IKS103N Interkulturelle forskningsmetoder

Alle versjoner:
IKS103N (2025—2026)
IKS103N (2024—2025)
IKS103N (2023—2024)

Emnekode: IKS103N

Emnenavn: Interkulturelle forskningsmetoder

Undervisningssemester: Vår, Høst

Steder: Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i interkulturell kompetanse - nett

Innledning

Emnet gir en grunnleggende innføring i forskning og forskningens rolle i samfunnet. Emnet har hovedfokus på kvalitative og etnografiske metoder og analyse av kilde-/datamateriale.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten: 

  • kjennskap til kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og forskningens rolle i samfunnet 
  • kjenner til hvordan et kvalitativt vitenskapelig forskningsprosjekt planlegges og gjennomføres 
  • har kunnskap om observasjon, intervju, skriftlige kilder og fortolknings- og analysearbeid 
  • har kjennskap til forskerrollen og forskningsetiske utfordringer 

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan anvende kvalitative forskningsmetoder som observasjon, intervju og skriftlige kilder i tråd med forskningsetiske og akademiske standarder 
  • kan finne og henvise til oppdatert faglitteratur og anvende dette i en analyse og drøfting av interkulturelle problemstillinger 
  • kan anvende faglig kunnskap til å forstå og reflektere over interkulturelle problemstillinger, inkludert hvordan man selv er posisjonert 

Generell kompetanse

Studenten: 

  • har teoretisk og praktisk kunnskap om gjennomføring av kvalitative vitenskapelige forskningsmetoder, samt hvordan dette framstilles i skriftlig i tråd med vitenskapelige og forskningsetiske standarder 

Innhold

Emnet gir en kortfattet, men bred praktisk og teoretisk innføring i kvalitative forskningsmetoder og forskningsetikk med vekt på interkulturelle problemstillinger.

Arbeids- og undervisningsformer

Nettleksjoner, webinarer, gruppearbeid, presentasjoner, veiledning, arbeidsoppgaver.

Arbeidsomfang

400 timer 

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at studenten skal ha rett til å ta til eksamen i emnet:

  • Oppstartsoppgaver
  • Refleksjonsoppgave (ca. 300 ord)
  • Analyseoppgave (ca. 300 ord)
  • Intervjuøvelse
  • Litteratursøk- og litteraturvurderingsoppgave
  • Akademisk skriveoppgave
  • Oppsummeringsoppgaver

Alle oppgavene har spesifikke retningslinjer. Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet innlevering.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent 

Avsluttende vurdering

Individuell oppgave (4000 ord pluss/minus 15 prosent). 

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått. 

Tillatte hjelpemidler

Alle 

Eksamensspråk

Norsk. 

Studiepoengreduksjon

IKS103N Interkulturelle forskningsmetoder overlapper 15 studiepoeng med:

  • 3IK114 Etnografisk prosjekt
  • IKS103 Interkulturelle forskningsmetoder

Overlapper 10 studiepoeng med:

  • 3IK112 Etnografisk prosjekt
  • IKF132 Innføring i kvalitative forskningsmetoder og interkulturell praksis

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen. 

Tilbys som enkeltemne

Ja. 

Litteratur og faglige ressurser

Book
Kvalitative forskningsmetoder i praksis
Tjora, Aksel Hagen, Oslo, Gyldendal, 327 sider, [2021], isbn:9788205546530,
Må kjøpes/leies. Book Chapter
Diskriminering – kan en hvit mann fra middelklassen forstå det?.
Rogstad, J., Dag Album (1948-) (redaktør), Diskriminering – kan en hvit mann fra middelklassen forstå det?., Oslo, Universitetsforl, 322 s., cop. 2010, 287-302, isbn:9788215014920, Book Chapter
Kap. 5
Ryen, Anne, Kap. 5, Bergen, Fagbokforl, 317 s., cop. 2002, 73-95, isbn:8276745415; 9788276745412, Book Chapter
Kap. 11
Ryen, Anne, Kap. 11, Bergen, Fagbokforl, 317 s., cop. 2002, 206-229, isbn:8276745415; 9788276745412, Book Chapter
Kap. 2
Johannessen, Lars E.F., Rafoss, Tore Witsø; Rasmussen, Erik Børve, Kap. 2, Oslo, Universitetsforl, 339 s., cop. 2018, 21-48, isbn:978-82-15-02901-6,
MERK: Grunnet regel om at vi bare kan ha 15% av boken i litteraturlisten, har vi kuttet et par sider. Anbefalingen er å låne/skaffe boken for å få lest alt. Book Chapter
Kap. 10
Johannessen, Lars E.F., Rafoss, Tore Witsø; Rasmussen, Erik Børve, Kap. 10, Oslo, Universitetsforl, 339 s., cop. 2018, 278-301, isbn:978-82-15-02901-6,
MERK: Grunnet regel om at vi bare kan ha 15% av boken i litteraturlisten, har vi kuttet et par sider. Anbefalingen er å låne/skaffe boken for å få lest alt. Book Chapter
Velvilje og holdninger til innvandring
Blekesaune, M, Roger Hestholm (1967-) (redaktør/forfatter av forord/bidragsyter), Velvilje og holdninger til innvandring, Bergen, Fagbokforlaget, 2023, 221-230, isbn:9788245045932,
S. 221 - 230.
View online
Document
ASKING DESCRIPTIVE QUESTIONS
James Spradley, Book Chapter
The ethics and politics of research
Sigmund Grønmo, Grønmo, Sigmund, The ethics and politics of research, SAGE, 2020, 55-68, isbn:9781526441249,
View online
Article
Ethics in intercultural research: reflections on the challenges of conducting field research in a Syrian context
Hett, Georgina ; Hett, Justin, Oxford, Routledge, 496-515, Compare, 4, 43, 2013-06-27, 496-515,
View online
Book
Metode og oppgaveskriving
Dalland, Olav, David Keeping (1952-) (illustratør), Oslo, Gyldendal, 272 sider, 2020, isbn:9788205543089,
Kap 2 og 3 (s.39-64). Book
Kvalitative metoder : planlegging, gjennomføring og etisk refleksjon
Skilbrei, May-Len, Bergen, Fagbokforlaget, 253 sider, 2023, isbn:978-82-450-4286-3,
Kap 1 (s. 11-24) og kap 6 (s. 177-190)