MGL5MA102 Matematikk 1, modul 2 5-10
Alle versjoner:
MGL5MA102 (2025—2026)
MGL5MA102 (2024—2025)
MGL5MA102 (2023—2024)
MGL5MA102 (2022—2023)
MGL5MA102 (2021—2022)
MGL5MA102 (2020—2021)
MGL5MA102 (2019—2020)
MGL5MA102 (2018—2019)
MGL5MA102 (2017—2018)
Emnekode: MGL5MA102
Emnenavn: Matematikk 1, modul 2 5-10
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt fag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn, men obligatorisk for studenter med matematikk som undervisningsfag (enten masterfag eller andre undervisningsfag).
Innledning
I matematikk 1 arbeides det med matematikkdidaktiske og matematikkfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 5-10. Matematikk 1 er delt i tre moduler à 10 studiepoeng.
Den andre modulen fokuserer særlig på emnene geometri, måling, statistikk, sannsynlighet og bevisføring innenfor matematikk. I tillegg berører modulen grunnleggende matematikkdidaktiske tema gjennom arbeid med de matematikkfaglige emnene. Målet med denne modulen er å utvikle studentenes matematiske forståelse og undervisningskunnskap innen disse matematiske emnene på et faglig nivå som er representativt for mellom- og ungdomstrinnet. Kjerneelementer fra læreplanen i matematikk er sentrale i emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har dybdekunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, med fokus på geometri, måling, statistikk og sannsynlighet.
- har kunnskap om ulike sider av geometri, både knyttet til målinger og beregninger, og geometriske bevis.
- har kunnskap om statistikk og sannsynlighetsregning med innsikt i hva som kjennetegner tilfeldighet og usikkerhet.
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler, med spesielt fokus på dynamisk geometriprogram
- har kunnskap om algoritmisk tenkning og hvordan dette kan brukes i programmering for å fremme elevers matematiske forståelse
- har kunnskap om matematiske læring- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole og om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende matematikkfaglige kunnskaper på et høyere nivå enn grunnskole.
- har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på kjerneelementer, variasjon og elevaktivitet
- kan reflektere rundt og bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratiskkompetanse
Innhold
Innholdet bygger på gjeldende læreplan i matematikk for grunnskolen, samt beskrivelsen av faget Matematikk 1 i Nasjonale retningslinjer for GLU 5-10.
Blant annet jobbes det med følgende matematiske temaer:
- Måling og måleusikkerhet
- Omkrets, areal og volum - praktiske og teoretiske tilnærminger
- Egenskaper og definisjoner ved geometriske figurer
- Trigonometri
- Bevis i geometri
- Sannsynlighetsmodeller ved uniform og binomisk sannsynlighet
- Kombinatorikk
- Beskrivende statistikk
Det jobbes også med følgende fagdidaktiske temaer:
- Van Hiele-modellen
- Problemløsning som arbeidsmetode
- Oppbygging av argumentasjon og bevis i matematikk
- Digitale ferdigheter knyttet til bruk av dynamisk geometriprogram
- Programmering i matematikk
Arbeids- og undervisningsformer
Detaljert informasjon om organisering av undervisning blir publisert i undervisningsplaner ved emnets oppstart. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminarer, diskusjoner og arbeid med oppgaver individuelt og i grupper. Det forutsettes også selvstudium.
Gjennom studiet legges det opp til variasjon i arbeidsformene for å ruste kandidaten til fremtidig yrkesliv.
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca.300 timer
Arbeidskrav
Kandidaten skal gjennomføre følgende obligatoriske arbeidskrav:
- En tverrfaglig praksisoppgave.
- To matematikkfaglige oppgaver i kursets fagstoff.
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, art og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver og prosjekt må være godkjente før studenten kan gå opp til skriftlig eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell, skriftlig eksamen på 6 klokketimer.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Skrivesaker, kalkulator uten grafisk display, LK20, passer, linjal, gradskive og inntil 1 A-4 side med notater.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Her henvises til egen praksisplan for grunnskolelærerutdanningen og beskrivelse av praksisoppgave.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglige ressurser
Document
Læreplan i matematikk 1.–10. trinn (MAT01-05)
Kunnskapsdepartementet, 2019,
View online
Book
QED 1-7 : matematikk for grunnskolelærerutdanningen Bind 1
Trond Stølen Gustavsen (1970-) (redaktør), Oslo, Cappelen Damm akademisk, 822 sider, Bind 1, 2022, isbn:9788202491888,
Denne boken er kjernelitteratur både på Ma101 og Ma102
Book Extract
QED 5-10 matematikk for grunnskolelærerutdanningen B. 1
Hinna, Kristin, Rinvold, Reinert A.; Gustavsen, Trond Stølen, Kristiansand, Høyskoleforl, 142 sider, B. 1, 2011, 419-842, isbn:978-82-7634-890-3,
Utdrag i kompendium: s. 496-516, 570-582, 604-641, 712-723, 798-842.
