IKS101 Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori
Alle versjoner:
IKS101 (2025—2026)
IKS101 (2024—2025)
IKS101 (2023—2024)
Emnekode: IKS101
Emnenavn: Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand, Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i interkulturell kompetanse
Obligatorisk emne i bachelor i interkulturell kompetanse
Innledning
Emnet gir innføring i sentrale faglige anliggender innenfor interkulturell kompetanse med fokus på interkulturell kommunikasjon, konstruksjon av samfunn og kultur, identitetstematikk, makt, inklusjon- og eksklusjonsprosesser, og globale prosesser, bærekraft og interkulturelle etiske utfordringer. Emnet har også fokus på kritisk tenkning og akademisk skriving som en integrert del av det faglige fokuset i emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om interkulturell kommunikasjon og kompetanse.
- har kunnskap om produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av nasjonalitet, religion, etnisitet, klasse og kjønn
- har kunnskap om makt, inklusjons- og eksklusjonsprosesser
- har kjennskap til globale prosesser og interkulturelle anliggender i disse prosessene
- har kjennskap til faghistorisk utvikling av og diskurser i interkulturelle studier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende interkulturell forståelse og faglige perspektiver på identitet, inklusjons- og eksklusjonsprosesser, minoritet og majoritet for å forstå og reflektere over interkulturelle anliggender
- kan anvende faglige perspektiver på religion og verdensbilde og gjøre rede for religioners betydning for individ og samfunn
- kan diskutere produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av f.eks. nasjonalitet, religion, etnisitet, klasse og kjønn
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i sentrale interkulturelle problemstillinger, og har kunnskap om kommunikasjon og samspill mellom mennesker i med ulik kulturell bakgrunn
- kan beskrive, diskutere og analysere faglige perspektiver på inklusjons- og eksklusjonsprosesser og forholdet mellom minoritet og majoritet
- har innsikt i og kan vurdere etiske problemstillinger knyttet til sosial ulikhet og menneskeverd
- kan drøfte interkulturelle anliggender i samtiden, både skriftlig og muntlig, og legge til grunn for faglige perspektiver, kultursensitivitet og etisk refleksjon
Innhold
Emnet er introduksjon til interkulturell kompetanse. De faglige perspektivene setter studenten i stand til å reflektere over og drøfte interkulturelle anliggender i kommunikasjon og samhandling. Ett sentralt anliggende er at studenten skal få kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsprosesser og forholdet mellom majoritet og minoritet. Emnet belyser hvordan koblinger mellom kjønn, klasse, etnisitet, religiøs tilhørighet og nasjonalitet/statsborgerskap er viktige aspekter ved identitet og produksjon av sosial ulikhet i en samtid preget av økende globalisering. Gjennom ulike arbeidsformer lærer studentene å reflektere over dagsaktuelle interkulturelle og etiske problemstillinger.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, akademiske seminar med gruppearbeid, diskusjoner og presentasjoner i plenum, individuelt arbeid.
Arbeidsomfang
400 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at studenten skal ha rett til å ta eksamen i emnet:
1. Oppstartsoppgaver
2. Obligatorisk deltagelse på undervisning (min 80% frammøte)
3. Skriftlig gruppepresentasjon
4. Arbeidslivsrelevansseminarer (seminar og ekskursjon): deltakelse og oppfølgingsoppgave
5. Faglig refleksjon (300-500 ord)
Alle arbeidskrav følger spesifikke retningslinjer. Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet innlevering. Dette gjelder arbeidskrav som ikke har obligatorisk deltagelse.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Skoleeksamen (breddetest med kortsvars- og langsvarsoppgaver)), 5 timer.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Ingen.
Eksamensspråk
Norsk
Studiepoengreduksjon
IKS101 Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori overlapper 15 studiepoeng med:
- IKF110 Innføring i interkulturell forståelse
- IKF130 Innføring i interkulturell forståelse
- 3IK101 Interkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori
- 3IK101N Interkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori
- IKS101N Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Møter mellom mennesker : innføring i interkulturell kommunikasjon
Dahl, Øyvind, Per Dybvig (1964-) (illustratør), Oslo, Gyldendal Akademisk, 313 s., 2013, isbn:978-82-05-44684-7,
Må kjøpes/ leies. Boken nevnes i flere moduler. Følgende kapittel er mest relevante for modul 1: 1-8, 11-12.
Article
Jeg er Den Andre»: Interkulturell kommunikasjon – hvorfor og hvordan
Jøssang, Asle, 130-141, Theofilos, 13, 14, 2022-02-28, 130-141,
View online
Article
Increased intercultural competence – Learning outcomes from a stay abroad
Omland, Solveig, Interculture journal : Online-Zeitschrift für interkulturelle Studien, 39, 51-64,
View online
Book Chapter
Verdigrunnlaget i interkulturell kommunikasjon
Ytrehus, Line A., Ursula Småland Goth (1961-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Verdigrunnlaget i interkulturell kommunikasjon, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 214 s., 2019, 105-124, isbn:978-82-02-61339-6,
Book
Små steder - store spørsmål : innføring i sosialantropologi
Eriksen, Thomas Hylland, Oslo, Universitetsforlaget, 399 sider, [2021], isbn:9788215055374,
Må kjøpes/ leies. Boken nevnes i flere moduler. Følgende kapitler er mest relevante for modulen: 1-15.
