4MGL5NO201 Norsk 2, modul 1 5-10, Språk og språkdidaktikk 2

Alle versjoner:
4MGL5NO201 (2025—2026)
4MGL5NO201 (2024—2025)
4MGL5NO201 (2023—2024)
4MGL5NO201 (2022—2023)
4MGL5NO201 (2021—2022)
4MGL5NO201 (2020—2021)
4MGL5NO201 (2019—2020)

Emnekode: 4MGL5NO201

Emnenavn: Norsk 2, modul 1 5-10, Språk og språkdidaktikk 2

Undervisningssemester: Vår

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Sjå programplan

Relevans i studieprogrammet

Valfritt fag i grunnskolelærarutdanninga 5-10

Innleiing

Emnet Språk og språkdidaktikk 2 vil ha særleg fokus på språklege endringsprosessar, på fleirspråklegheit og på språkdidaktikk. Ungdomstrinnet vil bli vektlagt.

Læringsutbytte

Ved NLA Høgskolen går Norsk 2, 5-10 (30 sp) over to semester i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 2 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Språk og språkdidaktikk 2» har studenten følgjande læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om Norge og Norden som fleirspråklege samfunn, med samisk, nasjonale minoritetsspråk, nordiske nabospråk og nyare innvandrarspråk
  • har brei kunnskap om norsk språkhistorie i eldre og nyare tid
  • har kunnskap om språklege endringsprosessar, geografisk og sosial variasjon, og om normeringsproblematikk for nynorsk og bokmål
  • har kunnskap om samanhengen mellom språk og identitet
  • kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i språklege emne

Ferdigheiter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om norsk språkhistorie til å bidra til at elever utviklar nasjonal og kulturell identitet og tilhøyrsel
  • kan bruke kunnskap om språkleg variasjon og endring til å fremme respekt for variasjon og mangfald hos elevar
  • kan bruke kunnskap om fleirspråklegheit og fleirspråkleg praksis i tilrettelegging for ei samansett og fleirkulturell elevgruppe
  • meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
  • kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant norskfagleg forskingslitteratur
  • kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskulelærarpraksis

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i grunnskolefagets historie og i sentrale faglege, fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillingar
  • kan leggje til rette for at alle elevar på mellom- og ungdomstrinnet vidareutviklar grunnleggjande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som deltek aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
  • kan vurdere eigen praksis som norsklærar med utgangspunkt i gjeldande læreplanar og faglege kunnskapar og innsikter
  • kan reflektere over val av metode og relevant vitskapsteori i norskfagleg forskings- og utviklingsarbeid
  • kan planleggje, gjennomføre og vurdere fagleg utviklingsarbeid i møte med framtidas skule

Innhald

Emnet Språk og språkdidaktikk 2 vil ha særleg fokus på språkleg variasjon (geografisk, sosiolingvistisk og diakron) og det fleirspråklege samfunnet, i eit didaktisk perspektiv.

Studentane skal utvikle både sin eigen språkbruk og kunnskapen sin om språk og tekst.

Dei skal bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med andre fag og i praksisfeltet.

Språkemnet kan samarbeide med andre norskemne om språkleg analyse av tekster

Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der det er naturleg.

Arbeids- og undervisingsformer

Førelesingar

Seminar med aktiv studentdeltaking

Gruppeseminar

Grunnskulepraksis

Sjølvstudium

Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning

Arbeidsomfang

Arbeidsmengde for student: ca. 300 timar (dette omfattar også sjølvstudium).

Arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav:

  • breiddetest
  • seminarinnlegg med skriftleg innlevering
  • gruppediskusjon
  • skriftleg didaktisk oppgåve eller praksisoppgåve

 

Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisningsplanen. Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i undervisingsplanen for faget ved studiestart.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikkje godkjent.

Avsluttande vurdering

Skuleeksamen, individuell, 5 timar. Skuleeksamenen skal skrivast på den målforma som vert oppgjeve ved semesterstart.

Vurderingsuttrykk avsluttande vurdering

Skriftleg eksamen vurderast med gradert karakter A til F, der F er stryk.

