KRISTENDOMSKUNNSKAP MASTERSTUDIUM
- Studieprogramkode:
- KRD3
- Studieprogramnavn:
- KRISTENDOMSKUNNSKAP MASTERSTUDIUM
- Kull:
- 2020 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Bergen
- Studiepoeng:
- 120 poeng
- Grad:
- Mastergrad iht §3, 2 år
- Oppstart:
- Høst
- dypere innsikt i sentrale kunnskapsområder innenfor fagfeltet
- forutsetninger for og øving i å arbeide med fagstoffet på en selvstendig, reflektert og analytisk-kritisk måte
- muligheter for faglig fordypning i utvalgte og selvvalgte emner og områder
- innsikt i vitenskapsteoretisk tenkning og problematikk
- forutsetninger for å gjennomføre et vitenskapelig studium av et selvvalgt emne i form av en masteroppgave
- en faglig kompetanse som gir grunnlag for tjeneste i skole, kirke og samfunn, eller for videre vitenskapelig studium (doktorgrad)
- positive yrkesetiske holdninger og personlig modning
Kunnskaper
Kandidaten har:
- avansert kunnskap innenfor de klassiske teologiske hoveddisiplinene Det gamle testamente, Det nye testamente, kirke-/teologihistorie og systematisk teologi (inkl. etikk)
- spesialisert innsikt i utvalgte temaområder i de teologiske disiplinene
- inngående kunnskap om vitenskapsteoretisk tenkning og problematikk i allmenn og teologisk sammenheng, herunder hermeneutik
- avansert kunnskap om hvordan sentrale kontekster påvirker teologisk virksomhet i dag – på kirke- og samfunnsnivå; nasjonalt og internasjonalt
- innsikt i sammenhengen mellom teologisk kunnskap, kirkelig praksis og personlig fromhetsliv
- innsikt i hvordan teologisk kunnskap kan anvendes og foredles i møte med ny forskning
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- analysere, kritisere og argumentere for teologiske påstander av historisk-deskriptiv og systematisk-normativ art
- utføre et selvstendig, avgrenset vitenskapelig arbeid innenfor et teologisk emne under veiledning og i tråd med forskningsetiske retningslinjer
- anvende ulike hermeneutiske metoder og verktøy i fortolkning av faglige tekster, historiske tekster og hellige tekster
- arbeide med fagstoffet på selvstendig, reflektert og analytisk-kritisk måte
- finne frem til relevante kilder for å løse faglige problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan skrive fagoppgaver på avansert nivå (Master - 2.syklus)
- kan delta i den offentlige samtalen om aktuelle teologiske spørsmål og religionens rolle i samfunnet
- kan formidle innsikter fra sitt selvstendige faglige arbeid i relevante situasjoner og kontekster, både til spesialister og allmennheten
- har tilegnet seg positive yrkesetiske holdninger
- kan bidra til faglig nytenkning og innovasjonsprossesser i kirke og samfunn
Studiets oppbygning
1.semester
TEOL301 Det gamle testamente: tekst og historie (15 sp)(obl.)
TEOL303 Kristendommens historie (15 sp)(obl.)
2. semester
TEOL302 Det nye testamente: tekst og tolkning (15 sp)(obl.)
TEOL304 Systematiske-teologiske grunnlagsspørsmål og dogmatikk (15 sp)(obl.)
3.semester
KMA303 Etikk i kontekst (10 sp)
KMA306 Vitenskapsteori og forberedelse av masteroppgaven (10 sp)
3. og 4.semester
TEOL350 Masteroppgave (40 sp)
Master i kristendomskunnskap med spesialisering i teologiske emner er i hovedsak en faglig fordypning i de klassiske teoretiske teologiske hoveddisiplinene basert på kunnskap tilegnet i bachelorstudiet. I tillegg til bibelvitenskap (GT/NT), kirke-/teologihistorie og dogmatikk, inneholder graden et emne i teologisk etikk.
Masterstudiet forutsetter og stimulerer til selvstendig refleksjon og arbeid med fagfeltets problemstillinger og temaer. Det gir hjelp til å orientere seg i forskningslitteraturen, til analytisk-kritisk tenkning og til å fremstille og redegjøre for et problemkompleks. Gjennom masteroppgaven øves studenten i å gjennomføre et avgrenset vitenskapelig, metodisk bevisst studium av et faglig emne.
Studieplanen gir i noen grad studenten anledning til selv å bestemme studiets profil, gjennom selvvalgt fordypning i ulike emner og valg tema for masteroppgaven Studiet vil være relevant inn mot tjeneste i menighet, kirke eller kristen organisasjon, som prest, pastor, kateket eller lignende, mot undervisning i skolen, eller mot spesielle forskningsoppgaver.
Masterstudiet består av en teoridel som utgjør til sammen 80 sp. og en masteroppgave som utgjør 40 sp. Undervisningen foregår som klasseroms-undervisning og seminararbeid med studentfremlegg. Undervisningen er normalt organisert langsgående med ukentlige forelesninger.
I tillegg til selve studieopplegget legger NLA Høgskolen til rette for et variert åndelig og gudstjenestelig liv ved høgskolen. Å ta del i dette vil være viktig som personlig forberedelse til kirkelig tjeneste.
Det er muligheter for personlig tilpassede utvekslingsopplegg i løpet av graden, bl.a. via NLA Høgskolens samarbeidsinstitusjoner i Erasmusprogrammet. Merk at kravene for kvalifisering til prestetjeneste i Dnk ikke gir mye fleksibilitet på emnevalg for dem som retter graden sin inn mot dette.
Det vil bli foretatt evaluering av studieprogrammet i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Undervisning og organisering på emnenivå evalueres av studenter og lærere minst en gang i året. Undervisningstilbudet i teologi-/religion-feltet som helhet evalueres en gang i året.
Alle versjoner:
KRISTENDOMSKUNNSKAP MASTERSTUDIUM (Kull: 2020Høst)
KRISTENDOMSKUNNSKAP MASTERSTUDIUM (Kull: 2019Høst)