Book
Møter mellom mennesker : innføring i interkulturell kommunikasjon
Dahl, Øyvind, Per Dybvig (1964-) (illustratør), Oslo, Gyldendal Akademisk, 313 s., 2013, isbn:978-82-05-44684-7,
Må kjøpes/ leies. Boken nevnes i flere moduler. Følgende kapittel er mest relevante for modulen: kap. 9.
Book
Hva er makt
Fredrik Engelstad (1944-), Oslo, Universitetsforl, 158, 11, 2005, isbn:9788215006253,
Må kjøpes/leies.
Book Chapter
Former for integrasjon
Eriksen, Thomas Hylland, Kulturell kompleksitet i det nye Norge (forskingsprogram), Former for integrasjon, Oslo, Universitetsforl, 301 s., [6], cop. 2010, 69-106, isbn:9788215017266,
Article
Social exclusion and inclusion of young immigrants: Presentation of an analytical framework
Fangen, Katrine, New Delhi, India, SAGE Publications, 133-156, Young (Stockholm, Sweden), 2, 18, 2010-05, 133-156,
View online
Article
Pierre Bourdieus teori om makt
Bugge, Lars, Aschehoug, 224-248, Agora (Oslo, Norway), 3-4, 20, 2002-12-18, 224-248,
Tilgang til artikkelen får dere via NLAs IP adresse, enten på campus eller ved å være pålogget eduVPN hjemmefra. Se info om eduVPN her: https://www.nla.no/for-studenter/dine-studier/studentverktoy/it-og-sikkerhet/verktoy-og-brukerstotte/eduvpn/
View online
Book Chapter
Western Images of Others and Otherness
Hiebert, Paul G, Western Images of Others and Otherness, Oxford University Press, 2006-12-07, 97-110, isbn:9780195310566,
View online
Book
Orientalisme : vestlige oppfatninger av Orienten
Said, Edward W., Anne Aabakken (1957-) (oversetter), [Oslo], Cappelen, 396 s., 1994, isbn:8202141311,
Kapittel 1. Tilgjengelig på NB's sider.
View online
Book Chapter
Bidrag til norsk selvforståelse. Kap. 1
Gullestad, Marianne, Bidrag til norsk selvforståelse. Kap. 1, Oslo, Universitetsforl, 295 s., cop. 2007, 17-42, isbn:9788215011059,
Kapittel 1
Book Chapter
Debt
Manjapra, Kris, Debt, Cambridge; © 2020, Cambridge University Press, XV, 273 sider, 2020, 162-181, isbn:9781108425261; 9781108441360,
Kapittel 7.
Book Chapter
The problematization of poverty: The tale of three worlds and development
Escobar, Arturo, The problematization of poverty: The tale of three worlds and development, Princeton, Princeton University Press, xlvii-xlvii, 1, 2011, 21-54, isbn:0691150451,
S. 21 - 54
View online
Article
REDD og norsk klimakolonialisme i Tanzania
Benjaminsen, Tor A. ; Svarstad, Hanne, Oslo, Cappelen Damm, 24-, Internasjonal politikk, 3/4, 75, 2018-04-01, 24-46,
View online
Book
Små steder - store spørsmål : innføring i sosialantropologi
Eriksen, Thomas Hylland, Oslo, Universitetsforlaget, 399 sider, [2021], isbn:9788215055374,
Må kjøpes/ leies. Boken nevnes i flere moduler. Følgende kapitler er mest relevante for modulen: 18, 19, 21 og 22
Article
Virker bistand? Ulike bidrag til de siste års bistandsdebatt
Eggen, Øyvind, Universitetsforlaget, 209-222, Internasjonal politikk, 1, 66, 2008-07-22, 209-222,
View online
Book Chapter
Kap 3 og 4
Odden, Gunhild, Kap 3 og 4, Bergen, Fagbokforl, 230 s., cop. 2018, 55-90, isbn:978-82-450-1956-8,
Kapittel 3 og deler av kapittel 4
Article
‘My parents told me to love my country’: positionalities of second-generation diaspora Eritreans in a transnational setting
Hirt, Nicole, 1-15, Globalizations, 2023-12-20, 1-15,
View online
Article
Øyet som ser – Når bistandens bilder blir orientalistiske
Løland, Ole Jakob, 51-63, Kirke og kultur, 1, 115, 2010-04-09, 51-63,
View online
Article
Postcolonial Approaches to Communication: Charting the Terrain, Engaging the Intersections
Shome, Raka ; Hegde, Radha S., Oxford, UK, Blackwell Publishing Ltd, 249-270, Communication theory, 3, 12, 2002-08, 249-270,
View online