VUTIBB-UD Barnehagepedagogikk
Alle versjoner:
VUTIBB-UD (2024—2025)
VUTIBB-UD (2022—2023)
VUTIBB-UD (2021—2022)
VUTIBB-UD (2020—2021)
VUTIBB-UD (2018—2019)
Emnekode: VUTIBB-UD
Emnenavn: Barnehagepedagogikk
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 30 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Barnehagepedagogikk er et tilleggsutdanningstilbud for dem som allerede har fullført en treårig pedagogisk høgskoleutdanning, og som ønsker å kvalifisere seg til barnehagelærer. Aktuelle pedagogiske høgskoleutdanninger er allmennlærer/grunnskolelærer, faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktisk og estetiske fag og treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn), spesialpedagog og barnevernspedagog.
Relevans i studieprogrammet
Inngår, sammen med småbarnspedagogikk 30 sp, i profesjonsbasert tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk.
Innledning
Dette studiet er en profesjonsbasert tilleggsutdanning som sammen med Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) gir den definerte målgruppen formell kompetanse som er likeverdig med ordinær barnehagelærerutdanning. Fullført studie gir grunnlag for arbeid i barnehage som barnehagelærer.
Emnebeskrivelsen er under revidering.
Læringsutbytte
Læringsutbyttebeskrivelsene bruker begrepet alle barn. Med dette menes barn fra 0-5 år, med ulike funksjonsnivå, funksjonsfriske, barn med ulik kulturell og/eller religiøs bakgrunn etc. Begrepet rommer mangfoldet av barn i barnehagen.
Kunnskap:
Studenten
- Har kunnskap om aktuelle teorier, metoder og begreper om barns danning, gjennom omsorg, lek og læring
- Har kunnskap om pedagogisk ledelse av lek- og læringsprosesser for alle barn
- Har kunnskap om den estetiske dimensjonen og formmessige elementer i barns opplevelse, utvikling og dramatiske lek
- Har kunnskap om de ulike fagområdene i barnehagen
Ferdigheter:
Studenten
- Har evne til å arbeide til barns beste med formell og uformell læring og til å gå inn å være lekeleder
- Kan være observant overfor barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, som grunnlag for tilrettelegging av allsidige leke- og læringsopplevelser
- Kan strukturere og skape rom både ute og inne, med materiell og utstyr som inviterer barn til opplevelse, undring, utforsking, skaperglede, bevegelsesglede og lek
- Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere didaktisk arbeid for alle barn, inkludert bruk av digitale verktøy
- Kan tilrettelegge for barns medvirkning i barnehagehverdagen
- Kan bruke de ulike fagene i tverrfaglig tema- og prosjektarbeid, og ivareta fagenes egenart
Generell kompetanse:
Studenten
- Kan selv, på barns vilkår, delta i deres lek og læringsutviklingsprosesser og kan fremstå som en god rolle- og språkmodell
- Viser kritisk refleksjon og evne til å analysere rundt profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til barnehagelærerens arbeid
- Kan kommunisere og drøfte faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foreldre og andre samarbeidspartnere
- Har forståelse for barnehagen som samfunnsinstitusjon og kan forholde seg aktivt til samtidens barnehagefaglige diskusjoner
- Er seg bevisst egen fantasi og skapende evner, og danner seg selv gjennom estetiske inntrykk og uttrykk
- Viser bevissthet omkring bruk av digitale kilder, verktøy og plattformer.
Innhold
Barnehagepedagogikk er delt i tre hovedområder:
- Danning gjennom omsorg, lek og læring (10 sp)
- Fagpedagogisk arbeid i barnehagen (12 sp)
- Barnehagelærer som profesjonsutøver (8 sp)
Hovedområde 1: Danning gjennom omsorg, lek og læring
Område 1 har som mål å utvikle den nøkkelkompetanse en barnehagelærer må ha for å kunne legge til rette for barnehagebarns opplevelse, lærings- og danningsprosesser ien flerkulturell barnehage. Sentrale begrep som omsorg, lek og læring vil bli løftet opp og drøftet teoretisk og praktisk.
Studiet vil analysere og konkretisere de verdier og underliggende syn på barn som kommer til uttrykk i Lov om barnehager (2011), særlig paragrafene 1-3.
