IKS101N Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori
Alle versjoner:
IKS101N (2025—2026)
IKS101N (2024—2025)
IKS101N (2023—2024)
Emnekode: IKS101N
Emnenavn: Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori
Undervisningssemester: Vår, Høst
Steder: Nettbasert
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i interkulturell kompetanse - nett
Innledning
Emnet gir innføring i sentrale faglige anliggender innenfor interkulturell kompetanse med fokus på interkulturell kommunikasjon, konstruksjon av samfunn og kultur, identitetstematikk, makt, inklusjon- og eksklusjonsprosesser, og globale prosesser, bærekraft og interkulturelle etiske utfordringer. Emnet har også fokus på kritisk tenkning og akademisk skriving som en integrert del av det faglige fokuset i emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om interkulturell kommunikasjon og kompetanse
- har kunnskap om produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av blant annet nasjonalitet, religion, etnisitet, klasse og kjønn
- har kunnskap om makt, inklusjons- og eksklusjonsprosesser
- har kjennskap til globale prosesser, og interkulturelle anliggender og etiske utfordringer i disse prosessene
- har kjennskap til faghistorisk utvikling av og diskurser i interkulturelle studier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende interkulturell forståelse og faglige perspektiver på identitet, inklusjons- og eksklusjonsprosesser, minoritet og majoritet for å forstå og reflektere over interkulturelle anliggender
- kan anvende faglige perspektiver på religion og verdensbilde og gjøre rede for religioners betydning for individ og samfunn
- kan diskutere produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av blant annet nasjonalitet, religion, etnisitet, klasse og kjønn
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i sentrale interkulturelle problemstillinger, og har kunnskap om kommunikasjon og samspill mellom mennesker i med ulik kulturell bakgrunn
- kan beskrive, diskutere og analysere faglige perspektiver på inklusjons- og eksklusjonsprosesser og forholdet mellom minoritet og majoritet
- har innsikt i og kan vurdere etiske problemstillinger knyttet til sosial ulikhet og menneskeverd kan drøfte interkulturelle anliggender i samtiden, både skriftlig og muntlig, og legge til grunn faglige perspektiver, kultursensitivitet og etisk refleksjon
Innhold
Emnet er en introduksjon til interkulturell kompetanse. De faglige perspektivene setter studenten i stand til å reflektere over og drøfte interkulturelle anliggender i kommunikasjon og samhandling. Ett av målene er at studenten skal få kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsprosesser og forholdet mellom majoritet og minoritet. Emnet belyser hvordan koblinger mellom kjønn, klasse, etnisitet, religiøs tilhørighet og nasjonalitet/statsborgerskap er viktige aspekter ved identitet og produksjon av sosial ulikhet i en samtid preget av økende globalisering. Gjennom ulike arbeidsformer lærer studentene å reflektere over dagsaktuelle interkulturelle og etiske problemstillinger.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning og kommunikasjon foregår i læringsplattformen Canvas. Studenten vil møte varierte læringsmetoder gjennom nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver og yrkesrelevante oppgaver der noe vil være obligatorisk. Studenten vil få faglig veiledning gjennom webinarer, diskusjoner og hverandrevurdering. Webinarene er ikke obligatoriske.
Hvert emne er bygget opp av ca. 3-6 moduler der hver modul er knyttet til et definerte tema eller en arbeidsperiode. Modulene inneholder læringsmateriell knyttet til temaet eller perioden og er bygget opp som en læringssti som skal føre frem til et konkret læringsutbytte.
Arbeidsomfang
400 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at studenten skal ha rett til å ta eksamen i emnet:
- Oppstartsoppgaver
- Gruppeoppgave: Vurdering av eksamensbesvarelse - del 1
- Gruppeoppgave: Vurdering av eksamensbesvarelse - del 2
- Akademisk tekst (ca. 1000 ord)
- Gjennomført modul om kritisk tenkning og akademisk skriving
- Oppsummeringsoppgaver
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet innlevering.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Fire dagers individuell hjemmeeksamen (3000 ord pluss/minus 15 prosent).
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk.
