MGL1NA101 Naturfag 1 1-7

Alle versjoner:
MGL1NA101 (2025—2026)
MGL1NA101 (2024—2025)
MGL1NA101 (2023—2024)
MGL1NA101 (2022—2023)
MGL1NA101 (2021—2022)
MGL1NA101 (2020—2021)
MGL1NA101 (2019—2020)
MGL1NA101 (2018—2019)
MGL1NA101 (2017—2018)

Emnekode: MGL1NA101

Emnenavn: Naturfag 1 1-7

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 30 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse. Se programplan.

Relevans i studieprogrammet

Valgfritt emne i GLU 1-7

Innledning

I naturfag 1 arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 1-7 i grunnskolen. Naturfag 1 gir grunnleggende innføring i naturfagene og presenterer arbeidsmåter grunnskolelærerstudenter kan bruke til å styrke elevenes motivasjon for og læring av naturfaglige emner.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begynneropplæring i naturfag, barns forståelse av naturfaglige begreper og overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
  • har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
  • har grunnleggende kunnskap om struktur og funksjon til celler, samt noen viktige kjemiske reaksjoner som skjer i celler (fotosyntese og celleånding)
  • har kunnskap om sansene våre og noen sentrale organsystemer i menneskekroppen og hvordan disse virker sammen
  • har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur, og deres klassifikasjon og livssykluser
  • har kunnskap om evolusjon, arters tilpasninger til hverandre og miljøet, og utviklingen av biologisk mangfold
  • har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
  • har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på barnetrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslingeri norsk natur
  • har kunnskap om vann, luft og oppbygging og egenskaper til stoffer og kjemiske reaksjoner i hverdagen og i naturen
  • har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
  • har kunnskap om bevaring, overføring, kvalitet og ulike former for energi i alle områder av naturfaget, inkludert enkle beregninger
  • har kunnskap om ulike krefter, rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon og sammenhenger mellom disse
  • har kunnskap om ulike bølger og egenskaper som frekvens, bølgelengde og amplitude
  • kjenner Ohms lov og kan utføre enkle forsøk innen elektrisitet og magnetisme
  • har kunnskap om solsystemet, årstids- og døgnvariasjoner, månefaser og ulike himmellegemer samt deres betydning for livet på Jorda
  • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergartenes kretsløp, inkludert kjennskap til mineraler og bergarter
  • har kunnskap om værfenomener og hvordan disse oppstår, værsystemer, klima, drivhuseffekten og global oppvarming

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag inne og ute og anvende varierte metoder som fremmer elevenes utforskning og dybdelæring
  • kan gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger, anvende relevante modeller, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på programmering  og prosessen fra idé til produkt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan reflektere over forholdet mellom vitenskapelig, erfaringsbasert og tradisjonell kunnskap i samfunnsdebatten
  • kan arbeide tverrfaglig med bærekraftspøtsmål i skolen og knytte egen rolle som naturfaglærer til spørsmål som angår folkehelse og livsmestring

Innhold

Emnet gir en grunnleggende innføring i naturfagene, herunder fysikk, kjemi, biologi, astronomi og geo-fag, og i naturfagdidaktikk. Emnene vektlegges slik det er relevant for 1.-7. trinn. I naturfagdidaktikk fokuseres det på drøfting og begrunnelser for utforskende undervisning og feltarbeid, kjemididaktikk, naturvitenskapelige arbeidsmetoder, læringsteori og naturfaget sin plass i skolen.

Studentene skal arbeide med naturfagdidaktisk litteratur, for å øke sin forståelse for naturfagdidaktiske problemstillinger. Studentene vil også få en første innføring i naturfagdidaktisk metode. Kurset har også fokus på emnene begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger

Seminarer

Ekskursjoner til ulike naturtyper med fokus på botanikk, zoologi, geologi og økologi.

Praktiske øvinger i fysikk, kjemi og anatomi og fysiologi

Praktisk prosjekt i teknologi

Arbeidsomfang

900 timer (praksis kommer utenom)

Arbeidskrav

Følgende obligatoriske arbeidskrav skal gjennomføres:

  • Ekskursjon til ulike vegetasjonstyper (bl.a. skog- og fjellområder) - varighet inntil fem dager, med innlevert skriftlig rapport. Ekskursjonen gjennomføres sammenhengende eller i flere deler.
  • Artsprøve om norske dyr og planter
  • Praktiske øvinger i fysikk - inntil to dager, med innlevert skriftlig rapport
  • Praktiske øvinger i kjemi - inntil to dager, med innlevert skriftlig rapport
  • Prosjekt i teknologi -én dag, med godkjent deltagelse
  • Praktiske øvinger i anatomi og fysiologi - én dag, med innlevert skriftlig rapport
  • Prosjekt knyttet til praksis -knyttet til læringsaktiviteter i praksis, med godkjent skriftlig eller muntlig presentasjon av erfaringer
  • Det er krav om frammøte og aktiv deltakelse som angitt i undervisningsplanen

Generelle- og naturfagdidaktiske refleksjoner inngår som en del av rapportene studentene leverer.