Ifølge Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver bygger barnehagens virksomhet på et helhetlig læringssyn, der omsorg, lek, læring og danning ses i sammenheng og utgjør en grunnleggende kvalifikasjon i barnehagelærerprofesjonen.
Lekens betydning både som egenverdi og som grunnlag for allsidig læring understrekes som en grunnleggende livs- og meningsform.
Fag: pedagogikk, drama, forming, norsk, RLE
Hovedområde 2: Fagpedagogisk arbeid i barnehagen
Område 2 vil ta for seg fagområdene i rammeplanen og se på hvordan disse kan knyttes sammen i tverrfaglig tenkning og praksis.
Det vil bli lagt vekt på hvordan didaktisk kompetanse sammen med fagkunnskap, danner grunnlaget for en god pedagogisk praksis. Innunder didaktisk kompetanse vil en blant annet se på planleggingsverktøy,dokumentasjon og tilrettelegging for jenter og gutters medvirkning.
Tverrfaglig undervisning vil danne basis for dette hovedområdet. Målet er å se hvordan de ulike fagene kan berike hverandre uten at fagenes egenart går tapt.
Fag: fysisk fostring, naturfag, forming, musikk, matematikk, pedagogikk
Hovedområde 3:Barenhagelæreren som profesjonsutøver
Barnehagen som samfunnsorganisasjon har vært, og er i endring. Ulike organisasjonsformer gir ulike utfordringer både internt i barnehagen og med samarbeidet på tvers av tjenester og institusjoner i barns oppvekstmiljø. Dette området vil ha fokus på overgangsformer og samarbeidsinstitusjoner knyttet til barnehagen, samt barnehagen som en fleksibel og mangfoldig institusjon.
Profesjon og ledelse vil være et hovedtema innenfor dette området. Studentene skal få utviklet ferdigheter innenfor personalledelse og organisasjonsprosesser. Studiet vil gi kompetanse innenfor veiledning. Tema som makt, ansvar og rolleidentitet vil bli løftet frem til drøfting i studentgruppen. Studentene skal få kjennskap til diskurstenkningen innenfor barnehagen som en lærende organisasjon.
Fag: pedagogikk, samfunnsfag, RLE
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning og veiledning er organisert med nettundervisning og samlinger med undervisning. Studiet har to fysiske samlinger i høstsemesteret, en samling over to og en over tre dager, samt tre nettdager. Studiet har to fysiske samlinger i vårsemesteret, en samling over to og en over tre dager, samt tre nettdager (til sammen fire studiesamlinger og seks nettdager). De fysiske samlingene vil være på NLA Høgskolen i Kalfaret, og de nettbaserte samlingene vil foregå digitalt gjennom nettbaserte undervisningsprogram. Nettdagene og studiesamlingene vil fordeles gjennom studieperioden.
All undervisning er obligatorisk.
Sammenhengen mellom de fysiske og nettbaserte samlingene og studenten sitt selvstendige læringsarbeid vil bli vektlagt. Studenten vil få undervisning gjennom nettforelesninger og ulike nettressurser som kan inspirere til jevnt arbeid og styrke læringen. Studentene får i tillegg individuell tilbakemelding og noe veiledning på eget arbeid. Det stilles krav om selvstendig arbeid slik at studentene møter forberedt til alle samlinger, både på nett og på campus.
Arbeidsomfang
Ca. 850 timer.
Arbeidskrav
Hovedområde 1, Danning gjennom omsorg, lek og læring:
- Første skisse til pedagogisk credo. Leveres inn på Canvas
- Oppgaver gitt i forbindelse med undervisning
Hovedområde 2, Fagpedagogisk arbeid i barnehagen:
- Skriftlig innlevering av oppgaver knyttet til praksis. Leveres inn på Canvas
- Fullført praksis
Hovedområde 3, Barnehagelærer som profesjonsutøver:
- Studenten skal levere inn endelig credo. Leveres inn på Canvas
- Oppgaver gitt i forbindelse med undervisning
Frammøte på undervisning (minimum 80 %)
Alle arbeidskrav må være gjennomført og vurdert til godkjent før studenten kan framstille seg for avsluttende vurdering.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen, femdagers (5) individuell eksamen. Det vil bli gjort rede for omfang og vurderingskriterier i eksamenssettet.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Praksis har 10 dagers omfang i samme barnehage, hvorav minimum 5 dager er sammenhengende. Studentene ordner praksis selv. Praksis kan gjennomføres på egen arbeidsplass.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Litteratur og faglige ressurser
Book Chapter
Ledelse i åpen barnehage
Nina Anette Angeltveit, Ledelse i åpen barnehage, Bergen, Fagbokforlaget, 227 sider, [2020], 133-148, isbn:978-82-450-2507-1,
Book
På kryss og tvers : muligheter ved flerfaglig samarbeid
Margareth Eilifsen (1970-) (red./redaktør/forfatter), Oslo, Universitetsforl, 212 s., cop. 2014, isbn:9788215022963,
(Kap. 1, 3, 4, og 8) (70 s.)
