TEOL212 Nytestamentlig metode og eksegese

Alle versjoner:
TEOL212 (2022—2023)
TEOL212 (2020—2021)

Emnekode: TEOL212

Emnenavn: Nytestamentlig metode og eksegese

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2020–2021

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

  • Oppmeldt til eksamen i NTGRE101 i samme semester eller tilsvarende kunnskaper i (nytestamentlig) gresk (20 stp).
  • Bibelvitenskapelige basiskunnskaper tilsvarende emnene som inngår i 1. år BATEO, PTL årsstudium eller KRLE årsstudium

Anbefalte forkunnskaper

Gode engelskkunnskaper.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i bachelor i teologi.

Innledning

Grunnet Covid-19 situasjoen kan deler av (evt. hele) undervisningen bli gjennomført digitalt. Dette vil bli spesifisert i undervisningsplanen for emnet.

Emnet begynner det vitenskapelige eksegetiske arbeidet med nytestamentlige tekster, som fortsetter på masternivå i emnet TEOL302.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om anerkjente vitenskapelige metoder i arbeidet med nytestamentlige tekster
  • har kunnskap om innhold, tilblivelse og litterær egenart for de skriftene som skal studeres detaljeksegetisk
  • har kunnskap om det såkalte synoptiske spørsmål

Ferdigheter

Studenten kan

  • tolke grunnspråklige nytestamentlige tekster ut fra deres litterære og historiske egenart og kontekst
  • kritisk vurdere nytten av ulike eksegetiske metoder til forståelse av nytestamentlige teksters saklige meningsinnhold

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke sine kunnskaper i gresk språk og nytestamentlig metode og eksegese som del av prekenforberedelse

Innhold

Det nye testamente (NT) er på den ene side den viktigste historiske kilde til kunnskap om Jesus og urkirken, på den annen side den fremste og avgjørende norm for kristen tro, lære og liv. Historisk og filologisk velfundert fortolkning av NTs tekster fremstår derfor som en av de viktigste og mest sentrale arbeidsoppgaver i et teologisk studium.

Dette studieemnet omfatter en innføring i bibelvitenskapelig metode i dens bredde og mangfold med tanke på grunnspråkbasert fortolkning av nytestamentlige tekster, konkretisert og øvelsesmessig praktisert gjennom et detaljeksegetisk studium av et utvalg tekster fra Markus-, Lukas- og Johannesevangeliet og fra Romerbrevet. Tekstene fra de synoptiske evangeliene studeres på grunnlag av en greskspråklig synopse.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger. Deler av eksegeseundervisningen vil være koordinert med undervisningen i nytestamentlig gresk (NTGRE101).

Arbeidsomfang

ca. 300 timer.

Arbeidskrav

For å gå opp til avsluttende eksamen, må studenten skrive og få godkjent en grunnspråklig eksegetisk gjennomgang av én av kirkeårets tekster (oppgitt av emneansvarlig) på ca. 1000-1500 ord.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

  • 5 timers skriftlig skoleeksamen.

Tillatte hjelpemidler

Oversikt over godkjente hjelpemidler finnes på fagsiden i Canvas

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk

Eksamensspråk

Norsk.

Praksis

Ingen.

Studiepoengreduksjon

10 studiepoeng overlapping med KME212

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Nytestamentlige tekster til detaljeksegesen:

Mark 1,1-20; 2,1-22; 3,13-30; 12,37b-44

Luk 5,1-11; 6,17-49; 7,24-50

Joh 1,1-51; 3,1-21; 5,1-6,71; 9,1-41

Rom 1,1-17; 3,21-31; 6,1-23

 

Tekstutgaver:

Nestle-Aland: Novum Testamentum Graece. 28. oppl. Stuttgart 2012, inkl. – Introduction–, s. 44*-83* (alternativt: –Einführung–, s. 1*-43*).

Aland, K. (utg.): Synopsis Quattuor Evangeliorum, 15. oppl. Stuttgart 1996 (eller senere).

 

Metode og innledningsspørsmål:

Carson, D. A., og D. J. Moo: An Introduction to the New Testament. Second edition. Grand Rapids 2005, s. 77-168.

Synnes, M.: Hvordan arbeide med nytestamentlige tekster? Innføring i bibelfaglig metode. Rev. og utvidet utg. Oslo 2008.

Alternativ litteratur (metode og innledningsspørsmål):

Wright, N. T. og M. F. Bird, The New Testament in its World: An Introduction to the History, Literature and Theology of the First Christians. London: SPCK, 2019.

Pinero, A. og J. Peláez, The Study of the New Testament: A Comprehensive Introduction, Tools for Biblical Study series 3. Leiden: Deo Publishing, 2003.

Til det detaljeksegetiske arbeid med enkeltperikoper (utdrag):

France, R. T.: The Gospel of Mark. NIGTC. Carlisle 2002.

Bock, D. L.: Luke. Volume 1: 1:1-9:50. ECNT. Grand Rapids 1994.

Kieffer, R.: Johannesevangeliet. KNT 4A. Uppsala 1987.

Thielman, F.: Romans. Zondervan Exegetical Commentary on the New Testament. Grand Rapids 2018.

Andre tilsvarende bibelkommentarer, introduksjoner til Det nye testamente eller metodelitteratur kan legges opp i samråd med faglærer.