MGL5NO202 Norsk 2, modul 2 5-10, Litteratur og litteraturdidaktikk 2
Alle versjoner:
MGL5NO202 (2025—2026)
MGL5NO202 (2024—2025)
MGL5NO202 (2023—2024)
MGL5NO202 (2022—2023)
MGL5NO202 (2021—2022)
MGL5NO202 (2020—2021)
MGL5NO202 (2019—2020)
Emnekode: MGL5NO202
Emnenavn: Norsk 2, modul 2 5-10, Litteratur og litteraturdidaktikk 2
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Norsk 1 GLU 5-10
Relevans i studieprogrammet
Valfritt fag i grunnskolelærarutdanninga 5-10
Innledning
Emnet Litteratur og litteraturdidaktikk 2 vil fokusere særleg på historiske perspektiv i litteraturstudiet og på litteraturdidaktikk. Litteraturundervisning og litteraturarbeid på ungdomstrinnet vil stå særleg i fokus.
Læringsutbytte
Ved NLA Høgskolen går Norsk 2, 5-10 (30 sp) over to semester i tre modular á 10 studiepoeng. Læringsutbyteformuleringane slik dei er formulerte i Nasjonale retningsliner for grunnskolelærarutdanning 5.-10. trinn er tilpassa dei tre modulane som utgjer Norsk 2 ved NLA Høgskolen. Etter fullført emne «Litteratur og litteraturdidaktikk 2» har studenten følgjande læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har brei kunnskap om kva som kjenneteiknar eit variert tekstutval: munnlege, skriftlege og multimodale tekstar; skjønnlitterære tekstar og sakprosa i ulike sjangrar og medium; tekstar frå fortid og notid
- har brei kunnskap om litteraturhistorie og litteratur frå ulike tider - for barn, unge og vaksne
- har brei kunnskap om litteraturteori og litteraturdidaktikk
Ferdigheiter
Studenten
- kan bruke relevant kunnskap om tekst og kontekst i analyse av munnlege, skriftlege og multimodale tekstar
- kan lese og analysere litterære tekstar i frå ulike perspektiv og for ulike formål
- kan leggje til rette for at elevar vert kjende med eit breitt tekstutval frå ulike kulturar og ulike tider med hovudvekt på norsk litteratur (norsk og samisk i omsetjing)
- kan vurdere og velje litterære tekstar i undervisningssamanheng og grunngje vala norskfagleg
- kan formidle litteratur og leggje til rette for at elevane kan utøve og utvikle litterær kompetanse
- kan vurdere relevante norskfaglege læremiddel med tanke på læring for alle elevar
- kan nytte nynorsk og bokmål skriftleg og undervise elevar i begge målformer
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant norskfagleg forskingslitteratur og skrive akademiske fagtekstar
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i skulefagets historie og eigenart som språk-, kultur-, litteratur- og danningsfag
- kan formidle fagstoff om språk, litteratur, tekstar og medium i relevante uttrykksformer
- kjenner til fagdidaktisk forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte forskingsetiske problemstillingar
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere fagleg og tverrfagleg utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre
Innhold
Modulen Litteratur og litteraturdidaktikk 2 vil fokusere særleg på litterær utvikling gjennom historia. Studentane skal arbeide med eit breitt utval litterære tekstar og utvide eigen kunnskap om språk, tekst og form, og bruke og reflektere over denne kunnskapen i møte med praksis, særleg på ungdomstrinnet, og andre fag.
Norskfaget vil kunne samarbeide med andre fag der det er naturleg.
Arbeids- og undervisningsformer
Førelesingar
Seminar med aktiv studentdeltaking
Gruppeseminar
Grunnskulepraksis
Sjølvstudium
Studentane bør danne kollokviegrupper og organisere samarbeid også utanfor obligatorisk undervisning
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca. 300 timar (dette omfattar også sjølvstudium).
Arbeidskrav
Obligatoriske arbeidskrav:
- problemstilling og disposisjon til eksamensføredrag m/rettleiing
- eit seminarinnlegg med skriftleg innlevering
- levere liste over sjølvvalt pensum
- praksisoppgåve eller skriftleg didaktisk oppgåve
- Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som oppgitt i undervisningsplanen.
