4VUBE1TB-UD Begynneropplæring 1, emne 2: Tilpasset begynneropplæring

Alle versjoner:
4VUBE1TB-UD (2025—2026)
4VUBE1TB-UD (2024—2025)
4VUBE1TB-UD (2023—2024)
4VUBE1TB-UD (2022—2023)
4VUBE1TB-UD (2021—2022)
4VUBE1TB-UD (2020—2021)
4VUBE1TB-UD (2019—2020)

Emnekode: 4VUBE1TB-UD

Emnenavn: Begynneropplæring 1, emne 2: Tilpasset begynneropplæring

Undervisningssemester: Vår

Steder: Oslo

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Studiet forutsetter opptak gjennom Utdanningsdirektoratets ordning Kompetanse for kvalitet, godkjent lærerutdanning og tilknytning til en skole (ved eventuell ledig plass kan studieplass tilbys utenom KFK-ordningen).

Innledning

Dette emnet tar for seg den tidlige opplæringen i lesing, skriving og regning, og legger vekt på tilpasset opplæring, kartlegging og vurdering.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barns utvikling av grunnleggende begreper innenfor områdene tall, geometri og måling
  • har innsikt i utforsking som tilnærming til undervisning og læring i begynneropplæringen
  • har bred forståelse av tidlig innsats og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om arbeidsmåter og læringsmiljø som fremmer lærelyst, nysgjerrighet og mestring
  • har kunnskap om mangfold og flerspråklighet som ressurs
  • har kunnskap om formålstjenlig bruk av digitale ressurser og relevante læremiddel for begynneropplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, vurdere og arbeide systematisk med barnelitteratur og fagtekster for barn
  • kan kartlegge og vurdere elever matematikkompetanse, leseferdigheter og skriveutvikling
  • kan gjenkjenne og forebygge språk-, lese-, skrive- og matematikkvansker
  • kan videreutvikle elevens kommunikative ferdigheter både skriftlig og muntlig.
  • kan analysere elevens ressurser og utfordringer, bruke formålstjenlige kartleggingstilnærminger og tilrettelegge tiltak for elever som trenger det
  • kan uttrykke og formidle faglig innsikt knyttet til begynneropplæring, både muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten

  • kan veilede kolleger i arbeidet med begynneropplæringen og gi faglig forankrede råd
  • kan kritisk reflektere over og vurdere problemstillinger som er relevante for begynneropplæring

Innhold

Forskningsbaserte teorier om lese- og skriveopplæring og metoder og arbeidsmåter i den tidlige lese-, skrive- og matetikkopplæringen vil bli vektlagt, der også utforskende, lekende og kreative arbeidsmåter i begynneropplæringen vil vies plass. Hvordan lesing, skriving og regning integreres i ulike tema som er sentrale i de første skoleårene vil være et viktig perspektiv, og hvordan begynneropplæringen kan tilpasses minoritetsspråklige elever. Videre vil det bli lagt vekt på tilpasset opplæring, språk-, lese-, skrive- og matematikkvansker, kartlegging og vurdering, ulike verktøy og prinsipielle grunnlag for kartlegging for ulike elevgrupper.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er organisert som et samlings- og nettbasert studium der deltakerne selv må arbeide selvstendig og være aktive gjennom hele semesteret. Gjennom semesteret skal studentene gjennomføre et praksisorientert utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Det gjennomføres tre samlinger hvert semester, hver over to dager. Innleveringer av arbeidskrav, organiserte nettdiskusjoner/-seminarer o.l., kommunikasjon og tilbakemeldinger skjer via NLAs digitale læringsplattform.

Arbeidsomfang

Studiet er et deltidsstudium med 50 prosent av full studieprogresjon. Det vil innebære at det forventes en arbeidsinnsats på ca. 20 timers studiearbeid per uke.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Frammøte på alle samlinger med minimum 80 prosent nærvær.
  • En kort prosjektbeskrivelse knyttet til det praksisorienterte utviklingsarbeidet.
  • Inntil to fagtekster i form av rapportutkast som begge er del av arbeidsprosessen med det praksisorienterte utviklingsarbeidet.
  • Muntlig presentasjon av det praksisorienterte utviklingsprosjektet for medstudenter
  • Presentasjon av utviklingsprosjektet for kollegiet på egen arbeidsplass
  • Deltakelse i gruppevise nettseminar etter nærmere beskrivelse i semesterplanen

 

Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet prosjekt/skriftlig oppgave

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

  • En skriftlig, individuell rapport på ca. 3500 ord knyttet til det praksisorienterte utviklingsarbeidet på egen arbeidsplass. Spesifisering av kravene til rapporten gis i et eget dokument.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk.

Praksis

Det er ikke praksis knyttet til studiet.

