3KL212 Teori og metode i kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk
Alle versjoner:
3KL212 (2020—2021)
3KL212 (2019—2020)
3KL212 (2018—2019)
3KL212 (2017—2018)
Emnekode: 3KL212
Emnenavn: Teori og metode i kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand
Studieår: 2019–2020
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
3KL212 forutsetter generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Anbefalte forkunnskaper
3KL101, årsstudium i KRL eller tilsvarende.
Relevans i studieprogrammet
Emnet inngår som obligatorisk emne i studieprogrammene
- Bachelor i kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk (KLA)
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
- har god innsikt i sentrale kommunikasjonsteoriers faglige og verdimessige forutsetninger
- har god kjennskap til ulike tilnærmingsmåter for livssynsanalyse av medietekster
- har god forståelse for argumentasjon i kristen apologetikk
Ferdigheter
- kan vurdere sentrale kommunikasjonsteoriers verdimessige forutsetninger ut fra et kristent livssynsperspektiv
- kan bruke livssynsteori som utgangspunkt for tekstanalyse av medietekster generelt og filmtekster spesielt
- kan analysere og vurdere argumenter, og formulere holdbare argumenter
Generell kompetanse
- har respekt for kommunikasjonsprosesser
- har bevissthet om egne og andres livssynsmessige forutsetninger
- viser respekt for argumentasjon og dialog
Innhold
3KL212-1 Kommunikasjonsteori og livssyn
Denne delen viderefører kommunikasjonsteori som tema fra KL101-1, med fokus på en drøfting av ulike aktuelle teorier og tilnærmingsmåter ut fra et kristent livssynsperspektiv.
3KL212-2 Praktisk livssynsanalyse og formidling
Denne delen viderefører livssynsanalyse som tema fra KL101-2, med vekt på livssynsteori som perspektiv i tekstanalyse. Bruken av relevant analyseverktøy - som gir mulighet til å kunne beskrive livssynsfenomen i en gitt kontekst på en saksvarende, empatisk og kritisk måte - står sentralt. Fokus rettes særlig mot et utvalg aktuelle filmer.
3KL212-3 Argumentasjon i kristen apologetikk
Denne delen viderefører apologetikk som tema fra KL101-4 og KL211-1, med fokus på bruken av argumentasjon i kristen apologetikk. Delemnet løfter fram argumentasjonens idealer og begrensninger.
Arbeids- og undervisningsformer
3KL212 tilbys som fjernstudium og/eller lokalstudium. For begge variantene gjelder tre innledende obligatoriske kursdager der undervisningen består av konsentrerte forelesninger og seminarer hvor sentrale temaer drøftes.
For fjernstudenter skjer den påfølgende undervisningen i form av nettleksjoner. For lokale studenter gis undervisning i tilsvarende omfang, med veksling mellom forelesninger og seminarer.
Arbeidet med to innleveringsoppgaver (à 1500 ord (pluss minus 15 %)) under veiledning av faglærer, utgjør en sentral del av læringsprosessen i emnet - sammen med forberedelse og gjennomføring av muntlig formidlingsoppgave.
Arbeidsomfang
Cirka 250 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å få lov til å gå opp til eksamen:
a) Deltakelse på minst 80 % av obligatorisk undervisning
b) Godkjent muntlig formidlingsoppgave
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Vurderingen i 3KL212 består av to innleveringsoppgaver á 1500 ord (pluss/minus 15 prosent).
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Vurderingen skjer etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Eksamensspråk
Eksamener kan besvares på skandinaviske språk eller engelsk. Andre språk må godkjennes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Pensum
Med forbehold om endringer
3KL212-1 Kommunikasjonsteori og livssyn
Pensum (173 s.)
- Dahle, Lars: "Vidvinkelperspektiv på medie- og kultursituasjonen", i Innsyn - Tidsskrift for misjonsstrategisk informasjon og debatt, nr. 2, 2002, s. 11-16 (6 s.).