Nærare opplysningar om innhald i og tidspunkt for gjennomføring av arbeidskrav vert gjeve i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske arbeidskrav må vere godkjente for at studenten kan gjennomføre eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikkje godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell munnleg eksamen.
Munnleg eksamen er todelt. Den første delen held studenten førebudd føredrag (vekta 40%) med høve for oppfølgingsspørsmål og -samtale frå sensorane. Den andre delen er munnleg utspørring i heile emnet (vekta 60%).
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Individuell, munnleg eksamen vert gjeve gradert karakter frå A - F, der F er ikkje greidd.
Tillatte hjelpemidler
Læreplan for Kunnskapsløftet
Eksamensspråk
Norsk
Praksis
Sjå relevante læringsutbytteformuleringar og elles eigen praksisplan foe MGLU 5-10.
Evaluering av emnet
Emnet vert evaluert etter kriterium i NLA Høgskolens kvalitetssystem. I tillegg kan emneansvarleg gjennomføre mindre evalueringar. Studentane kan gje tilbakemeldingar på emnet i samband med undervisning og til emneansvarleg.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Lucie
Amalie Skram, København, 1888 [2013],
View online
Book
Hedda Gabler
Henrik Ibsen, København, GYLDENDALSKE BOGHANDELS FORLAG (F. HEGEL & SØN), 1890,
View online
Book
Victoria
Knut Hamsun,
View online
Book
Fuglane : roman
Vesaas, Tarjei, [Oslo], Gyldendal, 204 s., 1997, isbn:8205252319,
View online
Book
Ser du dette? : roman
Hansen, Sigrid Agnethe, Oslo, Samlaget, 140 sider, 2020, isbn:9788234001802, Book
Det framande landet : langdikt
Tiller, Carl Frode, Oslo, Aschehoug, 67 sider, [2022], isbn:9788203395543,
View online
Book
Jeppe på bjerget ; Den stundesløse
Holberg, Ludvig, Jan E Byberg (red.), [Oslo], Landslaget for norskundervisning Gyldendal, 160 s., c1991, isbn:9788205192775; 8205192774,
View online
Book
Alice i eventyrland
Carroll, Lewis, Helen Oxenbury (1938-) (illustr./illustratør), Oslo, Omnipax, 206 s., 2003, isbn:8253025815; 8252547532,
View online
Book Chapter
Voluspå
Ivar Mortensson-Egnund (1857-1934) (oversetter), Voluspå, Oslo, Samlaget, 416 s., 2018, 21-30, isbn:978-82-521-9704-4,
View online
Book
Soga om Gunnlaug Ormstunge
Hallvard Magerøy (1916-1994) (medarb.), Oslo, Samlaget, 47 s., 1969, isbn:9788252114669; 8252114660,
View online
Book Chapter
Margit og Tarjei Risvollo
Sejersted, Jørgen Magnus, Eirik Vassenden (1971-), Margit og Tarjei Risvollo, Oslo, Spartacus, 386 s., cop. 2007, 27-34, isbn:9788243002470, Book Chapter
Bendik og Årolilja
Forfatter Utgiver De Norske Bokklubbene, Ivar Havnevik (1941-) (red.), Bendik og Årolilja, [Oslo], Dagens bøker, 586 s., 1998, 79-83, isbn:8273504883,
View online
Book Chapter
Studenten tek ein gruelig hemn over Elena
Boccaccio, Giovanni, Jon Rognlien (1960-) (redaktør), Studenten tek ein gruelig hemn over Elena, Oslo, Samlaget, 136 sider, 2020, 42-67, isbn:9788234003721,
View online
Book Chapter
Kvitebjørn Kong Valemon
P. Chr. Asbjørnsen (1812-1885), Alf Rolfsen (1895-1979) (illustratør), Kvitebjørn Kong Valemon, Oslo, Gyldendal, 93, 1, 1993, 7-14, isbn:8205218471,
View online
Book Chapter
Skjønnheten og udyret
Jorunn Vandvik Johnsen (1939-) (redaktør/forfatter av forord/oversetter), Skjønnheten og udyret, Oslo, Asbjørnsenselskapet, nr. 11, 2018, 132-149, isbn:9788299795395,
View online
Book
Luren [elektronisk ressurs]
Hansen, Maurits, [Jar], Bokselskapno, 1 fil, 2012, isbn:9788283190496,
View online
Book Chapter
Faderen
Bjørnstjerne Bjørnson (1832-1910), Faderen, Oslo, Gyldendal, 298, 2000, 263-267, isbn:8205270945,
