IKF119K Interkulturell forståelse med fokus på Kina
Alle versjoner:
IKF119K (2020—2021)
IKF119K (2019—2020)
IKF119K (2018—2019)
IKF119K (2017—2018)
Emnekode: IKF119K
Emnenavn: Interkulturell forståelse med fokus på Kina
Undervisningssemester:
Steder: Bergen
Studieår: 2017–2018
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Studenten skal ha fulgt IKF110 og IKF120
Relevans i studieprogrammet
- Valgfritt emne i årsstudium i interkulturell forståelse
- Valgfritt emne i Bachelor i interkulturell forståelse
- Valgfritt emne i Bachelor i religion og kultur
Innledning
Generell og aktuell innføring om kinesisk kultur og samfunn. Det forutsettes kulturteoretisk innsikt og interkulturell kommunikasjon fra IKF110 og 120
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om hovedtrekk i Kinas historie, kultur og religioner med særlig fokus på etniske, religiøse og sosiokulturelle relasjoner
- har kunnskap om hovedlinjer i Kinas nære historie, herunder spørsmål knyttet til samfunnsforhold, styresett, religion, utvikling og migrasjon
- kjenner til ulike etniske og religiøse grupper i Kina
- kjenner til situasjonen omkring menneskerettigheter i Kina
Ferdigheter: Studenten
- kan anvende faglig kunnskap på noen sentrale problemstillinger knyttet til Kinas historie, religion og samfunn
- kan reflektere på en faglig måte om hovedtrekk i kinesisk historie, kultur, religion og samfunn, og om relasjoner mellom etniske og religiøse grupper i historie og nåtid
Generell kompetanse: Studenten har
- et faglig grunnlag for å kunne forstå, kommunisere og tilegne seg ny kunnskap om Kina på en kildekritisk måte
Innhold
Emnet har som hovedformål å gi studentene en generell og aktuell innføring i landet med spesifikk vekt på hovedlinjer i Kinas nære historie, kultur, religion og politiske system. Emnet gir nødvendig forkunnskap og et faglig grunnlag for å forstå, kommunisere og tilegne seg lokalkunnskap gjennom feltarbeidet på den påfølgende ca. 5 ukers studieturen til Kina som er en obligatorisk del av emnet IKF 117.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og seminar. Studentene anbefales å begynne å lese litteratur om landet så tidlig i studieåret som mulig.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer.
Arbeidskrav
Ingen obligatoriske arbeidskrav.
Avsluttende vurdering
- 4 timers skriftlig eksamen.
Vurderingen er en breddetest. Gjennomføres før studieturen til Kina
Tillatte hjelpemidler
Ingen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Breddestesten vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Eksamensspråk
Norsk eller engelsk.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
Emnet overlapper 10 sp med IKF 114KJ.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Pensum
2016 (ca. 750 sider)
Litteratur merket med * foreligger som kompendium.
*Bays D.H. (2003). Chinese Protestant Christianity Today. I Overmyer D. (ed) Religion in China Today. Oxfordshire: Cambridge University Press. s 182-199 (17s.)
*Dru, C. G. (2003). Islam in China: Accomodation or Separatism. I Overmeyer D. (ed) Religion in China Today. Oxfordshire: Cambridge University Press. s. 145-161 (16s.)
*Gros, S. (2004). The Politics of Names The Identification of the Dulong (Drung) of Northwest Yunnan. China Information, 18(2), 275-302. (27s.)
Hansen, M. H. og S. Thørgersen. (2013). Kina - Stat, samfunn og individ. Oslo: Universitetsforlaget. (254s.)
Jacka T., Kipnis A., and Sargeson S. (2013) Contemporary China - Society and Social Change. Cambridge: Cambridge University Press (311s.)
*Kwong, J. (2004). Educating migrant children: Negotiations between the state and civil society. The China Quarterly, 180, 1073-1088. (15s.)
*Mackerras, C. (2003). China's Ethnic Minorities and Globalisation. London og New York: Routledge Curson. s. 19-55 (36s.)
*Murphy, Rachel (2004). "Turning peasants into modern Chinese citizens: 'Population quality' discourse, demographic transition and primary education." The China Quarterly 177 (20s).
*Redse, A. (2010) Kinesisk Religion og Religiøsitet. Trondheim: Tapir forlag. s. 13-28 og 98-101.
*Schein, L. (2000). Minority Rules - The Miao and the Feminine in China's Cultural Politics. Durham and London: Duke University Press. s. 35-67 (31s.)
*Wei-Ming, T. (2005). Cultural China: The Periphery as the Centre, in The Living Tree: The Changing Meaning of Being Chinese Today Vol. 120, No. 2, Spring, 1991 (31s.)
*Zhang, Li (2002) Spatiality and Urban Citizenship in Late Socialist China in Public Culture, Vol 14, number 2, Spring 2002 (23s.)