IKS104 Regional spesialisering med studieopphold: Øst-Afrika
Alle versjoner:
IKS104 (2025—2026)
IKS104 (2024—2025)
IKS104 (2023—2024)
Emnekode: IKS104
Emnenavn: Regional spesialisering med studieopphold: Øst-Afrika
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand, Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Valgemne i årsstudium i interkulturell kompetanse
Valgemne i bachelor i interkulturell kompetanse
Innledning
Emnet starter med undervisning i forkant av studieoppholdet. Studieoppholdet på ca. en måned gir konkrete møter med sosiale og kulturelle realiteter i en øst-afrikansk kontekst. Emnet fokuserer på å forstå regionens historie og nåtidige situasjon og gir studenter kunnskap om interkulturell samhandling med personer med en annen kulturell bakgrunn.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om hovedlinjer i Øst-Afrikas moderne historie, inkludert politikk, religion, kultur og samfunn
- har kunnskap om sosiale og kulturelle anliggende i Øst-Afrika og bruker denne kunnskapen for å forstå flerkulturelle kontekster
Ferdigheter:
Studenten
- kan gjøre bruk av teoretiske innsikter i konkrete interkulturelle samhandlingssituasjoner
- kan reflektere kritisk over hvordan samfunnsutvikling former egne og andres kulturelle forutsetninger
Generell kompetanse:
Studenten
- har kunnskap om hvordan man kan møte mennesker fra andre kulturelle sammenhenger med respekt, forståelse og villighet til konstruktiv dialog
Innhold
Emnet starter med undervisning og inkluderer forberedelser til arbeidskrav som skal gjøres fortløpende i løpet av studieoppholdet. Studieoppholdet har en varighet på fire uker hvor alt som er satt opp av felles program er obligatorisk. Etter endt studieopphold er det obligatorisk seminar for faglig bearbeiding av erfaringer, samt skriftlig etterarbeid relatert til læringsutbyttene.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, diskusjonsseminarer, ekskursjoner, studieopphold, feltoppgaver, presentasjoner og selvstudium.
Arbeidsomfang
400 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Oppstartsoppgaver
- Obligatorisk deltagelse på studieoppholdprogrammet
- Gruppepresentasjoner underveis på studietur
- Faglige refleksjonsoppgaver
Alle arbeidskrav følger spesifikke retningslinjer. Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet innlevering.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen på 3000 ord (pluss/minus 15 prosent), 4 dager.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk.
Studiepoengreduksjon
IKS104 Regional spesialisering med studieopphold: Øst-Afrika overlapper 15 studiepoeng med:
- 3IK102 Studieopphold
- 3IK102N Studieopphold
- 3IK132 Studieopphold - erfaring
Overlapper 10 studiepoeng med:
- IKF132 Innføring i kvalitative forskningsmetoder og interkulturell praksis, gjennomført studieåret 2019-2020.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Det er krav om god fysikk og psykisk helse å delta på studietur til Øst-Afrika.
Påmeldingsfrist og innbetalingsfrist kan være før emnets oppstart.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Afrikanske utfordringer : en innføring i afrikansk politikk
Muriaas, Ragnhild L., Kristiansand, Høyskoleforl, 136 s., 2011, isbn:9788276348026,
Må kjøpes/ leies
View online
Book
Veien til interkulturell kompetanse
Dypedahl, Magne, Bøhn, Henrik, Bergen, Fagbokforlaget, 175 s., cop. 2017, isbn:978-82-450-2257-5,
Må kjøpes/ leies
Book Chapter
Øst-Afrika og det sørlige Sentral-Afrika
Simonsen, J. K. og Talle, A., Signe Howell (1942-) (red.), Øst-Afrika og det sørlige Sentral-Afrika, Oslo, Ad notam Gyldendal, 563 s., 1996, 155-179, isbn:9788241706738; 8241706731,
Book Chapter
Independent East Africa, 1960s to 1990s
Maxon, Robert M., Maxon, Robert M., Independent East Africa, 1960s to 1990s, Morgantown, Va., West Virginia University Press, XV, 328 s., 2009, 265-311, isbn:978-1-933202-46-4,
Article
Increased intercultural competence – Learning outcomes from a stay abroad
Omland, S., Interculture journal : Online-Zeitschrift für interkulturelle Studien, 39, 51-64,
Article
The one health approach-why is it so important?
