IKS103N Interkulturelle forskningsmetoder
                            Alle versjoner:
                                
                                    IKS103N (2025—2026)
                                
                                    IKS103N (2024—2025)
                                
                                    IKS103N (2023—2024)
                        
Emnekode: IKS103N
Emnenavn: Interkulturelle forskningsmetoder
Undervisningssemester: Vår, Høst
Steder: Nettbasert
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i interkulturell kompetanse - nett
Innledning
Emnet gir en grunnleggende innføring i forskning og forskningens rolle i samfunnet. Emnet har hovedfokus på kvalitative og etnografiske metoder og analyse av kilde-/datamateriale.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten:
- kjennskap til kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og forskningens rolle i samfunnet
- kjenner til hvordan et kvalitativt vitenskapelig forskningsprosjekt planlegges og gjennomføres
- har kunnskap om observasjon, intervju, skriftlige kilder og fortolknings- og analysearbeid
- har kjennskap til forskerrollen og forskningsetiske utfordringer
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kvalitative forskningsmetoder som observasjon, intervju og skriftlige kilder i tråd med forskningsetiske og akademiske standarder
- kan finne og henvise til oppdatert faglitteratur og anvende dette i en analyse og drøfting av interkulturelle problemstillinger
- kan anvende faglig kunnskap til å forstå og reflektere over interkulturelle problemstillinger, inkludert hvordan man selv er posisjonert
Generell kompetanse
Studenten:
- har teoretisk og praktisk kunnskap om gjennomføring av kvalitative vitenskapelige forskningsmetoder, samt hvordan dette framstilles i skriftlig i tråd med vitenskapelige og forskningsetiske standarder
Innhold
Emnet gir en kortfattet, men bred praktisk og teoretisk innføring i kvalitative forskningsmetoder og forskningsetikk med vekt på interkulturelle problemstillinger.
Arbeids- og undervisningsformer
Nettleksjoner, webinarer, gruppearbeid, presentasjoner, veiledning, arbeidsoppgaver.
Arbeidsomfang
400 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at studenten skal ha rett til å ta til eksamen i emnet:
- Oppstartsoppgaver
- Refleksjonsoppgave (ca. 300 ord)
- Analyseoppgave (ca. 300 ord)
- Intervjuøvelse
- Litteratursøk- og litteraturvurderingsoppgave
- Akademisk skriveoppgave
- Oppsummeringsoppgaver
Alle oppgavene har spesifikke retningslinjer. Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet innlevering.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell oppgave (4000 ord pluss/minus 15 prosent).
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Norsk.
Studiepoengreduksjon
IKS103N Interkulturelle forskningsmetoder overlapper 15 studiepoeng med:
- 3IK114 Etnografisk prosjekt
- IKS103 Interkulturelle forskningsmetoder
Overlapper 10 studiepoeng med:
- 3IK112 Etnografisk prosjekt
- IKF132 Innføring i kvalitative forskningsmetoder og interkulturell praksis
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Litteratur og faglige ressurser
    Book   
 Kvalitative forskningsmetoder i praksis 
 Tjora, Aksel Hagen, Oslo, Gyldendal, 327 sider, [2021], isbn:9788205546530,  
 Må kjøpes/leies.     Book Chapter   
 Diskriminering – kan en hvit mann fra middelklassen forstå det?. 
 Rogstad, J., Dag Album (1948-) (redaktør), Diskriminering – kan en hvit mann fra middelklassen forstå det?., Oslo, Universitetsforl, 322 s., cop. 2010, 287-302, isbn:9788215014920,      Book Chapter   
 Kap. 5 
 Ryen, Anne, Kap. 5, Bergen, Fagbokforl, 317 s., cop. 2002, 73-95, isbn:8276745415; 9788276745412,      Book Chapter   
 Kap. 11 
 Ryen, Anne, Kap. 11, Bergen, Fagbokforl, 317 s., cop. 2002, 206-229, isbn:8276745415; 9788276745412,      Book Chapter   
 Kap. 2 
 Johannessen, Lars E.F., Rafoss, Tore Witsø; Rasmussen, Erik Børve, Kap. 2, Oslo, Universitetsforl, 339 s., cop. 2018, 21-48, isbn:978-82-15-02901-6,  
 MERK: Grunnet regel om at vi bare kan ha 15% av boken i litteraturlisten, har vi kuttet et par sider. Anbefalingen er å låne/skaffe boken for å få lest alt.     Book Chapter   
 Kap. 10 
 Johannessen, Lars E.F., Rafoss, Tore Witsø; Rasmussen, Erik Børve, Kap. 10, Oslo, Universitetsforl, 339 s., cop. 2018, 278-301, isbn:978-82-15-02901-6,  
 MERK: Grunnet regel om at vi bare kan ha 15% av boken i litteraturlisten, har vi kuttet et par sider. Anbefalingen er å låne/skaffe boken for å få lest alt.     Book Chapter   
 Velvilje og holdninger til innvandring 
 Blekesaune, M, Roger Hestholm (1967-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Velvilje og holdninger til innvandring, Bergen, Fagbokforlaget, 2023, 221-230, isbn:9788245045932,  
 S. 221 - 230. 
 View online 
     Document   
 ASKING DESCRIPTIVE QUESTIONS 
 James Spradley,      Book Chapter   
 The ethics and politics of research 
 Sigmund Grønmo, Grønmo, Sigmund, The ethics and politics of research, SAGE, 2020, 55-68, isbn:9781526441249,  
 View online 
     Article   
 Ethics in intercultural research: reflections on the challenges of conducting field research in a Syrian context 
 Hett, Georgina ; Hett, Justin, Oxford, Routledge, 496-515, Compare, 4, 43, 2013-06-27, 496-515,  
 View online 
     Book   
 Metode og oppgaveskriving 
 Dalland, Olav, David Keeping (1952-) (illustratør), Oslo, Gyldendal, 272 sider, 2020, isbn:9788205543089,  
 Kap 2 og 3 (s.39-64).     Book   
 Kvalitative metoder : planlegging, gjennomføring og etisk refleksjon 
 Skilbrei, May-Len, Bergen, Fagbokforlaget, 253 sider, 2023, isbn:978-82-450-4286-3,  
 Kap 1 (s. 11-24) og kap 6 (s. 177-190)