IKS103 Interkulturelle forskningsmetoder

Alle versjoner:
IKS103 (2025—2026)
IKS103 (2024—2025)
IKS103 (2023—2024)

Emnekode: IKS103

Emnenavn: Interkulturelle forskningsmetoder

Undervisningssemester: Vår

Steder: Kristiansand, Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i interkulturell kompetanse

Obligatorisk emne i bachelor i interkulturell kompetanse

Innledning

Emnet gir en grunnleggende innføring i forskning og forskningens rolle i samfunnet. Emnet har hovedfokus på kvalitative og etnografiske metoder og analyse av kilde-/datamateriale.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte: 

Kunnskap 

Studenten: 

  • kjenner til kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og forskningens rolle i samfunnet 
  • kjenner til hvordan et kvalitativt vitenskapelig forskningsprosjekt planlegges og gjennomføres 
  • har kunnskap om observasjon, intervju, skriftlige kilder og fortolknings- og analysearbeid 
  • har kjennskap til forskerrollen og forskningsetiske utfordringer

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan anvende kvalitative forskningsmetoder som observasjon, intervju og skriftlige kilder i tråd med forskningsetiske og akademiske standarder 
  • kan finne og henvise til oppdatert faglitteratur og anvende dette i en analyse og drøfting av interkulturelle problemstillinger 
  • kan anvende faglig kunnskap til å forstå og reflektere over interkulturelle problemstillinger inkludert hvordan man selv er posisjonert 

Generell kompetanse

Studenten

  • har teoretisk og praktisk kunnskap om gjennomføring av kvalitative vitenskapelige forskning samt hvordan dette framstilles skriftlig i tråd med vitenskapelige og forskningsetiske standarder 

Innhold

Emnet gir en kortfattet, men bred praktisk og teoretisk innføring i kvalitative forskningsmetoder og forskningsetikk med vekt på interkulturelle problemstillinger.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, individuelle arbeidsoppgaver, gruppearbeid, presentasjoner, veiledning, seminar.

Arbeidsomfang

400 timer 

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:

  • Intervjuøvelse
  • Analyseøvelse
  • Litteratursøk - og litteraturvurderingsøvelse
  • Skriv en kvalitativ og akademisk tekst
  • Obligatorisk deltagelse på undervisning (minimum 80 % frammøte)

Alle oppgavene har spesifikke retningslinjer. Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet innlevering.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent 

Avsluttende vurdering

Skriftlig skoleeksamen (breddetest), 6 timer.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Skoleeksamen: Ingen.

Eksamensspråk

Norsk.

Studiepoengreduksjon

IKS103 Interkulturelle forskningsmetoder overlapper 15 studiepoeng med:

  • 3IK114 Etnografisk prosjekt
  • IKS103N Interkulturelle forskningsmetoder

 

Overlapper 10 studiepoeng med:

  • 3IK112 Etnografisk prosjekt
  • IKF132 Innføring i kvalitative forskningsmetoder og interkulturell praksis

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Book Chapter


Diskriminering – kan en hvit mann fra middelklassen forstå det?.
Rogstad, J., Dag Album (1948-) (redaktør), Diskriminering – kan en hvit mann fra middelklassen forstå det?., Oslo, Universitetsforl, 322 s., cop. 2010, 287-302, isbn:9788215014920,

Book Chapter


Kap. 5
Ryen, Anne, Kap. 5, Bergen, Fagbokforl, 317 s., cop. 2002, 73-95, isbn:8276745415; 9788276745412,

Book Chapter


Kap. 11
Ryen, Anne, Kap. 11, Bergen, Fagbokforl, 317 s., cop. 2002, 206-229, isbn:8276745415; 9788276745412,

Book Chapter


Kap. 2
Johannessen, Lars E.F., Rafoss, Tore Witsø; Rasmussen, Erik Børve, Kap. 2, Oslo, Universitetsforl, 339 s., cop. 2018, 21-48, isbn:978-82-15-02901-6,

Book Chapter


Kap. 10
Johannessen, Lars E.F., Rafoss, Tore Witsø; Rasmussen, Erik Børve, Kap. 10, Oslo, Universitetsforl, 339 s., cop. 2018, 278-313, isbn:978-82-15-02901-6,

Book Chapter


Velvilje og holdninger til innvandring
Blekesaune, M, Roger Hestholm (1967-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Velvilje og holdninger til innvandring, Bergen, Fagbokforlaget, 2023, 221-230, isbn:9788245045932,
S. 221 - 230.

Document


ASKING DESCRIPTIVE QUESTIONS
James Spradley,

Book


Metode og oppgaveskriving
Dalland, Olav, David Keeping (1952-) (illustratør), Oslo, Gyldendal, 272 sider, 2020, isbn:9788205543089,
Kap 2 og 3 (s.39-64).

Book


Kvalitative metoder : planlegging, gjennomføring og etisk refleksjon
Skilbrei, May-Len, Bergen, Fagbokforlaget, 253 sider, 2023, isbn:978-82-450-4286-3,
Hele boken

Book Chapter


Transnasjonale og multilokale feltarbeid
Fangen, Katrine, Transnasjonale og multilokale feltarbeid, Bergen, Fagbokforl, 300 s., 2010, 127-143, isbn:978-82-450-1001-5,

Article


Exploring gender, age, time and space in research with older Pakistani Muslims in the United Kingdom: formalised research ‘ethics’ and performances of the public/private divide in ‘the field’
ZUBAIR, MARIA ; VICTOR, CHRISTINA, Cambridge, UK, Cambridge University Press, 961-985, Ageing and society, 5, 35, 2015-05-01, 961-985,
View online

Book Chapter


Feltarbeidets etikk
Fangen, Katrine, Feltarbeidets etikk, Bergen, Fagbokforl, 300 s., 2010, 189-207, isbn:978-82-450-1001-5,

Book Chapter


Kapittel 10: Kvalitativ innholdsanalyse
Grønmo, Sigmund, Kapittel 10: Kvalitativ innholdsanalyse, Bergen, Fagbokforl, 462 s., 2016, 175-182, isbn:978-82-450-1818-9,

Book Chapter


Tekstanalyse: Hvorfor og hvordan
Bratberg, Øivind, Tekstanalyse: Hvorfor og hvordan, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 251 sider, [2021], 9-26, isbn:9788202710880,