Elever i krysspress og deres motstand mot det

Skarpenes, O. & Hidle, K. M. W.

(Kapittel i boken "Det samfunnsskapte utenforskapet" (2025). Fagbokforlaget.)

 I dette kapitlet i boka Det samfunnsskapte utenforskapet tar vi utgangspunkt i tidligere forskning om hvordan elevene i norsk skole, etter de siste reformene, blir utsatt for motstridende press fra en intern individualiseringstendens og en ekstern standardiseringstendens (Skarpenes & Hidle 2024). Vi søker å synliggjøre hva dette krysspresset er, og argumenterer for at det bidrar til å gjøre rommet for «innenforskap» i skolen for trangt. Vår antakelse er altså at det kan være gode grunner til at elever mistrives i skolen. Vi spør hvilke handlingsalternativer elevene har for å håndtere en slik situasjon. Er de stengt inne i systemet eller har de muligheter for å gjøre motstand? For å drøfte ulike individuelle tilnærminger til motstand elevene kan bruke, tar vi utgangspunkt i Albert Hirschman (1970) sine begreper «exit, voice og loyalty». Vi bruker lojalitet om elever som samarbeider lojalt og klarer å finne strategier for å opprettholde balansen. Voice bruker vi om de som gir fysisk uttrykk for sin mistrivsel i form av muntlig eller kroppslig protest. Den siste strategien, exit, bruker vi om å trekke seg tilbake fra skolen. Det ufrivillige fraværet i skolen øker nå kraftig, og de unges trivsel er redusert. Dette tyder på at skolen slik den nå er, passer dårlig for mange av elevene. Et viktig spørsmål er derfor hvordan skolen møter de strategiene elever som mistrives har til rådighet. Vi løfter frem vår bekymring for at disse strategiene blir møtt på måter som forsterker presset som skapte mistrivselen, og dermed for at elevene kanaliseres inn i performative praksiser der elevene tvinges til å bidra til konstruksjonen av seg selv som avvikere.