TAM323B Kirkelig undervisning - med veiledet praksis

Alle versjoner:
TAM323B (2025—2026)
TAM323B (2024—2025)
TAM323B (2023—2024)
TAM323B (2022—2023)
TAM323B (2021—2022)
TAM323B (2020—2021)

Emnekode: TAM323B

Emnenavn: Kirkelig undervisning - med veiledet praksis

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad med 80 studiepoeng fordypning i teologiske emner med et karaktersnitt på C eller høyere (ECTS).

Alternative opptakskrav: Se studieplan for Master in Theology and Ministry og Tilleggsutdanning i kateketikk.

Relevans i studieprogrammet

Valgemene i Master in Theology and Ministry. Studenter som skal kvalifisere seg til katekettjeneste velger dette emnet for å oppfylle kvalifikasjonskravet i Tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for kateket i Den norske kirke § 4.1 d). Merk at kvalifikasjonskravet også angir krav for sammensetning av bachelorgraden.

Obligatorisk emne i Tilleggsutdanning i kateketikk.

Innledning

Dette studieemnet oppfyller sammen med TAM321B Youth Ministry as Theory and Practice - with Internship kravet om 30 studiepoeng praktisk-teologisk utdanning relevant for tjenesten som kateket i Den norske kirke, eller for tilsvarende arbeid i menigheter og organisasjoner.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten:

  • har avansert kunnskap om kirkelig undervisning og trosopplæring i Den norske kirke.
  • har spesialisert kunnskap om kirkelig undervisning i relasjon til offentlig skole og administrasjon, ulike trossamfunn, organisasjoner og frivillighet.
  • har god kjennskap til nyere teoridannelse og metodeutvikling innen kirkelig pedagogikk
  • kan anvende kunnskap fra pedagogikk, psykologi, ledelsesfag og samfunnsfag på en innovativ måte i kirkelig undervisning
  • har god kjennskap til sammenhenger mellom kirkens kår i samfunnet og kirkelig undervisning, historisk og i dag

Ferdigheter

Kandidaten :

  • kan reflektere over sammenhenger mellom teologi og pedagogisk praksis, og pedagogisk teori og kristen opplæringspraksis.
  • tenke strategisk om kirkens plass i den lokale konteksten, og trosopplæringsarbeidets funksjon i kirkens liv
  • kan metoder for å planlegge og strukturere sitt eget arbeid både på kort og lang sikt.
  • behersker metoder for å planlegge og motivere for kollegasamarbeid og frivillighet
  • kan gjøre seg nytte av relevant kunnskap og forskningsresultater fra andre felt enn kirkelig undervisning
  • kan reflektere kritisk omkring planlegging og gjennomføring av større og mindre trosopplæringstiltak og lede unge og voksne i gjennomføringen av disse tiltakene.
  • er tilstrekkelig utstyrt med teori og metode fra forskningsfronten innen kirkelig undervisning og religionspedagogikk til å kunne planlegge et selvstendig og begrenset forskningsprosjekt

Generell kompetanse:

Kandidaten:

  • kan forholde seg til yrkesfaglige etiske problemstillinger innen kirkelig undervisningstjeneste
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter innen kirkelig undervisning for a– gjennomføre arbeidsoppgaver
  • kan kommunisere et selvstendig arbeid og behersker religionspedagogiske språk og begreper
  • kan delta i en faglig debatt om menighetspedagogiske emner
  • kan bidra til en fornyelse av kirkelig undervisning

Innhold

Første hovedfokus i TAM323B er hvordan kontekst former vår kirkelige undervisningspraksis. Hvordan samfunnsforhold og idé-strømninger har formet og former den kirkelige undervisningspraksis

Andre hovedfokus er sammenhenger mellom kontekst, teori og praksis i kirkelig undervisning, og hvordan innsikter fra tilstøtende fag som historie, teologi, pedagogikk, psykologi og sosiologi kan berike og utfordre kirkelig praksis. Dette vil gi kunnskap og erfaring med å arbeide induktivt og deduktivt i en kirkelig kontekst.

