MGL5NO201 Norsk 2, modul 1 5-10, Språk og språkdidaktikk 2
Alle versjoner:
MGL5NO201 (2025—2026)
MGL5NO201 (2024—2025)
MGL5NO201 (2023—2024)
MGL5NO201 (2022—2023)
MGL5NO201 (2021—2022)
MGL5NO201 (2020—2021)
MGL5NO201 (2019—2020)
MGL5NO201 (2018—2019)
Emnekode: MGL5NO201
Emnenavn: Norsk 2, modul 1 5-10, Språk og språkdidaktikk 2
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Sjå programplan
Relevans i studieprogrammet
Valfritt fag i grunnskolelærarutdanninga 5-10
Innleiing
Emnet Språk og språkdidaktikk 2 vil ha særleg fokus på språklege endringsprosessar, på fleirspråklegheit og på språkdidaktikk. Ungdomstrinnet vil stå sterkt i fokus.
Læringsutbytte
Ved NLA Høgskolen går Norsk 2, 5-10 (30 sp) over to semester i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 2 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Språk og språkdidaktikk 2» har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om Norge og Norden som fleirspråkleg samfunn, med samisk, nasjonale minoritetsspråk og nordiske nabospråk
- har brei kunnskap om norsk språkhistorie i eldre og nyare tid
- har kunnskap om språklege endringsprosessar, geografisk og sosial variasjon, og om normeringsproblematikk for nynorsk og bokmål
- har kunnskap om samanhengen mellom språk og identitet
- kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i språklege emne
Ferdigheiter
Studenten
- kan bruke kunnskap om norsk språkhistorie til å bidra til at elever utviklar nasjonal og kulturell identitet og tilhøyrsel
- kan bruke kunnskap om språkleg variasjon og endring til å fremme respekt for variasjon og mangfald hos elevar
- kan bruke kunnskap om fleirspråklegheit og fleirspråkleg praksis i tilrettelegging for ei samansett og fleirkulturell elevgruppe
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant norskfagleg forskingslitteratur
- kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskulelærarpraksis
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i grunnskolefagets historie og i sentrale faglege, fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillingar
- kan leggje til rette for at alle elevar på mellom- og ungdomstrinnet vidareutviklar grunnleggjande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som deltek aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan vurdere eigen praksis som norsklærar med utgangspunkt i gjeldande læreplanar og faglege kunnskapar og innsikter
- kan reflektere over val av metode og relevant vitskapsteori i norskfagleg forskings- og utviklingsarbeid
- kan planleggje, gjennomføre og vurdere fagleg utviklingsarbeid i møte med framtidas skule
Innhald
Emnet Språk og språkdidaktikk 2 vil ha særleg fokus på språkleg variasjon (geografisk, sosiolingvistisk og diakron) og det fleirspråklege samfunnet, i eit didaktisk perspektiv.
Studentane skal utvikle både sin eigen språkbruk og kunnskapen sin om språk og tekst.
Dei skal bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med andre fag og i praksisfeltet.
Språkemnet kan samarbeide med andre norskemne om språkleg analyse av tekster.
Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der det er naturleg.
Arbeids- og undervisingsformer
Førelesingar
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Grunnskulepraksis
Sjølvstudium
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca. 300 timar (dette omfattar også sjølvstudium).
Arbeidskrav
Obligatoriske arbeidskrav:
- breiddetest
- seminarinnlegg med skriftleg innlevering
- gruppediskusjon
- skriftleg didaktisk oppgåve eller praksisoppgåve
Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisningsplanen. Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart.
Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikkje godkjent.
Avsluttande vurdering
Skuleeksamen, individuell, 5 timar. Skuleeksamenen skal skrivast på den målforma som vert oppgjeve ved semesterstart.
Vurderingsuttrykk avsluttande vurdering
Skriftleg eksamen vurderast med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Tillatte hjelpemiddel
Læreplan for Kunnskapsløftet og bokmåls- og nynorskordbok.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Sjå relevante læringsutbytteformuleringar og elles eigen praksisplan.
Evaluering av emnet
Emnet vert evaluert etter kriterium i NLA Høgskolens kvalitetssystem. I tillegg kan emneansvarleg gjennomføre mindre evalueringar. Studentane kan gje tilbakemeldingar på emnet i samband med undervisning og til emneansvarleg.
Kan takast som enkeltemne
Nei.
