3JO224 Innovasjon i mediene
Alle versjoner:
3JO224 (2024—2025)
3JO224 (2023—2024)
3JO224 (2022—2023)
3JO224 (2020—2021)
3JO224 (2019—2020)
3JO224 (2018—2019)
Emnekode: 3JO224
Emnenavn: Innovasjon i mediene
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2019–2020
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt emne i bachelor i journalistikk. Emnet kan også være relevant i andre studieprogram og som videreutdanning.
Innledning
Emnet fokuserer på innovasjon og innovasjonsprosesser i mediene. Etiske utfordringer vektlegges.
Læringsutbytte
Når emnet er fullført har studenten fått følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om teorier om innovasjonsprosesser og endringsledelse
- kjenner til etiske utfordringer knyttet til innovasjon
- har kjennskap til innovasjon og entreprenørskap i medier i Norge og internasjonalt
Ferdigheter:
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere enkle innovasjonsprosjekt
- kan identifisere og reflektere over barrierer og suksessfaktorer i endrings- og innovasjonsprosesser
Generell kompetanse:
Studenten
- kan bidra til innovasjon i praktisk journalistikk
Innhold
Arbeidslivet og mediebransjen er i stadig endring. Dette emnet fokuserer på metoder for å utvikle ideer og fremme innovasjon. Journalistisk innovasjon handler både om å skape noe nytt og om å forbedre og videreutvikle måten man jobber på. Det kan handle om å finne nye måter å lage journalistikk på, utvikle kreativitet og nye sjangre, idéarbeid, presentasjon og distribusjon. I emnet ser vi nærmere på:
– Barrierer og suksessfaktorer i endrings- og innovasjonsprosesser
- Oppbygging, innhold og presentasjon av innovasjonsplaner
– Organisering og ledelse av innovasjonsprosesser
– Etiske utfordringer i endringsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, presentasjoner, gruppearbeid med konkrete caser og arbeid med innovasjonsprosjekter.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer. Dette omfatter også selvstudium.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for at eksamen kan gjennomføres:
- Skisse til gruppebasert innovasjonsprosjekt (maks 1 A4-side) med muntlig presentasjon (hver gruppe ca. 10 min presentasjon).
- Skriftlig oppgave (1000 ord) der studenten gjør rede for og anvender kunnskap om innovasjon og entreprenørskap på mediebransjen (individuell)
Ved ikke godkjent arbeidskrav, sykdom eller annet godkjent fravær, har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere prosjektet.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Gruppeprosjekt (2-4 studenter) som består av:
- En skriftlig oppgave (5-7000 ord, avhengig av gruppestørrelse) med muntlig presentasjon av oppgaven.
Etter den muntlige presentasjonen kan karakteren på den skriftlige oppgaven justeres opp eller ned med maksimalt én karakter.*
I arbeidet med gruppeprosjektet skal alle deltakere i gruppen bidra til felles produkt. Dersom det oppstår tvil om hvorvidt en student bidrar eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt der det gis samme karakter til hele gruppen, skal det innhentes individuell uttalelse fra samtlige gruppemedlemmer og faglig veileder.
* Det er likevel en forutsetning at også den muntlige prøven isolert sett vurderes til bestått for at det kan gis endelig karakter i emnet.
For klage på karakter gjelder NLA Høgskolens forskrift om studier § 50.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det gis gradert karakter fra A – F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
Aasen, Tone M. og Amundsen, Oscar. (2011). Innovasjon som kollektiv prestasjon. Oslo: Gyldendal. 340 sider.
Kotter, J.P. (2012). Leading Change. Boston, MA.: Harvard Business. 194 sider.
Ruud, Geir Terje. (2014). Journalistiske entreprenører. Mediene krise - din mulighet. Oslo: Cappelen Damm. 250 sider.
Komplett litteraturliste vil komme i forbindelse med oppstart av emnet.