View online
Article
Do Worlds Have Corners? When Children’s Picture Books Invite Philosophical Questions
Maagero, Eva ; Ostbye, Guri Lorentzen, Dordrecht, Springer Netherlands, 323-337, Children's literature in education, 4, 43, 2012-04-18, 323-337,
View online
Book
Kontakt med barn : innføring i barnehagelærerens arbeid på grunnlag av observasjon
Askland, Leif, Oslo, Gyldendal, 224 sider, 2020, isbn:9788205534544,
(Kap.4, 5 og 6) (134 s.)
Book Chapter
Barnehage og hjem i samarbeid om felles kulturskaping
O. Bergersen, Ove Bergersen (1967-) (redaktør), Barnehage og hjem i samarbeid om felles kulturskaping, Oslo, Universitetsforl, 232 s., cop. 2016, 126-137, isbn:978-82-15-02629-9,
View online
Book
Didaktikk for barnehagelærere : en innføring
Gunnestad, Arve, Oslo, Universitetsforl, 237 s., cop. 2019, isbn:978-82-15-03133-0,
(Kap. 4, s. 91-118) (28 s.)
View online
Book Chapter
Pedagogen i møte med barn fra ulike verdener
Kibsgaard, S, Marit Kanstad (1956-) (redaktør), Pedagogen i møte med barn fra ulike verdener, Bergen, Fagbokforl, 173 s., cop. 2015, 19-25, isbn:9788245017427,
View online
Book Chapter
Strategier og forhandlinger som grunnlag for deltakelse i lek
S. Kibsgaard, Marit Kanstad (1956-) (redaktør), Strategier og forhandlinger som grunnlag for deltakelse i lek, Bergen, Fagbokforl, 173 s., cop. 2015, 27-41, isbn:9788245017427,
View online
Book
Veiledning for barnehagelærere
Birkeland, Åsta, Carson, Nina, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 57, 2022, isbn:978-82-02-70587-9,
Kap. 5-7, s. 54-83
Book
Barnehagens grunnsteiner : formålet med barnehagen
Oslo, Universitetsforlaget, 88, 2023, isbn:978-82-15-06599-1,
Kap. 1, 3, 4, 5, 7, 13, 19 (s. 23-34, 47-83, 95-104, 167-178, 237-248).
Book
Lek på alvor barns lek - en utfordring for læring
Lillemyr, O. F., Oslo, Universitetsforlaget, 12, 2020, isbn:9788215047560,
Kap. 2, s. 28-40
Book
Barnehageutvikling
Jernes, M. & Alvestad, M. (Red.), Oslo, Universitetsforlaget, 31, 2022, isbn:9788215050300,
Kap. 2 og 3.
Book
Å være leder i barnehagen
Eva Skogen (1953-) (redaktør/forfatter), Lundestad, Magritt; Slåtten, Mette Vaagan; Haugen, Richard, Bergen, Fagbokforlaget, 54, [2021], isbn:9788245034097,
Kap. 3 og 8 (s. 73-98 og 205-234).
