IKS102N Mangfold og det flerkulturelle Norge
Alle versjoner:
IKS102N (2025—2026)
IKS102N (2024—2025)
IKS102N (2023—2024)
Emnekode: IKS102N
Emnenavn: Mangfold og det flerkulturelle Norge
Undervisningssemester: Vår, Høst
Steder: Nettbasert
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i interkulturell kompetanse - nett
Innledning
Generell og aktuell innføring i det flerkulturelle Norge med vekt på inkluderings- og ekskluderingsprosesser. Emnet fokusere på praksis og empiri, samt kritisk tenkning og akademisk skriving.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- ha kunnskap om majoritets- og minoritetsrelasjoner, sameksistens, inkludering og integrering
- har kunnskap om hovedtrekk i norsk migrasjonshistorie, flyktning- og innvandringspolitikk
- har kunnskap om rasisme og diskriminering
- har kunnskap om norsk integreringspolitikk og -praksis særlig knyttet til familie, skole, arbeidsmarked og samfunnet for øvrig
- har kunnskap om framveksten av det flerkulturelle og flerreligiøse norske samfunnet, og utfordringer og muligheter knyttet til dette
Ferdigheter
- kan identifisere og anvende faglig kunnskap i viktige interkulturelle anliggender om mangfold og integrering
- kan anvende faglig kunnskap på rasismeproblematikk, eurosentrisme, stereotypier og antirasistiske strategier
- kan identifisere og anvende faglig kunnskap om flyktning- og innvandringspolitikk
Generell kompetanse
- har et faglig grunnlag for å kunne forstå, kommunisere og tilegne seg ny kunnskap om det flerkulturelle Norge på en kildekritisk måte
Innhold
Emnet har som hovedformål å gi studentene innsikt og forståelse for muligheter og utfordringer i dagens norske samfunn som endres mot et mer flerkulturelt og flerreligiøst samfunn.
Arbeids- og undervisningsformer
Nettleksjoner, webinarer, gruppearbeid, arbeidsoppgaver.
Arbeidsomfang
400 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at studenten skal ha rett til å ta eksamen i emnet:
- Oppstartsoppgaver
- Refleksjonsoppgave (ca. 300 ord)
- Analyseoppgave (ca. 300 ord)
- Skriv en wiki (ca. 300 ord)
- Skriftlig presentasjon av aktuell mediesak
- Presentasjon av forskningsbasert artikkel/tekst
- Gjennomført modul om kritisk tenkning og akademisk skriving
- Oppsummeringsoppgaver
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet innlevering.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Fire dagers individuell hjemmeeksamen (3000 ord pluss/minus 15 prosent).
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk.
Studiepoengreduksjon
IKS102N Mangfold og det flerkulturelle Norge overlapper 15 studiepoeng med:
- 3IK103 Det flerkulturelle Norge
- IKS102 Mangfold og det flerkulturelle Norge
Overlapper 10 studiepoeng med:
- 3IK111 Det flerkulturelle Norge
- 3IK111N Det flerkulturelle Norge
- IKF116NO Regional spesialisering
- 3IK201 Det flerkulturelle Norge
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Litteratur og faglige ressurser
Book Chapter
Kapittel 1-7
Eriksen, Thomas Hylland, Sajjad, Torunn Arntsen, Kapittel 1-7, Oslo, Gyldendal, 307 sider, [2020], 33-124, isbn:9788205538122,
Må leies/kjøpes. Document
Avslutning: 1100 år innvandring
Book Chapter
Hvor like må vi være? Gamle minoriteter i det nye Norge.
Ingvild Thorsen Plesner, Nik. Branddal og Cora Alexa Døving, Nikolai Brandal (1973-) (redaktør), Hvor like må vi være? Gamle minoriteter i det nye Norge., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 317 s., 2017, 13-26, isbn:978-82-02-51580-5, Book Chapter
Språk. identitet og minoritetspolitikk
Verena Schall, Nikolai Brandal (1973-) (redaktør), Språk. identitet og minoritetspolitikk, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 317 s., 2017, 219-235, isbn:978-82-02-51580-5, Book Chapter
Mot nye identiteter i Sàpmi?