En samling av relaterte og relevante tema og teorier knyttet til kirkens undervisningspraksis vil danne et tredje tyngdepunkt i faget. Herunder hører undervisningsledelse, frivillighet, kirkelig- og offentlig administrasjon, barns utvikling, filmanalyse og universell utforming.

Arbeids- og undervisningsformer

To ukelange undervisningssamlinger som består av foredrag, seminarundervisning og case-basert gruppeprosjekter.

Et læringsopplegg på digital læringsplattformen som strekker seg over seks uker med: videoforelesninger, selvstudium av pensum, online kontortid og innleveringer.

Veiledet praksis innen kirkelig undervisning i en lokal sammenheng m/ praksisrapport.

Arbeidsomfang

375 timer.

Arbeidskrav

  • 80% tilstedeværelse på undervisningssamlingene er et krav. (Alternative arbeidskrav kan bli godtatt ved gyldig fravær).
  • 6 mindre online innleveringer.
  • 50 timer veiledet praksis
  • Levert politiattest
  • Praksisrapport

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Endelig vurdering i TAM323B er knyttet til en prosjektoppgave og består av en film og et refleksjonsnotat.

  • Filmen skal dokumentere et undervisningsoppdrag som studenten har forberedt og gjennomført i en faktisk menighet.
  • Refleksjonsnotatet begrunner og diskuterer de valgene som er tatt i prosessen.

Undervisningsoppdraget bør ha 30-60 minutters varighet.

Prosjektoppgaven er et selvstendig arbeid og vurdert etter standard karakterskala (ECTS)

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Prosjektoppgaven vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk.

Praksis

50 timer veiledet praksis.

Evaluering av emnet

 Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Litteratur og faglige ressurser

Book Chapter


Menigheten som organisasjon og trossamfunn
Askeland H., Menigheten som organisasjon og trossamfunn, Oslo, IKO-forl., S. 9-23, cop. 2012, 115-137, isbn:9788282490719,

Book Chapter


Endringsledelse - muligheter og utfordringer for en kirke i endring. Lederroller, ledelse og kompetansebehov.
Askeland H., Endringsledelse - muligheter og utfordringer for en kirke i endring. Lederroller, ledelse og kompetansebehov., Oslo, IKO-forl., S. 9-23, cop. 2012, 137-152, isbn:9788282490719,

Book Chapter


Theologizing with Children. A Parable Approach
Jerome Berryman, Iversen G., Mitchell G. and Pollard G., Berryman, Jerome., Theologizing with Children. A Parable Approach, Münster, Waxman, 227 s., 2009, 197-214, isbn:9783830921578,

Book


The practice of prophetic imagination : preaching an emancipatory word
Brueggemann, Walter, Minneapolis, Fortress Press, XV, 158 s., cop. 2012, isbn:9780800698973,

Book Chapter


Hva er ledelse i kirka
Dokka Trond Skar, Morten Huse (1953-) (red.), Hva er ledelse i kirka, [Oslo], Verbum, 469 s., nr 46, [2000], ??-??, isbn:8254308500,
View online

Book


The educated mind [electronic resource] : how cognitive tools shape our understanding
Egan, Kieran., Chicago :, University of Chicago Press, 1 online resource (312 p.), c1997., isbn:9786612189210; 1-282-18921-2; 0-226-19040-4,
View online

Book


Ansatte og frivillige : endringer i Den norske kirke
Kjetil Fretheim (1970-) (redaktør), Oslo, IKO-forl, 82, 8, cop. 2014, isbn:9788282491471,
side: 9-73; 121-138

Book


Becoming adult, becoming Christian : adult development and Christian faith
Fowler, James W., San Francisco, Calif., Jossey-Bass, XI, 131 s., 2000, isbn:078795134X; 9780787951344,

Book Chapter


men aller mest trenger vi disse ordningene for de enfoldige og unge
Høeg Ida Marie, Bernd Krupka (1962-) (red./forfatter av forord/forfatter/redaktør), men aller mest trenger vi disse ordningene for de enfoldige og unge, Oslo, IKO-forl, 256 s., 3, cop. 2010, 108-129, isbn:9788282490245,

