IKS106 Interkulturelt praksisfelt i det flerkulturelle Norge

Alle versjoner:
IKS106 (2025—2026)
IKS106 (2024—2025)
IKS106 (2023—2024)

Emnekode: IKS106

Emnenavn: Interkulturelt praksisfelt i det flerkulturelle Norge

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Relevans i studieprogrammet

Valgemne i årsstudium i interkulturell kompetanse

Valgemne i bachelor i interkulturell kompetanse

Innledning

Emnets anliggende er å gi studentene kjennskap til relevante fag-/praksisfelt med interkulturelt anliggende og relevant forskning på disse feltene. Studenter blir kjent med interkulturelle anliggende i f.eks. skole og utdanning, barnehage, kunst og kultur, misjon og bistand, religiøse institusjoner, omsorgsetaten, kommune, organisasjonsliv, politi og kriminalomsorg o.l. Studentene skal også bli kjent med forskning på praksisfeltene de blir kjent med. I emnet ser vi sammenhenger mellom praksis og teori/tidligere forskning og hvordan tilnærmingen til utfordringene og mulighetene i interkulturelle samhandlingsprosesser kan gi innovative og gode løsninger.

Læringsutbytte

Kunnskap: 

Studenten

  • har kjennskap til praksisfelt der det interkulturelle anvendes i arbeidet; f.eks. skole og utdanning, helse og omsorg 
  • har kunnskap om endringer i praksisfeltet over tid, og hvordan av migrasjon og globalisering har endret dette feltet 
  • har kjennskap til relevant forskning på praksisfeltet 
  • kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser i praksisfeltet 

Ferdigheter: 

Studenten 

  • kan tilegne seg kunnskap om ulike praksisfelts erfaring med interkulturelle anliggender 
  • kan vurdere interkulturelle samhandlingers utfordringer og muligheter i praksisfeltet 
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser praksisfeltet 
  • kan vise kreativitet og innovasjon for hvordan praksisfeltet kan utvikles 
  • kan beherske relevant faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer 

Generell kompetanse: 

Studenten 

  • har innsikt i relevante fag- og praksisetiske problemstillinger og evne til kritisk refleksjon 
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer 
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis 

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesning, ekskursjoner og praksisbesøk (arbeidslivsrelevans), gruppearbeid, gruppepresentasjon og selvstendig arbeid.

Arbeidsomfang

400 timer 

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at studenten skal ha rett til å få gå opp til eksamen i emnet:

  • Obligatorisk deltagelse på undervisning (min 80 % frammøte)
  • To muntlige gruppepresentasjoner 
  • To faglige refleksjonsoppgaver (ca. 750 ord på hver)

Alle arbeidskrav følger spesifikke retningslinjer. Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet innlevering.  

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent. 

Avsluttende vurdering

Individuell hjemmeeksamen, 1 uke, 3000 ord.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk 

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja. 

Litteratur og faglige ressurser

Book Chapter


Dette er Sevgi, hun er tyrkisk eller ... ?
Hildegunn Fandrem (1970-) (forfatter), Dette er Sevgi, hun er tyrkisk eller ... ?, Bergen, Fagbokforl., 135-156, 2015, s. 135-156, isbn:978-82-450-1740-3,

Book Chapter


Profesjoners etiske utfordringer i et flerkulturelt samfunn
Lindboe, Inger Marie, Profesjoners etiske utfordringer i et flerkulturelt samfunn, Oslo, Universitetsforl., s. 180-194, 2008, 179-194, isbn:9788215013619,

Book Chapter


Sykepleieres kompetansebehov i møtet med etniske minoritetspasienter
Lise Merete Alpers, Jonas Debesay (1974-) (redaktør av samling/forfatter av forord/forfatter), Sykepleieres kompetansebehov i møtet med etniske minoritetspasienter, Oslo, Gyldendal, 215, 2018, 26-43, isbn:9788205513907,

Book Chapter


Papirløse migranter: Tilhørighet, omsorg og ansvar
Jonas Debesay (1974-) (redaktør av samling/forfatter av forord/forfatter), Papirløse migranter: Tilhørighet, omsorg og ansvar, Oslo, Gyldendal, 215, 2018, 142-155, isbn:9788205513907,

Book Chapter


Helsetjenester til asylsøkere
Ida Marie Bregård (1983-) (redaktør/bidragsyter), Helsetjenester til asylsøkere, Oslo, Gyldendal, 2023, 62-83, isbn:9788205523890,

Book Chapter


Helseproblemer til personer uten lovlig opphold
Ida Marie Bregård (1983-) (redaktør/bidragsyter), Helseproblemer til personer uten lovlig opphold, Oslo, Gyldendal, 2023, 156-174, isbn:9788205523890,

