4PTL231 Bacheloroppgave i praktisk teologi og ledelse

Alle versjoner:
4PTL231 (2024—2025)
4PTL231 (2023—2024)
4PTL231 (2022—2023)
4PTL231 (2021—2022)
4PTL231 (2020—2021)
4PTL231 (2019—2020)
4PTL231 (2018—2019)

Emnekode: 4PTL231

Emnenavn: Bacheloroppgave i praktisk teologi og ledelse

Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre

Steder: Oslo

Studieår: 2020–2021

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 20 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Årstudium i praktisk teologi og ledelse

Relevans i studieprogrammet

Inngår i bachelor i praktisk teologi og ledelse. Studentene må velge enten PTL231 Bacheloroppgave i PTL eller PTL235 Bachelorprosjekt i PTL.

Innledning

Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om ett spesifikt tema innen praktisk teologi i skjæringspunktet mellom kirke og samfunn
  • har bred kunnskap om ulike metoder innenfor praktisk teologi
  • har grunnleggende forståelse for kirkens rolle i samfunnet
  • kjenner til ulike teologiske metoder og kan bruke disse inn mot praktisk teologi

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere praktiskteologiske- og/eller ledelsesfaglige problemstillinger som krever utredning, kvalitetsforbedring eller utvikling
  • kan utforme prosjektbeskrivelse for eget arbeid
  • kan reflektere over metodiske problemstillinger i det faglige arbeidet med aktuelle problemstillinger i kirke og samfunn og i tilknytning til egne erfaringer og praksis
  • kan vurdere kritisk og drøfte sammenhengen mellom teori og praksis i lys av teologi og ledelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan innhente kunnskap om relevante spørsmål og tilegne seg kunnskap ved hjelp av forskningsbasert litteratur, og kan henvise til ulike kilder
  • kan presentere og utveksle sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
  • kan bidra til prosesser som fremmer nytenking og innovasjon
  • kan ta imot veiledning i gruppe og på tomannshånd

Innhold

Emnet sikter mot å integrere kunnskaper og erfaringer studenten har fått i løpet av bachelorstudiet. Emnet gir en erfaring av å bruke ulike praktisk-teologiske metoder og av disses sammenheng med andre metoder innenfor teologisk arbeid.

Emnet går over hele studieåret. Om høsten er studenten i prosess med oppgavens design og innlesing. I vårsemesteret arbeides det med selve bacheloroppgaven.

Gjennom årets fire samlinger blir studenten introdusert for akademisk oppgaveskriving. Emnet gir således en fordypet forståelse av metodisk arbeid med praktisk-teologiske problemstillinger med sikte på å kunne behandle disse i rammen av arbeidet med en bacheloroppgave.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet med bacheloroppgaven er i stor grad et selvstendig arbeid.

Studenten tildeles veileder i desember, og har tilgang på inntil tre veiledninger i løpet av oppgaveperioden.

Fire seminarer i løpet av året: Høst

  • Heldags skriveseminar og innføring i bacheloroppgaven
  • Halvdags seminar (m/ presentasjon) med fokus på oppgavedesign

Vår

  • Halvdags seminar (m/ presentasjon) med fokus på metode
  • Sluttseminar (m/ presentasjon) med fokus på funn og konklusjoner

Arbeidsomfang

Antatt arbeidsmengde er ca. 500-600 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent for at bacheloroppgave kan leveres:

  • minst 80 prosent fremmøte på årets fire samlinger (samlet)
  • notat og presentasjon av oppgavedesign. Studenten skal til siste samling i høstsemesteret levere og presentere et notat på 1500 ord (+/- 20 prosent) der sentrale deler av oppgaven er tegnet ut:
    • Problemstilling eller forskningsspørsmål,
    • Materiale
    • Teori
    • Fremdriftsplan
  • notat og presentasjon av valgt metode: Studenten skal til første samling i vårsemesteret levere og presentere et notat på 1500 ord (+/- 20%) der metoden for oppgaven er beskrevet.
  • presentasjon av sine første funn og konklusjoner på sluttsseminaret

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Vurderingen i emnet består av:

  • en bacheloroppgave på 10000 ord (+/- 20 prosent)
  • en justerende muntlig prøve knyttet til bacheloroppgaven og læringsutbyttebeskrivelsene for emnet

Bacheloroppgaven må vurderes til bestått for å kunne gjennomføre muntlig eksamen. Muntlig prøve må vurderes til bestått for å få karakter i emnet. Dersom muntlig prøve vurderes som «ikke bestått», må kandidaten levere ny oppgave.

Justerende muntlig betyr at karakteren kan gå opp eller ned én karakter i forhold til karakteren på bacheloroppgaven.

Den endelige karakteren for emnet blir fastsatt etter den muntlige prøven, og kan justeres inntil en karakter opp eller ned i forhold til den skriftlige karakteren.

Tillatte hjelpemidler

Bacheloroppgave: Alle.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk kan godkjenes etter søknad.

Praksis

Ingen.

Studiepoengreduksjon

PTL235/4PTL235 Bachelorprosjekt i praktisk teologi og ledelse 20 sp.

Emnesperre

PTL235/4PTL235 Bachelorprosjekt i praktisk teologi og ledelse

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Med forbehold om endringer

  • Austad, T. (2. oppl. 2010). Tolkning av kristen tro. Metodespørsmål i systematisk teologi. Kristiansand: Høyskoleforlaget. 195 sider.
  • Henriksen, J.-O. (2007). Teologi i dag. Samvittighet og selvkritikk. Bergen: Fagbokforlaget. 168 sider.
  • Osmer, R. R. (2008). Practical Theology. An Introduction. Grand Rapids: Eerdmans Publishing, s. 31-241. 211 sider.
  • Rognsaa, Aa. (2015). Bacheloroppgaven. Skriveråd og regler for utformingen. Oslo: Universitetsforlaget. 184 sider.
  • Swinton, J. & Mowat, H. (2006). Practical Theology and Qualitative Research. London: SCM. 260 sider

Supplerende litteratur

  • Graham, E., Walton H. & Ward, F. (2005). Theological Reflection. Methods. London: SCM. 300 sider.
  • Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel, T.L. (2010). Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. Oslo: Abstrakt. 224 sider