Book Chapter
"Tilvenning" i den kulturelt mangfoldige barnehagen: Dilemmaer og ledelse
Bjunes, L. L., "Tilvenning" i den kulturelt mangfoldige barnehagen: Dilemmaer og ledelse, 16, 2024, 127-144, isbn:9788202855680,
View online
Book Chapter
Suksesskriterier og barrierer for bruk av digitale verktøy i barnehagen
Gjesdal, B. E.; Eikhaug, R.; Holovchuk, S., Halsnes, A. Ø. & Ryland, L. K., Suksesskriterier og barrierer for bruk av digitale verktøy i barnehagen, Bergen, Fagbokforlaget, Side : [75]-89, 2024, 75-89,
https://doi.org/10.55669/oa291005
Book Chapter
1, 2, 3 alle sammen med? : inkluderende fellesskap gjennom lekne barnehageansatte
Kvandal, K.; Berland, J. E.; Langeland, W., Halsnes, A. Ø. & Ryland, L. K., 1, 2, 3 alle sammen med? : inkluderende fellesskap gjennom lekne barnehageansatte, Bergen, Fagbokforlaget, Side: [43]-58, 2024, 43-58,
https://doi.org/10.55669/oa291003
Book
Barnehagens digitale arenaer
Dardanou, M.; Mossin, M. S.; Simensen, E. D., Oslo, Universitetsforlaget, 15, 2021, isbn:9788215044934,
Kap. 2 (s. 35-50)
Book
Foreldresamarbeid : barnehagen i et mangfoldig samfunn
Glaser, V., Oslo, Universitetsforlaget, 19, 2023,
Kap. 12 (s. 167-186)
Book
Barns overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning : samarbeid for sammenheng
Hogsnes, Hilde Dehnæs, Bergen, Fagbokforlaget, 62, 2019, isbn:978-82-450-2672-6,
Kap. 3 og 4 (s. 22-84)
Book
Boka om kunst og håndverk i barnehagen
Nina Scott Frisch (1954-) (redaktør/bidragsyter), Oslo, Universitetsforl, 350 s., cop. 2018, isbn:9788215027661,
(s.13-244, 249-272, 311-334) ( 279 s.)
Book
Nesten som deg selv : barn og etikk
Eidhamar, Levi Geir, Leer-Salvesen, Paul, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 130 sider, 2023, isbn:9788202781538,
s. 38-49, 54-81, 125-206
Book Chapter
Små føtter på vandring til krybben : tradisjon og dannelse i barnehagen
Kjeka, Sæbjørg Hageberg; Sundnes, Hilde Kartveit, Små føtter på vandring til krybben : tradisjon og dannelse i barnehagen, Bergen, Fagbokforlaget, 14, 2024, Side: 59-73, isbn:978-82-450-4329-7,
https://doi.org/10.55669/oa291004
Book
Sosial fantasilek : kompetanse for livet
Ruud, Ellen Birgitte, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 101 s., 2012, isbn:9788202341237,
(s. 61-98) (37 s)
View online
Book
Modig som Mitwa : kunstnerisk utfoldelse med barnehagebarn
Schei, Tiri Bergesen, Duus, Adele Lærum, Bergen, Fagbokforl, 207 s., cop. 2016, isbn:978-82-450-1519-5,
(s. 49-63, 83-130, 151-183) (90 s)
View online
Article
Prosessmodell for utforskende praksis - barn som medskapere
Bernsen, A. S. & Thoresen, E., BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur, 69, 2024,
View online
Book Chapter
Virker du? - Den lekende pedagogen
Thoresen, E., Virker du? - Den lekende pedagogen, Bergen, Fagbokforlaget, 14 sider, 2019, 30-44, isbn:978-82-450-2347-3,
Book Chapter
Å skape verden gjennom språket
Birkeland, T., Kari Bakke (1945-) (redaktør), Å skape verden gjennom språket, Bergen, Fagbokforl, 257 s., 2017, 47-77, isbn:978-82-450-2147-9,
View online
Website
Bok i bruk i barnehagen. Språkstimulering gjennom leseaktiviteter
Trude Hoel, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking Universitetet i Stavanger,, 2017,
View online
Book
Barnas store rim- og reglebok
Inger Hagerup (1905-1985) (forfatter), Hagerup, Inger; Bjerke, André; Wergeland, Henrik; Beskow, Elsa, Oslo, Stenersen, 271 s., cop. 2010, isbn:9788272014932,
View online
Book
Verden har ingen hjørner
Nyhus, Svein, Svein Nyhus (illustratør), [Oslo], Gyldendal Tiden, [90] s., 2002, isbn:8205306036,
View online
Book
Barns språkutvikling : muntlig og skriftlig
Høigård, Anne, Oslo, Universitetsforlaget, 41, [2019], isbn:9788215034867,
Kap. 3: "Språket som system" s. 79-120
Book
Vaken? : ei godnattbok om dyr som ikkje søv om natta
Osland, Erna, Anna Fiske (1964-) (illustratør/bokomslagsdesigner), Oslo, Samlaget, 75 s., 2017, isbn:978-82-521-9261-2,
View online
Book
I form med Tapiren!
