4MGL5MA302 Bevisføring i matematikkundervisningen

Alle versjoner:
4MGL5MA302 (2025—2026)
4MGL5MA302 (2024—2025)
4MGL5MA302 (2023—2024)
4MGL5MA302 (2022—2023)
4MGL5MA302 (2021—2022)

Emnekode: 4MGL5MA302

Emnenavn: Bevisføring i matematikkundervisningen

Undervisningssemester: Høst

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Se programplan.

Anbefalte forkunnskaper

MGL5MA1 og MGL5MA2

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10, for studenter med masterfag matematikkdidaktikk. Valgfritt emne for studenter som har 60 sp i matematikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Innledning

Faget MA 302 tar for seg bevisføring som metode for økt forståelse av matematikk i grunnskolen og som forskningsområde tilknyttet undervisning i grunnskolen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har:

  • avansert kunnskap om hvordan bevisføring kan brukes i undervisningen for å gi elevene ulike matematiske kompetanser, som for eksempel kommunikasjonskompetanse, resonnementskompetanse, tankegangskompetanse, problembehandlingskompetanse, symbol og formalismekompetanse.
  • avansert kunnskap om matematisk - logisk teorioppbygging
  • avansert kunnskap om matematiske resonnementer
  • avansert kunnskap om matematisk bevisføring
  • avansert kunnskap om forskning på området bevisføring som undervisningsmetode i grunnskolen

Ferdigheter

Studenten:

  • kan benytte bevisføring i undervisning for å øke elevenes matematiske kompetanse
  • kan kommunisere med andre i utformingen av holdbare bevis
  • kan utforme bevis etter gjeldende matematiske standarder på egenhånd
  • kan presentere matematiske bevis for andre studenter i plenum og ta imot innspill og gi matematisk reflektert tilbakemelding på disse
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i masterfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler masterfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • initiere og lede lokale forskningsprosjekter om bevisføring i grunnskoleundervisningen
  • på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse

Innhold

For å kunne hjelpe elever i grunnskolen til å få en god forståelse for matematikk, er det viktig at lærere har kunnskap om hvordan de matematiske strukturer er bygget opp fra aksiomer ved hjelp av logiske resonnementer og ulike bevisformer. I MA 302 videreføres de i MA 202 gjennomgåtte bevisformer, og vi vil også se på noe av den forskningen som er utført i forbindelse med bruk av bevisføring av ulike typer i grunnskolen. I kurset utdypes også hvordan bruk av bevisføring i undervisningen i grunnskolen kan gi elever bred og dyp matematisk kompetanse.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gis i form av forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Arbeidsomfang

ca. 450 timer

Arbeidskrav

4 obligatoriske arbeidskrav, hvorav 2 er skriftlige innleveringer og 2 er muntlige presentasjoner i plenum. En av de skriftlige innleveringene er knyttet opp mot praksis med bevisføring som undervisningsmetode.

Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Muntlig eksamen med presentasjon

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen blir vurdert etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Under presentasjonen: Lysbilder og notater.

Etter presentasjonen: Ingen.

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk bare etter søknad.

Praksis

Se praksisplan for MGLU5.Et arbeidskrav er tilknyttet praksis.

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen

Litteratur og faglige ressurser

Book


Mathematical proofs : a transition to advanced mathematics
Chartrand, Gary, Albert D Polimeni, Upper Saddle River, N.J., Pearson education, II, 417 s., cop. 2014, isbn:978-1-292-04064-6,

Article


Mathematical Tasks and Student Cognition: Classroom-Based Factors That Support and Inhibit High-Level Mathematical Thinking and Reasoning
Henningsen, Marjorie ; Kay Stein, Mary, 524-549, Journal for research in mathematics education, 5, 28, 1997-11, 524-549,
View online

Article


Describing Levels and Components of a Math-Talk Learning Community
Hufferd-Ackles, Kimberly ; Fuson, Karen C. ; Sherin, Miriam Gamoran, Washington, National Council of Teachers of Mathematics, 81-116, Journal for research in mathematics education, 2, 35, 2004-03-01, 81-116,
View online