View online
Website
Karen. I To Novelletter fra Danmark [elektronisk ressurs]
Kielland, Alexander L., [Jar], Bokselskapno, 1 fil, 2011, 0-0, isbn:9788283190793,
View online
Book Chapter
Kunsten å myrde
Cora Sandel (1880-1974) (forfatter), Janneken Øverland (1946-) (redaktør av samling), Kunsten å myrde, Oslo, Gyldendal, 2020, 56-61, isbn:9788205547308, Book
Øyet i treet : noveller
Liv Køltzow (1945-), Oslo, Aschehoug, 115, 1970,
View online
Book Chapter
Hundene i Tessaloniki
Kjell Askildsen (1929-2021), Hundene i Tessaloniki, Oslo, Oktober, 105, 1996, 7-18, isbn:8257411728,
View online
Book Chapter
Den tyske soldaten
Heivoll, Gaute, Den tyske soldaten, Oslo, Tiden, 247 s., 2015, 235-248, isbn:9788210054785,
View online
Book Chapter
Foran loven
Franz Kafka, Foran loven, 20-22,
View online
Book Chapter
Kjæreste
Bile, Amina, Srour, Sofia Nesrine; Herz, Nancy, Kjæreste, [Oslo], Gyldendal, 159 s., 2017, 63-71, isbn:978-82-05-50574-2, Article
Funksjonshemming og identitet
Jan Grue, Samtiden, 01, 2014, 26-38,
View online
Article
H.K.H. Kronprins Haakons tale under gallamiddagen i anledning Kronprinsparets bryllup (2001)
H.k.h. Haakon Magnus,
View online
Website
Hedda Gabler og Thea Elvsted
Ragna Nielsen,
View online
Article
Helvetes tekopp! Om kommunikasjon, levd livd og litteratur
Solveig Østrem, Samtiden, 1, 2005, 95-103, Book
Norsk litteraturhistorie
Andersen, Per Thomas, Oslo, Universitetsforl, 764 s., 2012, isbn:9788215017044, Book Chapter
Kapittel 1-4
Kåre Kverndokken (1947-) (redaktør), Kapittel 1-4, Bergen; [Oslo], Fagbokforl; Landslaget for norskundervisning, 395 s., 2018, 17-88, isbn:9788245023824,
Hele boka er nyttig, både i praksis i studieløpet og etter endt utdanning. Book
Temainnganger til norskfaget : ei verktøykasse for klasserommet
Sæther, Vibeke, Melvold, Anita, Bergen, Fagbokforlaget, 378 sider, [2020], isbn:9788245033847,
Kapittel 1: Hvorfor jobbe tematisk? (s. 15-37) og deler av Kapittel 3: Dybdelæring: muntlig kommunikasjon (s. 63-98) Book
Litteraturteori
Claudi, Mads Breckan, Bergen, Fagbokforl, 281 s., 192, cop. 2013, isbn:9788245014303, Article
I blindsonen? Om litteraturhistoriens hva, hvordan og hvorfor (ikke).
Claudi, M., Norsklæraren, 2, 43, 1-13,
View online
Article
Barnelitterære ryggmargsrefleksar. Innspel til forskingshistorie - perspektiv på forsking og kritikk
Ingeborg Mjør, Jaerfaella, Universitetsforlaget, 20084-, Nordic journal of childLit aesthetics, 1, 3, 2012-12-19, 20084
View online
Article
I litteraturlaboratoriet. Didaktisk praksis for litterær kompetanse
Lars August Fodstad ; Maja Myhre Thomassen, Cappelen Damm Akademisk NOASP, 86-106, Nordic journal of literacy research, 1, 6, 2020-05-01, 86-106,
View online
Article
Kven drap Germaine?: Seksualitet og makt i «Kunsten å myrde» av Cora Sandel
Gujord, Heming H., 166-180, Tidsskrift for kjønnsforskning, 2, 44, 2020-06-23, 166-180,
View online
Article
Jeg har forstået den sådan, at den ikke skal forstås” – når 6.A. læser Franz Kafka
Martin Blok Johansen, University of Oslo, Acta didactica Norge, 1, 9, 2015-03-01,
View online
Article
Det affektive møtet mellom tekst og lesar: Tre postkritiske inngangar til å velja skjønnlitteratur i morsmålsfaget
Myren-Svelstad, Per Esben, University of Oslo Library, Acta Didactica Norden, 3, 14, 2020-10-05,
View online
Article
Kanontekster i norskundervisningen – fra skjult til dynamisk kanon
Grüters, Anna Ruth ; Myren-Svelstad, Per Esben, 2022,
View online
Article
Norsk kanon og kanondannelse historiske linjer, aktuelle konflikter og utfordringer.
