4VUBE1BS-UD Begynneropplæring 1, emne 1: Fra barnehage til skole

Alle versjoner:
4VUBE1BS-UD (2025—2026)
4VUBE1BS-UD (2024—2025)
4VUBE1BS-UD (2023—2024)
4VUBE1BS-UD (2022—2023)
4VUBE1BS-UD (2021—2022)
4VUBE1BS-UD (2020—2021)
4VUBE1BS-UD (2019—2020)

Emnekode: 4VUBE1BS-UD

Emnenavn: Begynneropplæring 1, emne 1: Fra barnehage til skole

Undervisningssemester: Høst

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Studiet forutsetter opptak gjennom Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet, godkjent lærerutdanning og tilknytning til en skole (ved eventuell ledig plass kan studieplass tilbys utenom KFK-ordningen).

Innledning

Dette emnet tar særlig for seg overgangen fra barnehagen til skolen. Norsk, matematikk og pedagogikk er de sentrale fagområdene, og i tillegg vil andre fag, slik som for eksempel musikk og drama kunne bli inkludert i undervisningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om betydningen av sammenheng i overgangen fra barnehage til skole og ulike former for skolefritidsordninger
  • har bred kunnskap om lekens betydning for barns danning, utvikling og læring
  • har kunnskap om barns språkutvikling, inkludert utviklingen av barns matematiske språk og tenkning
  • har kunnskap om varierte matematikkstimulerende, språkstimulerende og lese- og skriveforberedende aktiviteter
  • har kunnskap om de praktiske og de estetiske fagenes rolle og muligheter i begynneropplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for samarbeid mellom barnehage, skole og hjem i overganger og ivareta et godt skole-hjemsamarbeid de første fire årene i skolen
  • kan anvende og begrunne skapende, kreative og lekbaserte arbeidsformer i begynneropplæringen
  • kan bygge på barns kunnskaper og erfaringer fra barnehagen til å videreutvikle deres gryende lese-, skrive- og matematikkferdigheter
  • kan anvende kunnskap om kroppen og sanseerfaringenes betydning for barns lek og læring i planlegging og gjennomføring av begynneropplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for trygg og tilpasset skolestart for elever med ulik språklig, sosial, religiøs og kulturell bakgrunn
  • kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon over begynneropplæring

Innhold

I dette emnet vil fokuset være på skolestarterne og de forutsetningene de kommer med til skolen. Kunnskap om barnehagens arbeidsformer og grunnlaget for utvikling av tidlig litterasitet og dagligdagse matematiske erfaringer vil være et sentralt område, likeså kunnskap om retningslinjer som gjelder overgangen fra barnehagen til skolen. Forståelse av lek innenfor barnehagens sosialpedagogiske diskurs vil bli sett i lys av skolens læringsdiskurs. Det vil også bli lagt vekt på varierte aktiviteter som tar hensyn til skolebegynnerens behov for fysisk aktivitet og utfoldelse, samt arbeid med å skape et inkluderende læringsmiljø og utvikling av sosial kompetanse.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er organisert som et samlings- og nettbasert studium der deltakerne selv må arbeide selvstendig og være aktive gjennom hele semesteret. Det gjennomføres tre samlinger hvert semester, hver over to dager. Samlingene vil inneholde forelesninger, gruppearbeid og seminarer. Innleveringer av arbeidskrav, organiserte nettdiskusjoner/-seminarer o.l., kommunikasjon og tilbakemeldinger skjer via NLAs digitale læringsplattform.

Arbeidsomfang

Studiet er et deltidsstudium med 50 prosent av full studieprogresjon. Det vil innebære at det forventes en arbeidsinnsats på ca. 20 timers studiearbeid per uke.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent for at en kan framstille seg til eksamen:

  • Frammøte til alle samlinger med minimum 80 prosent nærvær.
  • Inntil 3 korte individuelle skriftlige fagtekster etter nærmere beskrivelse i undervisningsplanen.
  • Ett arbeidskrav knyttet til formidling av kunnskap fra studiet på egen arbeidsplass
  • Deltakelse i gruppevise nettseminar etter nærmere beskrivelse i undervisningsplanen

Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

  • Individuell, skriftlig mappe med to bearbeidede tekster og refleksjonsskriv. Omfang, frister og øvrige detaljer om innleveringen blir beskrevet i undervisningsplanen.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk.