Skriftlige innleveringer kan være individuelle eller gruppeoppgaver.

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart.

Ved gyldig fravær fra praktiske arbeidsøkter kan det gis en kompensasjonsoppgave knyttet til det aktuelle fagområdet. Dersom skriftlige innleveringer ikke blir godkjent ved første innlevering gis studenten(e) ett nytt forsøk til å levere en revidert oppgave.

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell, skriftlig eksamen, 6 timer.   

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.

Tillatte hjelpemidler

Periodesystemet, kalkulator uten grafisk display, formelsamling i fysikk, LK20

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.

Praksis

Se egen praksisplan. I tilknytning til praksis gjennomføres det en praksisoppgave.

Studiepoengreduksjon

30 studiepoeng overlapping med naturfag 1; GL17NA1+GL17NA2, GL5NA1+GL5NA2, GL17NAT1A+ GL17NAT1B, GL5NAT1A+GL5NAT1B

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Studenter betaler for utgifter ved ekskursjon og forbruksmateriell.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book


Teknologi og design i skolen
Dahlin, Liv Klakegg, Svorkmo, Anne-Gunn; Voll, Liv Oddrun, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 100 s., 2013, isbn:9788202383459,
s. 23-60, 111-172
View online

Book


Biologi for lærere : naturfag i grunnskolelærerutdanninga
Grindeland, John Magne, Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato, Oslo, Gyldendal, 304 sider, 2020, isbn:978-82-05-51228-3,
s. 9-173, 194-215, 339-363, 373-419, 447-491

Book


Klima, energi og miljø
Myhre, Arne, Oslo, Universitetsforl, 244 s., 2023, isbn:9788215024127,
s. 17-238, 246-258
View online

Book


Gyldendals store nordiske flora
Mossberg, Bo, Stenberg, Lennart, Oslo, Gyldendal, 975 s., 2018, isbn:978-82-05-51139-2,
View online

Book


Fuglesang : 150 norske fugler : beskrivelse og lyder
Svensson, Lars, Jan Pedersen (1957-), [Oslo], Cappelen Damm faktum, 192 s., 2013, isbn:9788202399337,
finst både i storformat og kompaktutgåve
View online

Book


Natur 1 : barn opplever naturen
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 31 s., 2013, isbn:9788202406226,
s. 103-133
View online

Book


Norske naturtyper : økologi og mangfold
Bjerkely, Hans Jan, Oslo, Universitetsforl, 378 s., cop. 2018, isbn:978-82-15-02896-5,
s. 13-360, 373-403
View online

Book


Oppdag naturen biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Kvammen, Per Ivar, Lie, Sigmund; Nyhus, Gunnar Christian; Vedum, Trond Vidar; Ødegaard, Torbjørn, Bergen, Fagbokforlaget, 51 sider, 2021, isbn:9788245036893,
s. 41-79, 403.414
View online

Book


Økologi for grunnskolelærerutdanningen : naturfag 1-7
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Munkebye, Eli, [Oslo], Cappelen Damm, 63 s., 2016, isbn:978-82-02-51813-4,
s. 86-99, 156-178, 256-273, 371-379
View online

Journal


Temahefte om kystlynghei - Naturen nr. 2/2009
Naturen, 2, 133, 2009,
View online

Book


Fysikkdidaktikk
Carl Angell (1946-) (medarb.), Kristiansand, Høyskoleforl, 13 s., 2011, isbn:9788276348781,
s.147-159
View online

Book


Fysikk : enkelt forklart
Røyne, Anja, Linnea Vestre (1993-) (illustratør), Oslo, Universitetsforlaget, 158 sider, [2020], isbn:978-82-15-03445-4,

Book


Innføring i kjemi for lærere Bind 1
Kvivesen, Mona, Karlsen, Solveig; Olufsen, Magne, Oslo, Universitetsforlaget, 192 sider, Bind 1, [2020], isbn:978-82-15-03725-7,
s. 13-160, 183-204, 219-240

Book


Astronomi : en kosmisk reise
Elgarøy, Øystein, Oslo, Universitetsforl, 41 s., cop. 2017, isbn:978-82-15-02933-7,
s. 13-29, 141-163
View online

Book


Den store boken om astronomi
Newth, Eirik, Brekke, Pål, [Oslo], Gyldendal, 37 s., 2009, isbn:9788252581911; 9788252571547; 9788205386396,
s. 12-47, 180
View online