Tillatte hjelpemiddel

Læreplan for Kunnskapsløftet og bokmåls- og nynorskordbok (nettversjon frå ordbøkene.no (ordbokene.no))

Eksamensspråk

Norsk  (målform blir oppgitt ved semesterstart).

Praksis

Sjå relevante læringsutbytteformuleringar og elles eigen praksisplan.

Evaluering av emnet

Emnet vert evaluert etter kriterium i NLA Høgskolens kvalitetssystem. I tillegg kan emneansvarleg gjennomføre mindre evalueringar. Studentane kan gje tilbakemeldingar på emnet i samband med undervisning og til emneansvarleg.

Kan takast som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglege ressursar

Book Chapter


Kap 1 Historiske og romlege dimensjonar i norskfaget
Otnes, Hildegunn, Aamotsbakken, Bente, Kap 1 Historiske og romlege dimensjonar i norskfaget, Oslo, Samlaget, 285 s., 2017, 12-25, isbn:978-82-521-8505-8,

Book Chapter


Kap. 12. Flerspråklighet i et nordisk perspektiv
Solheim, R. og S. Hårstad, Kap. 12. Flerspråklighet i et nordisk perspektiv, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 210-230, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Den samiske språkfamilien
Nymark, Johannes, Rolf Theil (1946-), Den samiske språkfamilien, Bergen, Fagbokforl, 303 s., nr. 187, cop. 2011, 32-66, isbn:9788245011463,

Article


Samisk påverknad på norsk språk
Bull, Tove, NOA - Norsk som andrespråk, 1, 27, 2012, 5-32,
View online

Book Chapter


Kap 2 Urnordisk tid 200-750
Otnes, Hildegunn; Aamotsbakken, Bente, Aamotsbakken, Bente, Kap 2 Urnordisk tid 200-750, Oslo, Samlaget, 285 s., 2017, 28-37, isbn:978-82-521-8505-8,

Book Chapter


Kap 3 Norrøn tid 750-1350
Otnes, Hildegunn; Aamotsbakken, Bente, Aamotsbakken, Bente, Kap 3 Norrøn tid 750-1350, Oslo, Samlaget, 285 s., 2017, 38-71, isbn:978-82-521-8505-8,

Book Chapter


Kap 4 Mellomnorsk tid 1350-1550
Otnes, Hildegunn; Aamotsbakken, Bente, Aamotsbakken, Bente, Kap 4 Mellomnorsk tid 1350-1550, Oslo, Samlaget, 285 s., 2017, 72-99, isbn:978-82-521-8505-8,

Book Chapter


Kap. 3 Språk- og dialektkontakt
Røyneland, U., Kap. 3 Språk- og dialektkontakt, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 47-72, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Kap 6 1800-talet
Otnes, Hildegunn; Aamotsbakken, Bente, Aamotsbakken, Bente, Kap 6 1800-talet, Oslo, Samlaget, 285 s., 2017, 120-151, isbn:978-82-521-8505-8,

Book Chapter


Kap 7 Vår eiga tid
Otnes, Hildegunn; Aamotsbakken, Bente, Aamotsbakken, Bente, Kap 7 Vår eiga tid, Oslo, Samlaget, 285 s., 2017, 152-185, isbn:978-82-521-8505-8,

Book Chapter


Kap 9. Skriftvariasjon
Sandøy, H., Kap 9. Skriftvariasjon, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 167-193, isbn:9788202283445,

Book


Det norske dialektlandskapet : innføring i studiet av dialekter
Mæhlum, Brit, Røyneland, Unn, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 198 sider, 2023, isbn:9788202746568,
s. 159-190 er dialektprøver med lydtilgang, og dialektkart.

