P261 Innføring i spesialpedagogisk arbeid for barn og unge med vekt på grunnlagsproblemer
Alle versjoner:
P261 (2025—2026)
P261 (2024—2025)
P261 (2023—2024)
P261 (2022—2023)
P261 (2021—2022)
P261 (2020—2021)
P261 (2019—2020)
P261 (2018—2019)
P261 (2017—2018)
Emnekode: P261
Emnenavn: Innføring i spesialpedagogisk arbeid for barn og unge med vekt på grunnlagsproblemer
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Forutsetning for å kunne velge dette emnet er at studenten har fullført og bestått:
P101-104 Pedagogiske grunnlagsproblemer(40 sp), eller tilsvarende
og
P259 Tilpasset opplæring, spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk (15 sp) eller tilsvarende.
eller
har lærer- eller barnehagelærerutdanning som gir bachelorkompetanse. Dersom lærerutdanningen er fireårig, kan studenter tas opp på P261 etter å ha fullført og bestått tre år av utdanningen.
Begrenset antall plasser. Studenter på NLAs bachelorprogrammer prioriteres, og er sikret plass om de kvalifiserer. Ved ledige plasser kan det tas opp eksterne søkere. Barnehagelærere prioriteres, og rangeres ved behov etter karakterene i den relevante graden. For øvrige søkere legges rangeringsregler i Forskrift om studier ved NLA Høgskolen til grunn.
Relevans i studieprogrammet
- Valgemne i bachleorgrad i pedagogikk
- Obligatorisk emne i bachelorgrad i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
Innledning
Emnet gir en grunnleggende innføring i spesialpedagogisk arbeid for barn og unge.
«Læringsutbytte» sikrer at studentene ved slutten av studiet har tilegnet seg et visst minimum av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men formålet for studiet omfatter dessuten den personlige tilegnelsen av kunnskapene og de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet.
Innholdet og arbeids- og evalueringsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger i møte med sårbare barn og unge.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- Har bred kunnskap om det relasjonsorienterte perspektivet i møte med barn og unge som strever.
- Har grunnleggende kunnskap om hvilken betydning ulike forståelser av tidlig innsats kan ha for barn og unge med funksjonsnedsettelser og/eller lærevansker.
- Har grunnleggende kunnskap om etiske aspekter ved arbeidet med mennesker med funksjonsnedsettelser.
- Har grunnleggende kunnskap om kartlegging/utredning som utgangspunkt for spesialpedagogiske tiltak, og dilemmaer knyttet til dette.
- Har grunnleggende kunnskap om betydningen av spesialpedagogisk innovasjonsarbeid i opplæringen.
Ferdigheter
Studenten
- Kan anvende faglig kunnskap om de nevnte områder ved praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg.
- Kan presentere og drøfte grunnlagsproblemer innen det spesialpedagogiske fagfeltet innenfor rammen av en akademisk tekst.
- Kan drøfte og ta stilling til det mellommenneskelige samspillet en selv er en del av, i møte med barn med ulike funksjonsnedsettelser og/eller lærevansker og deres foreldre.
Generell kompetanse
Studenten
- Har innsikt i,- og kan utveksle synspunkt på ulike problemstillinger knyttet til tiltak for barn og unge med funksjonsnedsettelser og /eller lærevansker.
- Kan i tråd med etiske krav og formelle retningslinjer delta i planlegging og vurdering av tiltak for barn og unge med funksjonsnedsettelser og /eller lærevansker.
- Kan utveksle synspunkter med bakgrunn i fagområdet og bidra til utvikling av god praksis innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.
Innhold
Med læringsutbyttebeskrivelsene som fokus vil studiet være bygd opp omkring grunnlagstenkning i relasjon til spesialpedagogisk arbeid med vekt på følgende tema:
- Funksjonshemming og lærevansker som fenomen.
- Vitenskapsteoretiske perspektiv på observasjon, vurdering og tidlig innsats (deltaker - tilskuer)
- Makt og avmakt i møte med sakkyndig vurdering og pedagogisk tilrettelegging.
- Verdivurdering og etikk i spesialpedagogisk arbeid.
- Etiske forklaringsmodeller i møte med barn og unge som strever.
- Fagidentitet og profesjonstenkning.
- Innovasjonsarbeid i barnehage og skole i lys av inkludering.
- IOP som del av den spesialpedagogiske tiltakskjeden
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning i tilsammen 7 forelesninger og 5 seminarer, inkludert seminar om akademisk skriving. Seminarene krever aktiv deltakelse i samtaler og drøfting organisert som gruppearbeid.
Arbeidsomfang
450 timer
Arbeidskrav
Aktiv deltakelse på minst 4 av 5 obligatoriske seminarer á ca. 3 timer.
Seminarene er en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid av ulik art. Studentene blir inndelt i relativt faste grupper, og seminarene er bygd opp om sentrale problemstillinger og tema for emnet.
Ved sykdom eller andre tvingende grunner kan deltakelse på ett av fire seminarer erstattes med en alternativ/skriftlig oppgave.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent. Godkjent forutsetter deltakelse på minimum 4 av 5 seminarer.
Avsluttende vurdering
Skriftlig, individuell hjemmeeksamen over tre dager. Akademisk tekst på maksimum 3000 ord.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A-E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk eller skandinaviske språk. Engelsk kan godkjennes etter søknad.
Progresjonskrav
Emnet må være bestått:
- for å få opptak til P291 bacheloroppgave i spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
- og vurdert til C eller bedre for å være kvalifisert til opptak på Master i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk ved NLA Høgskolen. Karakterene fra P261 og P262 inngår som opptaksgrunnlag til dette masterstudiet.