Pedersen, I., Carla Ramirez (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Mot nye identiteter i Sàpmi?, Oslo, Cappelen Damm Akademisk/NOASP, 2024, 153-175, isbn:9788202738662,
View online
Article
THE ‘GUEST-WORKER SYNDROME’ REVISITED?: Migration and employment among Polish workers in Oslo
Friberg, Jon Horgen, Helsinki University Press, 316-324, Nordic Journal of Migration Research, 4, 2, 2012-12-01, 316-324,
View online
Book Chapter
Mottakssystemet - historikk og utviklingstrender
Berg, Berit, Marko Valenta (1972-) (redaktør), Mottakssystemet - historikk og utviklingstrender, Oslo, Universitetsforl, 252 s., cop. 2012, 17-34, isbn:9788215019932, Article
Enslige mindreårige asylsøkere: opplevelser og mestring av midlertidighet
Valenta, Marko ; Garvik, Marianne, 126-145, Tidsskrift for velferdsforskning, 2, 22, 2019-06-26, 126-145,
View online
Article
The gap between legal protection, good intentions and political restrictions. Unaccompanied minors in Norway
Lidén, Hilde ; Stang, Elisabeth Gording ; Eide, Ketil, Bielefeld, Center for Social Service Studies, University of Bielefeld, Germany, 1-, Social work & society, 1, 15, 2017, 1
View online
Article
Mellom idealer og realiteter på Dikemark asylmottak
Buvik, Kristin ; Baklien, Bergljot, Oslo, Universitetsforlaget AS, 347-364, Norsk sosiologisk tidsskrift, 5, 1, 2017-01-01, 347-364,
View online
Article
Restriktiv eller selektiv?: Innvandringspolitikkens ulike ansikter
Staver, Anne Balke, 183-194, Nytt norsk tidsskrift, 3, 38, 2021-09-02, 183-194,
View online
Article
Den grenseløse innvandringskontrollen: Et rettssikkerhetsproblem?
Bø, Bente Puntervold, Universitetsforlaget, 241-254, Nytt norsk tidsskrift, 3, 36, 2019-09-11, 241-254,
View online
Book Chapter
3. Opphold på humanitært grunnlag og utvisning
Martnes, Mona, 3. Opphold på humanitært grunnlag og utvisning, Universitetsforlaget, 43-81, 43-81, isbn:9788215044071,
View online
Book Chapter
Kap. 9-17
Eriksen, Thomas Hylland, Sajjad, Torunn Arntsen, Kap. 9-17, Oslo, Gyldendal, 307 sider, [2020], 19-32, isbn:9788205538122,
Boken må leies/kjøpes. Kap. 1-8 er del av modul 1 i emnet. Book Chapter
Kapittel 3, 7 og 10
Anne Britt Djuve (1965-) (forfatter), Forskningsstiftelsen Fafo (forlag/utgiver), Kapittel 3, 7 og 10, Oslo, FAFO, 322, 2017:31, 2017, 53-102, isbn:9788232404001,
Følgende sider: 53-102, 185-214, 277-314
View online
Article
Myter og virkelighet om innvandring og integrering
Østby, Lars, 4-13, Plan, 6, 37, 2006-02-14, 4-13,
View online
Article
Familien som ressurs eller hinder? Etterkommerkvinners deltagelse i arbeid
Nadim, Marjan, Oslo, Universitetsforlaget AS, 35-52, Norsk sosiologisk tidsskrift, 1, 1, 2017-01-01, 35-52,
View online
Article
Et egalitært og velferdsstatlig integreringsparadoks?: Om sosioøkonomisk integrering blant innvandrere og deres etterkommere i Norge
Hermansen, Are Skeie, 15-34, Norsk sosiologisk tidsskrift, 1, 1, 2017-02-02, 15-34,
View online
Document
Truede identiteter.
Abdel, Fadil, M., Book
Rasisme : en innføring
Andersson, Mette, Bergen, Fagbokforlaget, 241 sider, 2022, isbn:9788245037388,
Må leies/kjøpes. Article
Den utdannede, den etterlatte og den drepte: Mot en ny forståelse av rasisme og diskriminering
Midtbøen, Arnfinn Haagensen ; Rogstad, Jon, 31-52, Sosiologisk tidsskrift, 1, 18, 2010-02-08, 31-52,
View online
Book Chapter
Kap. 10: Kan man se norsk ut? Om Norskhet som referanse for rasisme
Erdal, M.B., Cora Alexa Døving (1966-) (redaktør), Kap. 10: Kan man se norsk ut? Om Norskhet som referanse for rasisme, Oslo, Universitetsforlaget, 457 sider, 2022, 188-203, isbn:978-82-15-06306-5,