MGL1VIT301 Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer

Alle versjoner:
MGL1VIT301 (2025—2026)
MGL1VIT301 (2024—2025)
MGL1VIT301 (2023—2024)
MGL1VIT301 (2022—2023)
MGL1VIT301 (2021—2022)
MGL1VIT301 (2020—2021)

Emnekode: MGL1VIT301

Emnenavn: Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

FoU-oppgaven fra 3. studieåret må være bestått.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i 5-årig grunnskolelærerutdanning.

Innledning

Emnet skal forberede studenten til å nyttiggjøre seg forskning i utøvelse av læreryrket, utvikle kritisk refleksjon og evne til å ta i bruk ny kunnskap. Emnet skal videreutvikle FoU-kompetansen innenfor vitenskapsteori og metode for den forskende lærer som studenten har opparbeidet de tre første studieårene. Studenten skal i dette emnet velge tema for masterarbeidet, orientere seg i relevant forskningslitteratur og utarbeide egen prosjektplan.  

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapelige tenkemåter og forskningsmetoder som er relevante for lærerprofesjonen 
  • har kunnskap om sentrale kvaliteter ved forskningsprosessen 
  • har oversikt over forskning, teori og metode som er aktuell og relevant for masterarbeidet 

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne, lese, forstå og kritisk vurdere relevant forskningslitteratur for å videreutvikle egen profesjonspraksis 
  • kan presentere og drøfte en problemstilling og forstå sammenhengen mellom valgt problemstilling, forskningsmetode(r) og etisk ansvar 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for og innsikt i vitenskapelige arbeidsmåter og forskningsetiske normer  
  • kan bidra aktivt og konstruktivt i en faglig samtale om forsknings- og utviklingsarbeid 
  • kan utøve avansert kildekritikk 

Innhold

Det gis innføring i ulike kunnskapsteoretiske retninger innenfor profesjonsrettet FoU, der forskningsetikk, vitenskapsteoretiske tradisjoner og grunnbegreper blir presentert og diskutert. 

Det gis generell innføring i ulike typer forskningsmetoder. 

Gjennom arbeidet med prosjektplanen får studentene innsikt i hvordan forskningsplanlegging og forskningsformidling er en del av en vitenskapelig arbeidsprosess.  

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes forskjellige arbeids- og undervisningsformer, bl.a. selvstudium, studentframlegg med respons fra medstudenter og veiledere, veiledning, seminarer og forelesninger. 

Arbeidsomfang

Cirka 400 timer.

Arbeidskrav

  • Det er krav om aktiv deltakelse og frammøte som angitt i undervisningsplanen 
  • Innlevering av to utkast til individuell prosjektplan
  • Presentasjon av egen prosjektplan og tilbakemelding på andres (obligatorisk seminar)

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen. 

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell muntlig eksamen.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Informasjon gis på Canvas.

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk etter søknad.

Praksis

Se praksisplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7. 

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglige ressurser

Book


Å forske på egen praksis : aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet
Marit Ulvik (1953-) (redaktør/bidragsyter), Bergen, Fagbokforlaget, 150, 2022, isbn:9788245039900,
Utvalg 150 s.

Book


Tekstanalyse for samfunnsvitere
Bratberg, Øivind, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 166., [2021], isbn:9788202710880,
kap. 1-3, 6-7

Book


Forskningsmetode for masterstudenter i lærerutdanningen
Postholm, May Britt, Jacobsen, Dag Ingvar, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 300, 2018, isbn:978-82-02-57586-1,
Kap. 2-3, 5-11

Book


Å tenke om metode : menneskevitenskapelig forskning for fremtidige lærere
Harstad, Ola, Bergen, Fagbokforlaget, 165, 2022, isbn:9788245022865,

Book Chapter


Masteroppgaven - fra forskningsskisse til forskningsprosjekt
Krogtoft, Marit, Marit Krogtoft (1960-) og Jarle Sjøvoll (redaktør), Masteroppgaven - fra forskningsskisse til forskningsprosjekt, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 266 s., 2018, 27-44, isbn:978-82-02-59212-7,

Book Chapter


Vitenskapelig skriving
Krogtoft, Marit, Marit Krogtoft (1960-) og Jarle Sjøvoll (redaktør), Vitenskapelig skriving, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 266 s., 2018, 45-76, isbn:978-82-02-59212-7,

Article


Evidensbasert undervisning – eit filosofisk forsvar
Bøyum, Steinar, 69-77, Nytt norsk tidsskrift, 1, 30, 2013-03-07, 69-77,
View online

