4HGA100 Harmonilære, gehør og arrangering
                            Alle versjoner:
                                
                                    4HGA100 (2025—2026)
                                
                                    4HGA100 (2024—2025)
                                
                                    4HGA100 (2023—2024)
                                
                                    4HGA100 (2022—2023)
                                
                                    4HGA100 (2021—2022)
                                
                                    4HGA100 (2020—2021)
                                
                                    4HGA100 (2019—2020)
                                
                                    4HGA100 (2018—2019)
                        
Emnekode: 4HGA100
Emnenavn: Harmonilære, gehør og arrangering
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Oslo
Studieår: 2022–2023
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak til :
- årstudium i utøvende musikk med fordypning i låtskriving
 
Relevans i studieprogrammet
Emnet inngår som obligatorisk emne i utøvende musikk, fordypning i låtskriving - årsstudium
Innledning
Emnet krever at studenten har grunnleggende notekunnskap og grunnleggende kunnskap om besifringssystemet og trinnanalyse. I starten av året får studenten innføring i notasjonsprogrammet Sibelius
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- har kjennskap om strategier for å lese og skrive melodisk materiale uten modulasjon
 - har kunnskap om funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart med tonale utsving
 - har grunnleggende kunnskap om vokale arrangeringsteknikker
 - har kunnskap om forskjellige koblingsteknikker for to, tre og fire stemmer, samt doblinger
 - har innsikt i stemmens muligheter og begrensninger
 - har kjennskap til formlære
 
Ferdigheter
Studenten:
- kan imitere, memorere og enkel improvisasjon
 - kan lese og skrive ned melodisk materiale uten modulasjon
 - kan lese rytmer med ulike taktarter, underdeling og tempi
 - kan gjenkjenne treklanger og firklanger ved hjelp av funksjonsanalyse, trinnanalyse og besifring innenfor én toneart
 - kan arrangere tostemmig vokalsatser i ulike koblingsteknikker
 - kan anvende ulike typer av triosats og koblingsteknikker i et vokalarrangement
 - kan arrangere friere trestemmig vokalsats
 - kan lage et helhetlig arrangement for trestemmig kor og komp
 - kan anvende koblingsteknikker for firestemmig kor (SATB)
 - kan anvende utvidelse av firestemmig vokalsats
 - kan anvende blokkarrangering
 - kan anvende melodikk
 - kan anvende firestemmig frisats for kor
 
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet musikkteoretisk og harmonisk forståelse
 - kan overføre fagets utbytte til andre emner og i egen musisering
 - har utviklet en grunnleggende forståelse av hvordan et notert vokalarrangement klinger
 - har utviklet sin identitet og rolle som vokalarrangør
 
Arbeids- og undervisningsformer
Fellestimer og gruppetimer i to semester. Totalt 4 timer i uken.
Arbeidsomfang
Ca. 275 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- Fremmøtekrav: Minimum 80% fremmøte i henhold til retningslinjer for NLA Høgskolen.
 - Arbeidskrav høstsemester: Innlevering av 12-24 små teknikkoppgaver (4 til 16 takter) og 3-4 større innleveringsoppgaver. 80% av oppgavene må være godkjent. En stor oppgave teller som tre små.
 - Arbeidskrav vårsemester: 8 innleveringsoppgaver må være godkjent.
 
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Individuell hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager (48 timer).
 
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen vurderes med gradert karakter fra A-F, der F er ikke bestått.
Eksamensspråk
Norsk.Andre språk etter søknad.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
4MTGH100 Musikkteori, gehør og harmonilære
Emnesperre
4GEH100 Gehørtrening I
4MAR150 Arrangering I og II
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei