3KL109 Livssynsdanning, ungdomskultur og medier
Alle versjoner:
3KL109 (2025—2026)
3KL109 (2024—2025)
3KL109 (2023—2024)
3KL109 (2022—2023)
3KL109 (2021—2022)
Emnekode: 3KL109
Emnenavn: Livssynsdanning, ungdomskultur og medier
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kunnskap om livssynsteori, tilsvarende: Dahle, Margunn Serigstad «Livssyn - tre grunnleggende perspektiver», I: Hilde Kristin Dahlstrøm. Kors på halsen? Innføring i livssynsjournalistikk (Oslo: Cappelen Damm, 2015) 22-39, eller lignende.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i Årsstudium i kommunikasjon, livssyn og kristen apologetikk.
Valgfritt emne i Bachelor i Praktisk teologi og ledelse.
Innledning
Dette emnet bidrar til å danne og utruste kristne til å formidle kristen tro som troverdig og relevant i et livssynsåpent samfunn.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om unges livssynsdanning, både generelt og spesifikt i relasjon til kristen tro
- har forståelse av livssynsformidlingen i populære medier
- har kunnskap om typiske livssyn i ungdomskulturen og populærkulturen
- har kunnskap om utfordringer og muligheter for formidling av det kristne livssynet i møte med aktuell ungdomskultur og populærkultur
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere populærkulturelle uttrykk med utgangspunkt i livssynsteori
- kan reflektere kritisk over livssynsformidlingen i populære medier, i relasjon til unges livssynsdanning og med tanke på formidling av kristen tro til unge
Generell kompetanse
Studenten
- har bevissthet om populærkulturens sentrale rolle i unges livsynsdanning
- har respekt for unges livssynsutforskning og livssynsdanning
- har respekt for medietekstene
- kan anvende kunnskap om medienes livssynsformidling på en ansvarlig måte i møte med unges livssynsutforskning og livssynsdanning
Innhold
3KL109-1 Livssynsdanning og ungdomskultur
Dette delemnet retter fokus både mot unges livssynsdanning og mot typiske trekk ved ungdommers livssyn i vår pluralistiske samtid. Med utgangspunkt i aktuell nasjonal og internasjonal forskning, identifiseres utfordringer og muligheter for kristen formidling.
3KL109-2 Livssynsdanning og populærkultur
Dette delemnet retter fokus mot livssynsformidlingen i populære medier, med vekt på tekstanalyse med utgangspunkt i livssynsteori og refleksjon ut fra et kristent livssynsperspektiv.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er samlingsbasert, med en kombinasjon av tre obligatoriske kursdager, nettleksjoner og supplerende digitale læringsressurser. Kursdagene består av konsentrerte forelesninger, seminarer hvor sentrale temaer drøftes og workshops med fokus på analyse av og refleksjon over populærkulturelle uttrykk.Utvikling av medie-/formidlingsopplegg inngår som en integrert del av emnet.
Arbeidet med nettleksjoner, obligatorisk arbeidsoppgave og prosjektoppgave med veiledning utgjør sentrale læringsformer.
Arbeidsomfang
Cirka 250 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for å få lov til å gå opp til eksamen:
a) Deltakelse på minst 80 % av obligatorisk undervisning, alternativ ekstra arbeidskrav på 1000 ord (pluss minus 20%).
b) Godkjent arbeidsoppgave på 1000 ord (pluss/minus 20%)
Ved ikke godkjent har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidsoppgave).
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Vurderingen i 3KL109 består av en skriftlig prosjektoppgave med et omfang på 3000 ord (pluss/minus 20%), der livssynsanalyse av og refleksjon over relevant mediebudskap står sentralt.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Den skriftlige prosjektoppgaven vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Eksamener kan besvares på norsk, andre skandinaviske språk eller engelsk. Andre språk må godkjennes etter søknad.
Praksis
Ingen.
Studiepoengreduksjon
3KL109 Livssynsdanning, ungdomskultur og medier overlapper 10 studiepoeng med 3KL209 Livssynspluralisme, ungdomskultur og medier.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Litteratur og faglige ressurser
Book
Dictionary of contemporary religion in the Western world
Christopher Hugh Partridge (1961-), Leicester, InterVarsity Press, 5, 2002, isbn:0830814361,
Utdrag: David Howell: Religion and Youth Culture s 130-134
Book
Ungdomskunnskap : hverdagslivets kulturelle former
Aagre, Willy og A. Camilla Wiig, Bergen, Fagbokforlaget, 269, 2022, isbn:978-82-450-1625-3,
View online
Article
Et blikk på aktuell ungdomskultur – med særlig fokus på sosiale og mentale rammevilkår og ungdommers tro.
Kro, Ingvild Thu, Theofilos, 2, 4, 2012, 49-63,
View online
Book
Vegar i vegløysa : ungdom, identitet og livssynsdanning i det postmoderne
Trondheim, Tapir akademisk forl, 30, 14, 2011, isbn:9788251927413,
Utdrag 30 sider
View online
Book
Global Youth Culture : The spiritual hunger of the largest unreached culture today
Greenwood, Luke, [Produksjonsted ikke identifisert], Steiger International, 100, [2019].; © 2019, isbn:9781912149339; 1912149338,
Utdrag 100 sider.
Website
RESEARCH: What are 18–35 disciples struggling with – and where are they flying?
Joe Warton, LICC, 21, 2024,
View online
Book
Det folk vil ha : religion og populærkultur
Endsjø, Dag Øistein, Lied, Liv Ingeborg, Oslo, Universitetsforl, 50, cop. 2011, isbn:9788215017488,
Utdrag 50 sider.
View online
Book Chapter
Tweens' mediehverdag som missiologisk utfordring
Dahle, Margunn Serigstad, Tweens' mediehverdag som missiologisk utfordring, Bergen, Fagbokforl., 20, 2014, 207-228, isbn:9788232104482,
Electronic Article
Hverdag, livssynsdanning og kristen tro» - Rapport basert på undersøkelser om folkehøgskoleelevers møte med TVserier
Dahle, Margunn Serigstad og Anne Solfrid Brennhovd, 2020,
Rapport basert på undersøkelser om folkehøgskoleelevers møte med TV-serier
View online
Book Chapter
Story and Meaning-Making: A Multilevel Approach to Film in Faith Education
Dahle, Margunn Serigstad, Anita Cloete, Story and Meaning-Making: A Multilevel Approach to Film in Faith Education, 15, 17-32, isbn:9781928480204,
2019
View online
Book
Manus for livet? : film som verktøy i trosopplæringen
Lena Skattum Sandvik (1981-) (red./redaktør), Oslo, IKO-forl, 100 s., cop. 2010, isbn:9788282490221,
View online
Article
Unraveling the Mystery’: Assessing The Big Bang Theory as a Secular Fictional Universe
Dahle, Margunn Serigstad og Ingvild Thu Kro, 20, Theofilos Supplement, 1, 2020, 112-137,
View online
Article
Worldview Formation and the Disney Universe: A Case-Study on Media Engagement in Youth Ministry
Dahle, Margunn Serigstad, 20, Journal of Youth and Theology, 1, 16, 60-80,
Book Chapter
Verdier i tweens’ mediehverdag som ressurs i KRLE. Case fra You Tube, TikTok og NRK Super
Dahle, Margunn S., Dahle, Margunn Serigstad, Verdier i tweens’ mediehverdag som ressurs i KRLE. Case fra You Tube, TikTok og NRK Super, 15, 181-196,
View online
Website
Snakk om tro - ressurser om populærkultur, livssyn og dobbel lytting
Diverse, 30,
Denne ressurssiden fra Damaris Norge inneholder analyser, artikler og samtaleguider om populærkultur, livssyn og "dobbel lytting".
View online
Book
Focus : the art and soul of cinema
Watkins, Tony, London, Damaris, 0, c2007, isbn:9781904753155,
Book Chapter
Digital danning i barnehage, skole, hjem og fritid – en innledning
Margunn S. Dahle og M.S. Meyer, Margunn S. Dahle & G.S. Meyer, Digital danning i barnehage, skole, hjem og fritid – en innledning, 10, 2024, 19-28,
View online