IKS106 Interkulturelt praksisfelt i det flerkulturelle Norge
Alle versjoner:
IKS106 (2025—2026)
IKS106 (2024—2025)
IKS106 (2023—2024)
Emnekode: IKS106
Emnenavn: Interkulturelt praksisfelt i det flerkulturelle Norge
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Valgemne i årsstudium i interkulturell kompetanse
Valgemne i bachelor i interkulturell kompetanse
Innledning
Emnets anliggende er å gi studentene kjennskap til relevante fag-/praksisfelt med interkulturelt anliggende og relevant forskning på disse feltene. Studenter blir kjent med interkulturelle anliggende i f.eks. skole og utdanning, barnehage, kunst og kultur, misjon og bistand, religiøse institusjoner, omsorgsetaten, kommune, organisasjonsliv, politi og kriminalomsorg o.l. Studentene skal også bli kjent med forskning på praksisfeltene de blir kjent med. I emnet ser vi sammenhenger mellom praksis og teori/tidligere forskning og hvordan tilnærmingen til utfordringene og mulighetene i interkulturelle samhandlingsprosesser kan gi innovative og gode løsninger.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten
- har kjennskap til praksisfelt der det interkulturelle anvendes i arbeidet; f.eks. skole og utdanning, helse og omsorg
- har kunnskap om endringer i praksisfeltet over tid, og hvordan av migrasjon og globalisering har endret dette feltet
- har kjennskap til relevant forskning på praksisfeltet
- kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser i praksisfeltet
Ferdigheter:
Studenten
- kan tilegne seg kunnskap om ulike praksisfelts erfaring med interkulturelle anliggender
- kan vurdere interkulturelle samhandlingers utfordringer og muligheter i praksisfeltet
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser praksisfeltet
- kan vise kreativitet og innovasjon for hvordan praksisfeltet kan utvikles
- kan beherske relevant faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
Generell kompetanse:
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og praksisetiske problemstillinger og evne til kritisk refleksjon
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesning, ekskursjoner og praksisbesøk (arbeidslivsrelevans), gruppearbeid, gruppepresentasjon og selvstendig arbeid.
Arbeidsomfang
400 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:
- Obligatorisk deltagelse på undervisning (min 80 % frammøte)
- To muntlige gruppepresentasjoner
- To faglige refleksjonsoppgaver (ca. 750 ord på hver)
Alle arbeidskrav følger spesifikke retningslinjer. Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet innlevering.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Individuell hjemmeeksamen, 1 uke, 3000 ord.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Litteratur og faglige ressurser
Book Chapter
Dette er Sevgi, hun er tyrkisk eller ... ?
Hildegunn Fandrem (1970-) (forfatter), Dette er Sevgi, hun er tyrkisk eller ... ?, Bergen, Fagbokforl., 135-156, 2015, s. 135-156, isbn:978-82-450-1740-3,
Book Chapter
Profesjoners etiske utfordringer i et flerkulturelt samfunn
Lindboe, Inger Marie, Profesjoners etiske utfordringer i et flerkulturelt samfunn, Oslo, Universitetsforl., s. 180-194, 2008, 179-194, isbn:9788215013619,
Book Chapter
Sykepleieres kompetansebehov i møtet med etniske minoritetspasienter
Lise Merete Alpers, Jonas Debesay (1974-) (redaktør av samling/forfatter av forord/forfatter), Sykepleieres kompetansebehov i møtet med etniske minoritetspasienter, Oslo, Gyldendal, 215, 2018, 26-43, isbn:9788205513907,
Book Chapter
Papirløse migranter: Tilhørighet, omsorg og ansvar
Jonas Debesay (1974-) (redaktør av samling/forfatter av forord/forfatter), Papirløse migranter: Tilhørighet, omsorg og ansvar, Oslo, Gyldendal, 215, 2018, 142-155, isbn:9788205513907,
Book Chapter
Helsetjenester til asylsøkere
Ida Marie Bregård (1983-) (redaktør/bidragsyter), Helsetjenester til asylsøkere, Oslo, Gyldendal, 2023, 62-83, isbn:9788205523890,
Book Chapter
Helseproblemer til personer uten lovlig opphold
