4MID100 Identitet og bransjekunnskap

Alle versjoner:
4MID100 (2024—2025)
4MID100 (2023—2024)
4MID100 (2022—2023)
4MID100 (2021—2022)
4MID100 (2020—2021)
4MID100 (2019—2020)
4MID100 (2018—2019)
4MID100 (2017—2018)

Emnekode: 4MID100

Emnenavn: Identitet og bransjekunnskap

Undervisningssemester: Vår

Steder: Oslo

Studieår: 2021–2022

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 5 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Opptak til enten:

  • Bachelor i musikk, menighet og ledelse
  • Bachelor i utøvende rytmisk musikk.
  • Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
  • Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium

Relevans i studieprogrammet

Emnet inngår i:

  • Bachelor i musikk, menighet og ledelse
  • Bachelor i utøvende rytmisk musikk
  • Utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
  • Utøvende musikk, fordypning i korledelse - årsstudium

Innledning

Emnet er felles for alle bachelorstudenter i musikk og er dels et teoretisk og dels et praktisk emne. I løpet av emnet skal studentene videreutvikle sin profesjonsidentitet samt få kunnskap om muligheter, krav og forventninger i arbeidslivet. Innholdet i emnet er organisert i ulike moduler.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til arbeidslivets muligheter, både i de etablerte institusjonene og det frie feltet
  • har kunnskap om krav og forventninger til en profesjonell musiker/musikkarbeider
  • kjenner til prosesser knyttet til innovasjon og entreprenørskap
  • kjenner til yrkesetiske normer og problemstillinger
  • har kunnskap om for den kulturpolitiske utviklingen.
  • kjenne til videre utdanningsmuligheter
  • har kunnskap hvordan man arbeider med produksjon, promotering og gjennomføring av en musikalsk hendelse.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre et prosjekt
  • kan gjennomføre SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities, threats)
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere en fremføring med fokus på formidlingsperspektivene, promotering og økonomi
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere en musikalsk workshop

Generell kompetanse

 Studenten:

  • har utviklet et bevisst forhold til egen identitet, egne styrker og muligheter
  • har utviklet et reflektert forhold til egen musikerrolle i en samfunnskontekst
  • har utviklet en forståelse av egen identitet, kompetanse og interesser for fremtidige roller i arbeidslivet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet organiseres normalt i en kombinasjon av ukentlig undervisning og bolkundervisning.

Aktuelle arbeidsformer er samtaler/diskusjoner, presentasjoner, gruppearbeid, individuelt arbeid og praktisk arbeid/fremføring etc. Det stilles store krav til studentenes selvstendighet og aktive deltagelse.

Arbeidsomfang

125-150 timer

Arbeidskrav

  • Obligatorisk deltagelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av en musikalsk workshop.
  • Obligatorisk deltagelse på gründercamp.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

Tredelt oppgave over fire uker på slutten av semesteret:

  • Karriereplan på minimum 500 ord.
  • Promoteringsmateriale for egen musikkvirksomhet.
  • Skriftlig besvarelse på oppgave i karriereplanlegging og lansering av ny musikk, bestående av to case: Case 1: Rollen som management for artist eller band. Case 2: Rollen som promoteringsagent/presseansvarlig for singel, EP eller album.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

Eksamensspråk

Norsk.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Litteratur og faglige ressurser

Dalchows, Jørn: Hjelp, jeg er i popbransjen. s.5-315. Danworks books, Oslo 2013.