MGL5NO201 Norsk 2, modul 1 5-10, Språk og språkdidaktikk 2

Alle versjoner:
MGL5NO201 (2025—2026)
MGL5NO201 (2024—2025)
MGL5NO201 (2023—2024)
MGL5NO201 (2022—2023)
MGL5NO201 (2021—2022)
MGL5NO201 (2020—2021)
MGL5NO201 (2019—2020)
MGL5NO201 (2018—2019)

Emnekode: MGL5NO201

Emnenavn: Norsk 2, modul 1 5-10, Språk og språkdidaktikk 2

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Sjå programplan

Relevans i studieprogrammet

Valfritt fag i grunnskolelærarutdanninga 5-10

Innleiing

Emnet Språk og språkdidaktikk 2 vil ha særleg fokus på språklege endringsprosessar, på fleirspråklegheit og på språkdidaktikk. Ungdomstrinnet vil stå sterkt i fokus.

Læringsutbytte

Ved NLA Høgskolen går Norsk 2, 5-10 (30 sp) over to semester i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 2 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Språk og språkdidaktikk 2» har studenten følgjande læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om Norge og Norden som fleirspråkleg samfunn, med samisk, nasjonale minoritetsspråk og nordiske nabospråk
  • har brei kunnskap om norsk språkhistorie i eldre og nyare tid
  • har kunnskap om språklege endringsprosessar, geografisk og sosial variasjon, og om normeringsproblematikk for nynorsk og bokmål
  • har kunnskap om samanhengen mellom språk og identitet
  • kjenner til forskings- og utviklingsarbeid med relevans for norskfaget på 5.-10.-trinn i språklege emne

Ferdigheiter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om norsk språkhistorie til å bidra til at elever utviklar nasjonal og kulturell identitet og tilhøyrsel
  • kan bruke kunnskap om språkleg variasjon og endring til å fremme respekt for variasjon og mangfald hos elevar
  • kan bruke kunnskap om fleirspråklegheit og fleirspråkleg praksis i tilrettelegging for ei samansett og fleirkulturell elevgruppe
  • meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
  • kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant norskfagleg forskingslitteratur
  • kan skrive akademiske fagtekstar og delta i norskfaglege drøftingar knytte til grunnskulelærarpraksis

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i grunnskolefagets historie og i sentrale faglege, fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillingar
  • kan leggje til rette for at alle elevar på mellom- og ungdomstrinnet vidareutviklar grunnleggjande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som deltek aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
  • kan vurdere eigen praksis som norsklærar med utgangspunkt i gjeldande læreplanar og faglege kunnskapar og innsikter
  • kan reflektere over val av metode og relevant vitskapsteori i norskfagleg forskings- og utviklingsarbeid
  • kan planleggje, gjennomføre og vurdere fagleg utviklingsarbeid i møte med framtidas skule

Innhald

Emnet Språk og språkdidaktikk 2 vil ha særleg fokus på språkleg variasjon (geografisk, sosiolingvistisk og diakron) og det fleirspråklege samfunnet, i eit didaktisk perspektiv.

Studentane skal utvikle både sin eigen språkbruk og kunnskapen sin om språk og tekst.

Dei skal bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med andre fag og i praksisfeltet.

Språkemnet kan samarbeide med andre norskemne om språkleg analyse av tekster.

Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der det er naturleg.

Arbeids- og undervisingsformer

Førelesingar

Seminar med aktiv studentdeltaking

Gruppeseminar

Grunnskulepraksis

Sjølvstudium

Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning

Arbeidsomfang

Arbeidsmengde for student: ca. 300 timar (dette omfattar også sjølvstudium).

Arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav:

  • breiddetest
  • seminarinnlegg med skriftleg innlevering
  • gruppediskusjon
  • skriftleg didaktisk oppgåve eller praksisoppgåve

Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisningsplanen. Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart.

Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikkje godkjent.

Avsluttande vurdering

Skuleeksamen, individuell, 5 timar. Skuleeksamenen skal skrivast på den målforma som vert oppgjeve ved semesterstart.

Vurderingsuttrykk avsluttande vurdering

Skriftleg eksamen vurderast med gradert karakter A til F, der F er stryk.

Tillatte hjelpemiddel

Læreplan for Kunnskapsløftet og bokmåls- og nynorskordbok.

Eksamensspråk

Norsk.

Praksis

Sjå relevante læringsutbytteformuleringar og elles eigen praksisplan.

Evaluering av emnet

Emnet vert evaluert etter kriterium i NLA Høgskolens kvalitetssystem. I tillegg kan emneansvarleg gjennomføre mindre evalueringar. Studentane kan gje tilbakemeldingar på emnet i samband med undervisning og til emneansvarleg.

Kan takast som enkeltemne

Nei.