Studiepoengreduksjon
IKS101N Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori overlapper 15 studiepoeng med:
- IKF110 Innføring i interkulturell forståelse
- IKF130 Innføring i interkulturell forståelse
- 3IK101 Interkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori
- 3IK101N Interkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori
- IKS101 Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Møter mellom mennesker : innføring i interkulturell kommunikasjon
Dahl, Øyvind, Per Dybvig (1964-) (illustratør), Oslo, Gyldendal Akademisk, 313 s., 2013, isbn:978-82-05-44684-7,
Må kjøpes/ leies. Boken nevnes i flere moduler. Følgende kapittel er mest relevante for modul 1: 1-8, 11-12. Article
Jeg er Den Andre»: Interkulturell kommunikasjon – hvorfor og hvordan
Jøssang, Asle, 130-141, Theofilos, 13, 14, 2022-02-28, 130-141,
View online
Article
Increased intercultural competence – Learning outcomes from a stay abroad
Omland, Solveig, Interculture journal : Online-Zeitschrift für interkulturelle Studien, 39, 51-64,
View online
Book Chapter
Verdigrunnlaget i interkulturell kommunikasjon
Ytrehus, Line A., Ursula Småland Goth (1961-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), Verdigrunnlaget i interkulturell kommunikasjon, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 214 s., 2019, 105-124, isbn:978-82-02-61339-6, Book
Små steder - store spørsmål : innføring i sosialantropologi
Eriksen, Thomas Hylland, Oslo, Universitetsforlaget, 399 sider, [2021], isbn:9788215055374,
Må kjøpes/ leies. Boken nevnes i flere moduler. Følgende kapitler er mest relevante for modulen: 1-15. Book
Møter mellom mennesker : innføring i interkulturell kommunikasjon
Dahl, Øyvind, Per Dybvig (1964-) (illustratør), Oslo, Gyldendal Akademisk, 313 s., 2013, isbn:978-82-05-44684-7,
Må kjøpes/ leies. Boken nevnes i flere moduler. Følgende kapittel er mest relevante for modulen: kap. 9. Book
Hva er makt
Fredrik Engelstad (1944-), Oslo, Universitetsforl, 158, 11, 2005, isbn:9788215006253,
Må kjøpes/leies. Book Chapter
Former for integrasjon
Eriksen, Thomas Hylland, Kulturell kompleksitet i det nye Norge (forskingsprogram), Former for integrasjon, Oslo, Universitetsforl, 301 s., [6], cop. 2010, 69-106, isbn:9788215017266, Article
Social exclusion and inclusion of young immigrants: Presentation of an analytical framework
Fangen, Katrine, New Delhi, India, SAGE Publications, 133-156, Young (Stockholm, Sweden), 2, 18, 2010-05, 133-156,
View online
Article
Pierre Bourdieus teori om makt
Bugge, Lars, Aschehoug, 224-248, Agora (Oslo, Norway), 3-4, 20, 2002-12-18, 224-248,
View online
Book Chapter
Western Images of Others and Otherness
Hiebert, Paul G, Western Images of Others and Otherness, Oxford University Press, 2006-12-07, 97-110, isbn:9780195310566,
View online
Book
Orientalisme : vestlige oppfatninger av Orienten
Said, Edward W., Anne Aabakken (1957-) (oversetter), [Oslo], Cappelen, 396 s., 1994, isbn:8202141311,
Kapittel 1. Tilgjengelig på NB's sider.
View online
Book Chapter
Bidrag til norsk selvforståelse. Kap. 1
Gullestad, Marianne, Bidrag til norsk selvforståelse. Kap. 1, Oslo, Universitetsforl, 295 s., cop. 2007, 17-42, isbn:9788215011059,
Kapittel 1 Book Chapter
Debt
Manjapra, Kris, Debt, Cambridge; © 2020, Cambridge University Press, XV, 273 sider, 2020, 162-181, isbn:9781108425261; 9781108441360,
Kapittel 7. Book Chapter
The problematization of poverty: The tale of three worlds and development
Escobar, Arturo, The problematization of poverty: The tale of three worlds and development, Princeton, Princeton University Press, xlvii-xlvii, 1, 2011, 21-54, isbn:0691150451,
S. 21 - 54
View online
Article
REDD og norsk klimakolonialisme i Tanzania
Benjaminsen, Tor A. ; Svarstad, Hanne, Oslo, Cappelen Damm, 24-, Internasjonal politikk, 3/4, 75, 2018-04-01, 24-46,
View online
Book
Små steder - store spørsmål : innføring i sosialantropologi
Eriksen, Thomas Hylland, Oslo, Universitetsforlaget, 399 sider, [2021], isbn:9788215055374,
Må kjøpes/ leies. Boken nevnes i flere moduler. Følgende kapitler er mest relevante for modulen: 18, 19, 21 og 22 Article
Virker bistand? Ulike bidrag til de siste års bistandsdebatt
Eggen, Øyvind, Universitetsforlaget, 209-222, Internasjonal politikk, 1, 66, 2008-07-22, 209-222,
View online
Book Chapter
Kap 3 og 4
Odden, Gunhild, Kap 3 og 4, Bergen, Fagbokforl, 230 s., cop. 2018, 55-90, isbn:978-82-450-1956-8,
Kapittel 3 og deler av kapittel 4 Article
‘My parents told me to love my country’: positionalities of second-generation diaspora Eritreans in a transnational setting
Hirt, Nicole, 1-15, Globalizations, 2023-12-20, 1-15,
View online
Article
Øyet som ser – Når bistandens bilder blir orientalistiske
Løland, Ole Jakob, 51-63, Kirke og kultur, 1, 115, 2010-04-09, 51-63,
View online
Article
Postcolonial Approaches to Communication: Charting the Terrain, Engaging the Intersections
Shome, Raka ; Hegde, Radha S., Oxford, UK, Blackwell Publishing Ltd, 249-270, Communication theory, 3, 12, 2002-08, 249-270,
View online