Book


Rundt i naturen sammen med barna 2
Johansson, Stina, Oslo, Ad notam Gyldendal, 8 s., 2, c1996, isbn:8241705921; 9788241705922,
s. 121-128
View online

Book


Med åpne sanser : barnet, læreren og naturen
Grimeland, Gisle, Oslo, Cappelen, 11 s., cop. 2006, isbn:8202249910; 9788202249915,
s. 12-22
View online

Article


Young Norwegian students’ preferences for learning activities and the influence of these activities on the students’ attitudes to and performance in science
Klepaker, Tom ; Almendingen, Siv Flæsen ; Tveita, Johannes, University of Oslo, 45-56, Nordina : Nordic studies in science education, 1, 3, 2012-12-11, 45-56,
View online

Article


Values and Knowledge Education (VaKE) in Teacher Education: Benefits for Science Pre-service Teachers when Using Dilemma Stories
Keast, Stephen ; Marangio, Karen, Elsevier Ltd, 198-203, Procedia, social and behavioral sciences, 167, 2015-01-08, 198-203,
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814068098
View online

Book


Elever som forskere i naturfag
Stein Dankert Kolstø (1961-) (red./forfatter av forord/forfatter/redaktør), Elever som forskere i naturfag (prosjekt), Oslo, Universitetsforl, 40 s., cop. 2011, isbn:978-82-15-01733-4,
s. 171-211
View online

Book


Nysgjerrigpermetoden : vitenskapelig arbeidsmetode i barneskolen : veiledning for lærere
Stenstad, Terje, Marianne Løken (1970-), Oslo, Nysgjerrigper Norges forskningsråd, 26 s., 2006, isbn:8212023532,
View online

Book


Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag
Mork, Sonja M., Erlien, Wenche, Oslo, Universitetsforl, 227 s., 2017, isbn:978-82-15-02723-4,
s. 11-237
View online

Book


Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk
Sjøberg, Svein, Oslo, Gyldendal, 520 sider, 2022, isbn:978-82-05-53520-6,
33-254, 409-455

Book


Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser
Karianne Skovholt (1970-) (red.), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 34 s., 2014, isbn:9788202414474,
s. 173-206
View online

Book


Biologididaktikk
Peter van Marion (1950-2019) (redaktør/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm, 46 s., 2015, isbn:978-82-02-41930-1,
s. 36.39, 104-135
View online

Book


Pedagogikk og elevkunnskap: En første innføring til læreryrket. 1. utg., 1. oppl
éstrem, Sissel, Oslo, Cappelen, 21 s., 2010, isbn:9788202294380,
s. 98-117
View online

Book


Barn og naturvitenskap : oppdage, utforske og lære i barnehage og skole
Ingela Elfström (1954-) (forfatter), Elfström, Ingela, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 29 s., 2016, isbn:978-82-02-51215-6,
s. 17-27, 97-108, 165-170
View online

Book


Forskerfrøboka
Guri Langholm (1964-) (redaktør/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 27 s., cop. 2017, isbn:978-82-450-1979-7,
s. 200-214, 230-242
View online

 


Book


Teknologi og design i skolen
Dahlin, Liv Klakegg, Svorkmo, Anne-Gunn; Voll, Liv Oddrun, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 23-60, 111-172, 2013, isbn:9788202383459,

Book


Biologi for lærere : naturfag i grunnskolelærerutdanninga
Grindeland, John Magne, Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato, Oslo, Gyldendal, 9-173, 193-215, 324-419, 448-491, 2020, isbn:978-82-05-51228-3,

Book


Klima, energi og miljø
Myhre, Arne, Oslo, Universitetsforl, 25-42, 63-154, 221-233, 2023, isbn:9788215024127,

Book


Innføring i kjemi for lærere Bind 1
Kvivesen, Mona, Karlsen, Solveig; Olufsen, Magne, Oslo, Universitetsforlaget, 13-160, 183-204, 219-240, Bind 1, [2020], isbn:978-82-15-03725-7,

Book


Fysikkdidaktikk
Angell, Carl, Bungum, Berit; Henriksen, Ellen K.; Kolstø, Stein Dankert; Persson, Jonas; Renstrøm, Reidun, Oslo, Cappelen Damm akademisk, side 147-159, 2019, isbn:978-82-02-62335-7,

Book


Fysikk : enkelt forklart
Røyne, Anja, Linnea Vestre (1993-) (illustratør), Oslo, Universitetsforlaget, 158 sider, [2020], isbn:978-82-15-03445-4,

Book


Barn og naturvitenskap : oppdage, utforske og lære i barnehage og skole
Ingela Elfström (1954-) (forfatter), Elfström, Ingela, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 17-27, 97-108, 165-170, 2016, isbn:978-82-02-51215-6,