Article


Generalization and Justification: The Challenge of Introducing Algebraic Reasoning Through Patterning Activities
Lannin, John K., Philadelphia, Lawrence Erlbaum Associates, Inc, 231-258, Mathematical thinking and learning, 3, 7, 2005-07-01, 231-258,
View online

Article


The Interplay of Teacher and Student Actions in the Teaching and Learning of Geometric Proof
Martin, Tami S. ; McCrone, Sharon M. Soucy ; Bower, Michelle L. Wallace ; Dindyal, Jaguthsing, Springer, 95-124, Educational studies in mathematics, 1, 60, 2005-01-01, 95-124,
View online

Article


Teaching Children How to Use Language to Solve Maths Problems
Mercer, Neil ; Sams, Claire, Taylor & Francis Group, 507-528, Language and education, 6, 20, 2006-11-15, 507-528,
View online

Article


A framework for analyzing the collaborative construction of arguments and its interplay with agency
Mueller, Mary ; Yankelewitz, Dina ; Maher, Carolyn, Dordrecht, Springer, 369-387, Educational studies in mathematics, 3, 80, 2012-07-01, 369-387,
View online

Dissertation


Resonnering og bevis i skolen
Nakim, Rune, NTNU, 2019,
View online

Article


SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ UNDERSTANDING OF MATHEMATICAL INDUCTION: STRUCTURAL CHARACTERISTICS AND THE PROCESS OF PROOF CONSTRUCTION
Palla, Marina ; Potari, Despina ; Spyrou, Panagiotis, Dordrecht, Springer Netherlands, 1023-1045, International journal of science and mathematics education, 5, 10, 2011-08-04, 1023-1045,
View online

Book Chapter


Classifying Proofs and Arguments
Reid, David A ; Knipping, Christine, Classifying Proofs and Arguments, Boston, BRILL, 129-152, 2010, 129-152, isbn:9460912451,
View online

Article


What Makes for Powerful Classrooms, and How Can We Support Teachers in Creating Them? A Story of Research and Practice, Productively Intertwined
Schoenfeld, Alan H., Los Angeles, CA, SAGE Publications, 404-412, Educational Researcher, 8, 43, 2014-11-01, 404-412,
View online

Article


Building Student Capacity for Mathematical Thinking and Reasoning: An Analysis of Mathematical Tasks Used in Reform Classrooms
Stein, Mary Kay ; Grover, Barbara W. ; Henningsen, Marjorie, SAGE Publications, 455-488, American educational research journal, 2, 33, 1996-06, 455-488,
View online

Article


Learning Trajectory Based Instruction: Toward a Theory of Teaching
Sztajn, Paola ; Confrey, Jere ; Wilson, P. Holt ; Edgington, Cynthia, Los Angeles, CA, SAGE Publications, 147-156, Educational researcher, 5, 41, 2012-06-01, 147-156,
View online

Article


Opportunities to Learn Reasoning and Proof in High School Mathematics Textbooks
Thompson, Denisse R. ; Senk, Sharon L. ; Johnson, Gwendolyn J., Washington, National Council of Teachers of Mathematics (NCTM), 253-295, Journal for research in mathematics education, 3, 43, 2012-05-01, 253-295,
View online

Article


Which questions should be asked in classroom talk in mathematics? Presentation and discussion of a questioning model
Ulleberg, Inger ; Solem, Ida Heiberg, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 12, 2018-02-09,
View online

Book Chapter


Reasoning and Proof
Yackel, E & Hanna, G, National Council of Teachers of Mathematics, Reasoning and Proof, Reston, Va, National Council of Teachers of Mathematics, 2003, 227-236, isbn:9780873535373,
View online

Article


A Research Framework for Creative and Imitative Reasoning
Lithner, Johan, Dordrecht, Springer, 255-276, Educational studies in mathematics, 3, 67, 2008-03-01, 255-276,
View online

Article


Principles for designing mathematical tasks that enhance imitative and creative reasoning
Lithner, Johan, Berlin/Heidelberg, Springer Berlin Heidelberg, 937-949, ZDM, 6, 49, 2017-05-18, 937-949,
View online