Litteratur og faglege ressursar

Book Chapter


Kap. 1-7
Otnes, Hildegunn, Aamotsbakken, Bente, Kap. 1-7, Oslo, Samlaget, 285 s., 2017, 12-185, isbn:978-82-521-8505-8,

Book Chapter


Kap. 13 Flerspråklighet i skolen
Kjelaas, I., Kap. 13 Flerspråklighet i skolen, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 231-244, isbn:9788215052755,

Book Chapter


Kap. 11. Det norske språklandskapet: variasjon i tale og skrift
Solheim, r. og S. Hårstad, Kap. 11. Det norske språklandskapet: variasjon i tale og skrift, Oslo, Universitetsforlaget, 2021, 197-210, isbn:9788215052755,

Book Extract


Språkmøte : innføring i sosiolingvistikk
Mæhlum, B., G. Akselberg, U. Røyneland, H. Sandøy, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 11-14, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Kap 1. Språk og dialekt
Røyneland, U., Kap 1. Språk og dialekt, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 15-34, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Kap. 6. Språk og identitet
Mæhlum, b., Kap. 6. Språk og identitet, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 105-126, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Kap. 3. Språk- og dialektkontakt
Røyneland, U., Kap. 3. Språk- og dialektkontakt, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 47-72, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Kap 7. Talevariasjon, register og medvit
Akselberg, G., Kap 7. Talevariasjon, register og medvit, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 127-147, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Kap 9. Skriftvariasjon
Sandøy, H., Kap 9. Skriftvariasjon, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 167-193, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Kap. 8. Talevariasjon i Noreg
Akselberg, G., Kap. 8. Talevariasjon i Noreg, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 149-166, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Kap 10. Språkendring
Sandøy, H., Kap 10. Språkendring, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 195-219, isbn:9788202283445,

Book Chapter


Kap 11. Kontakt og spreiing
Sandøy, H., Kap 11. Kontakt og spreiing, Oslo, Cappelen akademisk forl, 264 s., 2008, 221-240, isbn:9788202283445,

Article


"[...] en enkel og saklig innføring i norsk språkhistorie" : språkhistorie som norskdidaktisk emne - et faghistorisk utsyn
Stian Hårstad (forfatter), 17, Acta didactica Norge [elektronisk ressurs], Vol. 10, nr. 3 (2016), 2016, 17 s.
View online

Article


Standardising Kven: Participation and the role of users
Lane, P., Sociolinguistica: Internationalis Jahrbuch für Europaeische Soziolingvstik 30.1. (s. 105-124),
View online

Book Chapter


Kap. 1-2
Mæhlum, Brit, Unn Røyneland (1967-), Kap. 1-2, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 200 s., 2012, 11-43, isbn:9788202349417,

Book Chapter


Kap. 7 Dialektendringer
Mæhlum, Brit, Unn Røyneland (1967-), Kap. 7 Dialektendringer, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 200 s., 2012, 123-145, isbn:9788202349417,

Book


Nabospråk og nabospråkundervisning
Hårstad, Stian, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 77 sider, [2021], isbn:9788202711764,

Book Chapter


Kap. 4. Flerspråklighet på samfunnsnivå
Engen, Thor Ola, Lars Anders Kulbrandstad (1948-), Kap. 4. Flerspråklighet på samfunnsnivå, Oslo, Gyldendal akademisk, 307 s., 2004, 82-110, isbn:978-82-05-33264-5; 8205332649,

Book Chapter


Kap. 5. Minoritetsspråk i Norge
Engen, Thor Ola, Lars Anders Kulbrandstad (1948-), Kap. 5. Minoritetsspråk i Norge, Oslo, Gyldendal akademisk, 307 s., 2004, 111-147, isbn:978-82-05-33264-5; 8205332649,

Book Chapter


Den samiske språkfamilien
Nymark, Johannes, Rolf Theil (1946-), Den samiske språkfamilien, Bergen, Fagbokforl, 303 s., nr. 187, cop. 2011, 32-66, isbn:9788245011463,

Book Chapter


Kap. 1. Språk, språknormer og normering
Omdal, Helge, Vikør, Lars S., Kap. 1. Språk, språknormer og normering, Oslo, Pensumtjeneste, 191 s., 2011, 9-58, isbn:9788213029087; 9788202218140,

Book Chapter


Vil du ha unbrako-nøkkelen min? : IKEA, Dewey og verdiaukande haldningsendringar
Budal, Ingvil Brügger, Vil du ha unbrako-nøkkelen min? : IKEA, Dewey og verdiaukande haldningsendringar, Oslo, Samlaget, S. [92]-103, 2015, [92]-103, isbn:9788252188455,

Book Chapter


Nøytralitet eller nynorsk? Språkpolitiske hovudprinsipp i norskopplæring
Bjørhusdal, Eli, Nøytralitet eller nynorsk? Språkpolitiske hovudprinsipp i norskopplæring, Oslo, Samlaget, S. [104]-119, 2015, [104]-119, isbn:9788252188455,

Book Chapter


Norskspråkleg kompetanse etter LK 06: toskriftskompetanse i alle fag
Skjong, S., Benthe Kolberg Jansson (1952-) (redaktør), Norskspråkleg kompetanse etter LK 06: toskriftskompetanse i alle fag, Oslo, Samlaget, 264 s., cop. 2011, 33-48, isbn:9788252173260,

Book Chapter


Multietnolektisk stil : utviklingstendenser i flerspråklige miljøer
Toril Opsahl (1976-), Multietnolektisk stil : utviklingstendenser i flerspråklige miljøer, Bergen, Fagbokforl, 200 s., nr. 195, cop. 2013, 107-144, isbn:9788245012378,