3KL108 Kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk: Formidling

Alle versjoner:
3KL108 (2025—2026)
3KL108 (2024—2025)
3KL108 (2023—2024)
3KL108 (2022—2023)

Emnekode: 3KL108

Emnenavn: Kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk: Formidling

Undervisningssemester: Vår

Steder: Kristiansand

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.

Anbefalte forkunnskaper

Tilsvarende KL101

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i Årsstudium i kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk.

Valgfritt emne i Bachelor i Praktisk teologi og ledelse.

Innledning

Dette emnet bidrar til å danne og utruste kristne til å formidle kristen tro som troverdig og relevant i et livssynsåpent samfunn.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om aktuelle kommunikative og apologetiske muligheter og utfordringer i formidlingen av det kristne livssynet

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle det kristne livssynet på en troverdig og relevant måte på ulike arenaer og medieplattformer
  • kan reflektere retorisk over egen formidling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utvikling av god formidlingspraksis
  • kan behandle mennesker, tekster og ulike livssyn på en ansvarlig måte

Innhold

3KL108-1 Praktisk apologetikk

Det gis en innføring i praktisk apologetikk for det kristne livssynet i et livssynsåpent samfunn, med vekt på kommunikative utfordringer og muligheter på ulike formidlingsarenaer.

3KL108-2 Muntlig, offentlig formidling

Det gis en innføring i muntlig, offentlig formidling av det kristne livssynet på ulike arenaer, med vekt på anvendelse av retorisk teori.

3KL108-3 Medieformidling

Det gis en innføring i strategisk og praktisk medieformidling av det kristne livssynet. Lett, digital medieproduksjon vektlegges, med innføring i arbeid med tekst, lyd og bilde for ulike formater og plattformer.

Arbeids- og undervisningsformer

3KL108 tilbys som samlingsbasert undervisning med totalt tilsvarende 6 kursdager, supplert med digitale ressurser. Undervisningen består av konsentrerte forelesninger, seminarer med bruk av "flipped classsrom", samt praktiske workshops med vekt på formidlingsopplegg / medieproduksjon.

I tillegg til kursdagene, gis det tilbud om ukentlige lokale / digitale møtepunkt med faglig dialog.

Arbeidsomfang

Cirka 250 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å få lov til å gå opp til eksamen:

a) Deltakelse på minst 80 % av obligatorisk undervisning, alternativt ekstra arbeidskrav på 1000 ord (pluss minus 20%).

b) Prosjektbeskrivelser for to muntlige formidlinger og to medieformidlinger på to ulike offentlige arenaer, i samsvar med formatkrav i manual.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

Vurderingen i 3KL108 består av to deler med følgende vektlegging:

a) En mappe med tre dokumenterte formidlinger på ulike arenaer, i samsvar med formatkrav i manual (60%)

b) Et refleksjonsnotat om innlevert formidlingsmappe (2000 ord pluss minus 20%) (40%)

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Den skriftlige prosjektoppgaven vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Eksamener kan besvares på norsk, andre skandinaviske språk eller engelsk. Andre språk må godkjennes etter søknad.

Praksis

Ingen.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Article


Kristen apologetikk som teologi, kommunikasjon og misjonalt perspektiv
Dahle, Lars, Kristiansand, NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, Theofilos, 13, 14 (1-2), 2022, 110-116,
View online

Article


Kontekstualisering og apologetikk i Apostelgjerningene og i vår egen tid. En analyse av Timothy Kellers misjonale bidrag
Dahle, Lars:, Dansk Tidsskrift for Teologi og Kirke, 2, 44, 2017,
View online

Book Chapter


Cognitive Dissonance as a Missiological Challenge: An Evangelical Perspective on Western Europe
Dahle, Lars, Cognitive Dissonance as a Missiological Challenge: An Evangelical Perspective on Western Europe, 137-149,
View online

Article


En helhetlig religionspedagogisk tilnærming til sannhetsspørsmålet. Sluttrapport fra trosopplæringsprosjektet Hvorfor akkurat Jesus?
Hinderaker, Bjørn, Theofilos, 2, 8, 2016, 277-288,
View online

Book


The Great Quest: Invitation to an Examined Life and a Sure Path to Meaning
Guinness, Os, Westmont, IVP, 2022, isbn:9781514004258,
View online

Book


Narrative Apologetics: Sharing the Relevance, Joy, and Wonder of the Christian Faith
McGrath, Alister E, Grand Rapids, Baker Books, 176, 2019, isbn:9780801075773,
View online

Electronic Article


Andaktstips fra teologen
Dahle, Lars,
View online

Electronic Article


7 Tips for andakter

Og podkasten https://damarisnorge.podbean.com/e/7-tips-for-deg-som-skal-holde-en-andakt/
View online

Book


An Essential Guide to Public Speaking: Serving Your Audience with Faith, Skill, and Virtue
Schultze, Quentin J, Grand Rapids, Baker Academic, 2020, isbn:9781540961884,
Videoserie til boka: https://www.youtube.com/playlist?list=PL2VLhHtftKomL2yJCa6arfQWukKg0TI2o
View online

Book


En mer synlig kirke : om kommunikasjon og markedsføring
Bjørdal, Oddbjørg Aasen, Oslo, IKO-forl, 105 s., cop. 2015, isbn:9788282492379,

Article


Media Engagement Beyond the Coronavirus
Kabutz, Rudolf og Lars Dahle, Global Missiology, 2, 18, 2021,
View online

Website


Aktuelle nettressurser med tips om praktisk medieproduksjon: (30 s.)
Dahle, Lars,
Utvalg av ressurser på Engagingmedia. Tilsvarer 30 s.
View online

Website


Aktuelle nettressurser med tips om praktisk medieproduksjon - (30 s.)
Dahle, Lars,
Nettressurser på Snakkomtro. Tilsvarer 30 s.
View online