Bachelor i musikkskaping - låtskriving, produksjon, live

Studieprogramkode:
4BALPL
Studieprogramnavn:
Bachelor i musikkskaping - låtskriving, produksjon, live
Kull:
2024 Høst
Undervisningsspråk:
Norsk
Studiested:
Oslo
Studiepoeng:
180 poeng
Grad:
Bachelor studium
Oppstart:
Høst
Søk opptak på lokal søknadsweb

NLA Høgskolen Staffeldtsgate vil gjennom sin fagutdanning i musikk være en alternativ musikerutdanning som legger vekt på identitet og verdier. Studiet har som mål å fremme låtskriving, live og produksjon som metode for musikkskaping. Etter fullført studie kvalifiserer studenten seg til yrker i samfunn og kirke. Studiet er yrkesrettet og har en praktisk fagutdanning, hvor skapende musikk er i fokus.

Yrkene forutsetter at utøveren har omfattende kunnskap, ferdighet og innsikt hentet fra ulike kunnskapsområder. Det er forventet at kandidatene etter endt utdanning kan opptre i musikerens ulike roller som musikkprodusent, musikkskaper, musikkformidler, leder, fagperson, kunnskapsformidler, veileder og verdiformidler.

Studiet har et overordnet mål som omfatter både faglig innhold, studentenes dannelse og deres yrkesmessige kvalifisering.

Dette studiet retter seg mot musikere med erfaring innenfor produksjon og/eller låtskriving som ikke nødvendigvis har kompetanse i musikkteori og notebasert musikk.

Generell studiekompetanse og opptaksprøve. Høgskolens opptakskrav er beskrevet i eget opptaksreglement. Opptaket gjennomføres lokalt og består av teorikartlegging, presentasjon av egen musikk og intervju.

Ytterligere detaljer og kriterier for vurdering og rangering finnes i eget opptaksreglement for studiet.

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i og forståelse av ulike musikalske sjangere innenfor nyere populærmusikk
  • har kunnskap om musikk som fenomen, musikkens historie og tradisjoner, og dens funksjon i kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
  • har bred kunnskap om musikkanalyse, skriving av sangtekster, produsering og komponering av musikk

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan skrive, produsere og utøve musikk på høyt musikalsk nivå, både individuelt og i samarbeid med andre
  • kan arbeide selvstendig med musikkproduksjon og musikkformidling av egne og andres komposisjoner
  • kan reflektere over egen kunstneriske virksomhet og ta ansvar for egen utvikling
  • kan integrere relevant teori og praksis i egen utøvende virksomhet
  • kan kommunisere og formidle musikk på ulike arenaer
  • kan utøve musikk på en allsidig måte

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en helhetsforståelse av musikkens betydning i samfunnet
  • kan arbeide målrettet, selvstendig og ansvarlig, alene og sammen med andre
  • kan reflektere over etiske og sosiale problemstillinger knyttet til fagfeltet

Emnegruppe

Første året

Utøvende emner:

 

Støtteemner:

 

4HLPL100 (30 studiepoeng)

 

4LPL100 (Fra analyse til musikkskaping) (20 sp)

4MSLED100 Selvledelse (5 sp)

4MSEN300 Metodisk samspill og ensembleledelse (5 sp)

 

 

Andre året

Utøvende emner:

 

Støtteemner:

 

4HLPL200 (30 studiepoeng)

 

4LPL200 (Fra analyse til musikkskaping) (20 sp)

4POPM101 Populærmusikkhistorie (5 sp)
 4MID100 Identitet og bransjekunnskap (5 sp)

 

Tredje året 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Med mulighet for utveksling på høstsemestret.

Emnet 4HLPL300 (Låtskriving, Produksjon og Live) går begge semester, men alle emner som inngår i de tre hovedoverskriftene – i forbindelse med utveksling – kan lett implementeres i emnet. 

Emnet 4LPL300 (Fra analyse til musikkskaping) (10 sp) kan gjennomføres på høstsemester. Alle emner som går på utvidet harmonikk og arrangering for stryk og/eller blås vil kunne få innpass eller erstatte emnet.