Praksis

Det er ikke praksis knyttet til studiet.

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book Chapter


Arbeid med gryende litterasitet i overgangen fra barnehage til skole – fra studenters perspektiv.
Alstad, G.T. og Danbolt, A.M.V, Anne Marit Vesteraas Danbolt (1955-) (redaktør/forfatter av forord), Arbeid med gryende litterasitet i overgangen fra barnehage til skole – fra studenters perspektiv., Bergen, Fagbokforl, 293 s., 2018, 141-164, isbn:978-82-450-2350-3,

Book


Lek i begynneropplæringen : lekende tilnærminger til skole og SFO
Aslaug Andreassen Becher (1955-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforlaget, 55, [2019], isbn:978-82-15-03413-3,
Kap. 1 - 4 (s. 15-70), 10 og 11 (s. 157 - 190)

Book


Den Viktige begynneropplæringen : en forskningsbasert tilnærming
Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforl, 77, cop. 2018, isbn:978-82-15-03001-2,
Kap. 1 - 3

Book Chapter


Arbeidsmåter i begynneropplæringen
Bjørkvold, T., Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Arbeidsmåter i begynneropplæringen, Oslo, Universitetsforlaget, 341 sider, [2021], 65-96, isbn:9788215035024,

Book


Matematikk for barnehagelærere
Carlsen, Martin, Wathne, Unni; Blomgren, Gro, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 325 s., 2017, isbn:978-82-02-48267-1,
Kap 1-4 før jul, resten etter jul. Kan også bruke 4. utgave av denne boka.

Article


Samarbeidet mellom hjem og skole
Drugli, M.B. & Nordahl, T., UDIR, 2016,
(34 s.)
View online

Book Chapter


Eksperimenterende skriving i skriftspråklig utvikling
Hagtvetdt, B., Karin Elisabeth Ellefsen (1946-) (oversetter), Eksperimenterende skriving i skriftspråklig utvikling, [Oslo], Cappelen akademisk forl, 429 s., 2009, 185-203, isbn:9788202283476,

Book Chapter


Å møte skulestartarane: Språklege erfaringar og språklæring
Nygård, M. & Solheim, S., Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Å møte skulestartarane: Språklege erfaringar og språklæring, Oslo, Universitetsforlaget, 341 sider, [2021], 15-30, isbn:9788215035024,

Book


Barns overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning : samarbeid for sammenheng
Hogsnes, Hilde Dehnæs, Bergen, Fagbokforl, 78, 2019, isbn:978-82-450-2672-6,
Kap 1, 3,4,5 og 6

Article


Are you sure? Stimulating mathematical thinking during young children's play
van Oers, Bert, Taylor & Francis Group, 71-87, European early childhood education research journal, 1, 4, 1996-01-01, 71-87,
View online

Article


Writing in First Grade: The Quantity and Quality of Practices in Norwegian Classrooms
Håland, Anne ; Hoem, Toril Frafjord ; McTigue, Erin Margaret, Dordrecht, Springer Netherlands, 63-74, Early childhood education journal, 1, 47, 2018-08-07, 63-74,
View online

Article


Skriving fra første dag : hvis skolen er forberedt
Iris Hansson Myran (forfatter), 51-55, Bedre skole (trykt utg.), Årg. 30, nr. 1 (2018), 2018, 51-55,
View online

Book Chapter


Barns vei til literacy
Smidt, J., Barns vei til literacy, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 158 s., 2013, 15-28, isbn:9788202405960,

Article


Matematikklæreres oppfatninger om ingrediensene i god matematikkundervisning
Fauskanger, Janne, 5-, Acta didactica Norge, 3, 10, 2016-08-26,
View online

