minste elevene valgte lærerutdanning etter å ha jobbet som barnetrener i kickboxing.
—Der fikk jeg se hvor gøy det var når barn mestrer og får ferdigheter, det gir en god følelse, sier han.
Etter denne praksisperioden erfarte han hvor viktig det sosiale miljøet i klassen er for læring.
—Jeg har lyst til å bli god på å bygge et godt og inkluderende sosialt miljø i klassen. Jeg har jo sett barn som ikke har det så bra og det gjør vondt. Hvis jeg kan få være med å gjøre en forskjell for de elevene, hadde det vært flott, avslutter Vegard.