Book Chapter


Kap 5. Normer
Mæhlum, B., Mæhlum, Brit; Akselberg, Gunnstein; Røyneland, Unn; Sandøy, Helge, Kap 5. Normer, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 89-104, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Kap 7. Talevariasjon, register og medvit
Akselberg, G., Kap 7. Talevariasjon, register og medvit, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 127-147, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Kap 10. Språkendring
Sandøy, H., Kap 10. Språkendring, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 195-219, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Kap. 3 På besøk i to byer
Hårstad, S. og Toril Opsahl, Toril Opsahl (1976-), Kap. 3 På besøk i to byer, Bergen, Fagbokforl, 200 s., nr. 195, cop. 2013, 41-105, isbn:9788245012378,

Book Chapter


Identitet og sosiale relasjoner
Svennevig, Jan, Landslaget for norskundervisning (forlag/utgiver), Identitet og sosiale relasjoner, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 301 sider, [2020], 128-168, isbn:9788202626181,

Book Chapter


Lingvistiske landskap
Stjernholm, Katrine & Budal, Ingvil B., Trude Bukve (1986-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Lingvistiske landskap, Bergen, Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 224 sider, 2023, 37-58, isbn:978-82-450-4028-9,

Book Chapter


Kap. 4 Multietnolektisk stil : utviklingstendenser i flerspråklige miljøer
Hårstad, Stian, Toril Opsahl (1976-), Kap. 4 Multietnolektisk stil : utviklingstendenser i flerspråklige miljøer, Bergen, Fagbokforl, 200 s., nr. 195, cop. 2013, 107-144, isbn:9788245012378,

Book Chapter


Språk, identitet og minoritetspolitikk
Schall, Verena, Nikolai Brandal (1973-) (redaktør), Språk, identitet og minoritetspolitikk, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 317 s., 2017, 219-236, isbn:978-82-02-51580-5,

Book Chapter


Fornorskingspolitikken overfor samene og kvenene
Niemi, Einar, Nikolai Brandal (1973-) (redaktør), Fornorskingspolitikken overfor samene og kvenene, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 317 s., 2017, 131-152, isbn:978-82-02-51580-5,

Book Chapter


Ei språkhistorie om ungdomsskulen
Bjørhusdal, Eli, Eli Bjørhusdal (1972-) (redaktør/forfatter av forord), Ei språkhistorie om ungdomsskulen, Oslo, Samlaget, 212 sider, [2018]; © 2018, 157-176, isbn:9788252195613,

Article


"[...] en enkel og saklig innføring i norsk språkhistorie" : språkhistorie som norskdidaktisk emne - et faghistorisk utsyn
Stian Hårstad (forfatter), 17, Acta didactica Norge [elektronisk ressurs], Vol. 10, nr. 3, 2016, 1-17,
View online

Book Chapter


Kritisk tilnærming til tekst: Språkhistorien under lupen
Johansen, Å.M. & Sollid, H., Johansen, Åse Mette og Hilde Sollid, Sollid, Hilde, Kritisk tilnærming til tekst: Språkhistorien under lupen, Bergen [Oslo]; Bergen [Oslo], Fagbokforlaget; Landslaget for norskundervisning, 160 sider, 2023, 77-89, isbn:9788245038552,

Book


Det norske dialektlandskapet : innføring i studiet av dialekter
Mæhlum, Brit, Unn Røyneland (1967-), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 200 s., 2012, isbn:9788202349417,

Book


Norsk språkhistorie for lærarar
Budal, Ingvil Brügger, Stjernholm, Karine; Thorvaldsen, Bernt Øyvind, Bergen, Fagbokforlaget, 211 sider, [2021], isbn:9788245020830,

Book Chapter


Samene i Norge: fra fornorsking til forsoning
Vars, Laila Susanne, Nikolai Brandal (1973-) (redaktør), Samene i Norge: fra fornorsking til forsoning, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 317 s., 2017, 177-199, isbn:978-82-02-51580-5,

Book Chapter


Nøytralitet eller nynorsk? : språkpolitiske hovudprinsipp i norsk opplæring
Bjørhusdal, Eli, Eli Bjørhusdal (1972-) (redaktør/forfatter av forord), Nøytralitet eller nynorsk? : språkpolitiske hovudprinsipp i norsk opplæring, Oslo, Samlaget, 212 sider, [2018]; © 2018, 104-119, isbn:9788252195613,