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book Chapter


Lese og skrivevansker
Andreassen, R. og Jansson, B.K., Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Lese og skrivevansker, Oslo, Universitetsforlaget, 341 sider, [2021], 291-322, isbn:9788215035024,
kompendium

Book


Matematikkvansker teori, kartlegging og tiltak
Aaslund, Marianne Akselsdotter, Nygaard, Sigrid, Bergen, Fagbokforlaget, 71 sider, [2021], isbn:9788245037838,

Book Chapter


Pedagogisk forebygging: beskyttelse av barn og drivkraft for skoleutvikling
Befring, E., Befring, Edvard, Pedagogisk forebygging: beskyttelse av barn og drivkraft for skoleutvikling, Oslo, Universitetsforl, 184 s., cop. 2018, 75-93, isbn:978-82-15-03032-6,
kapittel 3

Book Chapter


Å skape verden gjennom språket
Birkeland, T., Kari Bakke (1945-) (redaktør), Å skape verden gjennom språket, Bergen, Fagbokforl, 257 s., 2017, 47-77, isbn:978-82-450-2147-9,
i kompendium

Book


Matematikk for barnehagelærere
Carlsen, Martin, Wathne, Unni; Blomgren, Gro, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 325 s., 2017, isbn:978-82-02-48267-1,
kap. 6 - 11

Book Chapter


Kap. 9. Norsk som andrespråk – introduksjon
Danbolt, A.M.V og Palm, K., Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Kap. 9. Norsk som andrespråk – introduksjon, Oslo, Universitetsforlaget, 325 sider, [2021], 231-258, isbn:9788215035017,

Book Chapter


Kap. 10. Begynneropplæring for elever med norsk som andrespråk.
Danbolt, A.M.V og Palm, K., Christian Bjerke (1977-) (redaktør), Kap. 10. Begynneropplæring for elever med norsk som andrespråk., Oslo, Universitetsforlaget, 325 sider, [2021], 259-278, isbn:9788215035017,

Book


Den Viktige begynneropplæringen : en forskningsbasert tilnærming
Eva Michaelsen (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Oslo, Universitetsforl, 120 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-03001-2,
Kap 4, 5, 6, 7, 8, s. 91 -211

Book Chapter


Forebygging og tidlig innsats – en historisk, ideologisk og teoretisk innramming.
Groven, B. og Ryen, E., Else Johansen Lyngseth (1954-) (redaktør/forfatter av forord), Forebygging og tidlig innsats – en historisk, ideologisk og teoretisk innramming., Oslo, Gyldendal, 245 sider, [2022], 33-62, isbn:9788205553620,

Article


Tilpasset opplæring innenfor fellesskapet
Kristensen, T.E., Tangenten, 2, 2008, 9-14,
View online

Article


Bildeboken "Fy katte!" – en utforskningsarena for emosjonell literacy? Litterære samtaler på førstetrinn
Tysvær, Aasfrid ; Ottesen, Siri Hovda, 68-84, BARN - Forskning om barn og barndom i Norden, 4, 38, 2021-03-21, 68-84,
View online

Document


Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk.
Nosrati, M., & Wæge, K., Matematikksenteret, 2015,
Finnes i Canvas

Book Chapter


Kartlegging for tilrettelegging. En drøfting av kartlegging av andrespråkselevers norskkompetanse.
Palm, K. og Ryen, E., Anne Marit Vesteraas Danbolt (1955-) (redaktør/forfatter av forord), Kartlegging for tilrettelegging. En drøfting av kartlegging av andrespråkselevers norskkompetanse., Bergen, Fagbokforl, 293 s., 2018, 219-238, isbn:978-82-450-2350-3,

Book Chapter


Lek i lese- og skrivehendelser på småskoletrinnet.
Solstad, T., Svanhild Breive (1981-) (redaktør/bidragsyter), Lek i lese- og skrivehendelser på småskoletrinnet., Bergen, Fagbokforlaget, 236 sider, 2022, 65-82, isbn:978-82-450-3359-5,

Article


Pedagogiske skjermtekster i begynneropplæringa i et literacyperspektiv
Runestad, Anne Kristine Solberg, 325-339, Norsk pedagogisk tidskrift, 4, 102, 2018-12-19, 325-339,
Finnes i Canvas
View online

Electronic Article


Adaptive Learning Systems in Mathematics Classrooms.
Sjaastad, J. & Tømte, C., Education Research Highlights in Mathematics, Science and Technology 2018, Education Research Highlights in Mathematics, Science and Technology 2018, 2018, 30-46,
View online

Electronic Article


Orchestrating productive mathematical discussions: Five practices for helping teachers move beyond show and tell.
Stein, M. K., Engle, R. A., Smith, M. S., & Hughes, E. K., Mathematical Thinking and Learning, 4, 10, 2008, 313-340,
Blir lagt ut i Canvas

Book Chapter


Å møte andres livsverdener i litteraturen
Stokke, Ruth Seierstad, Ruth Seierstad Stokke (1968-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Å møte andres livsverdener i litteraturen, Oslo, Universitetsforlaget, 425 sider, 2022, 247-266, isbn:978-82-15-05725-5,

Book Chapter


Kartleggingens mangfoldighet og nødvendighet
Åmot, I., Else Johansen Lyngseth (1954-) (redaktør/forfatter av forord), Kartleggingens mangfoldighet og nødvendighet, Oslo, Gyldendal, 245 sider, [2022], 153-171, isbn:9788205553620,

Book


Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen : metodebok for lærere, studenter og forskere
Postholm, May Britt, Moen, Torill, Oslo, Universitetsforlaget, 112 sider, [2018]; © 2018, isbn:978-82-15-02984-9,

Book


Garmanns sommer
Hole, Stian, [Oslo], Cappelen, [42] s., 2006, isbn:978-82-02-25922-8; 82-02-25922-3,

Book


Pling i bollen : fine og ufine barnerim
Ingvild H. Rishøi ; Bendik Kaltenborn, Oslo, Cappelen Damm, 2012, isbn:9788202343712,
View online

Book


Papelina
Fuglehaug, Randi, Jill Moursund (1971-) (illustratør), Oslo, Samlaget, [48] s., 2017, isbn:978-82-521-9404-3,