Praksis
Ingen
Studiepoengreduksjon
15 stp. faglig overlapping med P216 Spesialpedagogisk arbeid - behovsutredning og tiltaksutforming
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Litteratur og faglige ressurser
Book
Tidlig innsats i tidlig barndom
Else Johansen Lyngseth (1954-) (redaktør/forfatter av forord), Oslo, Gyldendal, [2022], isbn:9788205553620,
Kap. 2, 7 og 8
Book
Spesialpedagogikk : fagidentitet og samfunnsnytte
Rune Sarromaa Hausstätter (1972-) (redaktør/forfatter av forord/forfatter), [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 173 s., 2016, isbn:978-82-02-49464-3,
Pensum: Kap. 1, 2, 6, 10 og 11
Book
Spesialpedagogikk og etikk : kollektivt ansvar og individuelle rettigheter
Hausstätter, R. S og Reindal, S. M., Kristiansand, Høyskoleforl, 185 s., 2010, isbn:9788276348507,
Pensum: Kap. 2, 4, 8 og 9
Book
Funksjonshemming, kroppen og subjektet : noen grunnlagsproblemer innenfor spesialpedagogikk
Reindal, Solveig Magnus, Bergen, Fagbokforl, 174 s., cop. 2007, isbn:9788245004403,
Hele boken er pensum
Book
Tilpasset opplæring og inkluderende støttesystemer : høyt læringsutbytte for alle elever
Nordahl, Thomas, Overland, Terje, Oslo, Gyldendal, 144, 2021, isbn:978-82-05-54176-4,
Book
Spesialpedagogikkens samfunnsmandat : fra teori til praksis
Hausstätter, Rune Sarromaa, Bergen, Fagbokforlaget, 157 sider, 2023, isbn:9788245037210,
Hele boken
Book
Tidlig innsats i tidlig barndom
Else Johansen Lyngseth (1954-) (redaktør/forfatter av forord), Oslo, Gyldendal, [2022], isbn:9788205553620,
Kap. 2, 7 og 8
Book
Det vurderende øyet : observasjon, vurdering og utvikling i pedagogisk praksis
Bjørndal, Cato R.P., Oslo, Gyldendal akademisk, 167 s., 2017, isbn:9788205500594,
Pensum: Kap. 1 og 8 (til sammen 26 sider).
Book Chapter
Spesialpedagogisk arbeid i grunnskolen.
Nilsen, S., Edvard Befring (1936-) (redaktør), Spesialpedagogisk arbeid i grunnskolen., Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 615-642, isbn:978-82-02-59205-9,
Kap. 25
Book Chapter
Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen
Åmot, I. og Ytterhus, B., Edvard Befring (1936-) (redaktør), Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 715 sider, 2019, 589-642, isbn:978-82-02-59205-9,
Kap. 24
Book Chapter
Fra barnehage til videregående skole - veien ut av jevnaldermiljøet
Wendelborg, D., Jan Tøssebro (1954-) (red./redaktør/forfatter av forord/forfatter), Fra barnehage til videregående skole - veien ut av jevnaldermiljøet, Oslo, Gyldendal akademisk, 269 s., 2014, 35-58, isbn:978-82-05-45898-7,
Article
Profesjonsetiske perspektiver på læreres omtaler av elever
Mosvold, Reidar ; Ohnstad, Frøydis Oma, 26-36, Norsk pedagogisk tidskrift, 1, 100, 2016-02-18, 26-36,
View online
Article
Beretninger om beskyttelse» – Etiske dilemmaer i forskning med sårbare grupper – barn og ungdom
Tangen, Reidun, Norsk pedagogisk tidskrift, 4, 94, 2010-08-23, 318-329,
Denne artikkelen er på 11 s.
View online
Article
Spesialpedagogikk – merkevare i epistemisk drift? Refleksjoner i et barnehageperspektiv
Arnesen, Anne-Lise ; Simonsen, Eva, 115-127, Norsk pedagogisk tidskrift, 2, 95, 2011-05-06, 115-127,
Denne artikkelen er på 10 s.
View online
Website
Veilederen spesialpedagogikk
View online
Website
Individuell plan - Helsedirektoratet
Pensum: Kap. 6
View online
Book Chapter
Kva spesialundervisning handlar om, og kva funksjon den har
Haug, P., Peder Haug (1947-) (redaktør), Kva spesialundervisning handlar om, og kva funksjon den har, Oslo, Samlaget, 414 s., 2017, 386-411, isbn:978-82-521-9411-1,
Dette kapittelet (Kap. 18) er på 25 s.
Book Chapter
Tidlig innsats som systematisk strategi i barnehagen
Hausstätter, R., Hvidsten, B.I.B., Bente I. Borthne Hvidsten (1968-) (redaktør), Tidlig innsats som systematisk strategi i barnehagen, Bergen, Fagbokforlaget, 386 sider, [2021], 49-60, isbn:9788245037234,
Book Chapter
Forebyggende muligheter i barnehagen gjennom kartlegging og tidlig innsats
Johansen, L. E., Forebyggende muligheter i barnehagen gjennom kartlegging og tidlig innsats, 301-317, isbn:9788245028119,
Denne artikkelen/kapittelet er på 16 s.
Book
Retten til individuell plan : samt koordinator, kvalifiseringsprogram og andre planverktøy
Kjellevold, Alice, Liv Jorunn Baggegård Skippervik (1973-) (bidragsyter), Bergen, Fagbokforlaget, 164 sider, [2020]; © 2020, isbn:9788245034295,
Pensum: Kap. 2