Book Chapter


Kan sidemålet fremje djupnelæring? Prinsipielle og teoretiske perspektiv på toskriftsopplæringa
Brunstad, Endre, Eli Bjørhusdal (1972-) (redaktør/forfatter av forord), Kan sidemålet fremje djupnelæring? Prinsipielle og teoretiske perspektiv på toskriftsopplæringa, Oslo, Samlaget, 212 sider, [2018]; © 2018, 129-156, isbn:9788252195613,

Book Chapter


Kognitive effektar av norsk tospråklegheit - eit sosiolingvistisk perspektiv
Bull, Tove, Eli Bjørhusdal (1972-) (redaktør/forfatter av forord), Kognitive effektar av norsk tospråklegheit - eit sosiolingvistisk perspektiv, Oslo, Samlaget, 212 sider, [2018]; © 2018, 97-113, isbn:9788252195613,

Book Chapter


kap. 6: Språk og identitet
Mæhlum, B., kap. 6: Språk og identitet, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 105-126, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Kap. 8. Talevariasjon i Noreg
Akselberg, G., Kap. 8. Talevariasjon i Noreg, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 149-166, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Kap 11. Kontakt og spreiing
Sandøy, H., Kap 11. Kontakt og spreiing, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 221-240, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Vil du ha unbrako-nøkkelen min? : IKEA, Dewey og verdiaukande haldningsendringar
Budal, I.B., Hjalmar Eiksund (1972-) (redaktør), Vil du ha unbrako-nøkkelen min? : IKEA, Dewey og verdiaukande haldningsendringar, Oslo, Samlaget, 218 s., cop. 2015, 92-103, isbn:9788252188455,

Book


Nabospråk og nabospråkundervisning
Hårstad, Stian, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 77 sider, [2021], isbn:9788202711764,

Book Chapter


Kap 8 Den nordiske dimensjonen
Otnes, Hildegunn; Aamotsbakken, Bente, Aamotsbakken, Bente, Kap 8 Den nordiske dimensjonen, Oslo, Samlaget, 285 s., 2017, 188-211, isbn:978-82-521-8505-8,

Book Chapter


Kap 9 Namn
Otnes, Hildegunn; Aamotsbakken, Bente, Aamotsbakken, Bente, Kap 9 Namn, Oslo, Samlaget, 285 s., 2017, 214-234, isbn:978-82-521-8505-8,

Book Chapter


Kap 10 Tale
Otnes, Hildegunn; Aamotsbakken, Bente, Aamotsbakken, Bente, Kap 10 Tale, Oslo, Samlaget, 285 s., 2017, 235-255, isbn:978-82-521-8505-8,

Book Chapter


Kap 11 Skrift
Otnes, Hildegunn; Aamotsbakken, Bente, Aamotsbakken, Bente, Kap 11 Skrift, Oslo, Samlaget, 285 s., 2017, 256-276, isbn:978-82-521-8505-8,

Book Chapter


Norskspråkleg kompetanse etter LK 06: toskriftskompetanse i alle fag
Skjong, S., Benthe Kolberg Jansson (1952-) (redaktør), Norskspråkleg kompetanse etter LK 06: toskriftskompetanse i alle fag, Oslo, Samlaget, 264 s., cop. 2011, 33-48, isbn:9788252173260,

Book Chapter


Kap. 11. Det norske språklandskapet: variasjon i tale og skrift
Solheim, r. og S. Hårstad, Kap. 11. Det norske språklandskapet: variasjon i tale og skrift, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 197-210, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Kap. 13 Flerspråklighet i skolen
Kjelaas, I., Kap. 13 Flerspråklighet i skolen, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 231-244, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Kap 5 Dansketida 1550-1800
Otnes, Hildegunn, Aamotsbakken, Bente, Kap 5 Dansketida 1550-1800, Oslo, Samlaget, 285 s., 2017, 100-119, isbn:978-82-521-8505-8,