Ida Marie Bregård (1983-) (redaktør/bidragsyter), Helseproblemer til personer uten lovlig opphold, Oslo, Gyldendal, 2023, 156-174, isbn:9788205523890,
Book Chapter
Forståelser av barnets beste i et flerkulturelt barnevern i Norge
Bente Nes Aadnesen, Elise Kipperberg (Marie Elise) (1946-) (redaktør), Forståelser av barnets beste i et flerkulturelt barnevern i Norge, Bergen, Fagbokforl, 303 s., cop. 2015, 235-250, isbn:9788245017403,
Article
Frykten for barnevernet: En undersøkelse av etniske minoritetsforeldres oppfatninger
Fylkesnes, Marte K ; Iversen, Anette C ; Bjørknes, Ragnhild ; Nygren, Lennart, 80-, Tidsskriftet Norges barnevern, 2, 92, 2015, 80
View online
Article
The flexibility of family co-ordinators in complex family interventions: building relations over time with families living in sustained poverty
Lundberg, Kjetil G. ; Danielsen, Hilde, Oxford, Routledge, 560-571, European journal of social work, 3, 27, 2024-05-03, 560-571,
View online
Article
Det var godt å si det jeg hadde på hjertet: Når stemmen til enslige mindreårige flyktninger bidrar til tjenesteutvikling og ny kunnskap
Sayyad, Nawar ; Randal, Sølve Bjørn ; Bøe, Tormod ; Kvestad, Ingrid, 122-135, Tidsskriftet Norges barnevern, 2, 98, 2021-06-26, 122-135,
View online
Book Chapter
Kapittel 1 og 2
Eide, Elisabeth; Simonsen, Anne Hege, Kapittel 1 og 2, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 275 sider, [2020], 15-49, isbn:9788202562670,
Book Chapter
Fadime.Et drap - to historier. Tabloide nyhetsjegere på rett spor?
Anne Hege Simonsen, Eide, Elisabeth, Anne Hege Simonsen (1965-), Fadime.Et drap - to historier. Tabloide nyhetsjegere på rett spor?, [Oslo], Cappelen, 319 s., cop. 2005, 215-246, isbn:8202258294; 9788202258290,
View online
Book Chapter
14. Da klokka klang … Utdanningens plass i integreringspolitikken
Tove Mogstad Aspøy, Hanne Cecilie Kavli og Anna Hagen Tønder, Kavli, Hanne Cecilie ; Trygstad, Sissel ; Fløtten, Tone, 14. Da klokka klang … Utdanningens plass i integreringspolitikken, Oslo, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2023-08-06, 237-257, isbn:9788215065397,
View online
Book Chapter
Kapittel 13: Fra Syria til det norske hus
Birgitte Fondevik og Lars Julius Halvorsen, Fjordkonferansen (5 : Loen : 2017), Heidi Hogset (1958-) (redaktør), Kapittel 13: Fra Syria til det norske hus, Oslo, Universitetsforl, 401, 2018, 223-242, isbn:9788215031217,
View online
Article
Innvandrarborgaren
Børhaug, Kjetil, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 170-183, Internasjonal politikk, 4, 2018-12-01, 170-183,
View online
Book Chapter
Migrasjon og Helse
Gunhild Odden, Odden, Gunhild, Migrasjon og Helse, Bergen, Fagbokforl, 230 s., cop. 2018, 177-192, isbn:978-82-450-1956-8,
Book Chapter
Den kulturelle kroppen
Thomas Hylland Eriksen og Torunn A. Sajjad, Eriksen, Thomas Hylland, Sajjad, Torunn Arntsen, Den kulturelle kroppen, Oslo, Gyldendal, 307 sider, [2020], 223-238, isbn:9788205538122,
Book Chapter
Sykdom og kultur
Thomas Hylland Eriksen og Torunn Arntsen Sajjad, Eriksen, Thomas Hylland, Sajjad, Torunn Arntsen, Sykdom og kultur, Oslo, Gyldendal, 307 sider, [2020], 241-262, isbn:9788205538122,
Book Chapter
Hva skjer når vi ser farge innen utdanning? : mulighetene ved å teoretisere rase i skolen i et "fargeblindt" Norge
Harlap, Yael.; Riese, Hanne, Riese, Hanne, Hva skjer når vi ser farge innen utdanning? : mulighetene ved å teoretisere rase i skolen i et "fargeblindt" Norge, Bergen, Fagbokforl., S. [190]-216, 2014, [190]-216, isbn:9788245012859,
Article
Intercultural education in transition: Nordic perspectives
Mikander, Pia ; Zilliacus, Harriet ; Holm, Gunilla, Umea, Routledge, 40-56, Education Inquiry, 1, 9, 2018-01-02, 40-56,
View online
Book
Hvem er "vi" nå? : medier og minoriteter i Norge
Alghasi, Sharam, Eide, Elisabeth; Simonsen, Anne Hege, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 275 sider, [2020], isbn:9788202562670,