Article
Programmering i LK20
Flø, Ellen Egeland, Tangenten, Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 1, 32, 2021, 3-9,
Direkte til artikkel: http://tangenten.no/wp-content/uploads/2021/12/tangenten_1_2021_Flo.pdf
View online
Article
Programmering og matematikk
Stenseth, B.; Kaufmann, O. T.; Forsström, S. E., Tangenten – tidsskrift for matematikkundervisning, 2, 30, 2019, 7-12,
Direkte til artikkel: https://tangenten.no/wp-content/uploads/2021/12/tangenten-2-2019-Stenseth-et-al.pdf
View online
Book Chapter
Bevis og generalisering i skolen – utfordringer og muligheter
Hovik, E. K.; Solem, I. H., Ellen Konstanse Hovik (1957-) (redaktør), Bevis og generalisering i skolen – utfordringer og muligheter, Oslo, Cappelen Damm, 204 sider, [2021], 48-62, isbn:9788202697167,
Kapittel 3 – i kompendium
Book Chapter
Å identifisere dybdelæring i en undersøkende matematikkoppgave på ungdomstrinnet
Maugesten, M. & Nordbakke, M., Elise Klaveness (1973-) (redaktør), Å identifisere dybdelæring i en undersøkende matematikkoppgave på ungdomstrinnet, Bergen, Fagbokforlaget, 373 sider, [2019], 57-76, isbn:978-82-450-2452-4,
Kompendium
Book Chapter
Matematiske aktiviteter med lav inngangsterskel og stor takhøyde
Nosrati, M., Elise Klaveness (1973-) (redaktør), Matematiske aktiviteter med lav inngangsterskel og stor takhøyde, Bergen, Fagbokforlaget, 373 sider, [2019], 77-89, isbn:978-82-450-2452-4,
Kompendium
Document
Å undervise matematisk problemløsning
Torkildsen, S. H., Matematikksenteret, 2017,
View online
Book Chapter
Oppgaver som fremmer resonnering og problemløsning
Wæge, Kjersti, Nosrati, Mona, Oppgaver som fremmer resonnering og problemløsning, Oslo, Universitetsforl, 154 s., cop. 2018, 79-90, isbn:978-82-15-02619-0,
Kompendium
Book Extract
Matematik for lærerstuderende : Delta 2.0 Fagdidaktik, 1.-10. klasse
Jeppe Skott (forfatter), Skott, Jeppe; Skott, Charlotte Krog; Jess, Kristine; Hansen, H.C, [Frederiksberg], Samfundslitteratur, 519 s., 2018, 179-210, isbn:978-87-593-3155-2,
Utdrag i kompendium. Kap. 5 - Matematikundervisning
Book Extract
Matematik for lærerstuderende : Delta 2.0 Fagdidaktik, 1.-10. klasse
Jeppe Skott (forfatter), Skott, Jeppe; Skott, Charlotte Krog; Jess, Kristine; Hansen, H.C, [Frederiksberg], Samfundslitteratur, 519 s., 2018, 211-238, isbn:978-87-593-3155-2,
Utdrag i kompendium. Kap. 6 - At arbejde med oplæg til elevaktivitet
Book
Programmering i Python : algoritmer og kode
Skrindo, Knut, Weider, Øystein Johannes, [Oslo], Lærebokforlaget, 255 sider, 2023, isbn:9788269333008,
Denne boken er kjernelitteratur både på Ma101 og Ma102
View online
Document
Undervisning – Planlegging, prosess og produkt
Torkildsen, S. H. & Stedøy, I. M., Matematikksenteret, 2017,
View online
Website
Matematikksenteret
View online
Website
MatteLIST
View online
Website
Mashov
Ellef Fange Gjelstad,
View online