Book


Biologididaktikk for lærere
Staberg, Ragnhild Lyngved, Tandberg, Cato; Grindeland, John Magne, Oslo, Gyldendal, 392-398, 2020, isbn:9788205527935,

Article


Young Norwegian students’ preferences for learning activities and the influence of these activities on the students’ attitudes to and performance in science
Klepaker, Tom ; Almendingen, Siv Flæsen ; Tveita, Johannes, University of Oslo, 45-56, Nordina : Nordic studies in science education, 1, 3, 2012-12-01, 45-56,
View online

Article


Values and Knowledge Education (VaKE) in tecaher education: Benefits for Science Pre-service Teachers when using Dilemma Stories.
Keast, Stephen; Marangio, Karen, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 167, 2015, 198-203,
View online

Book


Elever som forskere i naturfag
Stein Dankert Kolstø (1961-) (red./forfatter av forord/forfatter/redaktør), Elever som forskere i naturfag (prosjekt), Oslo, Universitetsforl, 164-205, cop. 2011, isbn:978-82-15-01733-4,

Book


Forskerfrøboka
Guri Langholm (1964-) (redaktør/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 200-214, 230-242, cop. 2017, isbn:978-82-450-1979-7,

Book


Språk, tekst og kommunikasjon i naturfag
Mork, Sonja M., Erlien, Wenche, Oslo, Universitetsforl, 11-237, 2017, isbn:978-82-15-02723-4,

Book


Nysgjerrigpermetoden : vitenskapelig arbeidsmetode i barneskolen : veiledning for lærere
Stenstad, Terje, Marianne Løken (1970-), Oslo, Nysgjerrigper Norges forskningsråd, 26 s., 2006, isbn:8212023532,
View online

Book


Naturfag som allmenndannelse : en kritisk fagdidaktikk
Sjøberg, Svein, Oslo, Gyldendal, 33-254, 409-455, 2022, isbn:978-82-05-53520-6,

Book


Innføring i grunnleggende ferdigheter : praktisk arbeid på fagenes premisser
Karianne Skovholt (1970-) (red.), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 173-206, 2014, isbn:9788202414474,

Book


Biologididaktikk
Peter van Marion (1950-2019) (redaktør/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm, 36-39, 104-145, 2015, isbn:978-82-02-41930-1,

Book


Natur 1 : barn opplever naturen
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 103-133, 2013, isbn:9788202406226,

Book


Økologi for grunnskolelærerutdanningen : naturfag 1-7
Bakke, Hjørdis H. Krossbøl, Munkebye, Eli, [Oslo], Cappelen Damm, 86-99, 156-178, 256-273, 371-379, 2016, isbn:978-82-02-51813-4,

Book


Norske naturtyper : økologi og mangfold
Bjerkely, Hans Jan, Oslo, Universitetsforl, 13-360, 373-403, cop. 2018, isbn:978-82-15-02896-5,

Book


Med åpne sanser: Barnet, læreren og naturen
Grimeland, Gisle, Oslo, Cappelen Akademisk Forl, 12-22, 2006, isbn:8202249910,
View online

Book


Oppdag naturen biologi for lærere : grunnskolelærerutdanning
Kvammen, Per Ivar, Lie, Sigmund; Nyhus, Gunnar Christian; Vedum, Trond Vidar; Ødegaard, Torbjørn, Bergen, Fagbokforlaget, 13-45, 399-410, 463-486, 2021, isbn:9788245036893,

Article


Temahefte om kystlynghei
Jakobsen, Per J. (red.), Naturen, 2, 133, 2009,
kan lesast gratis på nett for studentar
View online

Book


Astronomi : en kosmisk reise
Elgarøy, Øystein, Oslo, Universitetsforl, 13-29, 141-163, cop. 2017, isbn:978-82-15-02933-7,

Book


Rundt i naturen sammen med barna 2
Johansson, Stina, Oslo, Ad notam Gyldendal, 121-142, 2, c1996, isbn:8241705921; 9788241705922,

Book


Den store boken om astronomi
Newth, Eirik, Brekke, Pål, [Oslo], Gyldendal, 12-47, 180, 2009, isbn:9788252581911; 9788252571547; 9788205386396,
View online

Book


Fuglesang : 150 norske fugler : beskrivelse og lyder
Svensson, Lars, Jan Pedersen (1957-), [Oslo], Cappelen Damm faktum, 192 s., 2013, isbn:9788202399337,
brukt i kurset, ikkje eksamenspensum
View online

Book


Gyldendals store nordiske flora
Mossberg, Bo, Stenberg, Lennart, Oslo, Gyldendal, 975 s., 2018, isbn:978-82-05-51139-2,
brukt på kurset, ikkje pensum til eksamen