Litteratur og faglege ressursar
Book Chapter
Kap. 1-7
Otnes, Hildegunn, Aamotsbakken, Bente, Kap. 1-7, Oslo, Samlaget, 285 s., 2017, 12-185, isbn:978-82-521-8505-8,
Book Chapter
Kap. 13 Flerspråklighet i skolen
Kjelaas, I., Kap. 13 Flerspråklighet i skolen, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 231-244, isbn:9788215052755,
Book Chapter
Kap. 11. Det norske språklandskapet: variasjon i tale og skrift
Solheim, r. og S. Hårstad, Kap. 11. Det norske språklandskapet: variasjon i tale og skrift, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 197-210, isbn:9788215052755,
Book Extract
Språkmøte : innføring i sosiolingvistikk
Mæhlum, B., G. Akselberg, U. Røyneland, H. Sandøy, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 11-14, isbn:9788202283445,
Book Chapter
Kap 1. Språk og dialekt
Røyneland, U., Kap 1. Språk og dialekt, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 15-34, isbn:9788202283445,
Book Chapter
Kap. 6. Språk og identitet
Mæhlum, b., Kap. 6. Språk og identitet, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 105-126, isbn:9788202283445,
Book Chapter
Kap. 3. Språk- og dialektkontakt
Røyneland, U., Kap. 3. Språk- og dialektkontakt, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 47-72, isbn:9788202283445,
Book Chapter
Kap 7. Talevariasjon, register og medvit
Akselberg, G., Kap 7. Talevariasjon, register og medvit, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 127-147, isbn:9788202283445,
Book Chapter
Kap 9. Skriftvariasjon
Sandøy, H., Kap 9. Skriftvariasjon, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 167-193, isbn:9788202283445,
Book Chapter
Kap. 8. Talevariasjon i Noreg
Akselberg, G., Kap. 8. Talevariasjon i Noreg, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 149-166, isbn:9788202283445,
Book Chapter
Kap 10. Språkendring
Sandøy, H., Kap 10. Språkendring, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 195-219, isbn:9788202283445,
Book Chapter
Kap 11. Kontakt og spreiing
Sandøy, H., Kap 11. Kontakt og spreiing, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 221-240, isbn:9788202283445,
Article
"[...] en enkel og saklig innføring i norsk språkhistorie" : språkhistorie som norskdidaktisk emne - et faghistorisk utsyn
Stian Hårstad (forfatter), 17, Acta didactica Norge [elektronisk ressurs], Vol. 10, nr. 3 (2016), 2016, 17 s.
View online
Article
Standardising Kven: Participation and the role of users
Lane, P., Sociolinguistica: Internationalis Jahrbuch für Europaeische Soziolingvstik 30.1. (s. 105-124),
View online
Book Chapter
Kap. 1-2
Mæhlum, Brit, Unn Røyneland (1967-), Kap. 1-2, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 200 s., 2012, 11-43, isbn:9788202349417,
Book Chapter
Kap. 7 Dialektendringer
Mæhlum, Brit, Unn Røyneland (1967-), Kap. 7 Dialektendringer, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 200 s., 2012, 123-145, isbn:9788202349417,
Book
Nabospråk og nabospråkundervisning
Hårstad, Stian, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 77 sider, [2021], isbn:9788202711764,
Book Chapter
Kap. 4. Flerspråklighet på samfunnsnivå
Engen, Thor Ola, Lars Anders Kulbrandstad (1948-), Kap. 4. Flerspråklighet på samfunnsnivå, Oslo, Gyldendal akademisk, 307 s., 2004, 82-110, isbn:978-82-05-33264-5; 8205332649,
Book Chapter
Kap. 5. Minoritetsspråk i Norge
Engen, Thor Ola, Lars Anders Kulbrandstad (1948-), Kap. 5. Minoritetsspråk i Norge, Oslo, Gyldendal akademisk, 307 s., 2004, 111-147, isbn:978-82-05-33264-5; 8205332649,
Book Chapter
Den samiske språkfamilien
Nymark, Johannes, Rolf Theil (1946-), Den samiske språkfamilien, Bergen, Fagbokforl, 303 s., nr. 187, cop. 2011, 32-66, isbn:9788245011463,
Book Chapter
Kap. 1. Språk, språknormer og normering
Omdal, Helge, Vikør, Lars S., Kap. 1. Språk, språknormer og normering, Oslo, Pensumtjeneste, 191 s., 2011, 9-58, isbn:9788213029087; 9788202218140,
Book Chapter
Vil du ha unbrako-nøkkelen min? : IKEA, Dewey og verdiaukande haldningsendringar
Budal, Ingvil Brügger, Vil du ha unbrako-nøkkelen min? : IKEA, Dewey og verdiaukande haldningsendringar, Oslo, Samlaget, S. [92]-103, 2015, [92]-103, isbn:9788252188455,
Book Chapter
Nøytralitet eller nynorsk? Språkpolitiske hovudprinsipp i norskopplæring
Bjørhusdal, Eli, Nøytralitet eller nynorsk? Språkpolitiske hovudprinsipp i norskopplæring, Oslo, Samlaget, S. [104]-119, 2015, [104]-119, isbn:9788252188455,
Book Chapter
Norskspråkleg kompetanse etter LK 06: toskriftskompetanse i alle fag
Skjong, S., Benthe Kolberg Jansson (1952-) (redaktør), Norskspråkleg kompetanse etter LK 06: toskriftskompetanse i alle fag, Oslo, Samlaget, 264 s., cop. 2011, 33-48, isbn:9788252173260,
Book Chapter
Multietnolektisk stil : utviklingstendenser i flerspråklige miljøer
Toril Opsahl (1976-), Multietnolektisk stil : utviklingstendenser i flerspråklige miljøer, Bergen, Fagbokforl, 200 s., nr. 195, cop. 2013, 107-144, isbn:9788245012378,