Book


Læringsteorier : seks aktuelle forståelser
Knud Illeris (forfatter/redaktør), Illeris, Knud; Jarvis, Peter,; Wenger, Etienne; Engeström, Yrjö.; Mezirow, Jack.; Ziehe, Thomas, Frederiksberg, Roskilde Universitetsforlag, 157 s., 2007, isbn:9788778673527,

Book Chapter


Kirkens trosopplæring: historiske og systematisk-teologiske perspektiver
Jensen Roger, Johnsen Elisabeth Tveito, Elisabeth Tveito Johnsen (1973-) (redaktør), Kirkens trosopplæring: historiske og systematisk-teologiske perspektiver, Oslo, Det praktisk-teologiske seminar, 262 s., 14, cop. 2007, 113-128, isbn:9788291925141,

Book Chapter


Bortglömd i en låda. konfirmandplanernas betydelse för konfirmandmedarbetare
Innanen T., Bernd Krupka (1962-) (red./forfatter av forord/forfatter/redaktør), Bortglömd i en låda. konfirmandplanernas betydelse för konfirmandmedarbetare, Oslo, IKO-forl, 256 s., 3, cop. 2010, 48-71, isbn:9788282490245,

Book Chapter


Barneteologi møter trosopplæring til gjensidig kritisk dialog
Johnsen Elisabet Tveito, Sturla Sagberg (1951-) (red./forfatter/forfatter av forord/redaktør), Sagberg, Sturla, Barneteologi møter trosopplæring til gjensidig kritisk dialog, Oslo, IKO-forlaget, 183 s., 2, cop. 2008, 10-33, isbn:9788271128654,

Book


Gud gir - vi deler : plan for trusopplæring i Den norske kyrkja
Jens-Petter Johnsen (1948-) (forfatter av forord), Oslo, Den norske kyrkja Kyrkjerådet, 62 s., cop. 2010, isbn:9788275450935,

Book Chapter


Trosopplæring som drivhjul i menighetsutvikling?
Leganger-Kronstad Heid, Turid Skorpe Lannem (1973-) (red./redaktør), Trosopplæring som drivhjul i menighetsutvikling?, Oslo, IKO-forl, 186 s., 5, cop. 2012, 67-86, isbn:9788282490719,

Book Chapter


Kirke, Idrett og frivillige
Lorentzen H., Kjetil Fretheim (1970-) (redaktør), Kirke, Idrett og frivillige, Oslo, IKO-forl, 151 s., 8, cop. 2014, 109-120, isbn:9788282491471,

Book Chapter


Hiphopens ungdomskultur i møte med kirkens gudstjenestetradisjon
Opsahl Carl Petter, Elisabeth Tveito Johnsen (1973-) (redaktør), Hiphopens ungdomskultur i møte med kirkens gudstjenestetradisjon, Oslo, Det praktisk-teologiske seminar, 262 s., 14, cop. 2007, 197-208, isbn:9788291925141,

Book Chapter


Av sine egne skal du høre det. Unge frivillige i konfirmantarbeidet
Porkka J., Bernd Krupka (1962-) (red./forfatter av forord/forfatter/redaktør), Av sine egne skal du høre det. Unge frivillige i konfirmantarbeidet, Oslo, IKO-forl, 256 s., 3, cop. 2010, 90-107, isbn:9788282490245,

Book


Foundational issues in christian education : an introduction in evangelical perspective
Pazmiño, Robert W., Grand Rapids, MI, Baker Academic, 296 s., 2008, isbn:9780801035937,

Book


Faith formation 2020. Designing the future of faith formation
Roberto J., 100,

Book Chapter


Biblecal texts and Theologizing with children
Roose Hanna, Iversen G., Mitchell G. and Pollard G., Mitchell, Gordon ; Iversen, Gertrud Yde ; Pollard, Gaynor, Biblecal texts and Theologizing with children, Münster, Waxmann, 2009, 71-84, isbn:9783830921578,
View online

Book


Holistic Religious Education – is it possible?: The complex web of religion, spirituality and morality
Sagberg, Sturla, Münster, Waxmann, 8, 2015-08-21, isbn:3830933185,
View online