Book


Leik i norskfaget
Magnhild Selås (1971-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Bergen, Fagbokforlaget, 188 sider, 2023, isbn:978-82-450-4020-3,
kap. 1 - 3 (tilleggslitteratur) kap. 4 og 5 (pensumlitteratur)

Book Chapter


Lekende matematikk og matematisert lek. To eksempler på hva matematikk kan være i skolen.
Breive, S., Svanhild Breive (1981-) (redaktør/bidragsyter), Lekende matematikk og matematisert lek. To eksempler på hva matematikk kan være i skolen., Bergen, Fagbokforlaget, 236 sider, 2022, 121-148, isbn:978-82-450-3359-5,

Book Chapter


Sang med bevegelse - hvorfor og hvordan?
Bogen, B. & Ophus, T., Anne Haugland Balsnes (1969-) (redaktør), Sang med bevegelse - hvorfor og hvordan?, Oslo, Gyldendal, 332 sider, 2024, 69-95, isbn:9788205598652,

Book Chapter


Sangens mange veier til språktilegnelse
Kulset, N. B., Anne Haugland Balsnes (1969-) (redaktør), Sangens mange veier til språktilegnelse, Oslo, Gyldendal, 278 sider, 2023, 104-119, isbn:978-82-05-57101-3,

Book Chapter


Hvordan lede og organisere sang i skolehverdagen
Ophus, T., Anne Haugland Balsnes (1969-) (redaktør), Hvordan lede og organisere sang i skolehverdagen, Oslo, Gyldendal, 332 sider, 2024, 49-68, isbn:9788205598652,

Book


Fra eldst til yngst : samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Norge Kunnskapsdepartementet, [Oslo], Kunnskapsdepartementet, 30 s., 2008,
View online

Article


Begynneropplæring – et kjent, men uklart begrep: En analyse av læreres perspektiver
Hoff-Jenssen, R., Bjerke, M. O., Afdal, H. W., Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 6, 2020, 143-157,
View online

Book


Learning and Teaching Early Math: The Learning Trajectories Approach
Clements, Douglas H ; Sarama, Julie, Milton, Taylor & Francis Group, 2021, isbn:0367538555,
View online

Book Extract


Ordforråd, ordbruk og ordlæring
Golden, Anne, Oslo, Gyldendal akademisk, 20, 2022, 136-196, isbn:9788205535107,
Kap. 7, 8, 9

Article


Hvordan integrere lek i begynneropplæringa
Bentsen, E.I & Håland, A., Bedre skole, 3, 2021, 47-51,
View online

Book


Eldst i barnehagen og yngst i skolen : om lek, læring og overganger
Thoresen, Ingeborg Tveter, Aukland, Sigurd, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 133 sider, 2020, isbn:9788202687243,

Technical Report


"Hit eit steg og dit eit steg" - sakte, men sikkert fremover?
Bjørnestad, Elisabeth ; Myrvold, Trine M ; Dalland, Cecilie P ; Hølland, Silje, OsloMet - storbyuniversitetet, OsloMet Skriftserie 2022 - DELRAPPORT 1, 2022,
View online

Technical Report


De yngste barna i skolen: Lek og læring, arbeidsmåter og læringsmiljø – En forskningskartlegging
Lillejord, S., Børte, K., & Nesje, K., Kunnskapssenter for utdanning,
View online

Book Chapter


Matematisk problemløsning, lek og kroppslig tenkning.
Breive, S., Svanhild Breive (1981-) (redaktør/bidragsyter), Matematisk problemløsning, lek og kroppslig tenkning., Bergen, Fagbokforlaget, 236 sider, 2022, 149-170, isbn:9788245033595,

Book Extract


Utveckla språket med musik : rörliga rytmer och toner att ta på
Wedin, Eva Nivbrant, Susanne Weiner Ahlström (bidragsyter), Hestra, Isaberg, 157 s., 2013, 6-23, isbn:9789176948880,