Mackenzie, John S. ; Jeggo, Martyn, Switzerland, MDPI, 88-, Tropical medicine and infectious disease, 2, 4, 2019-05-31, 88
View online
Article
Traditional medicine in Kenya: Past and current status, challenges, and the way forward
Gakuya, Daniel Waweru ; Okumu, Mitchel Otieno ; Kiama, Stephen Gitahi ; Mbaria, James Mucunu ; Gathumbi, Peter Karuri ; Mathiu, Peter Mbaabu ; Nguta, Joseph Mwanzia, Elsevier B.V, e00360-, Scientific African, 8, 2020-07, e00360
View online
Book Chapter
kap. 20
Eriksen, Thomas Hylland, kap. 20, Oslo, Universitetsforlaget, 399 sider, [2021], 309-319, isbn:9788215055374,
Article
“We Are Just Supposed to Be an NGO Helping”: A Qualitative Case Study of Health Workers’ and Volunteers’ Perceptions of the Government and Civil Society’s Role in Fighting Jiggers in Bungoma County, Kenya
Mørkve, Åse Walle ; Sitienei, Jackline ; Van den Bergh, Graziella, Basel, MDPI AG, 28-, Societies (Basel, Switzerland), 2, 14, 2024-02-01, 28
View online
Article
Voices from the Youth in Kenya Addressing Mental Health Gaps and Recommendations
Memiah, Peter ; Wagner, Fernando A. ; Kimathi, Robert ; Anyango, Naomi Idah ; Kiogora, Samuel ; Waruinge, Stella ; Kiruthi, Faith ; Mwavua, Shillah ; Kithinji, Celina ; Agache, Jeremiah Okuto ; Mangwana, Wincolyne ; Merci, Niyibeshaho Marie ; Ayuma, Leonidah ; Muhula, Samuel ; Opanga, Yvonne ; Nyambura, Maureen ; Ikahu, Annrita ; Otiso, Lillian, Switzerland, MDPI AG, 5366-, International journal of environmental research and public health, 9, 19, 2022-04-28, 5366
View online
Book Chapter
Education Development in Kenya: Enhancing Access and Quality
Lelei, Macrina C. ; Weidman, John C., Macrina Lelei John C. Weidman, Education Development in Kenya: Enhancing Access and Quality, The Netherlands, BRILL, 143-162, 16, 2012, 143-162, isbn:9460919499,
View online
Article
Reducing Prejudice against Children with Tungiasis: A Qualitative Study from Kenya on How a School Intervention May Raise Awareness and Change Attitudes towards Neglected Diseases
Åse Walle Mørkve ; Mai Camilla Munkejord, MDPI AG, 139-, Societies (Basel, Switzerland), 6, 13, 2023-06-01, 139
View online
Article
Transition in Education: Perspectives on Girls' Drop- Out Rates in Secondary Schools in Kenya
Caleb Imbova Mackatiani, Navin Imbova Mackatiani & Monica Atieno Owino, London Journal of Research in Humanities and Social Sciences,
Article
Education as an Instrument of Poverty Eradication in Kenya: Successes and Challenges
Oranga, Josephine ; Obuba, Enock ; Nyakundi, Eliud, 410-424, Open journal of social sciences, 9, 8, 2020, 410-424,
View online
Article
Off the page and into the lake
Jansen, E. G., Norsk antropologisk tidsskrift, 20.02.2002, 76-91,
Article
Norwegian Development Aid: A Paradigm Shift in the Making?
Tjønneland, E., Forum for Development Studies Norwegian Development Aid: A Paradigm Shift in the Making?, 49, 02.09.2022, 373-397,
Article
Understanding poverty dynamics in Kenya
Kristjanson, Patti ; Mango, Nelson ; Krishna, Anirudh ; Radeny, Maren ; Johnson, Nancy, Chichester, UK, John Wiley & Sons, Ltd, 978-996, Journal of international development, 7, 22, 2010-10, 978-996,
View online
Document
From Poverty to Prosperity: Making Growth more Inclusive”
World Bank,
Article
The Maasai and the Lion King: Authenticity, Nationalism, and Globalization in African Tourism
Bruner, Edward M., Oxford, UK, Blackwell Publishing Ltd, 881-908, American ethnologist, 4, 28, 2001-11, 881-908,
View online
Book Chapter
Producing nature and poverty in Africa: An introduction
Broch-Due, V., Broch-Due, Vigdis ; Schroeder, Richard A, Schroeder, Richard A. ; Broch-Due, Vigdis, Producing nature and poverty in Africa: An introduction, Uppsala, Nordiska Afrikainstitutet, 2000, 9-52, isbn:9171064524,
View online
Article
Environmental School Clubs in Tanzania: Learning to blame the "poor" and "uneducated"
Njau, Maria Gamlem, University of Arizona Libraries, Journal of political ecology, 1, 31, 2024,
View online
Book Chapter
Mennesket i naturen
Eriksen, Thomas Hylland, Mennesket i naturen, Oslo, Universitetsforlaget, 399 sider, [2021], 281-289, isbn:9788215055374,