Steinfeld, Torill., TijdSchrift voor Skandinavistiek, 30.1 (2009), 2009,
View online
Book Chapter
Kapittel 1: Jeg leser sakprosa, altså er jeg
Blikstad-Balas, Marte, Tønnesson, Johan L., Kapittel 1: Jeg leser sakprosa, altså er jeg, Oslo, Universitetsforlaget, 195 sider, [2020]; © 2020, 11-31, isbn:9788215036885, Book Chapter
Kapittel 4: Om å lese på kryss og tvers: komparativ litteraturdidaktikk
Samoilow, T. K., Ann Sylvi Larsen (1963-) (redaktør/forfatter), Kapittel 4: Om å lese på kryss og tvers: komparativ litteraturdidaktikk, Oslo, Universitetsforl, 280 s., cop. 2018, 71-83, isbn:978-82-15-03095-1, Book Chapter
Skolen og skriftkulturen
Madssen, K.-A., Skolen og skriftkulturen, Oslo, Universitetsforl, 749 s., B. 2, c1998, 160-167, isbn:8200127524,
View online
Book Chapter
Den tapte tradisjon.
Meldal, P., Den tapte tradisjon., Oslo, Universitetsforl, 770 s., B. 1, c1998, 94-107, isbn:8200127516,
View online
Book Chapter
Pædagogiske heterotopier: Vidensepistemer frå 1800-tallets læsebog til dagens læremidler.
Oxfeldt, E., Norsk lærebokhistorie - en kultur- og danningshistorie (prosjekt), Pædagogiske heterotopier: Vidensepistemer frå 1800-tallets læsebog til dagens læremidler., Oslo, Novus, 210 s., 1, 2008, 104-122, isbn:9788270994922, Article
Litteratur og læring - om faglighet for framtiden.
Skaftun, A., Karlsen, O. og Syversen, E. M., Norsklæraren, 4, 39, 15-20, Book Chapter
Sakprosa i lærebøkene - et historisk perspektiv
Skjelbred, D., Astrid Elisabeth Kleiveland (1972-) (red./redaktør/forfatter av forord), Sakprosa i lærebøkene - et historisk perspektiv, Bergen, Fagbokforl, 437 s., nr. 180, cop. 2010, 55-63, isbn:9788245009217, Book Chapter
Børnebogen i verdenslitteraturen
Stybe, V., Sven Møller Kristensen (1909-), Børnebogen i verdenslitteraturen, København, Gyldendal, 314 s., 1974, 209-242, isbn:8700117617, Book Chapter
Kapittel 7: Sjangerutvikling i nyere tid
Aamotsbakken, Bente, Susanne V Knudsen (1951-), Kapittel 7: Sjangerutvikling i nyere tid, Oslo, Gyldendal akademisk, 167 s., 2008, 105-136, isbn:9788205380615, Book Chapter
Kapittel 3: Hedda - "et uhyggelig fantasifoster"
Eivind Tjønneland, Eivind Tjønneland (1956-) (forfatter), Kapittel 3: Hedda - "et uhyggelig fantasifoster", Oslo, Vidarforlaget, 2022, 65-93, isbn:9788256024056, Book Chapter
Kanonlitteraturen og LK20
Claudi, M. B., Steinfeld, Torill, Claudi, Mads Breckan; Aamotsbakken, Bente, Kanonlitteraturen og LK20, Bergen, Fagbokforlaget, 231 sider, 2022, 209-235, isbn:9788245040111, Book
Norsk barnelitteraturhistorie
Birkeland, Tone, Risa, Gunvor; Vold, Karin Beate, Oslo, Samlaget, 664 s., 2018, isbn:978-82-521-8857-8,