 

 

Høstsemester 

 

Vårsemester

Utøvende emner:

4HLPL300 (30 studiepoeng)

Støtteemner:

4LPL300 (Fra analyse til musikkskaping) (10 sp)

Valgemne: 5 sp

4ANR300 Artists and Repertoire (5 sp)

Valgemne: 10 sp

Valgemner: 

15 studiepoeng

4MPJ100 Improvisasjon (5 sp)

4MHIF301 Hovedinstrument fordypning samspill (5 sp)

4MHIF351 Hovedinstrument fordypning samspill (10 sp)

4KOR100 Korledelse I (med korprosjekt) (5 sp)

4MUTENK Musikktenkning (10 sp)

4MUH100 Musikkhistorie I (5 sp)

4BIVP301 Biinstrument piano III (5 sp)

4BIVP402 Biinstrument piano IV (10 sp)

4BIVS301 Biinstrument sang III (5 sp)

4BIVS402 Biinstrument sang IV (10 sp)

4BI200 Biinstrument II (valgfritt) (5 sp)

4BI300 Biinstrument III (valgfritt) (5 sp)

4MAB200 Musikalsk arbeid med barn (5 sp)

 

  • 4ANR300 - Artister og repertoar - 5 sp
  • 4BI200 - Biinstrument II - 5 sp
  • 4BI300 - Biinstrument III - 5 sp
  • 4BIVP301 - Biinstrument piano III - 5 sp
  • 4BIVP402 - Biinstrument piano IV - 10 sp
  • 4BIVS301 - Biinstrument sang III - 5 sp
  • 4BIVS402 - Biinstrument sang IV - 10 sp
  • 4HLPL100 - Hovedområde 1 - 30 sp
  • 4HLPL200 - Hovedområde 2 - 30 sp
  • 4HLPL300 - Hovedområde 3 - 30 sp
  • 4KOR100 - Korledelse I - 5 sp
  • 4LPL100 - Fra analyse til musikkskaping 1 - 20 sp
  • 4LPL200 - Fra analyse til musikkskaping 2 - 20 sp
  • 4LPL300 - Fra analyse til musikkskaping 3 - 10 sp
  • 4MAB200 - Musikalsk arbeid med barn - 5 sp
  • 4MHIF301 - Hovedinstrument fordypning samspill (5 sp) - 5 sp
  • 4MHIF351 - Hovedinstrument fordypning samspill - 10 sp
  • 4MID100 - Identitet og bransjekunnskap - 5 sp
  • 4MPJ100 - Improvisasjon - 5 sp
  • 4MSEN300 - Metodisk samspill og ensembleledelse - 5 sp
  • 4MSLED100 - Selvledelse - 5 sp
  • 4MUH100 - Musikkhistorie I - 5 sp
  • 4MUTENK - Musikktenkning - 10 sp
  • 4POPM101 - Populærmusikkhistorie - 5 sp

Studiet har varierte arbeids- og undervisningsformer. Det legges opp til stor grad av samhandling og samspill mellom lærere og studenter og studentene imellom. I mange av emnene er studentene avhengige av hverandres deltakelse og involvering. Studiet krever derfor stor grad av tilstedeværelse.

Gjennom studiet vil studentene møte undervisningsformer som individuell undervisning, gruppeundervisning, samspill med og uten lærer, yrkesrelevant praksis, forelesninger, seminarer og mesterklasser. Studentene må i løpet av studiet presentere sitt utøvende musikalske virke i ulike konserter og fremføringer av ulik størrelse og omfang.

1600 timer per studieår

Nærmere oversikt over den avsluttende vurderingen finnes i emneplanene.

Vurderingsuttrykk er gradert karakter eller bestått/ikke bestått.

Ingen.

NLA Høgskolen har et stort internasjonalt nettverk, og gode muligheter for utveksling. På LPL finnes også muligheten for søke om utveksling i femte semester. Mer informasjon om dette finnes på NLAs nettsider om utveksling.

Som en del av LPL-studiet, organiseres det hvert år en studietur til USA. Studieturen er spesielt tilrettelagt for å utdanne, danne og inspirere LPL-studenter, der blant annet besøk i kjente musikkstudios, ulike kirker, universiteter og andre utdanningsinstitusjoner står sentralt. Studieturene har frem til nå gått til Chicago eller Los Angeles. Studieturen tilbys også til de øvrige bachelor- og årsstudiumsstudentene.

Bacheloren gir grunnlag for masterstudier innenfor musikkfeltet.
Studiet gir kompetanse til et yrkesliv som låtskriver, artist og produsent. Bacheloren i musikkskaping utdanner utøvende musikere innenfor populærmusikk-fagfeltet, samtidig gir den en faglig bredde og kvaliteter som er relevant i organisatorisk musikkarbeid i andre sammenhenger, for eksempel i kunst- og kultursektoren eller innen samfunn og kirkelige sammenhenger.
Norsk.
Studiet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Alle versjoner:
Bachelor i musikkskaping - låtskriving, produksjon, live (Kull: 2024Høst)