Strid, Jakob Martin, Håkon Viggen (1973-) (oversetter), Bergen, Vigmostad Bjørke, 68 unummererte sider, [2022], isbn:9788241956461,
View online
Book
Valgfri bildebok fra Ibbys boklister fra 2022-2023
http://www.ibby.no/?page_id=299
Book
Barnelitteratur : sjangrar og teksttypar
Birkeland, Tone, Mjør, Ingeborg; Teigland, Anne-Stefi, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 17, 2018, isbn:978-82-02-59447-3,
Kap. 2 (s. 28-45).
Book
Matematikk for barnehagelærere
Carlsen, Martin, Wathne, Unni; Blomgren, Gro, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 325 s., 2017, isbn:978-82-02-48267-1,
. (S. 15-55) (40 s).
Book
Matematikk i barnehagen : antall, rom og form
Jahr, Einar, Øgaard, Oddveig, Oslo, SEBU forl, 148 s., 2006, isbn:9788291529240; 8291529248,
(s. 39-48 , 63-67, 69-85) (29s).
View online
Article
Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør man ikke det i barnehagen?
Sæbbe, Per-Einar ; Samuelsson, Ingrid Pramling, Nordisk barnehageforskning, 14, 2017-06-08,
View online
Website
Romforståelse i barnehagen
A. Nakken, Matematikksenteret, 2017,
View online
Book
Barnet og musikken : innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter
Sæther, Morten, Angelo, Elin, Oslo, Universitetsforlaget, 186 sider, 2019, isbn:978-82-15-03200-9,
(kap 1, 3, 4, 5) (104 s.).
Book Chapter
Fra musikk til språk i barnehagen
Møen, I.-L. & Thoresen, E., Inger-Lisa Møen (1968-) (redaktør), Fra musikk til språk i barnehagen, Bergen, Fagbokforlaget, 179 sider, 2019, 44-54, isbn:978-82-450-2347-3,
Book Chapter
Rom for lyd – musikkinstrumenter i barnehagehverdagen
Møen, I.-L., Inger-Lisa Møen (1968-) (redaktør), Rom for lyd – musikkinstrumenter i barnehagehverdagen, Bergen, Fagbokforlaget, 179 sider, 2019, 56-70, isbn:978-82-450-2347-3,
Book
Forskerfrøboka
Guri Langholm (1964-) (redaktør/forfatter), Bergen, Fagbokforl, 275 s., cop. 2017, isbn:978-82-450-1979-7,
(s. 11-72, 89-99, 106-122, 230-264) (131s)
View online
Book
Helse : forebyggende helsearbeid i barnehagen
Lundheim, Rolv, Oslo, Cappelen Damm akademisk, 48, [2020], isbn:978-82-02-62377-7,
S. 57-85, 88-104, 105-109 (48 s.)
Book
Kropp, bevegelse og helse i barnehagen
Osnes, Heid, Skaug, Hilde N.; Kaarby, Karen Marie Eid, Oslo, Universitetsforlaget, 313 sider, [2020], isbn:978-82-15-03527-7,
S. 15-23, 26-64, 258-268
Book
Samfunnsfag for barnehagelærere
Kasin, Olav, Bergflødt, Sigurd, [Oslo], Cappelen Damm akademisk, 347 sider, [2020], isbn:9788202686505,
(s. 137-278) (141 s)
Website
Rammeplan for barnehagen
Kunnskapsdepartementet, 2017,
View online
Legislation
Barnehageloven
View online
Website
Meld. St. Nr. 24. (2012-2013). Framtidens barnehage.
Kunnskapsdepartementet,
View online
Website
Meld. St. nr. 19. (2015-2016). Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen
View online
Website
Kompetanse for framtidens barnehage. Strategi for kompetanse og rekruttering 2018-2022
Kunnskapsdepartementet,
View online
Website
NOU 2012:1. (2012). Til barnas beste. Ny lovgivning for barnehagene
View online
Website
NOU 2010: 8. (2010). Med forskertrang og lekelyst. Systematisk pedagogisk tilbud til alle førskolebarn.
Del 111
View online
Website
St. meld. Nr. 41 (2008–2009). Kvalitet i barnehagen.
View online