Website


Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi
NESH,
View online

Article


Fra forskningskunnskap til pedagogisk praksis
Ogden, Terje,
View online

Book Chapter


Intervensjonsbegrepet i fire kvalitative forskningsdesign
Øgreid, A. K., Cecilie Dalland (1972-) (redaktør/forfatter av forord), Intervensjonsbegrepet i fire kvalitative forskningsdesign, Oslo, Universitetsforlaget, 364 sider, [2021], 209-238, isbn:978-82-15-04750-8,

Article


Evidensbasert undervisning – eit filosofisk forsvar
Bøyum, Steinar, 69-77, Nytt norsk tidsskrift, 1, 30, 2013-03-07, 69-77,
View online

Book


Metodelosen : om valg av forskningsmetode i lærerutdanning
Julie Ane Ødegaard Borge ctb (1983-) (redaktør/forfatter av forord), Bergen, Fagbokforlaget, 1-23, 2024, isbn:978-82-450-4907-7,

Book


Håndbok i forskningsetikk og databehandling
Haugen, Heidi Østbø, Skilbrei, May-Len, Bergen, Fagbokforlaget, 233 sider, 2021, isbn:9788245034516,

Book


Hvordan skrive en litteraturgjennomgang? en praktisk guide
Persson, Mats, Oslo, Universitetsforlaget, 159 sider, [2021]; © 2021, isbn:978-82-15-04139-1,

Book


Det kvalitative forskningsintervju
Kvale, Steinar, Brinkmann, Svend, Oslo, Gyldendal akademisk, 381 s., 2015, isbn:978-82-05-46354-7,

Book Chapter


Fra Sannhet og metode: Opphøyelsen av forståelsens historisitet til hermeneutisk prinsipp.
Gadamer, Hans-Georg, Sissel Lægreid (1952-) (red.), Fra Sannhet og metode: Opphøyelsen av forståelsens historisitet til hermeneutisk prinsipp., Oslo, Spartacus, 389 s., 2001, 115-136, isbn:9788243001923; 8243001921; 9788243002135; 8243002138,

Book


Bare søk! : praktisk veiledning i å gjennomføre litteraturstudie
Støren, Ingeborg, [Oslo], Cappelen Damm, 71 s., 2013, isbn:9788202428952,

Book


Kvalitative metoder : planlegging, gjennomføring og etisk refleksjon
Skilbrei, May-Len, Bergen, Fagbokforlaget, 237 sider, [2019], isbn:978-82-450-2284-1,

Book


The two cultures / [electronic resource]
Snow, C. P., Stefan Collini (1947-) (writer of introduction.), Cambridge :, Cambridge University Press, 107, 1969., isbn:0-511-09214-8; 0-511-00111-8; 0-511-81994-3,
View online

Book Chapter


Humaniora og videnskabsteorien
Kjørup, Søren, Kjørup, Søren, Humaniora og videnskabsteorien, Frederiksberg, Roskilde Universitetsforlag, 225 s., 1, 2008, 11-24, isbn:9788778673510,

Book


Innføring i pedagogisk forskningsmetode : en hjelp til kritisk tolking og vurdering
Kleven, Thor Arnfinn, Hjardemaal, Finn, Bergen, Fagbokforl, 225 s., cop. 2018, isbn:978-82-450-2379-4,

Book


What is qualitative research?
Hammersley, Martyn,, London :, Bloomsbury Academic, 1 online resource (136 p.), 2013., isbn:1-84966-607-5; 1-283-85318-3; 1-84966-609-1,
View online

Book


Forskningsmetode for lærerstudenter: å utvikle ny kunnskap i forskning og praksis
Gleiss, Marielle Stigum, Sæther, Elin, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 224 sider, [2021], isbn:9788202572525,
Kap 7 er aktuell for økten om spørreundersøkelse

Book


Deltagende observasjon
Fangen, Katrine, Bergen, Fagbokforl, 300 s., 2010, isbn:978-82-450-1001-5,

Book


Observasjon som metode : i lærerutdanningene
Dalland, Cecilie, Hølland, Silje; Mifsud, Louise, Bergen, Fagbokforlaget, 134 sider, [2023]; © 2023, isbn:9788245037906,

Book


Hvordan gjøre dokumentanalyse : en praksisorientert metode
Asdal, Kristin, Reinertsen, Hilde, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 276 sider, 2020, isbn:9788202543631,

Book


Diskursens orden : tiltredelsesforelesning holdt ved Collège de France 2. desember 1970
Foucault, Michel, Espen Schaanning (1955-) (medarb./oversetter), Oslo, Spartacus, 61 s., 3, 1999, isbn:8243001301,