RELPED230 Innovasjon og læring i kirkelig kontekst

Alle versjoner:
RELPED230 (2025—2026)
RELPED230 (2024—2025)
RELPED230 (2023—2024)
RELPED230 (2022—2023)
RELPED230 (2021—2022)
RELPED230 (2020—2021)
RELPED230 (2019—2020)
RELPED230 (2018—2019)

Emnekode: RELPED230

Emnenavn: Innovasjon og læring i kirkelig kontekst

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Fullført 60 sp på bachelornivå innenfor PTL, teologi eller lignende.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne 6.semester i Bachelor i praktisk teologi og ledelse, BAPTL

Kan også tas som enkeltemne.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om konkrete og aktuelle utfordringer for innovasjon og læring i kirkelig kontekst, med særlig fokus på norsk kontekst
  • har god kunnskap om konkrete og aktuelle leder- og veilederutfordringer i kirkelig innovasjon herunder rekruttering av frivillige medarbeidere og betydningen av smågrupper
  • har kunnskap om noen sentrale teorier om innovasjon hentet fra læringsteori og økonomisk teori
  • har kunnskap om betydningen av å utvikle ulike fellesskapsformer, som for eksempel smågrupper, som en del av kirkens misjonale karakter
  • har kjennskap til hvordan ulike ekklesiologiske modeller for kirke fortolker betydningen av innovasjon i kirkelig kontekst

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere teologisk over sentrale utfordringer for kirkelig innovasjon i norsk kontekst
  • kan reflektere over hvordan sentrale utfordringer for kirken i Norge kan møtes ved hjelp av kunnskap om innovasjon og ledelse
  • kan reflektere kritisk og konstruktivt over sin rolle som leder og veileder i prosesser i kirken som utfordrer til nyskaping og nytenking
  • kan reflektere over det å motivere medarbeidere i kirkelig kontekst
  • kan vurdere sammenhengen mellom egne ferdigheter, erfaringer, og kunnskaper i møte med lederutfordringer i prosesser som involverer kreativitet og innovasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å lede og veilede prosesser preget av innovasjon
  • kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
  • kjenner til prosesser som fremmer kreativitet og innovasjon

Innhold

Emnet gir en grunnleggende innføring i det å arbeide med innovasjon og læring med kirken som kontekst. Emnet utfordrer til refleksjon over det å lede og veilede prosesser som involverer innovasjon. Gjennom undervisning og praksisrefleksjon arbeider en i dette emnet mot å bevisstgjøre betydningen av innovasjon og det å reflektere både ut fra nyere læringsteori, teori om lederskap og veiledning og teologisk teori i møte med prosesser som innebærer innovasjon i kirkelig kontekst. Gjennom dette emnet gis det også rom for refleksjon over betydningen av ulike fellesskapsformer som rammer for det å utvikle kreativitet og innovasjon i kirkelig kontekst.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har blokkundervisning. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til pensum, gruppearbeid og gruppeøvelser, mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening. I dialog med (evt tidligere) praksiserfaring skal emnet gi hjelp til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for innovasjon og læring i kirkelig kontekst

Arbeidsomfang

Ca. 300 timer.

Arbeidskrav

For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten få godkjent:

  • Et refleksjonsnotat (ca 1000-1500 ord) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller læringsutbytte i emnet.
  • Deltagelse på minst 80% av undervisningen

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

  • Hjemmeeksamen 14 dager: Et essay på 3500-4000 ord til oppgitt tema/problemstilling som vurderes med gradert karakter.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Hjemmeeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk.

Praksis

Ingen.

Studiepoengreduksjon

TEOL230/4TEO230 Innovasjon og kreativitet i kristent ungdomsarbeid - 5 stp

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Litteratur og faglige ressurser

Book


Innovasjonsarbeid : organisasjon, kultur og ledelse
Aasen, Tone Merethe Berg, Amundsen, Oscar, Oslo, Gyldendal akademisk, 208 s., 2015, isbn:9788205472129,
View online

Book


Imagine church : releasing whole-life disciples
Hudson, David Neil, Graham Cray (forfatter av forord), London :, Inter-Varsity Press, 184 sider. :, 2019., isbn:9781844745661 (pbk.),
E-bok fritt tilgjengelig (2012-versjon)
View online

Book


The connecting church 2.0: beyond small groups to authentic community
Lucado, Max ; Frazee, Randy, Zondervan, 2013-03-12, isbn:9780310494355,
Versjon 1 av boka finnes også som lydbok fra Audible: https://www.audible.co.uk/pd/The-Connecting-Church-Audiobook/B004F34O7I?qid=1653905180&sr=1-1&ref=a_search_c3_lProduct_1_1&pf_rd_p=c6e316b8-14da-418d-8f91-b3cad83c5183&pf_rd_r=DAX2FVHE43P2ARCX8D4P
View online

Article


Frivillighet i trosopplæringen ; en refleksjon om samspill mellom ansatte og frivillige
Erling Birkedal, Prismet, 68 (3), 2017, 231-241,
Digitalt kompendium

Article


Understanding and Assessing the Motivations of Volunteers: A Functional Approach
Gil Clary, Journal of Personality and Social Psychology, 74/6, 1998, 1516-1530,
Digitalt kompendium

Article


Metodar for Scenariobygging. Fra foredrag. Fra NTNUs artikkelsamling. Artikkelen bygger på et foredrag holdt september 2008
Anders Ese,
Digitalt kompendium
View online

Book Chapter


Læring
Kaufmann & Kaufmann, Kaufmann & Kaufmann, Læring, 245-284,
Digitalt kompendium

Article


Hvordan lede frivillige i kirken? En verdibasert og praksisorientert modell for kirkelig frivillighetsledelse
Stephen Sirris, Scandinavian Journal for Leadership and Theology, 2015/2, 2015,
Digitalt kompendium

Review


THE CONNECTING CHURCH: Beyond Small Groups to Authentic Community
Jana Riess, New York, PWxyz, LLC, 84-84, Publishers Weekly, 5, 248, 2001-01-29, 84-84,
View online

Review


Book Review: The Connecting Church 2.0: Beyond Small Groups to Authentic Community
Hopkins, Mark, London, England, SAGE Publications, 325-326, Missiology: An International Review, 3, 42, 2014-07, 325-326,
View online

Article


Innovasjon som tilstand
Arild Aspøy, Universitetsforlaget, 22-25, Stat & styring, 1, 2016-03-28, 22-25,
View online

Book


The agile church : spirit-led innovation in an uncertain age
Zscheile, Dwight J., New York :, Morehouse Publishing, XIV, 158 sider ;, [2014], isbn:0819229776 (pbk.); 9780819229779 (pbk.),

Book


Church in life: innovation, mission and ecclesiology
Moynagh, Michael, SCM Press, 2017-07-27, isbn:0334054516,
View online