Book Chapter


Forståelser av barnets beste i et flerkulturelt barnevern i Norge
Bente Nes Aadnesen, Elise Kipperberg (Marie Elise) (1946-) (redaktør), Forståelser av barnets beste i et flerkulturelt barnevern i Norge, Bergen, Fagbokforl, 303 s., cop. 2015, 235-250, isbn:9788245017403,

Article


Frykten for barnevernet: En undersøkelse av etniske minoritetsforeldres oppfatninger
Fylkesnes, Marte K ; Iversen, Anette C ; Bjørknes, Ragnhild ; Nygren, Lennart, 80-, Tidsskriftet Norges barnevern, 2, 92, 2015, 80
View online

Article


The flexibility of family co-ordinators in complex family interventions: building relations over time with families living in sustained poverty
Lundberg, Kjetil G. ; Danielsen, Hilde, Oxford, Routledge, 560-571, European journal of social work, 3, 27, 2024-05-03, 560-571,
View online

Article


Det var godt å si det jeg hadde på hjertet: Når stemmen til enslige mindreårige flyktninger bidrar til tjenesteutvikling og ny kunnskap
Sayyad, Nawar ; Randal, Sølve Bjørn ; Bøe, Tormod ; Kvestad, Ingrid, 122-135, Tidsskriftet Norges barnevern, 2, 98, 2021-06-26, 122-135,
View online

Book Chapter


Kapittel 1 og 2
Eide, Elisabeth; Simonsen, Anne Hege, Kapittel 1 og 2, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 275 sider, [2020], 15-49, isbn:9788202562670,

Book Chapter


Fadime.Et drap - to historier. Tabloide nyhetsjegere på rett spor?
Anne Hege Simonsen, Eide, Elisabeth, Anne Hege Simonsen (1965-), Fadime.Et drap - to historier. Tabloide nyhetsjegere på rett spor?, [Oslo], Cappelen, 319 s., cop. 2005, 215-246, isbn:8202258294; 9788202258290,
View online

Book Chapter


14. Da klokka klang … Utdanningens plass i integreringspolitikken
Tove Mogstad Aspøy, Hanne Cecilie Kavli og Anna Hagen Tønder, Kavli, Hanne Cecilie ; Trygstad, Sissel ; Fløtten, Tone, 14. Da klokka klang … Utdanningens plass i integreringspolitikken, Oslo, Scandinavian University Press (Universitetsforlaget), 2023-08-06, 237-257, isbn:9788215065397,
View online

Book Chapter


Kapittel 13: Fra Syria til det norske hus
Birgitte Fondevik og Lars Julius Halvorsen, Fjordkonferansen (5 : Loen : 2017), Heidi Hogset (1958-) (redaktør), Kapittel 13: Fra Syria til det norske hus, Oslo, Universitetsforl, 401, 2018, 223-242, isbn:9788215031217,
View online

Article


Innvandrarborgaren
Børhaug, Kjetil, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 170-183, Internasjonal politikk, 4, 2018-12-01, 170-183,
View online

Book Chapter


Migrasjon og Helse
Gunhild Odden, Odden, Gunhild, Migrasjon og Helse, Bergen, Fagbokforl, 230 s., cop. 2018, 177-192, isbn:978-82-450-1956-8,

Book Chapter


Den kulturelle kroppen
Thomas Hylland Eriksen og Torunn A. Sajjad, Eriksen, Thomas Hylland, Sajjad, Torunn Arntsen, Den kulturelle kroppen, Oslo, Gyldendal, 307 sider, [2020], 223-238, isbn:9788205538122,

Book Chapter


Sykdom og kultur
Thomas Hylland Eriksen og Torunn Arntsen Sajjad, Eriksen, Thomas Hylland, Sajjad, Torunn Arntsen, Sykdom og kultur, Oslo, Gyldendal, 307 sider, [2020], 241-262, isbn:9788205538122,

Book Chapter


Hva skjer når vi ser farge innen utdanning? : mulighetene ved å teoretisere rase i skolen i et "fargeblindt" Norge
Harlap, Yael.; Riese, Hanne, Riese, Hanne, Hva skjer når vi ser farge innen utdanning? : mulighetene ved å teoretisere rase i skolen i et "fargeblindt" Norge, Bergen, Fagbokforl., S. [190]-216, 2014, [190]-216, isbn:9788245012859,

Article


Intercultural education in transition: Nordic perspectives
Mikander, Pia ; Zilliacus, Harriet ; Holm, Gunilla, Umea, Routledge, 40-56, Education Inquiry, 1, 9, 2018-01-02, 40-56,
View online

Book


Hvem er "vi" nå? : medier og minoriteter i Norge
Alghasi, Sharam, Eide, Elisabeth; Simonsen, Anne Hege, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 275 sider, [2020], isbn:9788202562670,