- Dahle, Lars: "Formidling, fellesskap og forankring - om kristen medieforkynnelse som kommunikasjon", i Innsyn - Tidsskrift for misjonsstrategisk informasjon og debatt, nr. 2, 2003, , s. 54-58 (5 s.).
- Schultze, Quentin: Communicating for life: Christian stewardship in community and media. (Grand Rapids: Baker Book House, 2000) (162 s.).
Anbefalt tilleggsmateriale
- Fiske, John: Kommunikationsteorier. En Introduktion. (Stockholm: Wahlström & Widstand, 1997).
3KL212-2 Praktisk livssynsanalyse og formidling
Pensum (363 s.)
- Dahle, Margunn Serigstad: På sporet av livssyn. Utvikling og utprøving av eit analyseverktøy - med ungdom som case. (Bergen: Norsk Lærerakademi, 2002) (Kap. 1, 2, 4 og 5. 100 s.).
- Hiebert, Paul G.: "The flaw of the excluded middle", i Missiology 1982, nr. 10, s. 35-47 (12 s.).
- Redse, Arne: Mennesket i Guds verden. Kristen tro og livstolkning. (Bergen: Fagbokforlaget, 1999) s. 16-22 og 25-30 (13 s.).
- Watkins, Tony: Focus: The Art and Soul of Cinema. (Carlisle: Damaris Publishing/Authentic Media, 2007) (208 s.)
eller
- Johnston, Robert K.: Reel Spirituality: Theology and Film in Dialogue [Engaging Culture Series] (Grand Rapids: Baker Academic, 2006; 2nd ed.) 270 s.
- Et utvalg populærkulturelle uttrykk, med vekt på filmer, tilsvarende ca. 30 s.
Anbefalt tilleggsmateriale
- Couch, Steve (red.): Matrix Revelations. A thinking fan–s guide to the Matrix trilogy. (Southampton: Damaris Publishing, 2003).
- Godawa, Brian: Hollywood worldviews: Watching films with wisdom and discernment. (Downer–s Grove: InterVarsity Press, 2002)
- Sire, James W.: How to read slowly: A Christian guide to reading with the mind. (Downers Grove: InterVarsity Press, 1978).
- Sire, James W.: Václav Havel: The intellectual conscience of international politics. An introduction, appreciation & critique (Downer's Grove: InterVarsity Press, 2001).
- Aadnanes, Per M.: Det nye tusenårsriket. New Age som livssyn. Acta Humaniora 20 (Oslo: Universitetsforlaget, 1997).
3KL212-3 Argumentasjon i kristen apologetikk
Pensum (263 s.)
- Cook, David: "Logic" i Campell-Jack, W.C. og Gavin Mc Grath (red) New Dictionary of Christian Apologetics (Leicester: InterVarsity Press Acadamic, 2006) s 404-406 (3 s.) .
- Ciocchi, D.M.: "Contradiction and non-contradiction" i Campell-Jack, W.C. og Gavin Mc Grath (red) New Dictionary of Christian Apologetics (Leicester: InterVarsity Press Acadamic, 2006) s. (176-179) (5 s.).
- Sire, James: Why Good Arguments often Fail: Making a More Persuasive Case for Christ (InterVarsity Press, Leicester 2006) s.15-155 (140 s)
- Sire, James: A Little Primer on Humble Apologetics. (Downers Grove, Ill.: InterVarsity Press, 2006). (111 s.).
- Wood, W.J.: –Epistemology– i i Campell-Jack, W.C. og Gavin Mc Grath (red) New Dictionary of Christian Apologetics (Leicester: InterVarsity Press Acadamic, 2006) s. 237-241 (4 s.).
Anbefalt tilleggsmateriale
- Brooks, Ronald M og Norman L. Geisler: Come, Let Us Reason. An Introduction to Logical Thinking. (Grand Rapids: Baker, 1990)