3KL108 Kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk: Formidling
Alle versjoner:
3KL108 (2025—2026)
3KL108 (2024—2025)
3KL108 (2023—2024)
3KL108 (2022—2023)
Emnekode: 3KL108
Emnenavn: Kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk: Formidling
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Anbefalte forkunnskaper
Tilsvarende KL101
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i Årsstudium i kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk.
Valgfritt emne i Bachelor i Praktisk teologi og ledelse.
Innledning
Dette emnet bidrar til å danne og utruste kristne til å formidle kristen tro som troverdig og relevant i et livssynsåpent samfunn.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om aktuelle kommunikative og apologetiske muligheter og utfordringer i formidlingen av det kristne livssynet
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle det kristne livssynet på en troverdig og relevant måte på ulike arenaer og medieplattformer
- kan reflektere retorisk over egen formidling
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til utvikling av god formidlingspraksis
- kan behandle mennesker, tekster og ulike livssyn på en ansvarlig måte
Innhold
3KL108-1 Praktisk apologetikk
Det gis en innføring i praktisk apologetikk for det kristne livssynet i et livssynsåpent samfunn, med vekt på kommunikative utfordringer og muligheter på ulike formidlingsarenaer.
3KL108-2 Muntlig, offentlig formidling
Det gis en innføring i muntlig, offentlig formidling av det kristne livssynet på ulike arenaer, med vekt på anvendelse av retorisk teori.
3KL108-3 Medieformidling
Det gis en innføring i strategisk og praktisk medieformidling av det kristne livssynet. Lett, digital medieproduksjon vektlegges, med innføring i arbeid med tekst, lyd og bilde for ulike formater og plattformer.
Arbeids- og undervisningsformer
3KL108 tilbys som samlingsbasert undervisning med totalt tilsvarende 6 kursdager, supplert med digitale ressurser. Undervisningen består av konsentrerte forelesninger, seminarer med bruk av "flipped classsrom", samt praktiske workshops med vekt på formidlingsopplegg / medieproduksjon.
I tillegg til kursdagene, gis det tilbud om ukentlige lokale / digitale møtepunkt med faglig dialog.
Arbeidsomfang
Cirka 250 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å få lov til å gå opp til eksamen:
a) Deltakelse på minst 80 % av obligatorisk undervisning, alternativt ekstra arbeidskrav på 1000 ord (pluss minus 20%).
b) Prosjektbeskrivelser for to muntlige formidlinger og to medieformidlinger på to ulike offentlige arenaer, i samsvar med formatkrav i manual.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Vurderingen i 3KL108 består av to deler med følgende vektlegging:
a) En mappe med tre dokumenterte formidlinger på ulike arenaer, i samsvar med formatkrav i manual (60%)
b) Et refleksjonsnotat om innlevert formidlingsmappe (2000 ord pluss minus 20%) (40%)
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Den skriftlige prosjektoppgaven vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Eksamener kan besvares på norsk, andre skandinaviske språk eller engelsk. Andre språk må godkjennes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Article
Kristen apologetikk som teologi, kommunikasjon og misjonalt perspektiv
Dahle, Lars, Kristiansand, NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, Theofilos, 13, 14 (1-2), 2022, 110-116,
View online
Article
Kontekstualisering og apologetikk i Apostelgjerningene og i vår egen tid. En analyse av Timothy Kellers misjonale bidrag
Dahle, Lars:, Dansk Tidsskrift for Teologi og Kirke, 2, 44, 2017,
View online
Book Chapter
Cognitive Dissonance as a Missiological Challenge: An Evangelical Perspective on Western Europe
Dahle, Lars, Cognitive Dissonance as a Missiological Challenge: An Evangelical Perspective on Western Europe, 137-149,
View online
Article
En helhetlig religionspedagogisk tilnærming til sannhetsspørsmålet. Sluttrapport fra trosopplæringsprosjektet Hvorfor akkurat Jesus?
Hinderaker, Bjørn, Theofilos, 2, 8, 2016, 277-288,
View online
Book
The Great Quest: Invitation to an Examined Life and a Sure Path to Meaning
Guinness, Os, Westmont, IVP, 2022, isbn:9781514004258,
View online
Book
Narrative Apologetics: Sharing the Relevance, Joy, and Wonder of the Christian Faith
McGrath, Alister E, Grand Rapids, Baker Books, 176, 2019, isbn:9780801075773,
View online
Electronic Article
Andaktstips fra teologen
Dahle, Lars,
View online
Electronic Article
7 Tips for andakter
Og podkasten https://damarisnorge.podbean.com/e/7-tips-for-deg-som-skal-holde-en-andakt/
View online
Book
An Essential Guide to Public Speaking: Serving Your Audience with Faith, Skill, and Virtue
Schultze, Quentin J, Grand Rapids, Baker Academic, 2020, isbn:9781540961884,
Videoserie til boka: https://www.youtube.com/playlist?list=PL2VLhHtftKomL2yJCa6arfQWukKg0TI2o
View online
Book
En mer synlig kirke : om kommunikasjon og markedsføring
Bjørdal, Oddbjørg Aasen, Oslo, IKO-forl, 105 s., cop. 2015, isbn:9788282492379,
Article
Media Engagement Beyond the Coronavirus
Kabutz, Rudolf og Lars Dahle, Global Missiology, 2, 18, 2021,
View online
Website
Aktuelle nettressurser med tips om praktisk medieproduksjon: (30 s.)
Dahle, Lars,
Utvalg av ressurser på Engagingmedia. Tilsvarer 30 s.
View online
Website
Aktuelle nettressurser med tips om praktisk medieproduksjon - (30 s.)
Dahle, Lars,
Nettressurser på Snakkomtro. Tilsvarer 30 s.
View online